Auteur Topic: Hybride autobrand blussen  (gelezen 10727 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Gepost op: 29 juli 2010, 13:32:39
Hoi allemaal,

Ik vroeg me af, bij een autobrand in een hybride auto, wordt daarbij een andere blustechniek toegepast. Dit vooral omdat er in de auto meer elektriciteit aanwezig is dan in een gewone auto.

Weet iemand hier het antwoord op??


soeradj

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 167
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Nog geen!
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap
Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2010, 22:50:59
Als 1e Autotechnicus en Diagnosetechnicus kan ik zeggen dat de batterijpack van een Honda Hybrideauto de hoedenplank is en makkelijk te ontkoppelen is via een stekkerverbinding achterin de kofferbakruimte en in de motorruimte doormiddel van noodknop.

Bij Toyota en andere merken wordt er ook gebruik gemaakt van een stekkerverbinding bij de batterijpack en noodknoppen!

Het beste is om de stekkerverbinding bij de batterijpack los te koppelen!
De batterijpack moet volgends de fabrikant zijn aangegeven met stickers!Dus is voor de Brandweer geen probleem om te vinden onder alle omstandigheden!Ontkoppel hem en je kan alle werkzaamheden veilig uitvoeren wat betreft het openknippen van de voertuig!Alleen gelden de voorwaarden wat betreft airbag en gordelspanners nog steeds,want die werken net als bij een gewone auto op dezelfde principe onder alle omstandigheden!
U in nood, Dan komen wij zonder gekloot!


112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2010, 23:02:39
Voor het knippen in een hybride auto is het CRS er met aanwijzingen en mogelijke gevaren, maar bij brand? Geen idee..

Citaat
Het beste is om de stekkerverbinding bij de batterijpack los te koppelen!
De batterijpack moet volgends de fabrikant zijn aangegeven met stickers!Dus is voor de Brandweer geen probleem om te vinden onder alle omstandigheden!Ontkoppel hem en je kan alle werkzaamheden veilig uitvoeren wat betreft het openknippen van de voertuig!Alleen gelden de voorwaarden wat betreft airbag en gordelspanners nog steeds,want die werken net als bij een gewone auto op dezelfde principe onder alle omstandigheden!
En als de achterknt van de auto al helemaal in vuur en vlam staat, dan lukt het nooit meer om die stekkers los te maken...

Ik ga er verder vanuit dat alles beveiligd is, zodat je geen hoogspanning door je heen krijgt doormiddel van een straal hoge druk. (SVM is misschien het meest effectief en veilig?)


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2010, 23:55:45
(SVM is misschien het meest effectief en veilig?)

Wat dacht je van poederblussing?


Joris

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 472
  • Geslacht: Man
Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2010, 14:32:54
Wat dacht je van poederblussing?
Hangt een beetje van het stadium van de brand af denk ik. Een klein brandje onder de motorkap van een hybridevoertuig met poeder blussen kan wel 'ns zorgen voor een behoorlijke daling van de dagwaarde gok ik. ;D
343, never forget.




112Limburg-noord

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.024
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2010, 14:48:21
Hangt een beetje van het stadium van de brand af denk ik. Een klein brandje onder de motorkap van een hybridevoertuig met poeder blussen kan wel 'ns zorgen voor een behoorlijke daling van de dagwaarde gok ik. ;D

Mischien dat Hybride Salvage verdere schade kan voorkomen of beperken.
112Limburg-noord heeft geen enkele binding met de voormalige gelijknamige site, de inmiddels ook voormalige site, regio 23 en fotograven. Ik distansieer mij van al hun activiteiten!


ikbenben112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 118
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: GOE/BOE Team, Brandweer chauffeur-pompbediener, Chauffeur/bediener HW
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2010, 14:51:19
Wij hebben enige tijd geleden een oefenavond besteed aan dit soort auto's, we hadden van Toyota een heleboel info en een auto(Prius) mee gekregen. Bij de Prius zitten de accu's in de kofferbak en lopen er onder de auto door duidelijk zichtbare oranje kabels naar voren toe. Ingeval van nood dan is het de bedoeling om met een geisoleerde veiligheidshandschoen de stekker van het accupack te verwijderen. dat is zon beetje de info die ik er zo over heb.

Groetjes!


splendid21

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: gaspakdrager
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 13 september 2010, 16:54:20
is wel een goeie topic mischien leuk voor een oefening om is naar te kijken


Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #8 Gepost op: 13 september 2010, 18:02:23
Wij hebben enige tijd geleden een oefenavond besteed aan dit soort auto's, we hadden van Toyota een heleboel info en een auto(Prius) mee gekregen. Bij de Prius zitten de accu's in de kofferbak en lopen er onder de auto door duidelijk zichtbare oranje kabels naar voren toe. Ingeval van nood dan is het de bedoeling om met een geisoleerde veiligheidshandschoen de stekker van het accupack te verwijderen. dat is zon beetje de info die ik er zo over heb.

Groetjes!

Hoe wou je bij die kabels komen dan als de auto in de gloria staat?


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #9 Gepost op: 13 september 2010, 18:11:00
Volgens mij wordt over het algemeen eerst de brand geblust en dan pas gaan we eens kijken wat er verder nog veilig te stellen valt aan een voertuig. De kabels zul je met technische hulpverlening wel graag bloot willen kunnen leggen en dan kun je natuurlijk gewoon de kap openmaken, al dan niet met behulp van gereedschap.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B


kuifje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 221
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2017, 21:13:05
https://gocar.be/nl/autonieuws/crash/Een-brandende-Tesla-Model-S-blussen-doe-je-zo-VIDEO-11246717

Volgens mij zit er in een tesla ook een lithium accu. In Duitsland hebben ze een lithium brand in een fabriek met water geblust met als gevolg een explosie met slachtoffers. Je kan hier ook een vrachtwagen met zand overheen kiepen. Deze branden blussen met zand heb ik nog niet gezien maar ik ben ook geen brandweerman. Die stopper/keg achter het rechter achterwiel is wel slim. Door sluiting kan de motor van deze auto gekke dingen gaan doen.


Mossie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 251
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2017, 22:17:51
Toevallig mochten meneer Gul (betrokken bij het Hilversumse incident) en meneer Van Leeuwen (specialist "Tesla-branden" bij de VRU) afgelopen zaterdag in het AD er ook iets over zeggen. De enige nuttige aanwijzing kwam van Van Leeuwen: "Je kunt alleen maar koelen, koelen en koelen. Dat doe je het beste van binnenuit de auto". Dat er in het bericht dat Peter aanhaalt sprake is van "35 pompiers" geeft wellicht dezelfde strategie aan: zoveel man heb je tenslotte niet nodig om het ding open te knippen, maar misschien wel om een paar zwembaden vol water te brengen. En geheel terzijde: de Tesla in het filmpje staat net voor de ingang van de Pianner-tunnel, 1545 meter lang. Bij zo'n brand middenin die tunnel heb je aan 35 man weer niet genoeg...


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2017, 18:22:17
Volgens mij zit er in een tesla ook een lithium accu. In Duitsland hebben ze een lithium brand in een fabriek met water geblust met als gevolg een explosie met slachtoffers. Je kan hier ook een vrachtwagen met zand overheen kiepen. Deze branden blussen met zand heb ik nog niet gezien maar ik ben ook geen brandweerman. Die stopper/keg achter het rechter achterwiel is wel slim. Door sluiting kan de motor van deze auto gekke dingen gaan doen.
Ik weet dat bij het ongeval in Baarn het brandende accupakket afgedekt is met zand. ;)