Auteur Topic: CASUS: "PRIO 2" - Discussietopic  (gelezen 54469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Gepost op: 09 mei 2010, 14:06:42
Op aanraden van Damm alvast een discussietopic.

Hier kun je de casus bespreken, zodat het casus topic schoon en geordend blijft!

Succes morgen!


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2010, 14:12:39
Zoals jullie denk ik wel hebben gezien is het casus topic tot nu toe gesloten. Het topic zal open gaan bij de eerste melding.

Hebben jullie vragen of opmerkingen tot zover, kan je dit topic tot nu toe ook gebruiken.


Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2010, 20:58:52
Gezien mijn ervaringen in de december09 casus met SiebJr's plaatjes, denk ik dat er visueel veel te verwachten is. Ik kijk er naar uit!


Powerliner

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2010, 21:37:46
Sieb,

Mijn voorkeur gaat ernaar uit dat een ieder zijn eigen inzettactiek kan toepassen. Wat ik daarmee bedoel is: ga niet sturen in de tactiek die men moet kiezen, of keuzes maken die bij forumleden (horen te) liggen.
Geef gewoon steeds info (aan jou de keuze natuurlijk welke info en hoeveel info), de forumleden kunnen dan hun inzet gaan bepalen.
Ik heb dan vertrouwen in een prima topic  ;)


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2010, 21:48:28
Powerliner,

Zal rekening mee worden gehouden. Er zal ongetwijfeld een diversiteit zijn in tactieken, waar ze te groot zijn zal ik moeten in grijpen. Maar denk dat het goed komt!

Gezien er weinig tot geen reacties zijn op de informatie die ik vandaag heb gegeven neem ik aan dat het duidelijk is wat er staat. Mochten er toch vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat graag!

Morgen zal ik de eerste start maken met de casus. Mijn advies is dan ook om de eerste informatie door te nemen voordat je start.

SiebJr




fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2010, 21:51:22

Gezien er weinig tot geen reacties zijn op de informatie die ik vandaag heb gegeven neem ik aan dat het duidelijk is wat er staat. Mochten er toch vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat graag!

SiebJr

Helemaal duidelijk en het ziet er perfect uit! Heel erg goed voorbereid :)
Fotojbz


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2010, 18:38:49
Vragen n.a.v. Liftopsluiting.

Bij aankomst wordt de lift buiten gebruik gesteld door de hoofdschakelaar op 0 te zetten.
Is dit voldoende?

Of wordt voor de zekerheid ook een veiligheidsschakelaar op 0 gezet? (als ze aanwezig zijn)
Wordt ook een hangslot op de hoofdschakelaar geplaatst? (sleutel mee) Of is dit niet mogelijk?

Zomaar even wat vraagjes t.b.v. de veiligheid.


Powerliner

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2010, 19:18:24
In de machinekamer wordt de lift uitgeschakeld. Vervolgens kun je de lift (veilig) tornen. De schakelaar hoeft niet nog eens geborgt te worden met een hangslot zoals dit wel gebeurd nadat je een bovenleiding van de tram hebt geschakeld. Echter die schakelaar hangt in de openbare ruimte. Een machinekamer is veelal afgesloten middels een slot.

Een monteur mag hem daarna weer in dienst zetten. Daar zijn wij niet van.


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2010, 20:59:01
Dank Powerliner, voor de beantwoording van mijn vragen.
Dus als ik het goed begrijp is er dus nooit kans dat een argeloze liftmonteur of iemand anders (huismeester) een lift weer in werking zet als er gewerkt wordt aan de bevrijding?


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2010, 21:12:10
Als men met de bevrijding bezig is, zal men gaan tornen (mechanisch of hydraulisch). Dit vind plaats in de machinekamer. Bijna onmogelijk dat iets als dat gebeurd.




Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2010, 21:28:55
Ok, duidelijk, SiebJr. Bedankt.

Ik heb deze vragen gesteld omdat bij het werken met machines bij onderhoud of reparatie er wel schakelaars zijn die een mogelijkheid hebben waarbij je ze "op slot" kunt zetten. Dit om ervoor te zorgen dat er niemand zo "slim" kan zijn de hoofdschakelaar per ongeluk op "aan" te zetten. Veiligheidsschakelaars zijn er om indien er toch iemand de hoofdschakelaar bediend heeft een extra beveiliging (meestal) ter plaatse van je werkzaamheden te hebben.



Als men met de bevrijding bezig is, zal men gaan tornen (mechanisch of hydraulisch). Dit vind plaats in de machinekamer. Bijna onmogelijk dat iets als dat gebeurd.

In de machinekamer wordt de lift uitgeschakeld. Vervolgens kun je de lift (veilig) tornen. De schakelaar hoeft niet nog eens geborgt te worden met een hangslot zoals dit wel gebeurd nadat je een bovenleiding van de tram hebt geschakeld. Echter die schakelaar hangt in de openbare ruimte. Een machinekamer is veelal afgesloten middels een slot.
Ook als er regelmatig brandweerpersoneel in- en uit loopt?
Een monteur mag hem daarna weer in dienst zetten. Daar zijn wij niet van.

Gezien de antwoorden bespeur ik toch een redelijke mogelijkheid dat dit ooit eens kan gebeuren. Wat kunnen dan de gevolgen zijn? Vingers kwijt o.i.d?




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2010, 21:34:07
Als er een bevrijding in een lift gaande is, dan wordt de hoofdschakelaar in de machinekamer op nul gezet. En dan kan de lift niets meer doen, ook niet door een buitenstaander. Ookal omdat er altijd brandweerpersoneel in de liftmachinekamer aanwezig is dan. ;)


Powerliner

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2010, 21:35:14
Jan, theoretisch is het mogelijk dat je collega de knop om zet en de lift weer inschakeld.
Maar........
Inschakelen doen wij niet. Daarnaast tornen we in dezelfde ruimte als waar de schakelaar zit, dus mocht er een clown een knop omhalen dan bemerken we dat meteen.


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2010, 21:36:53
Ok, Peter en Powerliner. Vraag is nu volledig beantwoord. Dank allemaal.  :)


SiebJr

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.183
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Gaspakdrager
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2010, 21:45:19
Alles zou kunnen gebeuren. Niets is 100% uitgesloten.

Bij alle liftopsluitingen die ik heb meegemaakt zit er constant altijd wel iemand (Brandweer) in de machinekamer en hoeft daar niet weg mocht er een echte opsluiting met bevrijding betreffen.

De kans acht is zéér klein dat iets als dat gebeurd.

Ben geen expert op het gebied van liften. Spreek hier uit ervaring en de instructies/oefening die ik heb gehad.

Edit: Ze waren me voor. Is dat ook weer helder :)