Auteur Topic: Calamiteiten-Doorgang Snelweg  (gelezen 21276 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Gepost op: 25 november 2009, 00:15:52
Sinds een half jaar staat er lang de A1 tussen Naarden en Laren een Geluidswal. Hierin verwerkt zitten de "normale" noodsdeuren, maar ook een Doorgang voor Hulpverleningsvoertuigen. Op een speciaal hctometerpaaltje staat CADO 25,9 A1 li. (CADO staat denk ik voor Calamiteiten Doorgang!?)

Mijn vraag is hoe deze muur werkt. Hij kan open, maar kan dat zowel van binnen- als van buitenuit en kan iedereen dit zomaar doen?
Ik kan het bij brandweer Laren ook vragen, maar dacht vraag het eerst ff hier :)

Bijlage: Foto van betreffende nood doorgang, via Google Streetview.


peter k

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.136
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2009, 00:29:27
Sinds een half jaar staat er lang de A1 tussen Naarden en Laren een Geluidswal. Hierin verwerkt zitten de "normale" noodsdeuren, maar ook een Doorgang voor Hulpverleningsvoertuigen. Op een speciaal hctometerpaaltje staat CADO 25,9 A1 li. (CADO staat denk ik voor Calamiteiten Doorgang!?)

Mijn vraag is hoe deze muur werkt. Hij kan open, maar kan dat zowel van binnen- als van buitenuit en kan iedereen dit zomaar doen?
Ik kan het bij brandweer Laren ook vragen, maar dacht vraag het eerst ff hier :)

Bijlage: Foto van betreffende nood doorgang, via Google Streetview.

Hey stefan Wij de brandweer dus maar ook de ambu en politie kunnen deze doorgang openen ook zitten er in dit zelfde scherm droge doorvoerleidingen voor eventuele water aanvoer naar de snelweg


112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2009, 00:33:43
Okeyy, en de vangrail is een handmatige slagboom neem ik aan?

En het middelste vangrail-paaltje; het lijkt of deze verankerd is in de grond. Beetje lastig anders als een voertuig er door moet.


peter k

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.136
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 25 november 2009, 00:44:40
Okeyy, en de vangrail is een handmatige slagboom neem ik aan?

En het middelste vangrail-paaltje; het lijkt of deze verankerd is in de grond. Beetje lastig anders als een voertuig er door moet.

Het is idd een slagboom die vangrail paaltjes klappen ookweg dus je kan er met je voertuig door heen 


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2009, 19:09:44
Okeyy, en de vangrail is een handmatige slagboom neem ik aan?

En het middelste vangrail-paaltje; het lijkt of deze verankerd is in de grond. Beetje lastig anders als een voertuig er door moet.
Stefan op de A27 zit ook een doorgang.
Als je vanaf ons bedrijventerein De Bramenberg de parallelweg langs de A27 ( Te Veenweg-Zuid) op rijdt. Dan zit er op een geven moment ook een slagboom met een doorgang naar de snelweg. ;)




112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #5 Gepost op: 25 november 2009, 19:41:44
Klopt, maar die is niet zo "High-tech" :P ;)


Brandjuh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 528
  • Geslacht: Man
    • Roel Smits Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 20 december 2009, 17:33:00
hier op de A2 (nieuwe indeling, volgens mij nog geen streetview) ook meedere doorgangen om van de lokale snelweg naar de regionale deel te gaan, maar dan moet er wel iemand MIDDEN op de snelweg uitstappen om dat ding open te doen, is dat niet beetje erg gevaarlijk? Of word alles dan afgekruisd?

Bij ons is Eindhoven


EB

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.260
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 21 december 2009, 15:30:42
Of word alles dan afgekruisd?

Dat is denk ik wel de bedoeling, RWS en het KLPD vinden het niet fijn als je met een TS op de snelweg zomaar rare manoevres uithaalt....


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 21 december 2009, 16:01:24
Waarom hebben ze z'n ding gemaakt eigenlijk? Is dit om de aanrijtijd te verkorten naar de snelweg toe? En zit dit dan aan zowel links als rechts van de snelweg?
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Guus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 439
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 21 december 2009, 23:41:48
hier op de A2 (nieuwe indeling, volgens mij nog geen streetview) ook meedere doorgangen om van de lokale snelweg naar de regionale deel te gaan, maar dan moet er wel iemand MIDDEN op de snelweg uitstappen om dat ding open te doen, is dat niet beetje erg gevaarlijk? Of word alles dan afgekruisd?

Bij ons is Eindhoven

De randweg rond eindhoven bestaat uit in totaal 12 (rij)stroken. De banen van de N2 en de A2 tellen elk 3 (rij)stroken. De buitenste strook van de A2 is hierbij vluchtstrook, en de binnenste strook van de N2 is permanent afgekruisd. Deze stroken liggen dus tegen elkaar aan, gescheiden door een vangrail of geluidswal.
Oftewel, aan weerszijden van de CADO's is een strook beschikbaar voor de hulpdiensten. Daarnaast zijn er ter hoogte van de CADO's nog eens extra uit- en invoegstrookjes gemaakt van ca 150 meter.

Echter zijn er wel al problemen gesignaleerd die voor sommige CADO's geldt. Sommige CADO's liggen zo kort na een oprit, waardoor de hulpdiensten over heel korte afstand van de buitenste strook naar de binnenste moeten, tussen verkeer dat nog rijdt. Dit in combinatie met de relatief korte in-/uitvoegstrookjes rond de CADO's. Dit zou dus voor mogelijk gevaarlijke situaties kunnen zorgen.

Zoieso wordt er nog nagedacht over de toekomstige inzetvoorstellen voor de baanvakken.




Shave

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Man
    • Oeteljee Den Bosch
  • Specialisatie: Chauffeur/pompbediener, gaspakdrager, DPL
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 22 december 2009, 09:13:20
Neem ook eens een kijkje op http://www.oeteljee.nl


whyllum

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 december 2009, 10:54:52
't Is duidelijk niet bedoeld voor de eerst aankomende voertuigen. Maar voor aan/afvoer van overig materieel/personeel kan het ook voor ons natuurlijk z'n voordeel opleveren. De nodige stroken zullen dan sowieso al afgekruist zijn.


arnoldvanleeuwen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 131
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Coordinator oefenen en opleiden / Chauffeur / Manschap / Bevelvoerder
Reactie #12 Gepost op: 22 december 2009, 12:52:42
Hier op de A2 vanaf Maarssen is ook een CADO door de geluidswal in de richting van Amsterdam. Deze is een snellere aanrijroute vanaf de kazerne, zeker als de zuilense ring vast staat door files op de A2. Dit is een roldeur die doormiddel van Opticom wordt aangestuurd en dan open gaat.


Ook richting Utrecht is bij dezelfde overgang een CADO. Deze is (als het goed is) straks voor de rijbaansplitsing hoofdbaan/parallelbaan. Zo kan de keuze nog gemaakt worden aangezien de hoofdbaan straks doorloopt tot nieuwegein.


Guus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 439
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 22 december 2009, 17:23:03
't Is duidelijk niet bedoeld voor de eerst aankomende voertuigen. Maar voor aan/afvoer van overig materieel/personeel kan het ook voor ons natuurlijk z'n voordeel opleveren. De nodige stroken zullen dan sowieso al afgekruist zijn.

Dit verschilt dus per regio dan. Hier is het in principe wel bedoeld voor de eerst aankomende voertuigen. Wellicht dat de nadelen tzt groter zijn dan de voordelen en er over grotere afstanden wordt aangereden waardoor gebruik van de CADO's niet voor de eerstelijns voertuigen noodzakelijk is.


Wick@d

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 563
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ambulancechauffeur / Brandweer chauffeur groot / Pompbediender / LWPB
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 23 december 2009, 01:19:20
Dit verschilt dus per regio dan. Hier is het in principe wel bedoeld voor de eerst aankomende voertuigen. Wellicht dat de nadelen tzt groter zijn dan de voordelen en er over grotere afstanden wordt aangereden waardoor gebruik van de CADO's niet voor de eerstelijns voertuigen noodzakelijk is.

Tja, de CADO's op de A2/N2......

Na heel wat rondgereden te hebben en een kijkje genomen te hebben bij RWS kan ik voor mezelf alleen concluderen dat ik aan de CADO voorbij rijd. Zeker als een van de eerste voertuigen. Het is onverantwoord (en niet meer van deze tijd) dat wij als hulpverlener op een snelweg moeten gaan stilstaan, terwijl we altijd ons moeten bekommeren over onze eigen veiligheid. Heel jammer, maar als we verkeerd zitten wordt dat 9 kilometer heen en 9 kilometer terug omrijden.