Auteur Topic: Een bijzondere ontmoeting met brandweer Milaan  (gelezen 7890 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 04 januari 2010, 16:44:44
Afgelopen zaterdag was de laatste dag van een 5-daags bezoek aan Milaan. Dit bezoek heb ik samen met mijn vriendin gedaan. Brandweerliefhebbers als we zijn gingen we de eerste dag als eens lang de hoofdpost van de Milaanese spuitgasten. Het gigantische gebouw is gevestigd aan de Via Messina. We hebben even voor de poort gestaan welke zicht geeft op de binnenplaats. Er was echter weinig actie te zien dus we hebben het maar gelaten voor wat het was.

visitors can't see pics , please register or login


Afgelopen zaterdag hadden we nog een paar uurtjes over dus besloten we om een tweede bezoek te brengen aan de kazerne. Het was nu een stuk drukker. Onze nieuwsgierigheid bleef niet onopgemerkt en al snel kwam een van de brandweerlieden onze kant op. Deze begon Italiaans te spreken (en bij mij gaat dat niet veel verder dan ‘Si’ en ‘Ciao’). Gelukkig kwam er ook iemand die wel Engels sprak. Deze man vroeg meteen of we niet binnen wilden komen. Hij had wel even tijd om een rondleiding te geven. En dat hebben we geweten…

visitors can't see pics , please register or login

De binnenplaats

Op de binnenplaats werd nogmaals duidelijk wat een gigantisch gebouw het is. Het gebouw stamt uit de Mussolini tijd (begin jaren ’40). De rondleiding begon bij de duikersafdeling. De Milanese brandweer beschikt over twee soorten duikers: Search, en Search And Rescue (SAR). De SAR afdeling is te vergelijken met de duiktaken van de Nederlandse brandweer. De Search afdeling is gespecialiseerd in specifieke zoektochten. Ze beschikken onder andere over duikrobots die tot wel 300 meter diep kunnen. Dit team wordt onder andere ingezet in samenwerking met het leger of de politie. De brandweer in Milaan is één van de 4 teams binnen heel brandweer Italië die deze taak kan uitvoeren.

visitors can't see pics , please register or login

Een van de duikrobots


Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2010, 16:51:53
Vervolgens gingen we verder naar de OGS afdeling. Dit is de tweede specialteit van de hoofdpost. Ze beschikken over een BNC (Bio, Nuclear, Chemicals) voertuig. Een soort SIE/WVD in één. Verder hebben ze een voertuig bepakt met alle soorten aansluitingen die te vinden zijn bij gasleidingen, chemicaliënleidingen en op alles wat deze stoffen vervoert. Tevens zitten op het voertuig pompen die al deze stoffen kunnen overpompen. Dit voertuig is in 2009 ingezet na de explosie van een gastrein in Viareggo (zie: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=23720.0). Bovendien beschikt de kazerne over een splinternieuwe simulator die ongevallen met gevaarlijke stoffen kan simuleren. De simulator is uniek in Europa en kan rekenen op belangstelling uit veel andere landen. De brandweer in Italië bereidt zich goed voor op dit soort ongevallen omdat bedrijfsbrandweer in Italië bijna niet bestaat.

visitors can't see pics , please register or login

TS4/HV2

In de hal met deze voertuigen stond ook een 40-tonskraan, welke wordt ingezet bij tramongevallen. Deze komen echter (in vergelijking met Nederland) zelden voor. Verder stonden er veel voertuigen. Sommige nieuw (waaronder een DAF XF en een Iveco Stralis haakarmvoertuig), anderen roesten nog net niet weg. In de tweede voertuigenhal staat, naast een 35-tonskraan, de trots van het korps: een Iveco Magirus autoladder met een maximale werkhoogte van 50 (!) meter. “Als je even geduld hebt, zoek ik zo meteen iemand die hem voor jullie uitschuift.” Een leuk vooruitzicht dus. Verder heeft het korps een moderne Iveco Magirus autoladder die 37 meter haalt. Naast de ladder stond een voertuig dat een combinatie is van een TS4 en een HV. Het voertuig beschikt namelijk over een tank met 800 liter water met HD. Verder is de wagen bepakt met hydraulisch gereedschap, gemaakt door het Nederlandse Holmatro.

visitors can't see pics , please register or login

De 40-tonskraan

In de tweede hal staat tevens een serie specialistische voertuigen. Als eerste een voertuig speciaal voor overstromingen, bepakt met o.a. een bootje bovenop en wetsuits voor de bemanning. Daarnaast staat een voertuig speciaal voor instortingen. Deze wagen is lange tijd ingezet in L'Aquila waar hevige aardbevingen zijn geweest (zie: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=21568.0). Als laatste specialisme heeft de Milanese brandweer een team dat speciaal is opgeleid voor het redden van mensen uit grotten en bergachtige omgevingen.

visitors can't see pics , please register or login

Voertuig voor bergreddingen.


Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2010, 16:56:28
In de derde (en laatste) hal staat de tankautospuit. Dit is een Mercedes-Benz Actros met opbouw van BAI. De wagen beschikt over 3500 liter water en 800 liter schuim. De bepakking is verder vrijwel hetzelfde als we zien op de Nederlandse tankautospuiten. Naast de tankautospuit staat een watertankwagen met 10.000 liter water. “Deze hebben we echt nodig, Milaan heeft erg weinig brandkranen. “  Naast de gigantische waterwagen staat een Unimog. Deze heeft 3000 liter schuim aan boord. “Twee weken geleden hadden een grote industriebrand met veel vloeibare brandstoffen, toen heeft dit oude beestje ons toch mooi gered. “ Verder is de derde hal volgepropt met dienstauto’s in alle soorten en maten. Als je alle voertuigen optelt kom je toch tot ongeveer 60 voertuigen. Dat is maar op weinig plaatsen te zien.

visitors can't see pics , please register or login

De tankautospuit

Vervolgens werden we naar de meldkamer geleid. Dit is een kleine ruimte volgepakt met computers. Op deze plek worden alle 115 (alarmnummer brandweer) telefoontjes aangenomen voor de regio Milaan. Deze bestaat uit de 5 Milanese beroepsposten en enkele vrijwilligersposten voor kleine voorstadjes. In 2009 kwam men tot bijna 40.000 uitrukken waarvan het overgrote merendeel in Milaan. De 5 posten hebben samen zo’n 100 alarmeringen per dag. Eenmaal in de meldkamer krijgen we de vraag of we willen blijven lunchen. Daar denken we niet al te lang over na. “Dan krijgen jullie eerst nog even ons museum te zien en dan gaan we daarna lunchen. “

visitors can't see pics , please register or login

Een van de vele voertuigen die af en aan rijden vanwege het opleidingcentrum


Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2010, 17:07:06
Het museum is werkelijk onvoorstelbaar. Het is gevestigd in één van de kelders van de kazerne en heeft een schitterende collectie. Overal waar je kijkt staan voorwerpen en voertuigen. Van de oude paardenkarren tot een prachtige Alfa Romeo pick-up. Het museum  is volgeladen met zoveel, dat het onmogelijk is om hier alles op te noemen. Ik begin er dan ook niet aan. Kijk maar een rustig rond op www.museovvfmilano.it. En mocht je in de gelegenheid zijn, ga het zeker zelf bekijken.

visitors can't see pics , please register or login

Schitterende Alfa Romeo in het museum

Na de lunch (die uitstekend was) kregen we wat meer van de kazerne te zien. De mannen slapen met hun hele ploeg op een kamer. De bevelvoerders slapen samen op een aangrenzende kamer. Opvallend waren ook de glijpalen. Die gaan tot twee verdiepingen hoog. Maar omdat de verdiepingen in dit oude gebouw 4 meter hoog zijn, praat je dus over glijpalen van een slordige 8 meter.

visitors can't see pics , please register or login

Diep hè?
Eenmaal buiten stond de 50 meter autoladder al klaar. Er werd wel opgemerkt dat door de sterke wind ze niet de volle 50 meter gingen uitschuiven. Met 35 meter waren wij echter ook al meer dan tevreden. De autoladder was opgesteld op een tweede plein dat wordt gebruikt voor opleidingen. Er staat ook een gebouw dat wordt gebruikt voor allerhande oefeningen. Er stond ook een kleine camper die maanden in L’Aquila heeft gestaan. Als aandenken heeft een van de brandweermensen zijn oudste embleem die hij in zijn bezit heeft aan ons meegeven. Een gebaar dat tekenend is voor de gastvrijheid en vriendelijkheid van de Milanese brandweermensen. Het was zeker een buitengewoon bijzondere ontmoeting…

visitors can't see pics , please register or login

Normaal haalt ie 50 meter, de wind is echter te lastig...

N.B.: Onze zeer vriendelijke rondleider sprak niet zo heel goed Engels, dus ik hoop dat ik alle informatie goed heb. Indien er aanvullingen, verbeteringen zijn hoor ik het graag!
Linktips:
www.vigiledelfuoco.it
www.firehelmets.it
www.museovvfmilano.it


fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2010, 17:14:22
Ontzettend leuk om te lezen en te zien! Wat een geweldig wereldje is die brandweerwereld toch. Ook in andere landen.

Geweldige reportage! :D
Fotojbz


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2010, 17:18:42
Super reportage  :o :)
Heb je nog een foto als je op 35 meter hoog zit ?


Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2010, 17:20:54
Super reportage  :o :)
Heb je nog een foto als je op 35 meter hoog zit ?

We mochten niet in het bakje helaas. Het waaide te hard en het voertuig vereist specialistische opleiding. Zelfs binnen het korps mag niet iedereen de ladder gebruiken.


Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2010, 15:50:34
Nog wat feitjes over de brandweer van Milaan/Italië:

  • De brandweermensen in Milaan draaien diensten van 12 uur. Deze lopen van 8-20 uur en dus van 20-8 uur.
  • Het Milanese korps heeft één vrouw in dienst en dat is veel. Binnen heel brandweer Italië zijn slechts 15 vrouwen repressief actief.
  • In tegenstelling tot Nederland heeft de Italiaanse brandweer geen personele problemen. Hoewel er hier en daar wat inkrimpingen plaatsvinden zijn er genoeg aanmeldingen. Er wordt zelfs gepleit voor strengere toelatingseisen.
  • Het salaris van een brandwacht bedraagt zo'n 1500 euro per maand. Veel brandweermensen hebben daarom bijbaantjes. Zo is het mogelijk om 'Vigilanze' te draaien. Dat betekent dat zij als brandweerman actief zijn op bijvoorbeeld grote evenementen.
  • De Italiaanse brandweer maakt gebruik van verschillende kleuren helmen: zwart voor manschappen, rood voor bevelvoerders en wit voor officieren.


Fire Biker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.984
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2010, 20:43:36
ziet er leuk uit, mooi dat je dit gedeeld heb met de rest van t forum


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2010, 20:52:49
Hoeveel voertuigen (TS'en enzo) stonden er nou totaal zo'n beetje op die hoofdpost? Jij zegt ergens 'daar stond de TS', maar met zo'n grote post ga ik er niet van uit dat er maar 1 stond. :)
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2010, 21:17:45
Hoeveel voertuigen (TS'en enzo) stonden er nou totaal zo'n beetje op die hoofdpost? Jij zegt ergens 'daar stond de TS', maar met zo'n grote post ga ik er niet van uit dat er maar 1 stond. :)

Er is op die post maar 1 TS op de uitruk. In <ilaan is het eigenlijk hetzelfde als grote steden in Nederland: veel posten maar niet bijzonder veel voertuigen op de uitruk. De spreiding is dus belangrijker dan veel voertuigen op de uitruk.

Er stonden wel op sommige plaatsen een paar reserve TS'en (Iveco/Fiat). En op het plein bij het opleidingscentrum stonden nog wat dienstbussen. Verder stonden er in de hallen allerhande voertuigen: vrachtwagens met platte laadbak, een speedboot, aanhangers met rubberen bootjes, naast de 50m en de nieuwe autoladder een extra reserve ladderwagen, diverse aanhangers en nog een voertuig met allerhande dekens e.d. voor humanitaire rampen. Tevens stonden er echt een stuk of 30 dienstauto's omdat in het pand ook het hoofdkantoor van de regio is gevestigd.


martijn88

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 301
  • Geslacht: Man
Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2010, 17:28:22
LEuke reportage en ook leuk dat je zo gastvrij wordt ontvangen..


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2010, 17:21:14
Zeker een mooie reportage! Dit zou ik zelf ook wel eens willen zien.  ;D


Phantom

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2010, 23:06:22
Wajoow, vet die glijpalen. :D
Die moet je niet verkeerd vastpakken, want als je van helemaal boven naar helemaal beneden gaat en je doet je handjes niet goed, hangen de blaren eraan als je beneden bent. ;D
Ik Ben Gek Geboren En Gek Gebleven, Met Al Mijn Gekheid Ga Ik Door Het Leven
                                             Hyves                  YouTube


verbeekrik

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.065
  • Geslacht: Man
    • Voor al het nieuws uit Ommen.
  • Specialisatie: Fotografie/filmen
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2010, 21:32:43
Wajoow, vet die glijpalen. :D
Die moet je niet verkeerd vastpakken, want als je van helemaal boven naar helemaal beneden gaat en je doet je handjes niet goed, hangen de blaren eraan als je beneden bent. ;D
Zal lekker schuren in je handschoenen dan :P