Auteur Topic: Brandweer uiterlijk PARTICULIERE voertuigen.  (gelezen 1825 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KLF Grimmenstein markt

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
    • KLF Grimmenstein - markt
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 26 februari 2010, 20:45:14
Met belangstelling heb ik de discussies gelezen met Dhr. Brinckman en naar aanleiding daarvan ben ik me toch wat dingen gaan afvragen.

Allereerst wil ik stellen hier nadrukkelijk geen "Brinckman" discussie mee te willen starten !! Echter,

In de discussie "Brinckman" is ook het bezit van oldtimer brandweer voertuigen aangehaald en als bezitter van een dergelijk voertuig komt de volgende vraag bij mij op.

- Wanneer is een brandweervoertuig werkelijk een brandweervoertuig, uit de discussie maak ik op (en de ervaring langs de weg staaft dit) dat een rodeauto met blauwe lampen wordt gezien als een brandweervoertuig (zelfs duitstalige teksten doen daar niets aan af) ook de wetgever spreekt simpel gestelt van dergelijke uiterlijke kenmerken (al of niet met bizastriping, ik zie regelmatig ex.brandweervoertuigen op bijv. marktplaats te koop met bizastripping)

- Wettelijk gezien mag ik sinds 1 mei 2009 geen OGS meer op de Oldtimer aanwezig hebben (hier zitten dus vele oldtimers wettelijk gezien al flink mis) toch worden we, gelukkig, niet van de weg gehaald. Is er wellicht regelgeving om bijvoorbeeld vrijstelling voor het aanwezig hebben van de OGS te verkrijgen.

- Voor het gebruik van de OGS op de openbareweg (ingeval van een Oldtimer) kan een gemeente ontheffing verlenen voor een afgebakend tijdvak (zoals wij gehad hebben voor de aankomst van sinterklaas) maar als dergelijke zaken niet meer op het voertuig aanwezig mogen zijn zou die toestemming dus onmogelijk verkregen kunnen worden.

- Hoe de uitrukkende brandweerlieden tegenover oldtimers staan is meer dan duidelijk (duim omhoog als je ze tegenkomt dus dat zit vast en zeker wel goed) maar hoe staat men er bijvoorbeeld op regionaal nivo (lees kantoor) tegenover

Nogmaals strikt wettelijk ben ik thans zo fout als het kan maar tot nu toe hebben we kennelijk altijd agenten getroffen die orginaliteit van het voertuig boven wettelijke regels vinden gaan, toch ben ik nieuwsgierig naar de gevolgen bij een eventuele controle waarbij o.a. de douane, Kmar en belastingdienst aanwezig zijn, wellicht zijn er hier ook agenten aanwezig die hierop een antwoord kunnen geven.

Wellicht nog een keer tenovervloede maar mijn nieuwsgierigheid komt voort uit de Brinckman discussie en ik wil niet in een soort gelijke discussie verzanden.

Wout
KLF Grimmenstein markt: http://www.vwbrandweerbus.nl
Monteur stoomtechniek http://www.prokal.nl  BHV-er
EHBO-er (EHBO ver. Blokker Zwaag) http://www.ehboblokkerzwaag.nl Burger AED Enkhuizen




Jarno

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 172
  • Geslacht: Man
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2010, 21:46:11
- Wettelijk gezien mag ik sinds 1 mei 2009 geen OGS meer op de Oldtimer aanwezig hebben (hier zitten dus vele oldtimers wettelijk gezien al flink mis) toch worden we, gelukkig, niet van de weg gehaald. Is er wellicht regelgeving om bijvoorbeeld vrijstelling voor het aanwezig hebben van de OGS te verkrijgen.

Bedoel je hier zoals je zegt NIET aanwezig of NIET werkend?
- EHBO-er
- Twitter
- Camera: Canon EOS 450D                   Lectuur: Brand & Brandweer, Grip 4 en Incident


KLF Grimmenstein markt

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 888
  • Geslacht: Man
    • KLF Grimmenstein - markt
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2010, 10:03:30
Jarno,

Volgens het nieuwe voertuigreglement van 1 mei '09 niet aanwezig in de zin het mag er niet opzitten
Bij de importkeuring heeft de RDW me daarop gewezen en dan komen we op het punt dat het daar door de vingers werd gezien omwille van de originaliteit. Dat zijn ook de reacties van de agenten die ik tot nu ben tegengekomen.

Ik ken echter al gevallen vanuit de Volkswagen bus club Nederland waar de bus APK werd afgekeurd vanwege de aanwezige, doch niet werkende, OGS het betrof in een geval zelfs alleen het feit dat de lege armaturen op het voertuig zaten.
KLF Grimmenstein markt: http://www.vwbrandweerbus.nl
Monteur stoomtechniek http://www.prokal.nl  BHV-er
EHBO-er (EHBO ver. Blokker Zwaag) http://www.ehboblokkerzwaag.nl Burger AED Enkhuizen


H112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 238
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: bouw verbouw onderhoud en reparatie van brw. wagens
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 12 april 2010, 19:22:20
volgens mij mag een particulier niet eens een losse blauwe zwaailamp op de achterbank hebben liggen