Auteur Topic: Zwaailichtdiscipline  (gelezen 8689 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2010, 15:32:46
@Rene: Het onderwerp is zwaailichtdiscipline in brede zin. Tata gebruikte ik als aanleiding en IM als uitgewerkt voorbeeld. Dat de markt op het gebied van instructie en lesgeven totaal is ontspoord is mij al jaren bekend. Het lijkt er daar verdacht veel op dat de ene hand regelmatig de andere wast....maar dat zou een ander topic worden.

@HV-engeltje: De teneur van de reacties is er vrijwel direct eentje van afwijzing, badineren en vooral breed uitmeten waaraan een brandweerchauffeur allemaal wel niet moet denken als hij eenmaal ter plaatse is. Bijna niemand staat helaas open voor een discussie over een onderwerp, kennelijk omdat dat vrijwel direct wordt opgevat als kritiek op het eigen functioneren. Daar gaat het mij helemaal niet om; ik ken bijna geen brandweerlieden die hun best niet doen...........zoals er ook maar weinigen blijken te zijn die open staan voor discussies over de kwaliteit en professionaliteit van het brandweeroptreden. Dat was mijn cultuuropmerking.
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


Pyro_loe

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 188
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: externe veiligheid, pro-actie/preventie, gev.stoffen
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #16 Gepost op: 29 december 2010, 18:00:50
Je hebt gelijk. Eigenlijk vinden we het gewoon te leuk die blauwe lampen, ja toch!?
Het zal een tijdje duren, in de rijopleidingen wordt er al op gewezen en IM wordt langzaam maar zeker steeds bekender. Dus het gaat vast wel goed komen dat die lampen uit gaan zodra we ter plaatse komen.



Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #17 Gepost op: 29 december 2010, 20:14:45
Volgens mij is het niets meer dan een stukje gewenning, gewoon uit als je ter plaatsen bent, tegelijk met je toeters en vergeet dan dat gele licht niet. Zo moeilijk moet dit toch niet zijn?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Wick@d

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 563
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ambulancechauffeur / Brandweer chauffeur groot / Pompbediender / LWPB
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 29 december 2010, 20:25:53
Bij incidentmanagement is (theoretisch) geregeld dat alleen het afblokkende voertuig zwaailampen (oranje) voert, maar zelfs daar gaat het regelamtig mis. Is het gemakzucht van onze chauffeurs, waar ligt het aan?

Ten eerste een kleine correctie. Het afblokkende voertuig (voertuig in fend-off) positie blijft ten aller tijden blauwe signalen voeren. Geluid uiteraad uit.

Ten tweede: voor de rest deel ik je mening. Blauw uit! Punt!

Trekt alleen maar de aandacht, is (uitgezonderd van een onveilige situatie) compleet overbodig, werkt storend. Toeter uit! Blauw uit!


Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #19 Gepost op: 29 december 2010, 20:44:51
Bijna goed: http://www.incidentmanagement.nl/images/rl%20eenzijdig.pdf

Bij voorkeur dus oranje!!!!
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer




Wick@d

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 563
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ambulancechauffeur / Brandweer chauffeur groot / Pompbediender / LWPB
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 29 december 2010, 21:10:22
Bijna goed: http://www.incidentmanagement.nl/images/rl%20eenzijdig.pdf

Bij voorkeur dus oranje!!!!

Dat zal dan wel, maar uit dezelfde tekst haal ik ook:

Het eerste of enig ter plaatse komende voertuig mag als dat nodig is voor de beveiliging van het incident blauw zwaailicht blijven gebruiken.

En aangezien we als hulpverlenend Nederland "eigen veiligheid" zo hoog in het vaandel hebben staan lijkt me het ook niet meer dan logisch dat het 1e voertuig blauw voert. Immers, weggebruikers denken bij alleen "oranje" lampen vaak aan wegwerkzaamheden en de voorbeelden van wegwerkers die overhoop worden gereden kennen we allemaal. Als de 1e auto (in fend-off) blauw voert zal het meer weggebruikers afschrikken en hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om hun snelheid te verlagen.

Overige voertuigen (voorbij het ongeval) gewoon oranje licht voeren volgens de onderbouwing in andere post.