Auteur Topic: Tankwagen vervangt OBK  (gelezen 31271 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.501
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #15 Gepost op: 17 december 2010, 23:09:45
Het is geen sinds doorgeslagen...

En waarom..., dat zal ik je uitleggen..

De waterleiding (die geen overheid meer zijn, maar commercieel) zijn verplicht om drinkwater te leveren met een hoog kwaliteits niveau.
Daarnaast is de verplichting om bluswater te leveren niet meer wettelijk vast gelegd.

Om nu de hoge water kwaliteit te waarborgen willen ze minder OBK's.
Die gebruiken ze zelf alleen voor onderhoud.
Dat de brandweer (en anderen) ze gebruiken vinden ze lastig, omdat dit grote vervuilingsrisicos van hun kostbare drinkwater meebrengt. (o.a. zichtbaar als "Bruin water")
 
Daarnaast willen ze, om de hoge kwaliteit te waarborgen, de stroomsnelheid van het water verhogen.
Dit realiseren ze door de diameter van de leidingen te verlagen.
Gemiddeld is een OBK aangesloten op 80, 100 of 110 mm leidingen.
Dit zal veel kleiner worden.
Door deze kleinere diameter is de (piek) waterleveringscapaciteit kleiner.
Daardoor kunnen wij (van de brandweer) niet meer onze 60 m3/h uit een OBK halen. (maar max. ongeveer 20 m3/h)

Hierdoor kunnen we bij grotere branden dus niet meer beschikken over voldoende waterlevering.
En derhalve zijn we aangewezen op secundaire waterwinning zoals open water, geboorde putten, of tankwagens.

Per saldo ligt de oorzaak van de tankwagen oplossingen dus bij de wetgever, die de verplichte levering van bluswater niet meer wettelijk eist.
En bij de (commerciel) waterleidingsbedrijven waarvan hoge kwaliteit wordt geëist.
Een zij willen geen vervuiling hebben, en dus weren derden (lees brandweer) van hun distributienet.

Alternatieven zijn dus secundair.
Het enige primaire alternatief is het zogenaamde "grijze waternet".
Het watersysteem met kwalitatief minder goed water (niet voor consumptie).
Maar dat is niet rendabel/erg duur (waarschijnlijk), want het komt nergens van de grond.

Dus... dan maar tankwagens... of anders gecontroleerd uit laten branden...
Dit geeft alleen geen antwoordt op de vraag waarom de gemeente Emmen alle OBK,s uit de grond gaat spitten, zodat je nergens meer een back-up hebt. Hoe dan ook, dit gaat ze een keer opbreken.


Tirefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #16 Gepost op: 17 december 2010, 23:15:21
Gemeente Emmen zal dit ook niet doen.
Maar het waterleidingbedrijf daar.

Uiteraard zal de gemeente daar wel akkoord mee moeten gaan.

Maar ik hoop enig beeld gegeven te hebben wat er bij de waterleidingbedrijven gaande is..

En daar wordt de brandweer door beïnvloed. (En de burger uit eindelijk door benadeeld)


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.232
Reactie #17 Gepost op: 18 december 2010, 00:01:22
omdat het waterbedrijf goed drinkwater wil/moet leveren moet de brandweer zonder water zitten  :-X >:(

heb liever bruin water en een niet uitgebrand huis dan goed water en een uitgebrand huis

Als je huis afbrand heb je zelf geen last van het bruine water,alleen als het huis van de buren of iets verder afbrand heb je last van bruin water.


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 18 december 2010, 09:20:05
Gemeente Emmen zal dit ook niet doen.
Maar het waterleidingbedrijf daar.

Uiteraard zal de gemeente daar wel akkoord mee moeten gaan.
Maar heeft de gemeente dan geen aandelen in dat waterleidingbedrijf?  :) Dan kunnen ze toch zeker invloed uitoefenen en dergelijke onzin niet accepteren.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.232
Reactie #19 Gepost op: 18 december 2010, 12:10:00
En wat nu als de TW buiten dienst staat, door onderhoud of mankementen? En je krijgt een brand waarbij je ook je waterwinning op orde zult moeten hebben. Open water is ook niet altijd voor handen, geboorde putten heb je ook lang niet overal. Ik denk dat je dan als BVD nog wel een paar lelijke woorden zult gaan roepen omdat je dan een hoop heissa uit de kast zult moeten gaan halen, en stevig moet gaan opschalen.
Dus hoezo "wat geweldig dat Emmen dit gaat doen."

Als er maar 1 tankwagen in de regio staat heb je dit probleem,maar ik verwacht dat er 2 of meer TW's komen,aangezien er in een tankwagen ook maar beperkte watercapaciteit aanwezig is.
Om een grote brand goed te kunnen bestrijden heb je meerdere TW's nodig,welke in een carousel gaan rijden dan heb je al snel 3 á 4 tankwagens nodig.
Je zou ook op een aantal HA voertuigen een watercontainer kunnen plaatsen.


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.013
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 20 december 2010, 08:13:24
Tja das dus vette pech. Maar dit kan een TS ook overkomen en dan kan je dus geeneens blussen. En hoe vaak komt dat voor dat een TS op weg naar een incident een lekke band heeft? Ik vind dit een beetje "zoeken".

Stel, de TW krijgt een lekke band. Dit kost enige tijd om te vervangen... Waar tover jij dan het water vandaan? Anders korps > langere aanrijtijd > (tijdelijk) zonder water ter plaatse staan indien er veel waterverbruik is. En dat waterverbruik ga ik wel vanuit aangezien er al een TW nodig is.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.013
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #21 Gepost op: 20 december 2010, 08:14:13
Verzin nu zelf eens een antwoord op je vraag!

En ja waarom ik het geweldig vind dat Emmen dit doet om het uit te proberen. Want als je het niet probeert weet je niet of het werkt of niet. Ooit is er ook iemand met One-Seven, Ifex-2000 enzovoorts.

En wat nu als de TW buiten dienst staat, door onderhoud of mankementen? En je krijgt een brand waarbij je ook je waterwinning op orde zult moeten hebben. Open water is ook niet altijd voor handen, geboorde putten heb je ook lang niet overal. Ik denk dat je dan als BVD nog wel een paar lelijke woorden zult gaan roepen omdat je dan een hoop heissa uit de kast zult moeten gaan halen, en stevig moet gaan opschalen.
Dus hoezo "wat geweldig dat Emmen dit gaat doen."

Verzin nu zelf eens een antwoord op je vraag!
Ik ken zat TW-voertuigen die geen trekker met oplegger zijn, en als het voertuig motorproblemen heeft het complete voertuig buiten dienst staat. En dan??
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.013
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 20 december 2010, 08:15:59
LEES DE RAPPORTEN EENS! OBK's zijn heel duur en worden nog duurder. Het is misschien goedkoper en efficiënter om met TW's te gaan werken. Je kan natuurlijk ook je kop in het zand steken.

Ook preventie staat op het program met "Brandveilig leven" en "de brandweer over morgen"


tjaah volgens mij is dit een beetje doorgeslagen brandkranen zijn er en doen het ook goed waarom dan investeren in dingen waar van het nut beperkt is denk aan woonwijken die smal zijn en hoe ga je er dan komen met zo n grote wagen laat ze liever in veiligheid en preventie investeren ipv dit soort kansloze dingen
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.013
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #23 Gepost op: 20 december 2010, 08:16:29
Ja er is meer dan alleen de brandweer. Maar steek je kop maar in het zand hoor.

omdat het waterbedrijf goed drinkwater wil/moet leveren moet de brandweer zonder water zitten  :-X >:(

heb liever bruin water en een niet uitgebrand huis dan goed water en een uitgebrand huis
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.501
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #24 Gepost op: 20 december 2010, 16:50:06
Verzin nu zelf eens een antwoord op je vraag!

En ja waarom ik het geweldig vind dat Emmen dit doet om het uit te proberen. Want als je het niet probeert weet je niet of het werkt of niet. Ooit is er ook iemand met One-Seven, Ifex-2000 enzovoorts.

Verzin nu zelf eens een antwoord op je vraag!
Jij doet uitspraken, dat jij het gweldig vindt dat Emmen dit gaat doen. Ik stel de vraag naar waarom jij dit dan zo geweldig vindt. Wat heeft de burger aan het idee dat de gemeente Emmen iets "uitprobeert". En in het kader van "uitproberen" meteen maar alle OBK,s uit de grond spit, wat ook de nodige euries zal gaan kosten. Euries die door de inwoners van Emmen op gebracht zullen moeten worden
En wat nu als dit hele project een kompleet fiasco gaat worden? Gaat de gemeente Emmen dan weer braaf nieuwe OBK,s plaatsen? Wie gaat dat dan betalen?  Dus verzin jij nu eens een antwoordt op mijn vragen.

De voorbeelden die jij aanhaalt snijden totaal geen hout. Ifex is een roemloze dood gestorven, One-Seven moet zich nog gaan bewijzen, daar heb je verschillende meningen over, de negatieve overheersen helaas. gaan we dit project dan in deze rij plaatsen? daar zul jij vast een goed antwoordt op hebben. Ik en met mij vele anderen zijn daar erg nieuwschierig naar. ;)


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.501
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #25 Gepost op: 20 december 2010, 16:53:16
Tja das dus vette pech. Maar dit kan een TS ook overkomen en dan kan je dus geeneens blussen. En hoe vaak komt dat voor dat een TS op weg naar een incident een lekke band heeft? Ik vind dit een beetje "zoeken".
Alleen je hebt sneller een tweede TS op straat dan een TW. :P


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #26 Gepost op: 20 december 2010, 20:14:27
Misschien heb ik wat gemist, maar ik lees nergens dat de gemeente Emmen alle brandkranen gaan verwijderen. In het eerste bericht in dit topic wordt gesproken over het grootste deel:
Citaat
WMD gaat het grootste deel van de ruim 5000 brandkranen in Emmen de komende jaren verwijderen.

Er blijven volgens dit bericht wel degelijk brandkranen in de grond liggen....

De watervoorraad bij brand komt als eerste uit de tank van de tankautospuit en indien nodig wordt dat aangevuld met water uit de TW. Verder wordt er gesproken over vulpunten en open water. Voor de eerste klap is dit in mijn ogen meer dan voldoende.
Het lijkt mij dat de gemeente Emmen niet over één nacht ijs is gegaan om tot dit besluit te komen en we kennen nu eenmaal niet de ins en outs van dit onderzoek. Dus als iemand de beschikking heeft over dit onderzoek, ik houdt me aanbevolen.

Gr Hans   
test


Diamondback

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.644
  • Geslacht: Man
Reactie #27 Gepost op: 20 december 2010, 20:19:28
LEES DE RAPPORTEN EENS! OBK's zijn heel duur en worden nog duurder. Het is misschien goedkoper en efficiënter om met TW's te gaan werken. Je kan natuurlijk ook je kop in het zand steken.

Ook preventie staat op het program met "Brandveilig leven" en "de brandweer over morgen"



Me stupid en zo, maar ik zie dit als een besparing bij de waterleidingbedrijven en een stijging van de kosten bij de brandweer. Weer een stijging.

Ik weet het verder niet, maar ik dacht dat de brandweer al zo duur was (rapport Mans)...
You know, there's a reason there's no instance in the bible of Jesus forgiving anyone of their stupidity. Prostitutes, murders, betrayers, yes, ...but an idiot...?


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.429
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #28 Gepost op: 20 december 2010, 20:27:20
Ik ben het in grote lijnen niet eens met het rapport Mans, maar het initiatief van Emmen vind ik wel interessant, want je merkt op sommige plekken wel dat de waterleiding bedrijven ermee bezig zijn.
Wat Hans zegt snijdt hout, alleen vraag ik me wel af hoe groot die TW is en hoe denkt men dit in stedelijke gebieden te gaan gebruiken?
De straatjes zijn voor een TS nu al bijna te nauw, laat staan s'avonds of s'nachts met al die geparkeerde auto's.
Daarbij komt natuurlijk ook dat je hierdoor wel weer 1 of 2 personen deze TW moet laten bemannen, reken hier even het aantal benodigde manschappen bij (beroeps roosterfactor, vrijwilligers in aantal) en je gaat idd zoals DB zegt weer meer kosten genereren. En dan neem ik het voertuig en het onderhoud niet mee.
De kosten voor brandkranen betaald men nu nog niet, het waterleiding bedrijft dreigt ermee, dus oplopende kosten zijn er sowieso voor de brandweer in de vorm van TW of brandkraan.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.585
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #29 Gepost op: 20 december 2010, 20:52:47
Weer even wat dwarsverbanden aanbrengen:
Feit: de waterleidingbedrijven zijn voor 100% in handen van de gemeenten.
Feit: drinkwater is van zeer hoge kwaliteit en zeer lage kostprijs.
Feit: de waterleidingbedrijven zijn niet verplicht brandkranen aan te leggen.
Feit: het College van B&W is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van een bluswatervoorziening.
Feit: in de meeste gemeenten wordt de aanleg van brandkranen op het waterleidingnet bekostigt vanuit het budget voor de betreffende planontwikkeling.
Feit: in de meeste gemeenten wordt het onderhoud van de brandkranen bekostigt vanuit het brandweerbudget.
Feit: de meeste waterleidingbedrijven staan niet toe dat derden (lees: de brandweer) onderhoud pleegt aan het waterleidingnet.
Feit: de waterleidingbedrijven gaan steeds verder in de kwaliteitseisen voor drinkwater, waardoor de toegepaste leidingdiameters kleiner worden.
Feit: kleinere diameters leiden tot (kwadratisch) kleinere wateropbrengsten.
Feit: het contractbeheer rondom aanleg en onderhoud van brandkranen kost aan de zijde van gemeenten, waterleidingbedrijven en de brandweer een enorme berg aan bureaucratie.
Feit: de meeste branden kunnen worden geblust uit de tank van een TS.
Aanname: indien de inhoud van de tank van een TS niet voldoende is, is een succesvolle redding uitgesloten.
Mening: maak een heldere keuze tussen het stoppen met de geldverslindende en zeer inefficiente keuze van brandkranen OF beschouw het voorzien in voldoende bluswater een kerntaak van de waterleidingbedrijven en verreken de kosten in het watertarief.
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer