Auteur Topic: Tankwagen vervangt OBK  (gelezen 45687 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #60 Gepost op: 05 april 2011, 07:45:57
Dat is niet helemaal waar,
Je zit ook aan de verplichtingen van aankomstijden.
Zoals in de Noordoostpolder hebben Urk en Emmeloord een wat groter korps, maar hebben ook Ens, Marknesse, Rutten, Creil en Nagele een korps om het verzorgingsgebied te dekken.
Daarnaast geeft het toch ook aan de burger een veiliger gevoel, dat de brandweer 'in de buurt' is.


Stijn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Reactie #61 Gepost op: 10 april 2011, 17:10:36
In de ons omringende landen België en Duitsland kan het ook,brandweer NL zal een alternatief moeten gaan vinden voor de OBK,aangezien er door verkleining van de diameter van de waterleiding deze niet meer geschikt is als waterleverantie tbv de brandweer bij een brand.
Je moet er alleen voor zorgen dat je voldoende TW's ter beschikking hebt.
Op de Veluwe zijn al diverse woning-en bedrijfsbranden,ivm onvoldoende capaciteit van de OBK danwel het ontbreken van OBK en open water,dmv pendelende TS-BTen geblust,een TW maakt het alleen makkelijker aangezien je minder voertuigbewegingen hebt,doordat er meer watertankcapaciteit per voertuig is,als dat je het met TSsen doet.

In Belgie zijn wer wel veel brandkranen, én tankwagens. Brandweerkorps hier heeft 3 tankwagens, en er wordt gebruikt gemaakt van hydranten, zoals in elk Belgisch korps.


Stijn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Reactie #62 Gepost op: 10 april 2011, 17:13:51
Het district  Zuid Oost Drenthe telt 6 posten dus ook hier krijg je op zowat iedere post een tankwagen. Als je op de kaart kijkt van het gebied  zul je zien dat een heel groot deel buitengebied is en het is heel goed denkbaar dat men daar in het  verleden al problemen had met de waterwinning uit brandkranen (veel kleine leidingen omdat ze toch maar naar 1 of twee huizen gaan). Kan allemaal meespelen. Wat ook niet  onbelangrijk is  is  uiteindelijke de inhoud van de tankwagens.... Hoor ik nog niemand over.
Persoonlijk ben ik  voorstanders van  tankwagens in buitengebieden en als er meteen 1 meerijdt scheelt dat tijd (moet kunnen met 5 wagens op 6 posten), hoef je niet naar die ene brandkraan te zoeken die net geasfalteerd is, of waarvan het paaltje weg is, of die gewoon "kwijt"is. Niet dat ze alle brandkranen kunnen vervangen maar  je komt wel een heel eind.

De nieuwste tankwagen hier (ben geen brandweerman, bedoel met "hier" in de stad dus) is een Actros met 12.500 liter water en 500 liter svm. Er zijn ook nog 2 Renault G's ( een oude en een iets nieuwere) met een inhoud van elk 8000l.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #63 Gepost op: 15 april 2011, 22:49:17
Ook de gemeente Apeldoorn doet met de ontwikkeling van OBK naar TW als primaire secondaire waterwinning voor de brandweer

Brandkranen voor bestrijding brand nauwelijks nodig

De gemeente Apeldoorn brengt het aantal brandkranen in de woonwijken terug. Vanaf 19 april aanstaande verwijdert de gemeente circa 3.000 van de 6.000 brandkranen. Uit onderzoek door de brandweer en de praktijk blijkt dat bij het bestrijden van een brand de brandkraan vaak niet wordt gebruikt. Bij 90% van de branden in woningen en woongebouwen wordt deze geblust met de inhoud van de watertank (1.500 liter) van de brandweerwagen.

Vijvers, waterputten en brandkranen
 
In 10% van de gevallen is bestrijding van een brand met de inhoud van de watertank van een brandweerauto niet mogelijk. Dan gaat het over woningen met een hoge permanente vuurlast zoals woningen met rieten kap, houten recreatiewoningen en woonwagens. Voor het bestrijden van branden in deze woningen is meer water nodig. Hiervoor kan de brandweer terugvallen op vijvers, waterputten en brandkranen in de directe omgeving. Daarnaast schaft de brandweer voor de bestrijding hiervan twee waterwagens met een inhoud van 15.000 liter per wagen. Deze worden tevens ingezet voor het bestrijden van branden in het buitengebied en bij natuurbranden.

Op dit moment zit er om de 80 meter een brandkraan in de openbare weg. Bij het weghalen van  brandkranen kijkt de gemeente naar de type woningen en woongebouwen en de brandrisico’s die er zijn in de directe omgeving. De werkzaamheden duren naar verwachting tot eind december 2011.

vragen over het bovenstaande:

•Waarom verwijdert de gemeente brandkranen uit mijn wijk?
 Sinds de jaren ’70 hanteren gemeenten bij de bouw van nieuwbouwwijken de richtlijn dat er om de 8o meter een brandkraan in de openbare ruimte wordt geplaatst. Bij 90% van de branden in woningen en woongebouwen blijkt dat de brandweer geen gebruik maakt van brandkranen, vijvers en waterbronnen. De door de brandweer meegenomen bluswater blijkt ruim voldoende. De huidige brandweervoertuigen hebben minimaal 1.500 liter water bij zich. Bij grotere branden kan de brandweer terugvallen op waterwagens.
 •Gaan alle brandkranen in de wijk weg?
 De gemeente verwijdert niet alle brandkranen uit de wijk. Van de 6.000 zullen er 2.921 brandkranen uit zowel stad als dorpen verdwijnen. Dit betekent dat er in uw wijk om de circa  250 meter een brandkraan aanwezig is. Met uitzondering bij gebouwen met een rieten kap, scholen,  kantoren en bedrijven. Hier blijven de huidige brandkranen gehandhaafd. Voor deze gebouwen geldt een hoger brandrisico, daarnaast heeft de brandweer meer water voor de bestrijding van brand nodig dan bij woningen en appartementen.
 •Waarom worden de brandkranen bij scholen, kantoorgebouwen en bedrijven niet verwijderd?
 Voor deze gebouwen geldt een hoger brandrisico. Voor het bestrijden van de brand in deze gebouwen is meer water nodig.
 •Waarom geldt volgens de brandweer voor gebouwen met een rieten kap, scholen, kantoorgebouwen en bedrijven een hoger brandrisico?
 Een gebouw met een rietenkap heeft een veel hogere kans op ontsteking en kost meer tijd om te blussen. In scholen, kantoren en bedrijven is de oppervlakte veel groter en zal sneller een branduitbreiding plaats kunnen vinden.
 •Wanneer gaat de gemeente de brandkranen verwijderen?
 Vanaf  19 april wordt er begonnen met het verwijderen van de  brandkranen . De werkzaamheden duren naar verwachting tot 31 december 2011. Dit betekent dat u ze daarna niet meer in het straatbeeld zult zien.
 •Hoe is de drinkwatervoorziening tijdens de werkzaamheden?
 Tijdens de werkzaamheden wordt de waterleiding niet afgesloten en zal de gebruiker er niets van merken.
bron : www.apeldoorn.nl


barry

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 183
  • Geslacht: Man
Reactie #64 Gepost op: 15 april 2011, 23:02:27
Hebben ze daar dan al tankwagens?




Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #65 Gepost op: 27 april 2011, 17:54:56
Hebben ze daar dan al tankwagens?
Niet dat ik direct weet maar wel een aantal natuurbrandbestrijdingsvoertuigen met  een aanmerkelijk grotere tank en tenminste TWH-BT. Dat zal ook al snel schelen.


CeesVerharen

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: HV en grootschalig optreden
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #66 Gepost op: 16 juni 2011, 17:13:10
geachte discussiepartners,

met belangstelling lees is de schriftelijke discussie, voor een groot deel bestaan de kampen uit twee groepen, één groep die vertrouwd op het oude beproefde concept van brandkranen (waar we ook veel problemen mee hebben, bij ons in de gemeente bleken in stilte meer dan 700 brandkranen verdwenen. zonder de gemeente te informeren werden deze bij vernieuwingen verwijderd). denk ook maar eens aan alle ellende als kranen bedekt zijn met een laag aarden en niet meer te vinden zijn, of kranen die dichtgevroren zitten in de winter. kortom aan het oude getrouwe beproefde recept zitten ook nadelen.

het hebben van waterwagens heeft ook nadelen, die zijn in deze discussie al genoemd waar in mijn ogen ook een aantal punten in zitten die onzin zijn, bijvoorbeeld een kapotte band, als dit op de vooras is dan stopt hier de strijd, maar bij een achterband kan doorgereden worden. kortom er is vaak een oplossing voor dit soort problemen.

waar ik echter op doel is het feit dat de waterwagen een onderdeel is van een keten van escalatiemogelijkheden.
in eerste aanleg zal de TAS uitrukken met zijn voorraad water, (in sommige gemeenten zelfst twee). ik stel me voor dat de tankwagen altijd uitrukt bij middelbrand of op aanvraag. de tankwagen bestaat echter niet alleen uit eent tankwagen maar ook nog over een backup in de vorm van één of twee containers voor op haakarmvoertuigen. deze worden pas gealarmeerd bij escalatie van het incident.
dit alles hebben we maar nodig totdat het grootschalig watertransport actief wordt.
ook het argument dat dit soort voertuigen niet in de buurt van een brand kan komen geldt niet omdat je dit soort voertuigen niet eens in de buurt van een brand wilt hebben, enige afstand is zelfs wenselijk om te voorkomen dat alles geblokkeerd wordt. je moet het zien als twee acties die toevallig met elkaar gekoppeld zijn door een slang van pakweg 100 meter. we zitten elkaar dan niet in de weg en nog steeds is de waterwinning opbouwen net zo arbeidsintensief als met een brandkraan.

een bijkomend voordeel is nog dat dit soort containers in vrijwel elke gemeente zou moeten komen. weliswaar voorzien van een aantal middelen maar ook dan kunnen ze gebruikt worden voor bijvoorbeeld bosbrandbestrijding. met de huidige haakarmvoertuigen die ook in een 6 x 4 configuratie bestaan kan dit een welkome aanvulling leveren mits deze containers maar gelijk zijn. we hoeven dan ook geen peperdure bosbrandbestrijdingsvoertuigen aan te schaffen.

bovendien lijkt het opzeggen van een contract (of verandering) met de waterleidingmaatschappij ook geen probleem sinds de bedrijven openlijk aangeven niet zo blij te zijn met de brandweereisen. het is een kwestie van opzeggen en nog even uitzitten. voor het geld dat dit op gaat leveren (denk aan onderhoud, abonnement en eigen middelen van de brandweer voor controle en onderhoud) kunnen een groot aantal voertuigen en containers aangeschaft worden. ik denk dat we van veel flexibeler worden in veel situaties. vooral op het gebied van kostenbesparing zullen we dan een grote slag maken.

met vriendelijke groet.

Cees Verharen


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #67 Gepost op: 16 juni 2011, 20:02:39
geachte discussiepartners,

met belangstelling lees is de schriftelijke discussie, voor een groot deel bestaan de kampen uit twee groepen, één groep die vertrouwd op het oude beproefde concept van brandkranen (waar we ook veel problemen mee hebben, bij ons in de gemeente bleken in stilte meer dan 700 brandkranen verdwenen. zonder de gemeente te informeren werden deze bij vernieuwingen verwijderd). denk ook maar eens aan alle ellende als kranen bedekt zijn met een laag aarden en niet meer te vinden zijn, of kranen die dichtgevroren zitten in de winter. kortom aan het oude getrouwe beproefde recept zitten ook nadelen.

het hebben van waterwagens heeft ook nadelen, die zijn in deze discussie al genoemd waar in mijn ogen ook een aantal punten in zitten die onzin zijn, bijvoorbeeld een kapotte band, als dit op de vooras is dan stopt hier de strijd, maar bij een achterband kan doorgereden worden. kortom er is vaak een oplossing voor dit soort problemen.

waar ik echter op doel is het feit dat de waterwagen een onderdeel is van een keten van escalatiemogelijkheden.
in eerste aanleg zal de TAS uitrukken met zijn voorraad water, (in sommige gemeenten zelfst twee). ik stel me voor dat de tankwagen altijd uitrukt bij middelbrand of op aanvraag. de tankwagen bestaat echter niet alleen uit eent tankwagen maar ook nog over een backup in de vorm van één of twee containers voor op haakarmvoertuigen. deze worden pas gealarmeerd bij escalatie van het incident.
dit alles hebben we maar nodig totdat het grootschalig watertransport actief wordt.
ook het argument dat dit soort voertuigen niet in de buurt van een brand kan komen geldt niet omdat je dit soort voertuigen niet eens in de buurt van een brand wilt hebben, enige afstand is zelfs wenselijk om te voorkomen dat alles geblokkeerd wordt. je moet het zien als twee acties die toevallig met elkaar gekoppeld zijn door een slang van pakweg 100 meter. we zitten elkaar dan niet in de weg en nog steeds is de waterwinning opbouwen net zo arbeidsintensief als met een brandkraan.

een bijkomend voordeel is nog dat dit soort containers in vrijwel elke gemeente zou moeten komen. weliswaar voorzien van een aantal middelen maar ook dan kunnen ze gebruikt worden voor bijvoorbeeld bosbrandbestrijding. met de huidige haakarmvoertuigen die ook in een 6 x 4 configuratie bestaan kan dit een welkome aanvulling leveren mits deze containers maar gelijk zijn. we hoeven dan ook geen peperdure bosbrandbestrijdingsvoertuigen aan te schaffen.

bovendien lijkt het opzeggen van een contract (of verandering) met de waterleidingmaatschappij ook geen probleem sinds de bedrijven openlijk aangeven niet zo blij te zijn met de brandweereisen. het is een kwestie van opzeggen en nog even uitzitten. voor het geld dat dit op gaat leveren (denk aan onderhoud, abonnement en eigen middelen van de brandweer voor controle en onderhoud) kunnen een groot aantal voertuigen en containers aangeschaft worden. ik denk dat we van veel flexibeler worden in veel situaties. vooral op het gebied van kostenbesparing zullen we dan een grote slag maken.

met vriendelijke groet.

Cees Verharen

Ik zie dat meneer over iets spreekt waar hij geen verstand van heeft,ik zou het terrein niet in gaan met een 6x4 haakarm voertuig met een grote bak water op de rug gaat bij natuurbranden HA voertuigen kosten zelfs met een 6x6 liever niet aangezien zo'n bakbeest een zeer hoog zwaartepunt heeft en daardoor makkelijk omvalt.
Doe mij voor natuurbrandbestrijding maar een TS-BT.


soeradj

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 167
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Nog geen!
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap
Reactie #68 Gepost op: 26 juni 2011, 02:10:14
Ik zie dat meneer over iets spreekt waar hij geen verstand van heeft,ik zou het terrein niet in gaan met een 6x4 haakarm voertuig met een grote bak water op de rug gaat bij natuurbranden HA voertuigen kosten zelfs met een 6x6 liever niet aangezien zo'n bakbeest een zeer hoog zwaartepunt heeft en daardoor makkelijk omvalt.
Doe mij voor natuurbrandbestrijding maar een TS-BT.

Inderdaad, ga maar eens rijden met een haakarmvoertuig en container gevuld met water,dat is tog wel heel anders rijden dan een TS-BT!
Je komt er juist sneller mee vast te zitten,omdat je veel zwaarder weegt en als je vast zit kan een TS-BT je er niet eens meer uit krijgen!
Ook ligt het zwaartepunt veel hoger wat het gevaar tot omkantelen in een natuurgebied alleen maar vergroot,omdat het terrein niet vlak is!
Met een TS kan je nog mooie bochten maken met een redelijke snelheid dat moet je met een HA en een waterbak niet proberen!
En als je Staatsbosbeheer achter je aan wil krijgen moet je het vooral doen, kan nog leuke discussie,s opleveren als je het terrein onnodig beschadigd.

Ik hoop voor de inwoners van Emmen en Apeldoorn dat ze beschikken over genoeg openwater en dat ze bij elke melding ook direct een wt meesturen en bij opschalen ook direct meerdere wt,s en een WTS1000/2500kunnen uitleggen op openwater want anders kan het nog lelijk uit de hand lopen.
In Belgie en Frankrijk schijnen Wt,s wel goed te werken,maar de praktijk zal uitwijzen of het hier in NL ook het geval is.
Ik ben zelf van mening dat een aantal wt,s wel ruimte inbeslag nemen wat bij opschalen het een en ander kan hinderen.
Dus OvD en HOvD moeten goed communiceren met de Bevelvoerders en Chauffeurs.
U in nood, Dan komen wij zonder gekloot!


MIKO_POLAND

  • Forumlid.
  • ***
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #69 Gepost op: 13 augustus 2011, 00:33:43
Zeer interessante discussie
 In Polen, ik omgaan met dit probleem
 Tanks (VA) heeft geen oplossing voor het probleem
 Organisatorische inspanningen nodig zijn - tactieken
 We werken in Polen
 We hebben 50% van de auto's 5000 tot 12000 liter water
 Bij grote branden (10-20 auto's - 2 - X uur)
 VA dan de gemiddelde prestatie daalt tot 50 l / min
 VA staan ​​in de rij te voeren in plaats van water

We zijn op zoek naar extra uitrusting en tactieken
 Draagbare watertanks
 Tank water afvoer (goot - flap)
 Punten om water te putten uit verschillende posities voor auto's
 etc.

 Het is niet zo eenvoudig. H  vervanging van de tanks




Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #70 Gepost op: 13 augustus 2011, 12:53:24
Toch zou hier bij nader inzien toch wel iets in zitten, nu wordt er dus veel geld uitgeven aan onderhouden, aanleggen en vervangen van OBK´s, dit kost dus de brandweer geld. Geld waar veel van over de balk wordt gegooid, want hoeveel brandkranen gebruiken we daadwerkelijk?

Als we helemaal stoppen met OBK´s en schaffen tanks aan en laten die meerijden dan zou je misschien best wel wat geld kunnen besparen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #71 Gepost op: 13 augustus 2011, 13:30:04
Inderdaad, ga maar eens rijden met een haakarmvoertuig en container gevuld met water,dat is tog wel heel anders rijden dan een TS-BT!

Een haakarmvoertuig heeft natuurlijk als  grote nadeel dat de  haakarm ruimte in neemt  die ten kost gaat van de  bak met water en ook nog eens   onder de bak zit dus de bak gaat omhoog (vandaar het  hoge   zwaartepunt, maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik, hoop ik...). Een TWH is altijd een compromis, zeker als het er 1 is met een pomp en monitoren. Neemt ook weer ruimte in  op de  bak. Je kunt natuurlijk ook gewoon TWH gebruiken  voor transport van water van een lokatie met veel water naar een lokatie met weinig water.  Hoef je weer minder met TS-en te pendelen en die overpompplaats  kun je toch beter op een verharde pek hebben vanwege  water dat je altijd morst. En daarvoor heb je  ook geen 6x6 chassis nodig.
Maar goed, de discussie ging eigenlijk over tankwagens in plaats van brandkranen.



NoFearzz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 147
  • Geslacht: Man
    • XENA
  • Specialisatie: Specialist MBL
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #72 Gepost op: 19 augustus 2011, 10:14:36
Brandweer Brabant-Noord heeft het projectplan ook af om over te gaan naar watertankwagens.
Op langere termijn kan de brandweer niet meer zomaar gebruik maken van het drinkwaternet om bluswater van af te halen. We zijn daarom als brandweerorganisatie in gesprek gegaan met Brabant Water over de bluswatervoorziening in de toekomst voor onze regio waarbij het met name gaat over de afschrijvingstermijn van de brandkranen.

Geloof me...als we daar samen goed uitkomen dan zal het een grote kostenbesparing zijn voor de brandweer (en voor Brabant Water).
Wanneer je de kat uit de boom kijkt, krijgt de brandweer minder werk...


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #73 Gepost op: 19 augustus 2011, 10:40:14
Kijk weer een regio die over gaat op tankwagens. Het gaat allemaal nog sneller als ik verwacht had! Heb je een link naar een site o.i.d. waar meer info staat over dit projectplan?

Brandweer Brabant-Noord heeft het projectplan ook af om over te gaan naar watertankwagens.
Op langere termijn kan de brandweer niet meer zomaar gebruik maken van het drinkwaternet om bluswater van af te halen. We zijn daarom als brandweerorganisatie in gesprek gegaan met Brabant Water over de bluswatervoorziening in de toekomst voor onze regio waarbij het met name gaat over de afschrijvingstermijn van de brandkranen.

Geloof me...als we daar samen goed uitkomen dan zal het een grote kostenbesparing zijn voor de brandweer (en voor Brabant Water).
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #74 Gepost op: 19 augustus 2011, 11:37:26
Kijk weer een regio die over gaat op tankwagens. Het gaat allemaal nog sneller als ik verwacht had! Heb je een link naar een site o.i.d. waar meer info staat over dit projectplan?
Volgens MWB valt het hier nogal mee met de kosten voor  waterverbruik, ik heb in de wandelgangen eens  gehoord dat het afschaffen of herzien van ( de OBK zal zeker op korter termijn niet helemaal verdwijnen) van de  overeenkomst met Brabant water geen wezenljke bijdrage leveren in de bezuinigingen.. Aan de andere kant heb ik bij inzetten en oefeningen vaak genoeg mee gemaakt dat een brandkraan gewoon te weinig levert, in het buitengebied is het dan even zoeken naar een kraan die niet op dezelfde  weinig leverende leiding zit. Overigens hebben we ook in de stad wel eens een  inzet of oefening dat je je afvraagt of dat echt alles is wat er uit de leiding komt. Kortom, tankwagens zijn gewoon  nodig.