Louis, kun je de STAR beetje vergelijken met de Engelse DENNIS? Alleen voor opbouwers van speciale voertuigen?
Nee Joost,
Totaal niet. STAR is gebouwd als een middelzware vrachtwagen voor het leger en niet speciaal gebouwd voor de brandweer, Ze hebben dan ook geen uitvoering met een dubbele cabine.
En de Dennis is eigenlijk van oorsprong ook geen zuivere brandweerfabrikant, Men is begonen met de bouw van vrachtwagens en autobussen. Echter kreeg men de Engelse brandweer al gauw als klant en hierdoor kwam men op een gegeven moment de een hele bekende Dennis brandweerwagen op de markt, namelijk het model N die mede door het uitbreken van de 1ste wereldoorlog samen met de wagens van Merryweather de enige beschikbare brandweerwagens waren op dat moment, Andere fabrikanten moesten legertrucks bouwen voor het leger. Vanaf de jaren twintig tot de jaren zeventig bouwde Dennis vooral vrachtwagen, autobussen en brandweerwagens. Deze werden veelal in de eigen carrosseriefabriek opgebouwd. In begin 1950 kwam Dennis met een nieuwe bestseller de Dennis F8. Welk later vergroot werd tot de F12. In de jaren zeventig ging men zich toeleggen op de bouw van alleen nog autobussen en brandweerwagens. De carrosseriefabriek werd een apart bedrijf en behield wel de samenwerking met de Dennis fabriek al werd de naam van de carrosseriefabriek nu John Dennis Coachbuilders of wel JDC. Met de komst van het model Rapier en Sabre begon Dennis met een nieuwe insteek in de ontwikkeling van brandweerwagens. Deze beide modellen en hun chassis waren geheel speciaal ontwikkeld voor gebruik door de brandweer, En niet meer een aangepast en bestaand chassis welk men voorheen gebruikte.