Het topic gaat zeker nog verder, en een update stond al reeds gepland voor vanavond!
Een paar berichten terug heb ik gevraagd naar de naam van een onderdeel in de straalpijp. Het is het onderdeel dat verantwoordlijk is voor het gebonden maken of nevelen van de straal.
Het bedoelde onderdeel heet 'de stempel' , en loopt over een asje heen en weer in de waterstraal. De naam komt van de vorm, vergelijk deze met de vorm van een bloemen stempel.Zeg een tulp.
de kraan levert een bepaalde druk, en door vergroten of verkleinen van de uitstroom opening,
dmv verplaatsen van de stempel
krijg je een nevelstraal, gebonden straal of een verplaatsing van de kraan uitstroom,
Nu wordt het een beetje ingewikkeld, want nu komt het eerder genoemde Venturi effect weer boven water.
In weze beinvloed de kop van de stempel de snelheid in de vloeistofstroom, en deze gaat resulteren in een snelheidsverschil in de stroom tussen de binnenkant en de buitenkant van de stroom. Is de snelheid van de stroom nabij de stempel hoger, dan ontstaat er bij de uitgang in het
centrum van de stroom een onderdruk. Dit is het venturi effect! (een mooi plaatje heb ik niet gevonden op internet, dus dan maar een algemeen plaatje. visitors can't see pics , please
register or
login De effecten bij de uitgang van de straalpijp zijn nog ingewikkelder, omdat er sprake is van snelheidsverschillen
in de vloeistofstroom!)
Juist door deze onderdruk wordt de straal naar elkaar toegetrokken, en onstaat dus de gebonden straal.
Uiteraard heeft deze onderdruk ook een nadeel, namelijk er onstaat ook een geringe tegen druk in de straalpijp, en hier zijn uiteraard ook oplossingen voor gevonden.