@Guus heb nog nooit die N2 nog nooit afgekruisd gezien?
Wat mij ook opviel is dat de Cado's niet echt op slimmen plekken zitten naar mijn mening, inderdaad erg dicht op invoegstroken.
Terwijl als je op de a67 van Eersel naar Antwerpen rijd, thv van de grens, hebben ze een groot middenstuk en een vangrails op wielen met een grote 'bumper' eromheen zodat ze al rijdend deze kunnen openen.
Hierdoor kan korps Eersel (en andere) makkelijker draaien.
Nu ben ik maar een leek, maar misschien is het een betere oplossing om tussen de cado's (zijn genoeg plekken) waar geen vangrail staat om een soort rubberenmat neer te leggen zodat de voertuigen gewoon kunnen oversteken.
Alhoewel hier door de afremming van de berm minder word.
De ingenieurs van rijkswaterstaat en de mensen van de hulpdiensten zijn slim genoeg om te bepalen waar die dingen moeten. Je bedoelt waarschijnlijk dat er naar jouw mening betere plaatsen zijn.
Zulke voorzieningen zijn vaak een compromis tussen veiligheid, functionaliteit, kosten en nog veel meer afwegingen.
Op snelwegen wil men geen plaatsen hebben waar een bestuurder het idee kan krijgen om naar een andere rijbaan te rijden. Er zijn helaas sukkels die daar gebruik van gaan maken als ze denken dat ze een afslag gemist hebben.
Wat jij zegt klopt ook, door de relatief zachte en brede middenberm moeten voertuigen gestopt worden voordat ze op de andere rijbaan terecht komen.
Op zich zijn dat soort doorsteken vaak ook niet nodig, de brandweer kan vaak van twee kanten aanrijden, al zal het misschien iets sneller kunnen met een doorsteek, al remt een doorsteek ook behoorlijk als die eerst open moet, de chauffeur goed moet kijken e.d. Hier staat tegenover dat een CaDo ook weer een mogelijk gevaar oplevert voor de gebruikers en het overige verkeer waardoor men liever niet te scheutig is met CaDo's.