Auteur Topic: Treinongeval.  (gelezen 19637 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 20 april 2010, 13:04:00
Allereerst wil ik even zeggen dat ik het heel erg vindt wat hier weer gebeurd is!
Respect voor de nabestaanden en de mensen van Brandweer Diepenveen en Deventer!

Op het traject Zwolle - Deventer is het de afgelopen tijd nu al zo vaak voorgekomen
dat er iemand voor de trein springt, en dan vooral in de buurt van Diepenveen.
Dat ik me afvraag hoe mensen van de Brandweer daar in vredesnaam mee om kunnen gaan?
Natuurlijk wordt er na afloop van het incident gepraat met elkaar en met het BOT team, maar als je dit soort dingen
regelmatig voor je kiezen krijgt dan zakt de moed je toch ook een keer in de schoenen? Jullie zijn ook maar mensen?!

Ik heb begrepen dat het in dit geval een bekende was van Brandweer Diepenveen, en dat zei zich
daarom teruggetrokken hebben. Sterkte mannen!

09:30:46 20-04-10  GROUP-1 Prio 1 Ongeval letsel SALLANDSWEG DIEPENVEEN 2870 2885 2833
   0600130 BRW Veiligheidsregio IJsselland (Regio Fotograaf)
   0601203 BRW Deventer (Hoofdpost) (Lichtkrant)
   0601204 BRW Deventer (Lichtkrant)
   0601209 BRW Deventer (OvD)
   0601210 BRW Deventer (Piket Bevelvoerders)
   0601212 BRW Deventer (Bemanning HW)
   0601272 BRW Deventer (Diepenveen) (Bevelvoerders)
   0601274 BRW Deventer (Diepenveen) (Lichtkrant)
   0601275 BRW Deventer (Diepenveen) (Blusploeg)
   0610143 BRW Deventer (Bevelvoerders)
   0610145 BRW Deventer (Lichtkrant)
   0610155 BRW Deventer (Bemanning HW/HV)
   0610170 BRW Deventer (Monitorcode)
   0610223 BRW Deventer (Diepenveen) (Bevelvoerders)
   0610225 BRW Deventer (Diepenveen) (Lichtkrant)
   0610226 BRW Deventer (Diepenveen) (Blusploeg)
   0610250 BRW Deventer (Diepenveen) (?)

09:32:48 20-04-10  GROUP-1 s.v.p.contact AC
   0601209 BRW Deventer (OvD)


10:00:54 20-04-10  GROUP-1 Prio 2 S.v.p. inmelden C2000
   0601203 BRW Deventer (Hoofdpost) (Lichtkrant)
   0601204 BRW Deventer (Lichtkrant)
   0601210 BRW Deventer (Piket Bevelvoerders)
   0601211 BRW Deventer (1e uitruk beroeps)
   0610143 BRW Deventer (Bevelvoerders)
   0610145 BRW Deventer (Lichtkrant)
   0610146 BRW Deventer (1e uitruk beroeps)
   0610170 BRW Deventer (Monitorcode)

10:06:20 20-04-10  GROUP-1 Gaarne contact meldkamer ivm nazorg.
   0600086 BRW Veiligheidsregio IJsselland (BOT)
   0600090 BRW Veiligheidsregio IJsselland (BOT)
   0600119 BRW Veiligheidsregio IJsselland (Chef AC)
   0601298 BRW Deventer (BOT)


Powerliner

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2010, 13:14:58
De begravenisondernemer is voor het opruimen van de losse delen.

De Brandweer heeft daar verders geen taak in. Veelal assisteert de Brandweer nog wel bij het schoonspuiten van de trein.
En als er indicatie is voor gesprekken, door bijvoorbeeld afwijkend gedrag van mensen, zal de BOT procedure gestart worden.


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2010, 13:24:44
De begravenisondernemer is voor het opruimen van de losse delen.

De Brandweer heeft daar verders geen taak in. Veelal assisteert de Brandweer nog wel bij het schoonspuiten van de trein.
En als er indicatie is voor gesprekken, door bijvoorbeeld afwijkend gedrag van mensen, zal de BOT procedure gestart worden.
Toch komt het met enige regelmaat voor dat wij ook daar mee helpen. Ik ervaar het tot nog toe niet als een 'persoonlijk drama'. De gevallen waarbij ik betrokken ben geweest zijn voornamelijk bewuste acties geweest van onbekende volwassenen. Korte evaluaties na dergelijke inzetten zijn er altijd wel, tot een BOT-gesprek is het bij ons tot nog toe niet echt gekomen.

Overigens, in de Brand en Brandweer staat een artikel over nieuwe inzichten m.b.t. BOT/COT. We moeten het kennelijk weer helemaal anders gaan doen  :-X


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2010, 13:29:18
Nu weet ik als "leek" natuurlijk niet wat de BOT procedure precies inhoudt.
Ik weet dat jullie opgevangen worden na of tijdens een incident, en dat er veel
gepraat wordt met elkaar.


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2010, 13:32:14
Nu weet ik als "leek" natuurlijk niet wat de BOT procedure precies inhoudt.
Ik weet dat jullie opgevangen worden na of tijdens een incident, en dat er veel
gepraat wordt met elkaar.
Elk korps wordt geacht een BOT-procedure te hebben. Bij ons is die al enige tijd 'in de maak'.

Een BOT-gesprek komt er in het kort op neer dat het incident chronologisch wordt besproken. Zo krijgt iedere betrokkene hetzelfde, en als het goed is een compleet beeld van een incident. Dit maakt de 'film' compleet en beter te verwerken.




Powerliner

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2010, 13:38:50
Toch komt het met enige regelmaat voor dat wij ook daar mee helpen.

Zijn wij niet van Whyllum. We moeten weten waar we wel en niet van zijn. Op deze manier ga je mensen onnodig emotioneel belasten.


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 20 april 2010, 13:39:42
Elk korps wordt geacht een BOT-procedure te hebben. Bij ons is die al enige tijd 'in de maak'.

Een BOT-gesprek komt er in het kort op neer dat het incident chronologisch wordt besproken. Zo krijgt iedere betrokkene hetzelfde, en als het goed is een compleet beeld van een incident. Dit maakt de 'film' compleet en beter te verwerken.
Dank je Willem. Maar wat ik bedoelde te vragen is...

Als je één keer in de paar jaar zo'n incident meemaakt met een onbekende volwassen persoon, dan zal praten
misschien nog wel voldoende helpen. Maar in Diepenveen is er voor een paar maanden terug een jongetje van nog geen 14 jaar gesprongen, en Diepenveen is een klein dorpje waar bijna iedereen elkaar kent. Dan zou je toch op een gegeven moment gaan denken dat praten ook niet zoveel meer helpt. Zeker omdat er regelmatig iemand gesprongen is. En niet alleen in Diepenveen natuurlijk! Neem bijvoorbeeld ook Korps Ermelo met Veldwijk en 's Heerenloo (Psychiatrische inrichtingen) vlak langs het spoor.


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 20 april 2010, 13:47:52
Zijn wij niet van Whyllum. We moeten weten waar we wel en niet van zijn.
Waarde vriend, ik ben het helemaal met je eens, maar zoals vaker liggen theorie en praktijk niet altijd volledig op één lijn.


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 20 april 2010, 13:53:24
Dank je Willem. Maar wat ik bedoelde te vragen is...

Als je één keer in de paar jaar zo'n incident meemaakt met een onbekende volwassen persoon, dan zal praten
misschien nog wel voldoende helpen. Maar in Diepenveen is er voor een paar maanden terug een jongetje van nog geen 14 jaar gesprongen, en Diepenveen is een klein dorpje waar bijna iedereen elkaar kent. Dan zou je toch op een gegeven moment gaan denken dat praten ook niet zoveel meer helpt. Zeker omdat er regelmatig iemand gesprongen is. En niet alleen in Diepenveen natuurlijk! Neem bijvoorbeeld ook Korps Ermelo met Veldwijk en 's Heerenloo (Psychiatrische inrichtingen) vlak langs het spoor.
Tsja, het zijn situaties die bij ons ook zo voorkomen. En hier praat je gemiddeld niet over ééns in de paar jaar, maar bij inschatting over minstens ééns per jaar. Niet elke collega is dan natuurlijk ook bij het incident aan het werk geweest.

En over het er mee omgaan, het is in de eerste plaats vooral een kwestie van goed bedenken en eerlijk zijn of je wel mee wilt naar zo'n incident. Vervolgens zul je elkaar goed in de gaten moeten blijven houden qua verwerking. Maar dat blijft altijd heel erg moeilijk. Iemand kan nog zo hard (terecht) beweren 'dat 'ie nergens last van heeft' (hoe groter de mond hoe beter je iemand in de gaten moet houden) maar na een bepaald incident ineens doorslaan.


Powerliner

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 april 2010, 14:06:43
Waarde vriend, ik ben het helemaal met je eens, maar zoals vaker liggen theorie en praktijk niet altijd volledig op één lijn.

Veelal afhankelijk van de B. Die neemt de beslissingen wel/niet doen.




Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 20 april 2010, 14:11:14
Het is in de eerste plaats vooral een kwestie van goed bedenken en eerlijk zijn of je wel mee wilt naar zo'n incident.
Citaat
Het punt is dat ze hier in IJsselland (nog) niet met TIS meldingen werken. En er altijd melding
wordt gemaakt van een ongeval letsel. Dus voordat er uitgevraagd is bij de AC heb je denk ik wel een vermoeden
van wat er aan de hand is (na aanleiding van de lokatie) maar zeker weten doe je het dan nog niet lijkt me.


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 20 april 2010, 14:23:02
Het punt is dat ze hier in IJsselland (nog) niet met TIS meldingen werken. En er altijd melding wordt gemaakt van een ongeval letsel. Dus voordat er uitgevraagd is bij de AC heb je denk ik wel een vermoeden van wat er aan de hand is (na aanleiding van de lokatie) maar zeker weten doe je het dan nog niet lijkt me.
Ik heb nog niet één keer meegemaakt dat ik in de TS verrast reageerde van 'Oh, moeten we naar zo'n incident...'. Het is doorgaans vrij snel vrij duidelijk waarvoor je gealarmeerd word. Althans, bij ons is de melding óf TIS 3.1, óf Trein Incident. Zodra er contact gelegd kan worden met de AC wordt er ook aangegeven waar het om gaat. In HM gebruiken we diverse codes die duidelijkheid geven.

En nu schiet me dan wel te binnen dat ik vorig jaar wel zo'n Oh-momentje had, bij een gebroken bovenleiding. Maar toen zat ik op de HV  ;D


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 20 april 2010, 14:34:49
Ik heb nog niet één keer meegemaakt dat ik in de TS verrast reageerde van 'Oh, moeten we naar zo'n incident...'. Het is doorgaans vrij snel vrij duidelijk waarvoor je gealarmeerd word. Althans, bij ons is de melding óf TIS 3.1, óf Trein Incident. Zodra er contact gelegd kan worden met de AC wordt er ook aangegeven waar het om gaat. In HM gebruiken we diverse codes die duidelijkheid geven.

En nu schiet me dan wel te binnen dat ik vorig jaar wel zo'n Oh-momentje had, bij een gebroken bovenleiding. Maar toen zat ik op de HV  ;D
Maar kun je tijdens een uitruk ten alle tijden zomaar aangeven dat je zoiets niet helemaal ziet zitten dan, of is het dan verstandiger om maar gelijk aan de kazerne even uit te stappen, en een collega die er "minder" moeite mee heeft mee te laten gaan?


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #13 Gepost op: 20 april 2010, 20:58:49
Maar kun je tijdens een uitruk ten alle tijden zomaar aangeven dat je zoiets niet helemaal ziet zitten dan, of is het dan verstandiger om maar gelijk aan de kazerne even uit te stappen, en een collega die er "minder" moeite mee heeft mee te laten gaan?
Exact. Er zijn collega's die zichzelf goed genoeg kennen, en die groot genoeg zijn om te beslissen om niet mee te gaan. Of zelfs uitstappen op het moment dat het slechte bericht komt. Ik juich dat toe, je hebt er niets aan als een collega halverwege een inzet moet afhaken.


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 21 april 2010, 22:18:40
Exact. Er zijn collega's die zichzelf goed genoeg kennen, en die groot genoeg zijn om te beslissen om niet mee te gaan. Of zelfs uitstappen op het moment dat het slechte bericht komt. Ik juich dat toe, je hebt er niets aan als een collega halverwege een inzet moet afhaken.
Ik kan me voorstellen dat je dat toejuicht. Beter dat iemand voor zichzelf kan zeggen tot hier en niet verder,
als dat hij toch meegaat en halverwege af moet haken.