Auteur Topic: Optische en geluidssignalen  (gelezen 7577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #15 Gepost op: 03 oktober 2009, 10:54:06
Maar welk verschil wil jij zien dan?  :)
Nou,de ene heeft een lichtbalk,de volgende LED,s,weer een andere de zwaailampen.Dat verschil mag van mij best blijven. ;)


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 03 oktober 2009, 11:08:17
Nou,de ene heeft een lichtbalk,de volgende LED,s,weer een andere de zwaailampen.Dat verschil mag van mij best blijven. ;)

Ja ok, maar dat is nou juist precies wat ik bedoel met wildgroei en de zichtbaarheid.  :)
De ene valt nu eenmaal beter op dan de andere. Neem b.v. de witte kappen, die zijn overdag toch echt minder zichtbaar in volle zon dan de andere. Wat dat betreft zou er meer eenheid moeten komen vindt ik.
Tuurlijk, meningen verschillen maar dat is juist het mooie van dit forum.  ;)
Als je naar de bezuinigingen in crisistijd kijkt dan valt hier nog wel wat te besparen denk ik. Schaf gewoon landelijk een aantal goede bakken aan. (die het beste uit de tests komt)
En dit zou je ook kunnen doen voor wagens. Moet je kijken wat voor besparing je kunt krijgen.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 03 oktober 2009, 11:26:43
De regeling optische en geluidssignalen geeft precies aan waar de optische en geluidssignalen aan moeten voldoen. Die regeling zorgt er dus voor dat er landelijk eenheid is voor wat betreft de uitvoerig daarvan. Alle gebruikte optische en geluidssignalen vallen binnen de regeling. Lokale korpsen zijn vrij om (binnen deze regeling) te kiezen voor zwaailampen, LED's of andere vormen. Voor eventuele oudere voertuigen is een overgangstermijn beschikbaar.

Sommige korpsen hechten waarde aan een eigen identiteit. Dat kan zich uiten in verschil in uitvoering van hun voertuigen of de bepakking daarvan. Wanneer een korps een nieuw voertuig nodig heeft dan is het beschikbare budget mede bepalend voor datgene wat er op of aan het voertuig wordt gemonteerd.

Gr Hans

test


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 03 oktober 2009, 11:35:52
De regeling optische en geluidssignalen geeft precies aan waar de optische en geluidssignalen aan moeten voldoen. Die regeling zorgt er dus voor dat er landelijk eenheid is voor wat betreft de uitvoerig daarvan. Alle gebruikte optische en geluidssignalen vallen binnen de regeling. Lokale korpsen zijn vrij om (binnen deze regeling) te kiezen voor zwaailampen, LED's of andere vormen. Voor eventuele oudere voertuigen is een overgangstermijn beschikbaar.

Sommige korpsen hechten waarde aan een eigen identiteit. Dat kan zich uiten in verschil in uitvoering van hun voertuigen of de bepakking daarvan. Wanneer een korps een nieuw voertuig nodig heeft dan is het beschikbare budget mede bepalend voor datgene wat er op of aan het voertuig wordt gemonteerd.

Gr Hans

Ok duidelijk verhaal, Hans.  :)
Kun je ook aangeven waarom sommige korpsen waarde hechten aan een eigen indentiteit?
En als alle OGS signalen binnen de wettelijke norm vallen waarom zit er dan zo'n verschil in zichtbaarheid (witte kappen/ blauwe kappen)? Zijn de normen dan niet te ruim? Je zou b.v. aan een eis kunnen denken van minimaal x-aantal Lumen. (lichtopbrengst)

Gr. Jan


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #19 Gepost op: 03 oktober 2009, 11:39:07
Volgens mij worden niet alle oudere voertuigen bij APK vernieuwd. Waarom zou dat bij de APK gebeuren, die let volgens mij niet op een brancherichtlijn van de brandweer? Er is een overgangstermijn voor oudere voertuigen. Dus hele oude voertuigen zullen eerder vervangen worden dan de signalen. Nieuwere oudere voertuigen zullen wel aangepast moeten worden.

De richtlijnen zegt niet veel over de uitvoering volgens mij maar vooral over de zichtbaarheid. Dus een witte kap over blauwe LED's is volgens mij geen probleem, dat wordt er door andere van gemaakt.

Zelf heb ik wel mijn twijfels bij sommige lichtbakken als ik de filmpjes zie maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.




Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 03 oktober 2009, 11:50:30
Citaat
Kun je ook aangeven waarom sommige korpsen waarde hechten aan een eigen identiteit?
Emotie speelt daarbij een rol dus anderen kunnen daar misschien een inhoudelijk antwoord op geven.

Citaat
En als alle OGS signalen binnen de wettelijke norm vallen waarom zit er dan zo'n verschil in zichtbaarheid (witte kappen/ blauwe kappen)? Zijn de normen dan niet te ruim? Je zou b.v. aan een eis kunnen denken van minimaal x-aantal Lumen. (lichtopbrengst)
Ik ken de normen niet. Het lijkt mij dat er een minimum en een maximum is, daarbinnen zijn variaties mogelijk. 

Gr Hans
test


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 03 oktober 2009, 12:10:43
Emotie speelt daarbij een rol dus anderen kunnen daar misschien een inhoudelijk antwoord op geven.
Ik ken de normen niet. Het lijkt mij dat er een minimum en een maximum is, daarbinnen zijn variaties mogelijk. 

Gr Hans

Als emotie een rol speelt dan heb ik daar begrip voor en kan me dan ook voorstellen dat er misschien geen antwoord op te krijgen is. Indien mogelijk dan mag het ook per PM. (reacties zijn dan vertrouwelijk)

Gr. Jan


Ralf

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 03 oktober 2009, 16:00:20
Emotie speelt daarbij een rol dus anderen kunnen daar misschien een inhoudelijk antwoord op geven.
Ik ken de normen niet. Het lijkt mij dat er een minimum en een maximum is, daarbinnen zijn variaties mogelijk. 

Gr Hans

een maximum lijkt me vreemd..


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 03 oktober 2009, 21:39:39
een maximum lijkt me vreemd..

Waarom lijkt je dat vreemd? Het is heel goed mogelijk om ook een maximum te hebben.
Denk b.v. maar eens aan verblinding door licht. In het verkeer zeker een niet onbelangrijke zaak.

 :)