Auteur Topic: CASUS: Kantoorbrand - Discussietopic  (gelezen 51004 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2010, 23:56:29
Laat ik gelijk eens wat olie op het vuur gooien in de discussie.
Jah, gooi er lekker olie op, hebben we zeker die 2e TS nodig  ;D
Citaat
Is bij brand een tweede TS altijd wel noodzakelijk? We roepen het altijd wel zo mooi, maar is het misschien niet beter om eerst ter plaatse te beoordelen wat we aantreffen? Natuurlijk, als de centralist meldingen krijgt over uitslaande brand dan mag er gerust een extra TS de weg op, maar - ook in het kader van alle bezuinigingsmaatregelen - vraag ik me oprecht af of we soms niet nodeloos te veel materieel alarmeren.

En ja, dan heb je altijd de uitzonderingen die de regel verbreken. Maar hier in de regio werd voorheen voor een automaat zomaar 2x TS, 1x RV en een OvD op pad gestuurd. En 95% was loos. En natuurlijk zijn er nu mensen die roepen: dan was het maar goed dat die overige 5% er wel gelijk zoveel op pad was, want zo kon je het beheersbaar houden.
Is inderdaad een stevige alarmering, echt altijd die hele club op pad?? Ruikt een beetje naar 'belangrijk maken' van het product. En dan de onrust op straat die je zo creëerd!
Ik denk dat je moet kijken naar een groot plaatje, wat voor een object is het waarvoor wordt gealarmeerd, wat is de kwaliteit van de BHV organisatie? Binnen hoeveel tijd kan je een 2e, evt 3e TS ter plaatse hebben?
En dan zal je soms wel, soms niet gelijk die OvD en 2eTS standaard moeten laten rijden. Ofwel per geval bekijken, en die informatiesystemen op de AC kunnen die uitrukvoorstellen dan best wel maken!
Citaat
Tsja, waar ligt die grens? Ik heb op m'n examen (lekker relevant, ik weet 't) een woningbrand gedraaid met 1 TS. Niemand die naar een 2e TS, RV of OvD gekraaid heeft. Dus waarom kan het daar wel en waarom moeten we in het echt gelijk nog een paar wagens erbij halen?
Een essentieel verschil tussen examenbrand en andere brand is dat examenbrand een gecontroleerde situatie is.


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2010, 23:58:16
Je haalt wel iets aan waar inderdaad in gesneden kan worden, ook in het kader van bezuinigingen. Maar waarom een 2e TS, denk dat ook veel regio's het gebruikelijk vinden om bijvoorbeeld om te schalen naar een andere melding. Van "automatisch alarm" naar "brand industrie" mocht er brand zijn. Bij een "brand industrie" gaan er standaard 2x TS(, 1x HW) en OvD op straat dus zullen deze ook gealarmeerd worden. Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden waarbij er standaard 2x TS + OvD op pad gaan. Even als voorbeeld Zuid-Oost Brabant gepakt.

Maar verder ben ik het met je(Rick) eens dat er niet altijd een 2e TS bij hoeft te komen, is het zo dat voordat je ter plaatse bent blijkt dat er brand is zou je dus eventueel kunnen omschalen en opschalen indien nodig. Zoals Fotojbz aanhaalt zijn er genoeg opties om wel een tweede TS te vragen maar dat zijn mijn inziens gewoon redenen om "middel brand" te maken. Zo ook bij bijvoorbeeld een woningbrand. Als je daarnaar toe uitrukt (vele regio's met 1x TS) en je hoort dat het daadwerkelijk brand, via de politie bijvoorbeeld, schaal je ook niet direct op of vraag je om een 2e TS.

Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Diamondback

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.644
  • Geslacht: Man
Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2010, 00:01:37
1 automaat in een kantoorpand. Nou niet bepaald een scenario voor een clubuitje. 1 TS. Meer niet.
You know, there's a reason there's no instance in the bible of Jesus forgiving anyone of their stupidity. Prostitutes, murders, betrayers, yes, ...but an idiot...?


Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2010, 00:21:58
1 automaat in een kantoorpand. Nou niet bepaald een scenario voor een clubuitje. 1 TS. Meer niet.
Het kan verkeren hoor!
Begon TU Delft niet met een waterstofzuiger halen voor een lekkende (koffie)automaat??


Diamondback

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.644
  • Geslacht: Man
Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2010, 00:30:48
Ga je bij elke automaat-melding uit van GRIP 3?

Je weet nog niks. Behalve dat het een automaat is in een kantoorpand. Waarvoor je in 99 van de 100 gevallen de zooi reset en weer naar huis gaat. M.i. geen reden om nu al met de thuisclub en de hele regio de straat op te gaan.
You know, there's a reason there's no instance in the bible of Jesus forgiving anyone of their stupidity. Prostitutes, murders, betrayers, yes, ...but an idiot...?




Vuurvlieg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 569
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweerkundig Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2010, 02:32:47
Ik zag al weer een hele vragenlijst aan de AC voorbij komen, maar ook een paar reele vragen.

In hoeverre is het bij jullie in de regio procedure dat de AC kontakt opneemt met het pand bij een oms melding?

Wij doen dat, in haaglanden, namelijk standaard niet.(of niet standaard)
Wij wachten tot het pand contact met ons opneemt.
Soms belt er iemand van een pand, en dat zijn meestal de panden waarvan je wekelijks (zo niet dagelijks) meldingen krijgt.
Zij weten dan te melden dat het om een tostie, douche, deodorant of iets anders gaat.
Van andere panden krijgen we van de beveiliging een nadere locatie door.

Zodra er relevante informatie is, dan geven we dat door aan de aanrijdende voertuigen.
==========================

Het feit dat er een TS en een HW rijden op een automaat, geeft in elk geval aan dat er iets bijzonders is met het pand.
Voor een standaard OMS melding rijdt alleen een TS.
Mogelijk iets met niet zelfredzame personen, hoewel ik dan weer een volledige trein (2 xTS, 1 HW, 1 OvD) zou verwachten.
Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.


Shaddy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 919
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2010, 11:32:19
V.w.b. die tweede TS, die hoef ik uiteraard nog niet. Als er wel blijkt dat er daadwerkelijk brand is maar wat en hoe gaat er hier altijd standaard een tweede ts rijden, misschien overbodige luxe maar als je niks anders gewend bent. Maargoed, dat is onderdeel van het opschalen.

@ Vuurvlieg: Volgensmij, maar dat zeg ik nu echt met enige voorzichtigheid nemen ze hier in de regio RR wel contact op met het object.
Groeten,
Shaddy
Shaddyf[at]telfort.nl!


sjors-sjors

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 802
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2010, 18:57:03
Even iets anders, ik zie dat iedereen het redvoertuig de 115 noemt. Mij is het volgende geleerd

110 : bevelvoeder
111 : nr1
112 : nr2
113 : nr3
114 : nr4
115 : nr5
116 : nr6
117 : ''HBT'' redvoertuig/HV
118 : Chauffeur redvoertuig/HV  (de volgorde van de 117 en de 118 ben ik niet helemaal zeker van)
119 : Chaffeur TS
Je kan niet alles hebben, maar wel zo veel mogelijk proberen te halen.


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #23 Gepost op: 31 augustus 2010, 19:10:19
Hier in Noord en Oost Gelderland neemt men ook contact op met het object.


jeugdbrw131

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 597
  • Geslacht: Man
    • dylan wildschut fotografie
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdlid
Reactie #24 Gepost op: 31 augustus 2010, 22:27:13
Zijn er op-aanmerkingen op mijn post ???
zo nee dan heb ik het goed gedaan  ;) :D




Shaddy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 919
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #25 Gepost op: 01 september 2010, 00:54:46
Even iets anders, ik zie dat iedereen het redvoertuig de 115 noemt. Mij is het volgende geleerd...

Ik heb mijn manschap boeken er weer eens bijgepakt en in het deel oriëntatie wordt hier inderdaad over de roepnummers gesproken maar alleen van de TS. Dus 110 t/m 114 & 119. Deze pagina van Regio 15 zegt inderdaad dat 115 (en dan ook eventueel 116) gekoppeld is aan de HW. 117 & 118 behoren tot de HV & WO.

Nr. 5 & Nr. 6 was dat niet iets van de opleiding? Want in de praktijk heb je geen nummer 5 & 6. Althans, hier niet.

Ik heb het zelf nog proberen te zoeken op internet maar wordt er niet veel wijzer uit...
Groeten,
Shaddy
Shaddyf[at]telfort.nl!


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #26 Gepost op: 01 september 2010, 07:44:28
Volgens mij worden ze hier als "hee" en "joh" aangesproken. Althans, ik heb al eens gehoord: "hee joh, blijf effe achter ons staan" ;D


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #27 Gepost op: 01 september 2010, 07:47:52
5+6 zitten al een tijdje niet meer in het systeem. Een TS heeft gewoon 4 man achterin een chauffeur en een bevelvoerder.
Wat op regio15 staat klopt dus.
En om even een zijsprong te maken, zelfs bij het ABWC hebben ze dit jaar nummer 5+6 uit het programma gehaald.

Dat 5+6 nog op een TS zat (volgens mij een van beide ordenans) is meer uit de tijd van Heynsbergen denk ik ;)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 01 september 2010, 09:03:08
Dat 5+6 nog op een TS zat (volgens mij een van beide ordenans) is meer uit de tijd van Heynsbergen denk ik ;)
In die tijd kon je als manschap ook achter de wagen gaan hangen, en wat later was het 'stapelden' in de manschappenruimte tot 'ie echt vol zat  ;D

Veel TS'en hebben ruimte voor vijf manschappen. Wij gebruiken die vijfde plek vaak voor stagiaires, schaduw-Bev's of voor een vijfde manschap. Dat is dan gewoon nog 'Nr. 5'.


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #29 Gepost op: 01 september 2010, 13:40:23
Bram, je stelt het volgende na de zojuist geplaatste update:
Citaat
110 omhangen en aanvalskaart bekijken
In het eerste contact met de AC is duidelijk geworden dat er geen aanvalskaart beschikbaar is. Ik weet dus niet waar je naar gaat kijken, maar dan kun je beter op de weg letten! ;)