Auteur Topic: 13-05-2000 Vuurwerkramp, Enschede  (gelezen 8840 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #60 Gepost op: 06 december 2011, 09:21:26
Citaat
Ik merk dat veel tegenstanders elke gebeurtenis aangrijpen om hun mening tegen variabele voertuigbezetting te ventileren.

Dat je tegen bent vertroebelt volgens mijn je blik op beide gevallen.


Citaat
Volgens mij is de situatie niet te vergelijken met de ontwikkelingen nu. Toen getraind en ingeziet op de inzet van 6 man en uiteindelijk onderbezet uitrukken. Dus wel een bepaald aantal TSen ter plaatse maar niet het aantal (en waarschijnlijk gekwalificeerd) personeel ter plaatse. Nu trainingen op uitrukken met 2 of 4 man en de uitrukvoorstellen daarop aangepast, dat is heel wat anders.


En de voorstanders geen behoefte hebben aan ervaringen uit het verleden, zo iets?

Ben bang dat je het proces dan niet erg begrijpt.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.232
Reactie #61 Gepost op: 06 december 2011, 12:47:17
Volgens mij is de situatie niet te vergelijken met de ontwikkelingen nu. Toen getraind en ingeziet op de inzet van 6 man en uiteindelijk onderbezet uitrukken. Dus wel een bepaald aantal TSen ter plaatse maar niet het aantal (en waarschijnlijk gekwalificeerd) personeel ter plaatse. Nu trainingen op uitrukken met 2 of 4 man en de uitrukvoorstellen daarop aangepast, dat is heel wat anders.

Als je in één keer 2 keer TS3 ter plaatse stuurt heb je evenveel mensen ter plaatse als je 1 keer TS6 stuurt. Het voordeel is dat waarschijnlijk de eerste TS3 eerder ter plaatse is als de TS6 en dus eerder kan beginnen met verkenning en beeldvorming, opschaling en ontruiming en eventueel defensieve blussing. Maar goed dat is hier het topic niet voor. Ik merk dat veel tegenstanders elke gebeurtenis aangrijpen om hun mening tegen variabele voertuigbezetting te ventileren.

Dat je tegen bent vertroebelt volgens mijn je blik op beide gevallen.

Hier maak je een inschatting door te zeggen dat de korpsen waarschijnlijk zonder bevelvoerder= gekwalificeerd zijn uitgerukt, volgens mij is dit gebaseerd op een aanname welke in deze discussie jou goed uit komt .
Ik ga er vanuit dat elke TS minimaal 1 CH/P en 1 B aan boord had en dan lijkt het plaatje in Enschede wel heel erg op uitrukken met een variabele voertuigbezetting en op zich is het incident tot en met brandmeester bestreden, alleen daarna ging het gigantisch fout.
Dit is iets wat weinig met voertuigbezetting te maken heeft, en, volgens mij, veel meer met de vergunningverlening en de daarbij horende handhaving te maken.

PS: de discussie gaat niet over een variabele voertuig bezetting maar verkleining van de voertuigbezetting want ik zie niet dat een beroepspost de ene keer met 2 mensen en een volgende keer met 6 mensen op een TS uitrukken, na aanleiding van het soort incident ,dat is variabel.
Een TS 4 is een verkleining van de voertuigbezetting, daar zitten veel meer haken en ogen aan.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #62 Gepost op: 06 december 2011, 13:13:48
Citaat
Hier maak je een inschatting door te zeggen dat de korpsen waarschijnlijk zonder bevelvoerder= gekwalificeerd zijn uitgerukt, volgens mij is dit gebaseerd op een aanname welke in deze discussie jou goed uit komt .
Ik ga er vanuit dat elke TS minimaal 1 CH/P en 1 B aan boord had en dan lijkt het plaatje in Enschede wel heel erg op uitrukken met een variabele voertuigbezetting en op zich is het incident tot en met brandmeester bestreden, alleen daarna ging het gigantisch fout.
Dit is iets wat weinig met voertuigbezetting te maken heeft, en, volgens mij, veel meer met de vergunningverlening en de daarbij horende handhaving te maken.

PS: de discussie gaat niet over een variabele voertuig bezetting maar verkleining van de voertuigbezetting want ik zie niet dat een beroepspost de ene keer met 2 mensen en een volgende keer met 6 mensen op een TS uitrukken, na aanleiding van het soort incident ,dat is variabel.
Een TS 4 is een verkleining van de voertuigbezetting, daar zitten veel meer haken en ogen aan.

Helemaal juist behoudens dat van de vergunning verlening, immers het was vergund hoe we daar ook over denken in een woongebied maar het niet hanteren van een aanvalsplan en ook het negeren van de stickers op de deuren (verkennig-fout bij gebrek aan), conform vergunning en ADR, was desastreus.

Het gebied mij wel te vermelden dat het nog was recht te zetten indien de OVD (in het dagelijkse, Regionaal Officier Gevaarlijke Stoffen) zich nog had kunnen herinneren wat hem daarover was geleerd.

Van TS8 zijn we gegaan naar TS7 en TS6 omwille van eigen en andersmans veiligheid zou iedere brandweerman/vrouw niet moeten willen dat er, omwille van bezuiniging, met nog minder personeel naar BRAND wordt uitgerukt. Kunnen we de auto in de dagsituatie niet meer vol (6 personen)krijgen dan is dat een gegeven waarop in heroverweging genomen dient te worden hoe anders aan de wettelijke zorgplicht te voldoen!


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.496
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #63 Gepost op: 06 december 2011, 20:22:15
Volgens mij is de situatie niet te vergelijken met de ontwikkelingen nu. Toen getraind en ingeziet op de inzet van 6 man en uiteindelijk onderbezet uitrukken. Dus wel een bepaald aantal TSen ter plaatse maar niet het aantal (en waarschijnlijk gekwalificeerd) personeel ter plaatse. Nu trainingen op uitrukken met 2 of 4 man en de uitrukvoorstellen daarop aangepast, dat is heel wat anders.

Als je in één keer 2 keer TS3 ter plaatse stuurt heb je evenveel mensen ter plaatse als je 1 keer TS6 stuurt. Het voordeel is dat waarschijnlijk de eerste TS3 eerder ter plaatse is als de TS6 en dus eerder kan beginnen met verkenning en beeldvorming, opschaling en ontruiming en eventueel defensieve blussing. Maar goed dat is hier het topic niet voor. Ik merk dat veel tegenstanders elke gebeurtenis aangrijpen om hun mening tegen variabele voertuigbezetting te ventileren.

Dat je tegen bent vertroebelt volgens mijn je blik op beide gevallen.
We moeten opletten dat we niet teveel gaan verzanden in de discussie over variabele voertuigbezettingen, maar het gaat hier min of meer hand in hand samen. Maar om nog enigszins ontopic te komen, zou jij met een TS2 of TS4 als eerste naar een ramp zoals in Enschede willen uitrukken? Want laten we wel wezen, dat is nog steeds de insteek. We gaan als eerste uitrukken met de TS2 of4, en laten de back-up ergens anders vandaan komen. Houdt dus in dat het dus kan gebeuren dat je in de eerste cruciale minuten van een incident je belangrijke informatie mist, simpelweg omdat je niet alle tijd hebt en krijgt om een behoorlijke verkenning te kunnen doen.

De rapporten zijn keihard, de eerst verkenning is slecht gedaan, waardoor essentiele informatie verloren is gegaan. Jij als bevelvoerder wil toch je inzet doen op basis van die essentiele informatie?
En laten we wel wezen, ik las in persberichten dat bij de brand in Nieuwveen afgelopen weekend bij jullie in de regio een container openstond, die feitelijk dicht had moeten zitten.
Het is nog onbekend wat er in zat, maar gelet op de explosies die zich later voordeden?? Zou je nu met een TS2 of4 daar naar toe willen?

Citaat
Zeer grote brand met explosies verwoest loods Blokland Nieuwveen
05-12-2011 02:22 | Geplaatst door: Mart Beerens
Nieuwveen, 4 december 2011

Vanavond is er een zeer grote brand uitgebroken in een loods aan het Blokland in Nieuwveen, deze ging gepaard met explosies. Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving  werden opgeroepen om deze brand te bestrijden.
In de loods stonden drie zeecontainers met onbekende inhoud, waarvan er één openstond. Door nog onbekende oorzaak was daar brand uitgebroken. Volgens buurtbewoners ging daar een explosie aan vooraf, maar dit is niet bevestigd. Omdat de inhoud van de containers onbekend was, schaalde de brandweer op naar GRIP 1 en werd het publiek op geruime afstand gehouden. Dit bleek geen overbodige maatregel aangezien er zich enige tijd later een aantal explosies voordeed. Hierop werd de afzetting nog verder uitgebreid. Daarna was er nog een aantal kleine explosies te zien, hierbij is ook vuurwerk waargenomen. Verschillende meetploegen zijn ingezet om diverse metingen te verrichten in de omgeving. Ook werd er CO gemeten vlak naast het pand waarbij ook  mogelijk gevaar was voor een naastgelegen stal met vee. Uit de metingen is later gebleken dat het vee wel veilig stond.
De technische recherche is ter plaatse gelijk begonnen met onderzoek naar de oorzaak van de brand. De brandweer verwacht nog enkele uren bezig te zijn met nablussen.
Foto’s: Mart Beerens
http://112hm.nl/2011/12/05/zeer-grote-brand-met-explosies-verwoest-loods-blokland-nieuwveen/#more-35469



brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.014
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #64 Gepost op: 07 december 2011, 07:56:37
Ja hoor dat zou ik zo met TS2 of TS4 heen gaan. Als ik een goede verkenning doe dan schaal ik groot op en laat de boel ontruimen. Hiervoor hoef ik niet met 6 man te zijn. Verder ga ik niet off-topic.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #65 Gepost op: 07 december 2011, 14:07:50
Ja hoor dat zou ik zo met TS2 of TS4 heen gaan. Als ik een goede verkenning doe dan schaal ik groot op en laat de boel ontruimen. Hiervoor hoef ik niet met 6 man te zijn. Verder ga ik niet off-topic.

Eerder;
Citaat
Ik heb het stuk vorige week zitten kijken en luisteren en vind het heel bijzonder dat diverse voertuigen onderbemand uitrukken. TSen die met slechts 3 of 4 man uitrukken!

Citaat
Hoho toendertijd was de bezetting van een TS nog gewoon 6 personen. Wat er nu gaande is met variabele voertuigbezetting is heel wat anders. Dan oefenen en trainen we op een inzet met minder dan 6 personen.

Citaat
Dus wel een bepaald aantal TSen ter plaatse maar niet het aantal (en waarschijnlijk gekwalificeerd) personeel ter plaatse. Nu trainingen op uitrukken met 2 of 4 man en de uitrukvoorstellen daarop aangepast, dat is heel wat anders.

Citaat
Als je in één keer 2 keer TS3 ter plaatse stuurt heb je evenveel mensen ter plaatse als je 1 keer TS6 stuurt. Het voordeel is dat waarschijnlijk de eerste TS3 eerder ter plaatse is als de TS6 en dus eerder kan beginnen met verkenning en beeldvorming, opschaling en ontruiming en eventueel defensieve blussing.

De consistentie ontgaat mij, maar vertel wat zijn de jouw nieuw aangeleerde technieken?

Defensieve blussing! op Ontplofbare stoffen klasse 1? 


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #66 Gepost op: 16 februari 2013, 22:55:32
vrijdag 15 februari 2013 | 23:10Laatst bijgewerkt:15-2-2013 | 23:10
 Het Gerechtshof in Arnhem is gestopt met de behandeling van het klaagschrift van oud-directeur Bakker van SE Fireworks en oud-rechercheur Paalman in het dossier over de vuurwerkramp. De klacht is doorgestuurd naar het Gerechtshof in Leeuwarden om de schijn van partijdigheid te voorkomen.
 Oud-hoofdofficier Hendriks van Justitie in Almelo is een tijdlang in Arnhem actief geweest. Volgens het Gerechtshof in Arnhem kan de schijn van partijdigheid ontstaan omdat Hendriks in het verleden betrokken is geweest bij het vuurwerkrampdossier. Volgens de persrechter in Arnhem kan de klacht in Leeuwarden op korte termijn behandeld worden omdat de zaak wel is voorbereid door het Gerechtshof in Arnhem.

Paalman en Bakker zijn een klaagprocedure begonnen omdat Justitie weigert de voormalige leiding van het rechercheteam dat de ramp onderzocht te vervolgen voor onder meer misleiding van de rechtelijke macht en het aanzetten tot het plegen van strafbare feiten. Zou zou de voormalige leiding van het rechercheteam de toenmalige rechercheurs Andre de V als brandstichter hebben laten aanwijzen. De V werd in 2003 vrijgesproken van brandstichting, maar volgens Paalman en Bakker beweert de oude rechercheleiding nog steeds dat de V wel degelijk met de ramp te maken had.

Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=158884

Voor de duidelijkheid, de voormalig rechercheur Paalman is 1 van de 2 rechercheurs die alle verhoren (84 PV's) van de heer Bakker, mede eigenaar SE-Fireworks en huurder van het object,  heeft gedaan, na de brand tot ramp 2000.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #67 Gepost op: 05 november 2013, 18:31:21
DOCUMENTAIRE: "DE VUURWERKRAMP, EEN POLITIEKE DOOFPOT"


Enschede, 5 november 2013 - Op zaterdag 13 mei 2000 vond er op het terrein van vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks aan de Tollenstraat te Enschede omstreeks 14:45 uur een brand plaats die uiteindelijk, circa 50 minuten later, werd opgevolgd door een aantal explosies.

Wie was daar voorafgaand aan het "eerste vlammetje" en wat heeft zich daar afgespeeld? De documentaire De Vuurwerkramp, een politieke doofpot werpt nieuw licht op de zaak en geeft de uitkomst die onderzoekers van het Tolteam, het onderzoeksteam van de Politie Twente dat de vuurwerkramp destijds heeft onderzocht, niet boven water konden krijgen.
"Wij hadden al gezien, die brand ontstaat niet zomaar."

- Onderzoeker Jan de Bruin
Bureau Interne Zaken

Uit brondocumenten van de Politie Twente blijkt dat medewerkers van het vuurwerkbedrijf S.E. Fireworks in 2000 al werden aangemerkt als verdachte. Het Tolteam stelde naar aanleiding van die bevindingen een alibionderzoek in.

De uitkomsten van dat onderzoek gaven aan dat het alibi van een aantal medewerkers niet dicht zat.

Die resultaten zijn echter nooit gebruikt voor nader onderzoek. Op de dag dat de resultaten intern gepresenteerd werden kwam er ineens een brandstichter in beeld, André de Vries.

"Je moet je bek houden want je komt er niet weer!"

- Joop Huve
Brandweercommandant
Brandweer Enschede



Hoe gingen overheidsinstanties voor en na de vuurwerkramp om met het bedrijf S.E. Fireworks? Voormalige ambtenaren en brandweerlieden werpen voor het eerst licht op de handelswijze van de overheid.

De overheidsinstanties hebben haar medewerkers na de vuurwerkramp meermaals gedreigd met ontslag en juridische procedures. Een klein aantal medewerkers zou zijn omgekocht om er voor te zorgen dat zij niet zouden verklaren.

N.F.I. Onderzoeker de Bruyn verklaarde bij het gerechtshof in Arnhem dat niemand in Nederland wist hoe gevaarlijk vuurwerk was. Uit brondocumenten blijkt echter dat de onderzoeker in 1992 al het onderzoeksrapport naar aanleiding van de vuurwerkramp in Culemborg op naam kreeg toegezonden.

"Dit is nu staatsgeheim!"

- Henk van der Meijden
Officier van Justitie



Wat is er bij de Politie Twente achter de schermen gebeurd toen de "brandstichter" André de Vries plotsklaps in beeld kwam?

Uit brondocumenten blijkt dat het bewijs naar de verdachte André de Vries is gecreëerd. Daarnaast werd ontlastende informatie bewust niet aan het dossier toegevoegd om zo de verdachte langer in het gevang te houden.

"Ik wil van u nu horen dat u dit niet gaat gebruiken in de media."

- Ton van der Griendt
Leider onderzoeksteam
"VerEsal"
Hoe gingen de overheidsinstanties om met de onthullingen van verschillende TV programma's en kranten?

Voor het eerst worden geheime bandopnamen gepubliceerd die aangeven hoe de overheid reageerde op uitzendingen van regionale TV zender RTV Oost en het KRO programma Brandpunt.

De persvoorlichting van de Politie Twente bekeek bij de regionale TV zender RTV Oost uitzendingen voordat deze werden uitgezonden waarna aanpassingen zijn verricht.

De regionale zender is door de problematiek met de persvoorlichting van de Politie Twente gestopt met het uitzenden van nieuwe reportages omtrent het dossier van de vuurwerkramp.

De volledige documentaire De vuurwerkramp, een politieke doofpot met nooit eerder gepubliceerde documenten en opnames is binnenkort te bekijken op de website

http://www.devuurwerkramp.nl/


herbie1971

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 482
  • Geslacht: Man
Reactie #68 Gepost op: 06 november 2013, 11:07:28
En...wat wil je er nu mee vertellen?Dat er weer een nieuwe documentaire komt?
De essentie achter uw bericht van gisteren mis ik een beetje....


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #69 Gepost op: 06 november 2013, 13:17:21
En...wat wil je er nu mee vertellen?Dat er weer een nieuwe documentaire komt?
De essentie achter uw bericht van gisteren mis ik een beetje....

Vriendelijk gezegd, een persbericht en een trailer kondigen een verwachting aan!

http://devuurwerkramp.nl/persberichten/001/

Waarvan de inhoud mij niet vreemd overkomt.


herbie1971

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 482
  • Geslacht: Man
Reactie #70 Gepost op: 07 november 2013, 09:48:52
Vriendelijk gezegd, een persbericht en een trailer kondigen een verwachting aan!

http://devuurwerkramp.nl/persberichten/001/

Waarvan de inhoud mij niet vreemd overkomt.

Nou....uitgezonderde de uitspraak van toenmalig Commandant Hüve (ALS hij deze uitspraak al gedaan heeft) lijkt mij deze actualiteit meer in een politie danwel onderzoeks forum te passen dan hier....


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.182
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #71 Gepost op: 13 mei 2014, 10:39:51
13 mei 2000; Vuurwerkramp. Vanochtend onze collega's Paul, Gerard, Hans en Theo herdacht. We will never forget you! pic.twitter.com/VP3zncUVky

Al sprak de hoogste rechter op 30 mei j.l uit 'het boek moet dicht' en daarmee dat niet de waarheid maar het economisch product moet zegevieren, wens ik de collega's sterkte op deze dag van gedenken/herdenken, laat de les van toen nimmer verloren gaan!



tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 20.575
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #72 Gepost op: 06 mei 2016, 22:24:08

Korpschef moet kritisch stuk vuurwerkramp vrijgeven


ENSCHEDE - De nationale korpschef van de politie moet een intern politierapport uit het dossier van de Vuurwerkramp openbaar maken. Dat heeft de bestuursrechter in Zwolle bepaald.

Dit rapport van Bureau Interne Zaken (BIZ) Midden Gelderland zou het onderzoek van de Rijksrecherche ernstig bekritiseren en mogelijk zelf onderuit halen. De rijksrecherche concludeerde destijds dat er geen fouten zijn gemaakt, of strafbare feiten zijn gepleegd in het onderzoek naar de ramp in 2000. De onderzoekers van BIZ vermoeden van wel.

Zes weken
Oud rechercheur Jan Paalman en de toenmalig directeur van het ontplofte vuurwerkbedrijf SE Fireworks, Rudi Bakker, vechten al jaren om dit BIZ-rapport van 25 augustus 2004. De korpschef moet dit nu binnen zes weken openbaar maken.

Misleid
De vuurwerkramp werd onderzocht door het zogenaamde Tolteam. Oud-rechercheur Jan Paalman, lid van dat team, beweert dat destijds de rechterlijke macht is misleid, toen wijlen André de Vries als brandstichter van SE Fireworks in Almelo werd veroordeeld, wat overigens in hoger beroep weer te niet werd gedaan.

Zienswijze
Naar aanleiding van die kritiek deed BIZ Midden Gelderland onderzoek. Bij hen rees inderdaad een sterk vermoeden dat het tolteam de rechter expres had misleid en mogelijk zelfs strafbare feiten had gepleegd. De Rijksrecherche nam het onderzoek daarna over. Die kwam vervolgens tot de conclusie dat er niets aan de hand was. BIZ reageerde daarop met een eigen zienswijze op het onderzoek van de rijksrecherche, op 24 augustus 2004. Hun eerdere kritische rapportages op het Tolteam zijn wel openbaar gemaakt, maar dat laatste kwam nooit naar buiten.


http://www.tubantia.nl/regio/enschede-en-omgeving/enschede/korpschef-moet-kritisch-stuk-vuurwerkramp-vrijgeven-1.5992280


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.496
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #73 Gepost op: 13 mei 2017, 08:53:07
Stephan Wevers‏ @StephanWevers  9 min.9 minuten geleden

 Zaterdag 13 mei, vanavond het songfestival en morgen Moederdag. Een kopie van 13 mei 2000. Paul, Theo, Hans, Gerard, we'll never forget you.
https://pbs.twimg.com/media/C_r_snfXYAASK9e.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C_r_sneXkAQo8CJ.jpg


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.496
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B