Auteur Topic: Beslissing doorrijden nacontrole oms melding  (gelezen 29717 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Powerliner

  • Gast
Gepost op: 18 maart 2010, 21:49:15
Voor u als TS de kazerne uitrijd, of u nog aanrijdend bent, geeft de RAC aan dat het loos is + reden. Wat doet u?

Ja, ik rij door, waarom?

Nee, ik blijf binnen keer terug kazerne, waarom?


BM VE

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 278
Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2010, 21:58:21
Als ik nog binnen sta, blijf ik binnen


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2010, 22:27:16
Wij gaan standaard door voor controle, ook als we nog in de kazerne staan. Wel onder prio2 of 3. Reden is dat wij (of anders onze preventisten) willen weten welke melder is aangesproken, en waardoor. Als het namelijk vaak voorkomt bij eenzelfde object en helemaal bij steeds dezelfde melder, dan onderneemt een preventist actie naar zo'n object om bijvoorbeeld advies te geven. Bovendien willen we zelf constateren dat het loos is. Stel je voor dat een melder zich vergist...

Daarnaast is het een controlemoment op de betreffende bhv-organisatie, en leer je elkaar toch ook een beetje kennen. Elkaars procedures even kort doornemen, de wijze en het moment van resetten bespreken, noem maar op. Als er dan echt een keer wat aan de hand is kan dat z'n voordeel hebben.

Als de bmc is gereset vóór onze komst, krijgt de resetter een vriendelijk doch zeer dringend verzoek om dat de volgende keer pas te doen na onze goedkeuring.


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2010, 15:58:01
Wij gaan standaard door voor controle, ook als we nog in de kazerne staan. Wel onder prio2 of 3. Reden is dat wij (of anders onze preventisten) willen weten welke melder is aangesproken, en waardoor. Als het namelijk vaak voorkomt bij eenzelfde object en helemaal bij steeds dezelfde melder, dan onderneemt een preventist actie naar zo'n object om bijvoorbeeld advies te geven. Bovendien willen we zelf constateren dat het loos is. Stel je voor dat een melder zich vergist...

Daarnaast is het een controlemoment op de betreffende bhv-organisatie, en leer je elkaar toch ook een beetje kennen. Elkaars procedures even kort doornemen, de wijze en het moment van resetten bespreken, noem maar op. Als er dan echt een keer wat aan de hand is kan dat z'n voordeel hebben.

Als de bmc is gereset vóór onze komst, krijgt de resetter een vriendelijk doch zeer dringend verzoek om dat de volgende keer pas te doen na onze goedkeuring.
Ja en ook wij werken via deze weg werkt uitstekent ook de mensen bij de bedrijven waar de melder is afgegaan vinden het een fijn gevoel dat wij toch nog even komen kijken en een praatje maken.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2010, 17:11:22
Wij gaan standaard door voor controle, ook als we nog in de kazerne staan. Wel onder prio2 of 3. Reden is dat wij (of anders onze preventisten) willen weten welke melder is aangesproken, en waardoor. Als het namelijk vaak voorkomt bij eenzelfde object en helemaal bij steeds dezelfde melder, dan onderneemt een preventist actie naar zo'n object om bijvoorbeeld advies te geven. Bovendien willen we zelf constateren dat het loos is. Stel je voor dat een melder zich vergist...

Daarnaast is het een controlemoment op de betreffende bhv-organisatie, en leer je elkaar toch ook een beetje kennen. Elkaars procedures even kort doornemen, de wijze en het moment van resetten bespreken, noem maar op. Als er dan echt een keer wat aan de hand is kan dat z'n voordeel hebben.

Als de bmc is gereset vóór onze komst, krijgt de resetter een vriendelijk doch zeer dringend verzoek om dat de volgende keer pas te doen na onze goedkeuring.
Hier idem dito, ook als de RAC voorstelt binnen te blijven, kiezen de bevelvoerders er voor om toch ter plaatse te gaan. Om de bovengenoemde redenen. Zeker als er gereset is,zonder tussenkomst van de brandweer.




Firefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.869
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Forum
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2010, 17:28:26
Bij ons i.d.d. om dezelfde redenen die Peter al genoemd heeft rijden ze ook door met of zonder prio 1.

Het stukje advies en of contact met de "klant"kan toch ook geen kwaad.


Firefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.869
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Forum
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2010, 17:29:25
wat is daar je overweging dan voor ?
Als ik nog binnen sta, blijf ik binnen


BM VE

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 278
Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2010, 18:43:39
wat is daar je overweging dan voor ?

Als het een geeiste installatie is, dan dient daar een opgeleid persoon aanwezig te zijn.
Deze persoon weet wat de voorwaarden zijn, indien een RAC contact opneemt of andersom, om een melding te kunnen cancelen. En ja..er zullen er best zijn die eerst bellen voordat ze gaan kijken. Dus je moet de verantwoordelijkheid daar neerleggen waar die hoort, namelijk bij de eigenaar van de installatie.

Uiteraard doen we wel wat met de melding, melden bij de afdeling Preventie. Die zijn daar tenslotte van.

Ik ben er zelfs voorstander van om vanuit de RAC een soort van check uit te laten voeren (naam + code) om te kijken of men een juist persoon (opgeleid en verstand van) aan de lijn heeft.

Anders gaan we lekker gezelig met zn 6-en kijken naar iets wat de RAC al weet. (aangebrande tosti's en een knipperend rood lampje) en dan ook nog melden.."Ja idd..betrof aangebrandde tosti's"...Btje zonde van de tijd die we beter anders kunnen besteden.


Powerliner

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2010, 20:04:29
de wijze en het moment van resetten bespreken

Hoe moet ik dit zien?


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2010, 21:50:21
Voor u als TS de kazerne uitrijd, of u nog aanrijdend bent, geeft de RAC aan dat het loos is + reden. Wat doet u?

Ja, ik rij door, waarom?

Nee, ik blijf binnen keer terug kazerne, waarom?

Omdat dat dit van ons wordt verwacht om meerdere redenen.
Helaas te vaak is er echt wat.
Te vaak gaan er bepaalde melders af.
Te vaak weet men niet hoe het werkt en kunnen wij dat in een rapportage verwerken, zodat er een controle en of handhaving wordt toegepast.
Ook gaat men te vaak verkeerd om met melders, dus deuren open laten staan bij een douche e.d. ook hier wordt men dan op aangesproken.

En misschien kan ik nog wel wat punten noemen, dus genoeg redenen om de check te doen. Vertrouwen is goed, controle is beter, ook als er al gereset is, want ook dan heeft men wat uit te leggen. Dit mag namelijk pas nadat wij dit hebben gezegd.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.




Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2010, 22:55:50
Hoe moet ik dit zien?
Zie eerdere reactie, en die van Damm hier boven ;)


Powerliner

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2010, 23:03:08
Zie eerdere reactie, en die van Damm hier boven ;)

Nogmaals: het is mij niet duidelijk wat JIJ bedoeld.


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2010, 23:30:53
Nogmaals: het is mij niet duidelijk wat JIJ bedoeld.
Nou goed, de fysieke wijze waarop is niet veel meer dan wat knopjes/toetsen indrukken en/of een sleuteltje omdraaien. Maar je kunt daar nog bij bedenken dat een resetter nonchalant denkt 'Ach wat kan mij het schelen, die klere-herrie moet uit'. Of 'poep, laat ik 'm gauw resetten, dan komen 'ze' misschien niet'. En zo zijn er nog wel wat manieren te bedenken waarop je een bmc kunt resetten.

Het moment waarop de bmc gereset wordt lijkt me vrij duidelijk toegelicht; Na accoord van de brandweer en niet eerder.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2010, 09:12:17
Nou goed, de fysieke wijze waarop is niet veel meer dan wat knopjes/toetsen indrukken en/of een sleuteltje omdraaien. Maar je kunt daar nog bij bedenken dat een resetter nonchalant denkt 'Ach wat kan mij het schelen, die klere-herrie moet uit'. Of 'poep, laat ik 'm gauw resetten, dan komen 'ze' misschien niet'. En zo zijn er nog wel wat manieren te bedenken waarop je een bmc kunt resetten.

Het moment waarop de bmc gereset wordt lijkt me vrij duidelijk toegelicht; Na accoord van de brandweer en niet eerder.
Inderdaad, en het is een duidelijk signaal naar de gebruiker toe,dat hij wel even snel de BMC kan resetten in de hoop dat we niet komen.
Maar dat we dan juist op de stoep staan voor een stichtelijk woordje.

Omdat dat dit van ons wordt verwacht om meerdere redenen.
Helaas te vaak is er echt wat.
Te vaak gaan er bepaalde melders af.
Te vaak weet men niet hoe het werkt en kunnen wij dat in een rapportage verwerken, zodat er een controle en of handhaving wordt toegepast.
Ook gaat men te vaak verkeerd om met melders, dus deuren open laten staan bij een douche e.d. ook hier wordt men dan op aangesproken.

En misschien kan ik nog wel wat punten noemen, dus genoeg redenen om de check te doen. Vertrouwen is goed, controle is beter, ook als er al gereset is, want ook dan heeft men wat uit te leggen. Dit mag namelijk pas nadat wij dit hebben gezegd.
Ook is het zaak om in kaart te krijgen welke melders er vaak worden aangesproken.
Wij hadden bv een periode dat we vrij vaak bij een gezinsvervangend tehuis stonden, meestal zo rond etenstijd.
Bleek dat in de buurt van de keuken rookmelders hingen,die bij het minste of geringste afgingen. Die zijn op last van de afd Preventie vervangen voor thermische melders. Problemen opgelost.
Daarom is het toch zaak dat de brandweer toch even gaat kijken, en de bevelvoerders de redenen dat de BMC in alarm is gekomen in kaart brengen. Het werpt hier zijn vruchten af.


Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2010, 09:22:37
Ben het helemaal met Damm eens en ik kan zijn argumenten uit mijn jarenlange praktijk (zowel op straat als achter de knoppen op de RAC) onderschrijven. Hetgeen Damm schetst is ook de procedure in heel Haaglanden.
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer