Auteur Topic: 27-12-2009 Binnenbrand Station Arnemuiden Stationsplein, Arnemuiden  (gelezen 1800 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
27/12/09 Binnenbrand station Arnemuiden

ARNEMUIDEN - De brandweer is zondagmiddag uitgerukt om een uitslaande brand in het station van Arnemuiden te blussen.

Rond 12.50 uur werd de brand door voorbijgangers ontdekt. Aan de achterzijde van het station kwamen de vlammen al uit het pand.

De brandweer heeft een blusvoertuig en een hoogwerker ingezet om het vuur te blussen. Hoe de brand is ontstaan is nog niet bekend.

HV Zeeland, met 2 foto's

Brand was uitslaand bij aankomst. Met twee stralen hogedruk heeft men een binnenaanval ingezet om het vuur te blussen. De ladder is ingezet voor een schouw van bovenaf.

P2000 meldingen:

12:53:25 27-12-09  GROUP-1 P 1 4534 STATIONSPLEIN ARNEMUIDEN Brand Station NS Arnemuiden
   1300029 Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-Middelburg (OvD)
   1301565 Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-Middelburg (Arnemuiden) (Blusploeg)
   1303534 Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-Middelburg (Arnemuiden) (TS 4534)

12:55:18 27-12-09  GROUP-1 P 1 4550 STATIONSPLEIN ARNEMUIDEN Binnenbrand Station NS Arnemuiden
   1301542 Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-Middelburg (Middelburg Stromenweg) (Chauffeursploeg B)
   1303550 Stadsgewestelijke brandweer Vlissingen-Middelburg (Middelburg Stromenweg) (AL 4550)

Hierbij 3 foto's van mijn kant:

visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login





Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 27 december 2009, 19:45:31
Gezien de derde foto: zijn de ramen in dit pand van plexiglas of iets dergelijks? Zijn er nog maatregelen m.b.t. de bovenleiding getroffen?

Gr Hans
test


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 27 december 2009, 19:52:59
Hans,

Ik heb geen flaauw idee, maar het lijkt inderdaad of de ramen gewoon gesmolten zijn. Indien dit normaal glas was geweest waren ze gesprongen denk ik.

Gedurende deze inzet reden de treinen gewoon conform dienstregeling. De bovenleiding was dus niet afgezet of iets in die trant.

gr Mario


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 27 december 2009, 20:15:39
Hans,

Ik heb geen flaauw idee, maar het lijkt inderdaad of de ramen gewoon gesmolten zijn. Indien dit normaal glas was geweest waren ze gesprongen denk ik.

Gedurende deze inzet reden de treinen gewoon conform dienstregeling. De bovenleiding was dus niet afgezet of iets in die trant.

gr Mario
Op de tweede foto is te zien dat er een lage-drukstraal op het perron ligt. Als er met die straal een blussing is ingezet zou je toch verwachten dat de bovenleiding is uitgeschakeld. Ik schat de afstand van de gevel tot de bovenleiding op ongeveer 6 meter. Het lijkt mij dat die afstand te klein is om "zomaar" te gaan blussen.

Gr Hans

test


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.612
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 27 december 2009, 20:18:21
Aangezien het ging om een binnenbrand, er is ook alleen binnen een inzet gedaan met 2 hoge druk stareln ligt die lage druk straal er om ook binnen in te zetten. Beetje onzin om voor een binnenbrand de spanning van de bovenleiding af te halen... Het lijkt op de foto's alsof de bovenleiding dichtbij is, in de praktijk is dat een stuk verder weg. Foto's zijn moeilijk te intreperteren  ;)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 27 december 2009, 20:33:29
Op Deze foto's van Kees Marijs is te zien dat er ook van de buitenzijde met hogedruk is geblust.

Verder is de lagedrukstraal voor zover ik weet niet gebruikt.

De afstand tussen de bovenleiding en de gevel bedraagt naar mijn schatting een meter of 9 6.



Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 27 december 2009, 20:40:16
Citaat
Beetje onzin om voor een binnenbrand de spanning van de bovenleiding af te halen...
Tja iedereen heeft zo zijn eigen interpretatie van veiligheid. Ik mag toch hopen dat de bovenleiding onderwerp van aandacht is geweest. We hebben tenslotte niet voor niets vuistregels voor het blussen nabij hoogspanning.

Citaat
Het lijkt op de foto's alsof de bovenleiding dichtbij is, in de praktijk is dat een stuk verder weg.
Kijk dan maar eens goed naar de foto's. Je kan de 30x30 tegels op het perron tellen. Ik lees graag tot welke afstand jij komt, misschien heb ik wel een bril nodig.

Gr Hans
test


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.523
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 27 december 2009, 20:46:28
Afgezien het feit of er wel of geen rekening is gehouden met de bovenleiding. Ik vindt dat de politie toch wel aan het verzaken is.
Er staat een partij burgervolk op dat perron, wat alleen maar oog heeft voor de brand. En dus niet voor het treinverkeer, en ik las ergens dat het treinverkeer gewoon doorging volgens dienstregeling. :-X


Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.601
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2009, 20:49:04
Ik zou zeggen:twijfelgevalletje...... Zou er zelf bij moeten zijn geweest om er een ordeel over te vellen.

Let in dit soort cases wel op een ander gevaar dan de (tram)spanning van 1500 V= waarop onze ijzeren rossen over dito wegen voortrazen: het vloeien van de bovenleiding ten gevolge van de warmtestraling en de trekspanning van honderden kiloNewtons waarmee de koperen draden boven de ijzeren sporen hangen!!
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 27 december 2009, 20:49:47
Peter,
De politie heeft tegen het publiek (ik stond er toevallig ook tussen) gezegd tot waar wij mochten staan. Een halve minuut later werd het afzetlint tevoorschijn getoverd en werd het publiek van het perron verwijderd.



1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 27 december 2009, 20:50:48
het vloeien van de bovenleiding ten gevolge van de warmtestraling en de trekspanning van honderden kiloNewtons waarmee de koperen draden boven de ijzeren sporen hangen!!
Hoe moet ik dit interpreteren?


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.612
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 27 december 2009, 20:51:50
Allereets, hee, het is Arnemuiden  ;) Daar wonen alleen heel aardige en vriendelijke mensen. Daarnaast is het de tigste keer dat er brand is in het station, we hebben er inmiddels behoorlijke ervaring mee. En er is nog nooit een bovenleiding afgeschakeld. Wel wordt het treinverkeer ingelicht dat er een inzet is op het perron.
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 27 december 2009, 20:53:55
Allereets, hee, het is Arnemuiden  ;) Daar wonen alleen heel aardige en vriendelijke mensen. Daarnaast is het de tigste keer dat er brand is in het station, we hebben er inmiddels behoorlijke ervaring mee. En er is nog nooit een bovenleiding afgeschakeld. Wel wordt het treinverkeer ingelicht dat er een inzet is op het perron.
En niet alleen brand... maar dat even ter zijde. Het is ook bijzonder 'slim' dat ze een dergelijk pand volkomen leeg laten staan, dat vraagt om problemen als deze.


fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2009, 20:54:04
Hoe moet ik dit interpreteren?

De stroomdraad knapt (smelt) van de hitte en komt naar beneden met alle gevolgen van dien. Ooit -lang geleden-  was er ergens een grote brand in een rieten dak (Haaglanden) en daar hingen ook stroomdraden boven. Toen heeft Heynsbergen er volgens mij ook al e.e.a. over verteld ;)
Fotojbz


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.523
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #14 Gepost op: 28 december 2009, 10:33:46
Voor de discussie rond inzetten op of rond het spoor: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=28094.0

Team Brandweerforum.