Auteur Topic: Meerwaarde aansluitnummer in de meldtekst .  (gelezen 12956 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 30 oktober 2009, 11:29:18
Maar dan moet toch in de melding het oms nummer staan ?


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2009, 11:30:35
Maar dan moet toch in de melding het oms nummer staan ?
Hoeso? Als er direct binnenbrand gemaakt wordt heeft die OMS-melding er niks mee te maken. Toch?


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2009, 11:42:53
Citaat
Maar dan moet toch in de melding het oms nummer staan ?
Wat is daar de meerwaarde van? De berichten op de pager/lichtkrant zouden relevante informatie moeten bevatten. Aanvullende informatie gewoon via de mobilofoon.

Gr Hans
test


Rein

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 572
  • Specialisatie: Centralist en VC
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2009, 12:44:41
Maar dan moet toch in de melding het oms nummer staan ?

Mij zegt een OMS-nummer ook niks. Wellicht is het in jullie regio anders maar bij ons staat er dan gewoon automatische melding en dan de naam+adres van het pand...??


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:07:14
Ja hier in de regio Noord-en Oost Gelderland staat ook nog het nummer van het pand er bij dus bijvoorbeeld OMS 0544 dat is het nummer wat volgens mij gekoppeld is bij de AC. Denk dat dat Jurjen bedoelt




menneke86

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:10:10
Dat gebeurd in zuid limburg in ieder geval niet.


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:18:34
Ja hier in de regio Noord-en Oost Gelderland staat ook nog het nummer van het pand er bij dus bijvoorbeeld OMS 0544 dat is het nummer wat volgens mij gekoppeld is bij de AC. Denk dat dat Jurjen bedoelt

Ja klopt, Als iemand belt voor een b.v buitenbrand vanaf een gebouw waar een oms detectie zit komt dat nummer bij de melding te staan ter wel het geen oms is ;)


basseman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 01 november 2009, 07:54:25
Wat is daar de meerwaarde van? De berichten op de pager/lichtkrant zouden relevante informatie moeten bevatten. Aanvullende informatie gewoon via de mobilofoon.

Gr Hans
Er is een meerwaarde van een OMS nummer, aan dit unieke nummer kan een bereikbaarheidskaart / aanvalsplan hangen. Zo kan je als bevelvoerder al aanrijdend je voorbereidingen nemen.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 01 november 2009, 09:27:53
Citaat
Er is een meerwaarde van een OMS nummer, aan dit unieke nummer kan een bereikbaarheidskaart / aanvalsplan hangen. Zo kan je als bevelvoerder al aanrijdend je voorbereidingen nemen.
Als je tijdens het inmelden het juiste OMS nummer samen met de overige relevante informatie krijgt, is dat toch vroeg genoeg. Niemand loopt de hele dag met een stapel bereikbaarheidskaarten onder z'n arm om die gelijk te kunnen lezen wanneer de pager afgaat, dat doe je dus in het voertuig. Daarom heeft voor mij een OMS nummer in het pager- of lichtkrantbericht geen meerwaarde.

Gr Hans
test


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #9 Gepost op: 01 november 2009, 09:50:43
Ben het wel eens met basseman in deze, zodra je het nummer in je pager hebt kun je het gelijk invoeren in je mdt (of opzoeken in de betreffende boeken), daarnaast hoeft je er dan tijdens het uitrukken geen aandacht meer aan te besteden. Het gebeurt vaak genoeg dat het niet of verkeerd wordt verstaan, dus is het handig als het met het pager bericht meekomt.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #10 Gepost op: 01 november 2009, 10:00:13
Ben het wel eens met basseman in deze, zodra je het nummer in je pager hebt kun je het gelijk invoeren in je mdt (of opzoeken in de betreffende boeken), daarnaast hoeft je er dan tijdens het uitrukken geen aandacht meer aan te besteden. Het gebeurt vaak genoeg dat het niet of verkeerd wordt verstaan, dus is het handig als het met het pager bericht meekomt.
Sterker, ik kan me zo voorstellen dat als een OMS wordt ingeschoten in het MDT tijdens de alarmering.Dat je dan meteen alle belangrijker info bij elkaar hebt. ;)


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #11 Gepost op: 01 november 2009, 12:08:49
Dat is al zo Peter, althans in Haaglanden, als je het aansluitnummer hebt dan heb je alle benodigde info op minimaal 2 A4tjes.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 01 november 2009, 14:30:06
Citaat
Ben het wel eens met basseman in deze, zodra je het nummer in je pager hebt kun je het gelijk invoeren in je mdt (of opzoeken in de betreffende boeken), daarnaast hoeft je er dan tijdens het uitrukken geen aandacht meer aan te besteden. Het gebeurt vaak genoeg dat het niet of verkeerd wordt verstaan, dus is het handig als het met het pager bericht meekomt.
Dan moet je wel je pager altijd meenemen.  ;)

Citaat
Sterker, ik kan me zo voorstellen dat als een OMS wordt ingeschoten in het MDT tijdens de alarmering.Dat je dan meteen alle belangrijker info bij elkaar hebt.
Zoals Damm het al aangeeft is dat in Haaglanden inderdaad het geval. Het grote verschil is dat deze berichten niet via P2000 worden verzonden maar via C2000.

Ook hier gaat het weer om persoonlijke voorkeur. De één vind het adres met de soort melding voldoende, de ander wil graag meer informatie.  8)

Gr Hans
test


menneke86

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
Reactie #13 Gepost op: 01 november 2009, 14:31:49
In zuid limburg is het in ieder geval niet van toepassing om het eventueel aanwezige OMS nummer mee te zenden met de alarmering


Vuurvlieg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 569
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweerkundig Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #14 Gepost op: 01 november 2009, 14:40:04
Ben het wel eens met basseman in deze, zodra je het nummer in je pager hebt kun je het gelijk invoeren in je mdt (of opzoeken in de betreffende boeken), daarnaast hoeft je er dan tijdens het uitrukken geen aandacht meer aan te besteden. Het gebeurt vaak genoeg dat het niet of verkeerd wordt verstaan, dus is het handig als het met het pager bericht meekomt.

Als ik in de wagen stap, zit de pager met het nummer nog steeds aan mijn riem.
Dus diep ver weg in mijn pak.

Bij adres verificatie met de RAC is een vroeg genoeg tijdstip om het aansluitnummer te krijgen.
Er zijn zoveel manieren om eventueel daarvoor al te zoeken naar het nummer als je echt die ene minuut niet kan wachten

Daarnaast zijn er goede redenen om die nummers niet over de pager te doen, waardoor ze dan ook niet op internet staan.
Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.