Auteur Topic: Brandweerinzetten op of bij spoorlijnen.  (gelezen 9637 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 27 december 2009, 21:57:16
Die lage druk straal was bedoeld voor de binnenaanval. Wat ik wel grappig vindt is dat er een discussie ontstaat over het blussen van een object nabij een spoor. Gaan we dat door trekken naar woningen bij een spoor, auto´s op enig afstand van het spoor en ga zo maar door dan zul je zien dat er wel door een bevelvoerder een veiligheidspraatje wordt gehouden.

Er is niets gezegd over de mannetjes die uit de TAS kwamen rollen... kunnen er veel in hé  ;)

Maar vanwege de bekendheid van dit pand in mijn korps, dat niet gesloopt mag worden vanwege een beschermde status, en dat ik de bevelvoerder ken  :D weet ik dat het veilig is gebeurd. Al heb ik mijn vraagtekens bij de gehanteerde tactiek, maar goed ik heb mijn collega niet kunnen vragen naar zijn overweging.
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 27 december 2009, 22:35:39
Waarom zou er een vlamboog ontstaan Hans, wordt er geknipt, geslepen oid aan de bovenleiding?
Geen idee, ik heb geen verstand van elektriciteit. En juist omdat ik geen verstand van elektriciteit heb zal ik moeten terugvallen op de eerder omschreven vuistregels. Wanneer de pantograaf van een trein neergehaald wordt kan er ook een vlamboog ontstaan, het lijkt mij dus niet ondenkbaar dat dat ook mogelijk is wanneer er geblust wordt nabij de spanningvoerende delen.

Gr Hans
test


FireRobin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.086
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 27 december 2009, 22:41:10
Leuk onderwerp voor een casus  ;D
Groeten,

Robin Zegers | Brandweer Terneuzen | Post Terneuzen | Blusgroep 2


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 27 december 2009, 22:42:10
Die vlamboog ontstaat doordat er contact is met de aarde en de spanning hoog genoeg is om zonder spanningvoerende delen toch een energieoverdracht te laten plaatsvinden.
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #19 Gepost op: 27 december 2009, 22:42:27
Leuk!  Aan die demo zat ik net ook te denken (was voor mij in 2001 en niet vanaf een wolkje...), ook het verschil tussen een gebonden en niet-gebonden straal was aardig...

Ik heb mijn cursisten de afgelopen jaren altijd geleerd dat de 7-meter regel een vuistregel is waarmee je dus 100% zeker weet dat je op 7 meter afstand zonder risico met een gebonden handstraal direct op de bovenleiding kan richten en kan spuiten.

Als je dan deze situatie bekijkt waarbij er van de bovenleiding weg gespoten wordt, ben ik (maar wie ben ik ;)) van mening dat dit (met instructie van de bevelvoerder) geen probleem is.

Als je in deze situatie voor de 100% + veiligheid gaat, vraag ik mij af hoe je met de risico's van een binnenaanval omgaat (waarvoor we geen handige vuistregels hebben....)  ;)
Jouw uitleg staat niet als zodanig in de vuistregels:

Citaat
Tot voor kort was voor 1500 V de 7 meter-regel van toepassing. In verband met de invoering van 25 kV is een nieuwe regel vastgesteld zonder onderscheid tussen 1500V en 25kV.

Bij het werken met een hogedrukstaal (pijp) dient een minimale afstand van 7 meter tot spanningvoerende delen in acht gehouden te worden. In de figuur 1 zijn de afstanden voor hoge druk grafisch weergegeven. De afstand A dient groter of gelijk aan 7 meter te zijn. Dit leidt tot een minimumafstand van ruim 5 meter (afstand B) tot het spoor die de brandweer in acht moet nemen bij het blussen bij een onder spanning staande bovenleiding. Hierbij is rekening gehouden met het blustoestel op een afstand van 1 meter van de grond. 
 Bij het werken met een lagedrukstraal (pijp) dient een minimale afstand van 15 tot spanningvoerende delen in acht te worden gehouden. Afstand A is bij de inzet van lage druk dus 15 meter en afstand B is 14 meter (figuur 2).


Bij de inzet van waterkanonnen moet altijd de spanning afgeschakeld worden


Gr Hans
test




Rene501

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 27 december 2009, 23:08:58
Jouw uitleg staat niet als zodanig in de vuistregels:

Ik neem aan dat je de tekst op de site www.spoorwegincidentbestrijding.nl hebt gevonden?
Die aanpassingen hebben (zover ik "bij" ben) te maken met de Betuwelijn en de HSL. Iemand heeft daar blijkbaar ook opgeschreven dat de bekende vuistregels vervangen werden.

Alleen is het daar vervolgens bij gebleven... Dat gebeurt helaas wel vaker in ons brandweerlandje dat men de implementatie van veranderingen totaal vergeet  ;)     (eigenlijk  :'()

Dus, nieuwe vuistregels zijn (tenzij ik nu de plank helemaal mis sla...) niet verder dan die project-site gekomen. En zover ik weet werken we in de rest van het land ook nog gewoon met 1500V op de bovenleiding.

groeten,
René



Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #21 Gepost op: 27 december 2009, 23:21:45
De tekst is afkomstig van de NIFV website.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 27 december 2009, 23:26:47
Ik neem aan dat je de tekst op de site www.spoorwegincidentbestrijding.nl hebt gevonden?
Die aanpassingen hebben (zover ik "bij" ben) te maken met de Betuwelijn en de HSL. Iemand heeft daar blijkbaar ook opgeschreven dat de bekende vuistregels vervangen werden.

Alleen is het daar vervolgens bij gebleven... Dat gebeurt helaas wel vaker in ons brandweerlandje dat men de implementatie van veranderingen totaal vergeet  ;)     (eigenlijk  :'()

Dus, nieuwe vuistregels zijn (tenzij ik nu de plank helemaal mis sla...) niet verder dan die project-site gekomen. En zover ik weet werken we in de rest van het land ook nog gewoon met 1500V op de bovenleiding.

groeten,
René

Inderdaad René, daar heb ik de informatie vandaan. Ik ben deze keer de bronvermelding vergeten.  :-[

Gr Hans
test


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #23 Gepost op: 28 december 2009, 10:24:51
Wordt het zo langzamerhand nog niet eens tijd voor een eigen topic over de spoortoestanden? ;)


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #24 Gepost op: 28 december 2009, 10:32:25
Het is inderdaad een zeer interesant onderwerp,daarom afgesplitst tot een eigen topic.  ;)




Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2010, 23:15:11
Inderdaad Interessant, maar wel heel rustig opeens.

Stroom is onzichtbaar, maar is er wel, en kan dodelijk zijn. In de repressieve aanpak zou ik toch graag verschil maken tussen een trein in brand, of iets in de omgeving (zoals een station). Mij is geleerd door een ProRail mijnheer dat er, zij het met aandacht, geblust kan worden bij een brandende trein.

Aandachtspunten:
 Waar  in de trein? Opletten bij trekkende delen en locomotieven. Daar zit gevaarlijke spanning een stuk dichterbij dus daar zou ik toch wel even een stapje terug nemen.
Bij een binnenbrandje in een gewone wagon is dit gevaar zo goed als afwezig.

Bovenleiding Bij de 'gewone'  treinen die stil staan als het sneeuwt, is de 7m afstand veilig, zeker bij een sproeistraal. Besef dat de bovenleiding op 4m hangt! 4 dikke stappen terug en je bent veilig.
Als er uitgeschakeld is, let wel dat een trein vele accus's  hebben, en dus zeker niet stroomloos zijn!

Bermbranden ed. is een ander aspect, niet op de bovenleiding richten. Met lastgeving laten rijden, en een wachtdienst met porto instellen om te waarschuwen voor treinen die snel langsrijden.

In de omgeving bv zo'n ouderwets leegstaand stationnetje, zit je al gauw op de 7m, dus geen probleem. Misschien wel de manschappen binnen zeggen dat ze niet gaan ventileren dmv de straal naar buiten zetten richting bovenleiding. Misschien is het op hoogte minder dan 7m.
Wel zou ik de treinen met lastgeving langs laten rijden. Dit om andersoortige ongevallen te voorkomen.

Wat betreft de gelukkige korpsen naast een HSLachtige lijn, deze zullen ongetwijfeld aanvalsplannen, oefenuren etc op dat gebied hebben gehad, en zijn waarschijnlijk goed op de hoogte (meer dan ik althans)


soeradj

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 167
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Nog geen!
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap
Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2010, 15:35:01
[/i]
Afbeelding 1
http://www.nifv.nl/upload/159399_657_1248078273274-Minimum_blusafstand.JPG

Afbeelding 2
http://www.nifv.nl/upload/164654_657_1249637962182-blusafstand2.JPG

Ik ben dan geen brandweerman, maar als ik deze tekening zo zie dan zal je tog met een onderbroken waterstraal moeten werken als er spanning op de bovenleiding staat, anders heb je nog steeds het probleem dat er spanning kan overslaan!

Is het het geen vaste punt om de spanning eraf te gooien als men bluswerkzaamheden op en om het spoor moet uitvoeren?
Want als het niet het gevaar is van overslaan van spanning door bluswater dan is het wel de gevaar van passerende treinen.
Door wie wordt bepaald of de spanning eraf gaat?

Groetjes,

Soeradj
U in nood, Dan komen wij zonder gekloot!


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2010, 15:52:24
Ik ben dan geen brandweerman, maar als ik deze tekening zo zie dan zal je tog met een onderbroken waterstraal moeten werken als er spanning op de bovenleiding staat, anders heb je nog steeds het probleem dat er spanning kan overslaan!

Is het het geen vaste punt om de spanning eraf te gooien als men bluswerkzaamheden op en om het spoor moet uitvoeren?
Want als het niet het gevaar is van overslaan van spanning door bluswater dan is het wel de gevaar van passerende treinen.
Door wie wordt bepaald of de spanning eraf gaat?
Als er een coupé ofzo in de gloria staat en er zijn mensen in de trein, dan zul je toch in actie moeten komen. De tekening (of beter; De tabel) geeft de minimale afstanden aan die wij als brandweer moeten aanhouden om veilig te kunnen blussen. Stroom kan gevaarlijk zijn, maar als je de regeltjes kent en in acht neemt, hoef je er ook niet overdreven bang voor te zijn. Kwestie van goed voorbereid zijn.