Auteur Topic: CASUS: "PRIO 2" - Discussietopic  (gelezen 54474 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2010, 22:49:25
*mompelt iets van gras en maaier*  ;D

Is er ook een procedure waarin veiligheidsregels beschreven zijn voor liftopsluitingen?
Als je kijkt in regeltjesland dan lijkt me het haast uitgesloten dat er geen procedure is. Gezien het feit wat ik noemde en er geen 100% garantie is. Zoals je zelf aangeeft lijkt het mij dat er welhaast een voorschrift of zoiets moet zijn.
Of heb ik het mis? Ik weet dat ik nu een beetje doordraaf.  ;) Maar ik vroeg mij dit wel af.
Ik ga er vanuit dat er veilig gewerkt wordt, begrijp me niet verkeerd. Zeker bij de brandweer waar goede instructies gelden voor bijna alle voorkomende gevallen.
Eigenlijk begrijp ik als leek niet dat er een antwoord is dat het eigenlijk nooit verkeerd kan gaan. Daar ligt in de regel het meeste gevaar. Ik kan wel leven met de antwoorden die gegeven worden maar kunnen brandweermensen en hun leidinggevenden hier ook mee leven? Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als er wel iets mis gaat? Vingers kwijt?

Als de casusleider dit wil verplaatsen naar een ander topic staat hij daar natuurlijk vrij in.  ;)
En nee, (wees niet bang) ik ga niet over alles in de casus vragen stellen.  ;D


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2010, 22:57:38
Ik heb het helaas wel een keer meegemaakt. De ene ploeg had de deur open om de mensen toe te spreken, maar konden ze niet bevrijden. De andere ploeg was de liftmachine kamer aan het zoeken. Komt op dat moment de liftmonteur binnen (terwijl er een dikke rode auto voor de deur staat), loopt hij vrolijk de liftmachine kamer in (die beneden was, hydraulische lift) en wil dus vrolijk gaan tornen. Op dat moment loopt mijn tweede ploeg dus tegen deze persoon aan en zij melden mij dat.

Ik heb hem even in een niet nader te verklaren taal verteld dat dit niet normaal is of hij zich niet beter even bij mij had kunnen melden. Hij vond van niet, was niet mee te praten.
Ik heb hem gesommeerd opzij te stappen en ons, ons werk te laten doen en daarna mocht hij.

Je kunt je best voorstellen wat er had kunnen gebeuren, vandaar mijn boosheid.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


weetje_hgl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 861
  • Geslacht: Man
    • www.regio15.nl en http://www.district8.net
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2010, 23:00:23
Dus is een "hangslot" of een groot papier
Citaat
OPGEPAST, GEVAAR!!!
wel makkelijk?
Woon in Den Haag (Escamp), op drukke kruising, heb interesse in alles met zwaailichten en sirenes, volg zowat heel Haaglanden, vroeger via scanner, tegenwoordig via internet.ps ik ben dus géén hulpverlener, maar geintresseerd toeschouwer met mening!


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2010, 23:06:35
Jan-Emmen,

Dit soort discussies zijn waardevol. Een "kritische" blik op een melding die voor de meeste brandweermannen niet echt heel spannend zijn, blijkt toch best relevant te zijn.

En had niets anders verwacht dat je de casus voor je houdt haha!

De gevaren zoals Damm al zei, blijven bestaan. Maar denk ik uiterst zeldzaam!


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2010, 23:14:10
@SiebJr

Uiteraard, uiteraard, SiebJr.

Fijn om te lezen dat ook een kritische blik gewaardeerd wordt.  ;)
Ook mooi dat er een praktijkvoorbeeld, dankzij Damm, bijgekomen is.
Misschien dat er door kritisch kijken en openlijk over schrijven wel meer aan het licht komt en duidelijk gaat worden.

Probeer ook even aan te geven wat de gevaren precies kunnen zijn, a.u.b.
Ik kan me er geen voorstelling van maken waar de gevaren precies liggen.
Tornen wordt genoemd. Is dat het hevelen met een grote ijzeren buis of zoiets? Kan die buis ineens uit je handen slaan? Of kun je ergens een klap van krijgen, of je vingers kwijt raken?




SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2010, 23:28:58
Tornen kan op verschillende manieren. Bij een tractielift (mechanische) gebeurd dat door een groot "wiel" naar je toe te halen of van je af (afhankelijk of je omhoog of omlaag wilt!).

visitors can't see pics , please register or login


De tractieschijf is het "wiel". Door de rem er af te halen en de schijf vast te houden (door twee personen gebeurd dit, één de rem, de andere de schijf) en naar de gewenste positie te halen kan je tornen (omhoog of omlaag). Dit gaat met centimeters per draai. Het gevaar kan hier zijn is dat de je de grip verliest op de schijf en hij gaat draaien. Hierdoor kan je brandwonden -door wrijving- op je handen krijgen als je geen handschoenen aan hebt. Of je kan doorschieten en iets raken, maar met een normaal reflex zal dat niet snel gebeuren. maar zou kunnen.. Vingers kwijt raken, geen idee.

Op elke lift zit een val beveiliging. Gaat de lift dus te snel valt hij in de vang. Hij zal niet heel veel verder naar beneden gaan.

Het is een redelijk traag proces bij het tornen en altijd in goede communicatie met de ploeg bij de deuren en in de machine kamer. Over het algemeen niet heel spannend.

Maar de risico's qua beknelling, alles is mogelijk..

Daarnaast heb je nog het tornen bij hydraulische liften. Door een pomp kan hij omhoog, en met een knop kan je de druk er afhalen zodat hij naar beneden gaat.

Tornen is zoals ik al aangaf een redelijk traag proces waar je goed de controle over hebt.

De procedures staan trouwens vermeld in de manschap opleidingsboeken.


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2010, 23:43:29
Bijzonder mooie informatie, SiebJr.  ;)    Helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt en wat de gevaren kunnen zijn. Bedankt.

Door de vele liftopsluitingen kun je dan ook stellen dat bijna elke brandweerman/vrouw hier regelmatig mee te maken krijgt, denk ik. Dit lijkt me niet een gevalletje wat je zo 1 2 3 kunt oefenen. Is de praktijkervaring voldoende?
Of wordt hier wel degelijk in geoefend?



Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #22 Gepost op: 10 mei 2010, 23:57:28
Door de vele liftopsluitingen kun je dan ook stellen dat bijna elke brandweerman/vrouw hier regelmatig mee te maken krijgt, denk ik.
Dit ligt natuurlijk aan je verzorgingsgebied. Zo weet ik nu al dat ik waarschijnlijk alleen met tornen te maken krijg in m'n opleiding. In ons verzorgingsgebied is slechts laagbouw en hebben wij geen liften. Zo vanzelfsprekend is het dus niet, dus ik leer hier ook van!


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 11 mei 2010, 00:04:21
Laatst hebben wij nog geoefend met liften. Maar geregeld wordt er aandacht aan geschonken. Maar in de praktijk komen liftopsluitingen geregeld voor.


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 11 mei 2010, 00:10:38
Goede zaak.

Hebben jullie ook het idee dat liftopsluiting steeds vaker voorkomt? En achterhalen jullie ook oorzaken?
Achteraf of direct na een inzet? Oorzaak: vandalisme, storing, overbelasting, of "te" veel beveiligingen?




Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #25 Gepost op: 11 mei 2010, 00:37:30
Meestal zijn het gewoon storingen, al dan niet veroorzaakt door te weinig onderhoud. Al moet ik zeggen dat het mij vaak onduidelijk is waarom de lift stil is gaan staan.

De vraag wat voor soort lift we naar toe rijden vind ik niet echt relevant moet ik zeggen.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2010, 00:44:38
@Damm

Je schrijft mogelijk "te weinig onderhoud".
Bestaan hier ook sancties voor zoals b.v. een gele kaart, rode kaart o.i.d?
Is het uberhaubt mogelijk om sancties hiervoor te bedenken of uit te voeren?


Shaddy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 919
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #27 Gepost op: 11 mei 2010, 01:23:05
De procedures staan trouwens vermeld in de manschap opleidingsboeken.

Help me even... waar :-[!?
Groeten,
Shaddy
Shaddyf[at]telfort.nl!


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 11 mei 2010, 07:19:46
@Damm

Je schrijft mogelijk "te weinig onderhoud".
Bestaan hier ook sancties voor zoals b.v. een gele kaart, rode kaart o.i.d?
Is het uberhaubt mogelijk om sancties hiervoor te bedenken of uit te voeren?
Feitelijk gezien is het niet aan de brandweer om te beoordelen of een lift te weinig onderhoud heeft gehad. Kaarten uitdelen doen we (voor zover ik weet) niet in HGL.

Gr Hans
test


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #29 Gepost op: 11 mei 2010, 07:32:21
Daarom liet ik het in het midden, verder geen aanvullingen op Hans zijn reactie ;)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.