Vervolgens gingen we verder naar de OGS afdeling. Dit is de tweede specialteit van de hoofdpost. Ze beschikken over een BNC (Bio, Nuclear, Chemicals) voertuig. Een soort SIE/WVD in één. Verder hebben ze een voertuig bepakt met alle soorten aansluitingen die te vinden zijn bij gasleidingen, chemicaliënleidingen en op alles wat deze stoffen vervoert. Tevens zitten op het voertuig pompen die al deze stoffen kunnen overpompen. Dit voertuig is in 2009 ingezet na de explosie van een gastrein in Viareggo (zie:
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=23720.0). Bovendien beschikt de kazerne over een splinternieuwe simulator die ongevallen met gevaarlijke stoffen kan simuleren. De simulator is uniek in Europa en kan rekenen op belangstelling uit veel andere landen. De brandweer in Italië bereidt zich goed voor op dit soort ongevallen omdat bedrijfsbrandweer in Italië bijna niet bestaat.
In de hal met deze voertuigen stond ook een 40-tonskraan, welke wordt ingezet bij tramongevallen. Deze komen echter (in vergelijking met Nederland) zelden voor. Verder stonden er veel voertuigen. Sommige nieuw (waaronder een DAF XF en een Iveco Stralis haakarmvoertuig), anderen roesten nog net niet weg. In de tweede voertuigenhal staat, naast een 35-tonskraan, de trots van het korps: een Iveco Magirus autoladder met een maximale werkhoogte van 50 (!) meter. “Als je even geduld hebt, zoek ik zo meteen iemand die hem voor jullie uitschuift.” Een leuk vooruitzicht dus. Verder heeft het korps een moderne Iveco Magirus autoladder die 37 meter haalt. Naast de ladder stond een voertuig dat een combinatie is van een TS4 en een HV. Het voertuig beschikt namelijk over een tank met 800 liter water met HD. Verder is de wagen bepakt met hydraulisch gereedschap, gemaakt door het Nederlandse Holmatro.
visitors can't see pics , please
register or
loginDe 40-tonskraanIn de tweede hal staat tevens een serie specialistische voertuigen. Als eerste een voertuig speciaal voor overstromingen, bepakt met o.a. een bootje bovenop en wetsuits voor de bemanning. Daarnaast staat een voertuig speciaal voor instortingen. Deze wagen is lange tijd ingezet in L'Aquila waar hevige aardbevingen zijn geweest (zie:
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=21568.0). Als laatste specialisme heeft de Milanese brandweer een team dat speciaal is opgeleid voor het redden van mensen uit grotten en bergachtige omgevingen.
visitors can't see pics , please
register or
loginVoertuig voor bergreddingen.