Auteur Topic: Calamiteiten-Doorgang Snelweg  (gelezen 21273 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BM VE

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 278
Reactie #15 Gepost op: 24 december 2009, 16:45:12
Tja, de CADO's op de A2/N2......


Op de A13 (Rotterdam richting Den Haag) zitten er ook 3 stuks. Is het gedeelte waar de spitsstrook loopt.
Kan me echter niet herinneren dat ze ooit tot nu toe gebruikt zijn.


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #16 Gepost op: 26 december 2009, 12:42:01
Op de A9 tussen knp Velsen en knp Rotterpolderplein zijn er nabij de brug over het Zijkanaal C ook op/afritten. Geen hightech, gewoon een slagboom, maar het werkt :)


Brandjuh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 528
  • Geslacht: Man
    • Roel Smits Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #17 Gepost op: 26 december 2009, 15:37:58
@Guus heb nog nooit die N2 nog nooit afgekruisd gezien?

Wat mij ook opviel is dat de Cado's niet echt op slimmen plekken zitten naar mijn mening, inderdaad erg dicht op invoegstroken.

Terwijl als je op de a67 van Eersel naar Antwerpen rijd, thv van de grens, hebben ze een groot middenstuk en een vangrails op wielen met een grote 'bumper' eromheen zodat ze al rijdend deze kunnen openen.

Hierdoor kan korps Eersel (en andere) makkelijker draaien.

Nu ben ik maar een leek, maar misschien is het een betere oplossing om tussen de cado's (zijn genoeg plekken) waar geen vangrail staat om een soort rubberenmat neer te leggen zodat de voertuigen gewoon kunnen oversteken.
Alhoewel hier door de afremming van de berm minder word.


EB

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.260
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 27 december 2009, 10:11:47
@Guus heb nog nooit die N2 nog nooit afgekruisd gezien?

Wat mij ook opviel is dat de Cado's niet echt op slimmen plekken zitten naar mijn mening, inderdaad erg dicht op invoegstroken.

Terwijl als je op de a67 van Eersel naar Antwerpen rijd, thv van de grens, hebben ze een groot middenstuk en een vangrails op wielen met een grote 'bumper' eromheen zodat ze al rijdend deze kunnen openen.

Hierdoor kan korps Eersel (en andere) makkelijker draaien.

Nu ben ik maar een leek, maar misschien is het een betere oplossing om tussen de cado's (zijn genoeg plekken) waar geen vangrail staat om een soort rubberenmat neer te leggen zodat de voertuigen gewoon kunnen oversteken.
Alhoewel hier door de afremming van de berm minder word.
De ingenieurs van rijkswaterstaat en de mensen van de hulpdiensten zijn slim genoeg om te bepalen waar die dingen moeten. Je bedoelt waarschijnlijk dat er naar jouw mening betere plaatsen zijn.
Zulke voorzieningen zijn vaak een compromis tussen veiligheid, functionaliteit, kosten en nog veel meer afwegingen.

Op snelwegen wil men geen plaatsen hebben waar een bestuurder het idee kan krijgen om naar een andere rijbaan te rijden. Er zijn helaas sukkels die daar gebruik van gaan maken als ze denken dat ze een afslag gemist hebben.
Wat jij zegt klopt ook, door de relatief zachte en brede middenberm moeten voertuigen gestopt worden voordat ze op de andere rijbaan terecht komen.

Op zich zijn dat soort doorsteken vaak ook niet nodig, de brandweer kan vaak van twee kanten aanrijden, al zal het misschien iets sneller kunnen met een doorsteek, al remt een doorsteek ook behoorlijk als die eerst open moet, de chauffeur goed moet kijken e.d. Hier staat tegenover dat een CaDo ook weer een mogelijk gevaar oplevert voor de gebruikers en het overige verkeer waardoor men liever niet te scheutig is met CaDo's.


Wick@d

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 563
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ambulancechauffeur / Brandweer chauffeur groot / Pompbediender / LWPB
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #19 Gepost op: 28 december 2009, 12:09:27
In plaats van tweezijdig aanrijden misschien in de toekomst dan maar vierzijdig aanrijden op de A2/N2?




Brandjuh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 528
  • Geslacht: Man
    • Roel Smits Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #20 Gepost op: 29 december 2009, 15:51:23
@EB
Ik twijfel echt niet aan de bouwplannen van de ingenieurs. Juist hun komen met super goede ideeën en persoonlijk vind ik dat ze het slim hebben aangepakt hoe ze alles zo snel hebben weten te bouwen met minimaal verkeershinder.  (Tot paar weken terug reed ik er elke dag 2 a 3x en dan 3 jaar lang)

De plaatsen waar ik de CaDo's neer wilde zetten blijken niet echt handig, ben er nog een keertje langs gereden, je komt dan in de knoei met in en uitvoegen van de knooppunten of je hebt gevaarlijke situatie's op plaatsen waar je het niet verwacht.

Misschien is het makkelijker dat die dingen op afstand opengezet kunnen worden voor een snelle toegang.

@Wicked
Hoe wil je daar 4 zijding aanrijden? Eindhoven-Centrum, Eindhoven-Woensel, Best, Aalst/waalre? of veldhoven