Beste Leden,
Dit is het eerste onderdeel in de nieuwe rubriek: 'De werking van'.
We hopen dat deze nieuwe rubriek bij gaat dragen aan brandweer-techniek-kennis van de leden. De voorraadkast met onderwerpen is goed gevuld met diverse gereedschappen, persoonlijke beschermingsstukken alsook inzettechnieken.
Om de spits af te bijten, starten we met een basisgereedschap.
in volgende postings zal ik steeds andere facetten van dit gereedschap behandelen.
Inleiding
Als eerste onderwerp plaatsen de straalpijp in de schijnwerpers. Een van de oudste brandweergereedschappen die er is.
We gaan ontdekken dat er vooral de laatste jaren een grote technologische ontwikkeling heeft plaatsgevonden, maar voor we zo ver zijn beginnen we bij het begin.
Nagenoeg elke brandweergarage heeft er wel een in een vitrine liggen, maar zal hij ook nog op menige tankautospuit in het aanvalskrat te vinden zijn. Het authentieke model. Ziet er ongeveer uit als onderstaand:
visitors can't see pics , please
register or
loginWaarvoor zit er eigenlijk een straalpijp aan het eind van de slang?We staan er denk ik niet bij stil, maar in dat kleine pijpje vindt een ingewikkeld natuurkundig proces plaatst. Zo ingewikkeld, dat men pas in de recente geschiedenis doorgrond wat er nu eigenlijk gebeurd. Wat dit voor een gevolgen heeft zien we later!
Kort samengevat wordt er
druk omgezet in
snelheid.
Aangezien we niet in de brand kunnen gaan zitten, is dit handig, immers nu kunnen we van een afstand water op de brand krijgen.
Aan jullie de vraag nu:
Welke factoren bepalen allemaal de bovenstaande snelheid?
Daarmee samenhangend, wat bepaald de afstand tussen straalpijp en de plek waar het water terecht komt, de worplengte?
Voor de goede orde bepalen we ons nu nog even tot het straalpijpmodel van de foto.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.