Inderdaad Interessant, maar wel heel rustig opeens.
Stroom is onzichtbaar, maar is er wel, en kan dodelijk zijn. In de repressieve aanpak zou ik toch graag verschil maken tussen een trein in brand, of iets in de omgeving (zoals een station). Mij is geleerd door een ProRail mijnheer dat er, zij het met aandacht, geblust kan worden bij een brandende trein.
Aandachtspunten:
Waar in de trein? Opletten bij trekkende delen en locomotieven. Daar zit gevaarlijke spanning een stuk dichterbij dus daar zou ik toch wel even een stapje terug nemen.
Bij een binnenbrandje in een gewone wagon is dit gevaar zo goed als afwezig.
Bovenleiding Bij de 'gewone' treinen die stil staan als het sneeuwt, is de 7m afstand veilig, zeker bij een sproeistraal. Besef dat de bovenleiding op 4m hangt! 4 dikke stappen terug en je bent veilig.
Als er uitgeschakeld is, let wel dat een trein vele accus's hebben, en dus zeker niet stroomloos zijn!
Bermbranden ed. is een ander aspect, niet op de bovenleiding richten. Met lastgeving laten rijden, en een wachtdienst met porto instellen om te waarschuwen voor treinen die snel langsrijden.
In de omgeving bv zo'n ouderwets leegstaand stationnetje, zit je al gauw op de 7m, dus geen probleem. Misschien wel de manschappen binnen zeggen dat ze niet gaan ventileren dmv de straal naar buiten zetten richting bovenleiding. Misschien is het op hoogte minder dan 7m.
Wel zou ik de treinen met lastgeving langs laten rijden. Dit om andersoortige ongevallen te voorkomen.
Wat betreft de gelukkige korpsen naast een HSLachtige lijn, deze zullen ongetwijfeld aanvalsplannen, oefenuren etc op dat gebied hebben gehad, en zijn waarschijnlijk goed op de hoogte (meer dan ik althans)