Auteur Topic: DE WERKING VAN: De Straalpijp  (gelezen 23517 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

klippie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 770
  • Geslacht: Man
Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2010, 14:17:35
Wat is het leven toch simpel :D


weetje_hgl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 861
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl en http://www.district8.net
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2010, 14:29:30
Wat is het leven toch simpel :D

Maar, als het zo niet klopt, als de straalpijp een heel ander (ingewikkeld) proces ondergaat, dan verneem ik dat natuurlijk graag!

Woon in Den Haag (Escamp), op drukke kruising, heb interesse in alles met zwaailichten en sirenes, volg zowat heel Haaglanden, vroeger via scanner, tegenwoordig via internet.ps ik ben dus géén hulpverlener, maar geintresseerd toeschouwer met mening!


Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2010, 20:36:21
Maar, als het zo niet klopt, als de straalpijp een heel ander (ingewikkeld) proces ondergaat, dan verneem ik dat natuurlijk graag!
Dat ga je vernemen als je dit topic blijft volgen.
Maar je hebt gelijk, de gardenaspuiter is in principe niet anders dan de brandweerspuiter. Grappig genoeg denk ik dat je na de laatste uitleg ook je Gardenaspuiter anders zal bekijken!


weetje_hgl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 861
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl en http://www.district8.net
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 12 juni 2010, 20:55:28
Dat zou best wel eens kunnen,.. ;D
Woon in Den Haag (Escamp), op drukke kruising, heb interesse in alles met zwaailichten en sirenes, volg zowat heel Haaglanden, vroeger via scanner, tegenwoordig via internet.ps ik ben dus géén hulpverlener, maar geintresseerd toeschouwer met mening!


weetje_hgl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 861
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl en http://www.district8.net
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2010, 18:54:08
Dat ga je vernemen als je dit topic blijft volgen.

Wanneer gaat het topic weer verder? Ik vind het een interresant onderwerp...
Woon in Den Haag (Escamp), op drukke kruising, heb interesse in alles met zwaailichten en sirenes, volg zowat heel Haaglanden, vroeger via scanner, tegenwoordig via internet.ps ik ben dus géén hulpverlener, maar geintresseerd toeschouwer met mening!




Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2010, 23:10:09
Het topic gaat zeker nog verder, en een update stond al reeds gepland voor vanavond!

Een paar berichten terug heb ik gevraagd naar de naam van een onderdeel in de straalpijp. Het is het onderdeel dat verantwoordlijk is voor het gebonden maken of nevelen van de straal.
Het bedoelde onderdeel heet 'de stempel' , en loopt over een asje heen en weer in de waterstraal. De naam komt van de vorm, vergelijk deze met de  vorm van een bloemen stempel.Zeg een tulp.

de kraan levert een bepaalde druk, en door vergroten of verkleinen van de uitstroom opening,
dmv verplaatsen van de stempel
Citaat
krijg je een nevelstraal, gebonden straal of een verplaatsing van de kraan uitstroom,
Nu wordt het een beetje ingewikkeld, want nu komt het eerder genoemde Venturi effect weer boven water.
In weze beinvloed de kop van de stempel de snelheid in de vloeistofstroom, en deze gaat resulteren in een snelheidsverschil in de stroom tussen de binnenkant en de buitenkant van de stroom. Is de snelheid van de stroom nabij de stempel hoger, dan ontstaat er bij de uitgang in het centrum van de stroom een onderdruk. Dit is het venturi effect! (een mooi plaatje heb ik niet gevonden op internet, dus dan maar een algemeen plaatje.  visitors can't see pics , please register or login
 
De effecten bij de uitgang van de straalpijp zijn nog ingewikkelder, omdat er sprake is van snelheidsverschillen in de vloeistofstroom!)

Juist door deze onderdruk wordt de straal naar elkaar toegetrokken, en onstaat dus de gebonden straal.

Uiteraard heeft deze onderdruk ook een nadeel, namelijk er onstaat ook een geringe tegen druk in de straalpijp, en hier zijn uiteraard ook oplossingen voor gevonden.