Auteur Topic: CASUS: "PRIO 2" - Discussietopic  (gelezen 54747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 11 mei 2010, 08:50:22
Help me even... waar :-[!?

Brandwacht 1e Kl - Repressie
NIFV 4e druk 2007
Vanaf pagina 72


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #31 Gepost op: 11 mei 2010, 09:07:16
Meestal zijn het gewoon storingen, al dan niet veroorzaakt door te weinig onderhoud. Al moet ik zeggen dat het mij vaak onduidelijk is waarom de lift stil is gaan staan.
Wij hebben in ons verzorgingsgebied een lift, waarvan het onderhoudslogboek inmiddels uit meerdere delen bestaat. Men komt er dus regelmatig naartoe, maar krijgt de problemen kennelijk niet opgelost. Overigens, de monteur bij deze lift is vaak vrij snel ter plaatse, gezien zijn hoeveelheid bezoeken mogen wij blij zijn dat we er het afgelopen anderhalf jaar slechts twee keer zijn geweest.

@Jan-Emmen;
Een groot gevaar bij liften zie ik in het openen (en vergeten af te sluiten) van de liftdeuren. Met onze liftsleutels kunnen wij in principe de deuren op elke verdieping openen. Maar ze moeten ook weer goed op slot!!!

Vorig jaar ofzo was er een nieuwsitem waarbij een persoon met een scootmobiel tegen een liftdeur was gereden. Liftdeur eruit, persoon met kar en al naar beneden, met dramatische afloop...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4416083/__Bejaarde_dood_na_val_in_liftschacht__.html

Het tornen en het elektrische circuit zijn bij goed onderhoud niet zo spannend. Je communiceert elke actie met elkaar.


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #32 Gepost op: 11 mei 2010, 09:11:27
Het tornen en het elektrische circuit zijn bij goed onderhoud niet zo spannend. Je communiceert elke actie met elkaar.

Rust kan je redden ;) .
Indien je bij een onbekende lift staat, gewoon even de tijd nemen om de tornvoorschriften te lezen en de installatie te bekijken en dan pas handelen.


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 11 mei 2010, 09:21:39
Ter informatie.
Er is een update beschikbaar.



Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #34 Gepost op: 11 mei 2010, 16:08:10
Wat betreft telefonisch contact houden met de melder.
Daar hoeven wij ons in de TS toch niet druk om te maken, daar zijn de centralisten toch mee bezig lijkt me zo.

Het lijkt me een verkeerde zaak om je als TS bemanning daar nog druk om te maken, hetzelfde speelt bij de vraag of de liftmonteur al is gebeld. Dit is toch een zaak van de beheerder, in dit geval de huismeester die er toch al is.
Als brandweer halen we de mensen er uit, en zetten de stroom er af in de machinekamer, zodat niemand de lift meer kan gebruiken tot hij gerepareerd is.




Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 11 mei 2010, 16:38:57
Hoe bedoel je?

Als er mobiel gebeld wordt de telefoon aan de onrustige vrouw geven, zodat de centralist er gewoon mee kan praten en als er met de lifttelefoon (bestaat die) gebeld wordt de vrouw naar de lifttelefoon laten komen. Is niet zo moeilijk toch?

En als ze niet wil, jammer dan...je kan het altijd proberen ;)
De huismeester is de melder en zou in contact staan met de gedupeerden. Dan lijkt het me niet dat hij een gsm door de liftdeuren kan duwen.


fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #36 Gepost op: 11 mei 2010, 16:53:35
De huismeester is de melder en zou in contact staan met de gedupeerden. Dan lijkt het me niet dat hij een gsm door de liftdeuren kan duwen.

Ah, dat stukje informatie had ik gemist/niet gelezen. Ik ging ervanuit dat er vanuit de lift gebeld werd ;)
Wat betreft telefonisch contact houden met de melder.
Daar hoeven wij ons in de TS toch niet druk om te maken, daar zijn de centralisten toch mee bezig lijkt me zo.


Idd :)
Fotojbz


Shaddy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 919
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #37 Gepost op: 11 mei 2010, 17:20:49
Brandwacht 1e Kl - Repressie
NIFV 4e druk 2007
Vanaf pagina 72

Oh vandaar, ik ben nog lang niet bezig met 1e klas... Ik wou al zeggen, ik heb toch niks cruciaals gemist in de theorie... ;D
Groeten,
Shaddy
Shaddyf[at]telfort.nl!


tally

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 51
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #38 Gepost op: 11 mei 2010, 17:30:04
Dit hoort volgens mij bij de THV = Technische HulpVerlening....
Computers can never replace human stupidity...


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #39 Gepost op: 12 mei 2010, 14:01:41
Ik zie een aantal personen die niet alleen een TS dubbelzijdig laten aanrijden, maar ook een HV. De reden hiervoor lijkt me duidelijk, maar wordt dit in de praktijk ook gedaan? Ik heb tot op heden altijd een TS dubbelzijdig zien rijden, maar nog nooit een HV. Simpelweg omdat die gereedschapskisten op wieltjes nou niet voor het oprapen zijn en vaak strategisch in de regio's zijn weggestopt.

Hoe zit dit? Ik ben erg benieuwd!




klippie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 770
  • Geslacht: Man
Reactie #40 Gepost op: 12 mei 2010, 14:16:22
Inderdaag nog nooit gezien een hv dubbel zijdig laten aanrijden  ???
Volgens mij wordt er weer veel te veel gezocht achter de casus...


fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #41 Gepost op: 12 mei 2010, 14:18:19
Inderdaag nog nooit gezien een hv dubbel zijdig laten aanrijden  ???
Volgens mij wordt er weer veel te veel gezocht achter de casus...

De regio Brabant Zuid-Oost rijdt bij beknellingen op de snelweg met 2x TS en 2x HV ;)

Vandaar dat sommigen dit nu ook als eigen uitrukvoorstel willen hebben... ;)
Fotojbz


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #42 Gepost op: 12 mei 2010, 14:27:34
Ah kijk... in die regio kijk ik nooit mee, vandaar. Wat is de toegevoegde waarde? 2x TS kan ik inkomen, da's voor de eerste klap. Maar veelal is een HV toch een aanvullend iets, wat je niet bij je eerste klap gebruikt. De eerste ruimtes maak je veelal toch met het redgereedschap van de TS, zo heb ik me laten vertellen. Wat is de reden om dan toch die tweede HV te laten rijden?

Overigens zeg ik hiermee niet dat het goed of fout is, laat dat duidelijk zijn. Ik ben alleen benieuwd naar de afweging :)


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #43 Gepost op: 12 mei 2010, 14:58:54
- P zorgt voor veilige plaats TS indien nodig 100m voor het incident, en verzorgt de hosemaster en uitgifte materialen.
Ejummm... De hosemaster op 100 meter (weliswaar indien nodig) ??? Moet je je HD-slangetje nog minstens 10 meter zien op te rekken  ;)

Ik heb eraan getwijfeld om ook op 100 meter te stoppen hoor, maar gezien de situatie lijkt me dat niet wenselijk. En de risico's aanvaardbaar/bestrijdbaar. Bij correct IM hoort het absoluut wel natuurlijk, maar dan zou d'r ook al minstens één Ambu als buffer en fend-off moeten staan. Bovendien reken ik op een vlotte uitruk van de HV, zodat die de buffertaak eventueel tijdelijk op zich kan nemen.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #44 Gepost op: 12 mei 2010, 15:14:15
Ff plakken:

Ejummm... De hosemaster op 100 meter (weliswaar indien nodig) ??? Moet je je HD-slangetje nog minstens 10 meter zien op te rekken  ;)

Ik heb eraan getwijfeld om ook op 100 meter te stoppen hoor, maar gezien de situatie lijkt me dat niet wenselijk. En de risico's aanvaardbaar/bestrijdbaar. Bij correct IM hoort het absoluut wel natuurlijk, maar dan zou d'r ook al minstens één Ambu als buffer en fend-off moeten staan. Bovendien reken ik op een vlotte uitruk van de HV, zodat die de buffertaak eventueel tijdelijk op zich kan nemen.

Belangrijkste is even die 100m, ik heb daar laatst nog een opmerking over meegekregen.
Ik ga daar dus gewoon van uit, meer even niet. TP kijk ik even de situatie aan, soms is de file ernaar toe al een mooie buffer ;)
En idd die hosemaster is voor het geval dat we binnen normaal bereik staan.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.