Auteur Topic: Uitrukken met HBTer als bevelvoerder?  (gelezen 40679 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #15 Gepost op: 05 oktober 2009, 07:58:10
Aha en dan wat zou je allemaal gaan doen? Waar ga je op letten, hoe ga je inzetten, wat doe je als je TP komt, stel dat er nog mensen binnen zitten enz. enz.?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


BurnOut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • ladder915
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 05 oktober 2009, 08:11:27
is er hier sprake van een functioneel hoofdbrandwacht?

"Iemand die al 10 jaar de rang van Hoofdbrandwacht bekleed krijgt de functie Hoofdbrandwacht functioneel. Dit betekend dat op het moment dat er geen onderbrandmeester zou zijn het bevel wordt overgenomen door de Hoofdbrandwacht functioneel"

visitors can't see pics , please register or login


ik zou er geen bezwaar tegen hebben, is een afstemming met zijn zessen zoals al eerder gezegd. 1 team die de klus klaart.


Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #17 Gepost op: 05 oktober 2009, 08:21:59
Volgens mij is Hoofdbrandwacht Functioneel al tijden niet meer gangbaar als rang.
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||


BurnOut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • ladder915
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 05 oktober 2009, 08:35:11
dat is bij mij onbekend, zou trouwens best eens kunnen.  :-\

in het verleden was het dus niet ongebruikelijk. ;)



whyllum

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 05 oktober 2009, 09:13:06
"Iemand die al 10 jaar de rang van Hoofdbrandwacht bekleed krijgt de functie Hoofdbrandwacht functioneel."
Vrougah kon je je rangen misschien door dientsjaren verdienen. Ik vind het een goede zaak dat dat is afgeschaft. Iemand kan wel tien jaar al HBT'er zijn, maar als je maar tien keer per jaar op de auto zit voor een uitruk mag je je afvragen in hoeverre iemand dan de juiste capaciteiten heeft. En zelfs al zit je zeer regelmatig op de uitruk... Dubieus hoor.

Tegelijkertijd vind ik dat je je OBM-papiertje wel op zak kunt hebben, maar met weinig praktijkervaring mag je jezelf dan ook wel es achter je oren krabben of je bij een flink incident wel op de bok wilt stappen. En de keerzijde daarvan weer; We zijn allemaal geen kleine kinderen, we pakken een uitdaging nog altijd samen aan.

Leuk he, zo'n flexibel beroep. Krijg je ook flexibele dialogen  ;D




hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 05 oktober 2009, 10:25:49
Flexibele dialogen  ;D Tja, ik ben ooit 1 keer als HBT voorin gestapt naar een incident prio1. Daar werd het bevel direct weer overgenomen door een OB en ik had toestemming van de AC en nog belangrijker van de OvD. Maar zelf het incident afhandelen? Ik heb het papiertje nu wel, maar ik heb nog een hele hoop praktijkervaring als bevelvoerder nodig (heb wel al 15 jaar uitrukervaring). Dan is het fijn dat je een inwerkperiode hebt waar een collega bevelvoerder met je meegaat.

Bij ons is het niet toegestaan als HBT als bevelvoerder uit te rukken. Al heb ik mijn diploma HBT nog in een tijd gehaald waarbij je werd opgeleid als een soort bevelvoerder om bij nablussingswerkzaamheden en niet spoedeisende hulpverleningen op te kunnen treden. Dat was lang geleden  8)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Stef666

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.143
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder / Chauffeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #21 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:09:23
dat is bij mij onbekend, zou trouwens best eens kunnen.  :-\

in het verleden was het dus niet ongebruikelijk. ;)

"Van horen zeggen" vroegah ging de hoogste in rang die er op dat moment was op de bok. En anders degene met de meeste dienstjaren.

Grtn. Stefan


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:12:50
Waarom zou een hoofdbrandwacht überhaupt voorin stappen? Wat kan het zwaarwegende argument zijn om die beslissing te nemen? Een centralist heeft helemaal geen bevoegdheid om daar toestemming voor te geven. Het enige wat zij (in voorkomende gevallen)moeten doen is een andere spuit alarmeren.
Bij het ontbreken van een bevelvoerder kan een hoofdbrandwacht maar één verantwoordelijkheid op zich nemen en dat is de alarmcentrale vragen een andere spuit te alarmeren.

Gr Hans
test


whyllum

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:27:08
Dat was lang geleden  8)
Jah je bent ook al ZOOOOOOOOOOOOOOOO oud.... Voor je leeftijd heb je nog wel een onwijs lekker lijf overigens  ;D ;D ;D


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #24 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:29:42
Als je het over mijn voorbeeld hebt. Er waren bij het incident 2 bevelvoerder op een ander voertuig ter plaatse. En dan hebik na overleg met de OvD de AC gemeld wat we gingen doen en waarom. Zij wisten op dat moment dat we geen bevelvoerder hadden. Dan is het handig om te weten waarom. En of ze toestemming gaven voor prio1. Dat was geen probleem omdat ik onder de verantwoording van de OvD viel. Voor de duidelijkheid, ik heb tijdens het incident als manschap gefungeerd. Het ging alleen om een wat onhandige actie van de bevelvoerders, die achteraf wel te verklaren was  ;)

Normaal bij een incident zal altijd een ander voertuig worden gealarmeerd.

En ehh, whyllum. Zo oud ben ik ook weer niet en hoe weet je hoe ik eruit zie  ??? ;)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.




whyllum

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:32:11
Waarom zou een hoofdbrandwacht überhaupt voorin stappen? Wat kan het zwaarwegende argument zijn om die beslissing te nemen? Een centralist heeft helemaal geen bevoegdheid om daar toestemming voor te geven. Het enige wat zij (in voorkomende gevallen)moeten doen is een andere spuit alarmeren.
Bij het ontbreken van een bevelvoerder kan een hoofdbrandwacht maar één verantwoordelijkheid op zich nemen en dat is de alarmcentrale vragen een andere spuit te alarmeren.

Gr Hans
Ik kan het enerzijds niet méér met je eens zijn. Aan de andere kant, als er contact geweest is met de AC en vooral met een aanrijdend OvD... Ergens anders werd al een keer gesuggereerd dat we ook niet bij een boekenclub zitten.

Bij ons is het in elk geval (gelukkig) wel duidelijk geregeld; Een HBT'er stapt NIET op de bok.


whyllum

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:36:43
En ehh, whyllum. Zo oud ben ik ook weer niet en hoe weet je hoe ik eruit zie  ??? ;)
Was sarcastisch bedoeld Door  ;) Je leeftijd staat bij je profieltje, evenals 'jouw' foto :P Stuur maar es een echte, dan herzie ik m'n mening mss wel ;D Doe maar wel via PM dan, ik ben graag discreet hahaha

En als tik op m'n eigen vingers; Nu weer on-topic graag  ::) :-X


whyllum

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:40:45
Er waren bij het incident 2 bevelvoerder op een ander voertuig ter plaatse.

Kijk, in zo'n geval zou ik het slechts na onderling overleg met de Bev ter plaatse nog wel aandurven. Niemand die daar iets van zou hoeven weten. Het enige risico dat je loopt is wanneer je onderweg een aanrijding zou krijgen, maar daar kun je -en kan de chauffeur- rekening mee houden kwa rijgedrag.

Ik ben zelf éénmaal als brandwacht op de HV-2 gejumpt (prio-2), omdat er op dat moment niet meer mensen waren. Een bij het incident aanwezige HBT'er heeft mijn taak toen overgenomen.
Eigenlijk blijk ik dus stouter te zijn dan ik mezelf eerder heb voorgedaan  :-[


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:45:10
Citaat
Als je het over mijn voorbeeld hebt.
Zeker niet specifiek aan jou gericht, meer in het algemeen.

Ergens anders werd al een keer gesuggereerd dat we ook niet bij een boekenclub zitten.
Deze acties worden (naar mijn bescheiden mening) geboren uit het feit dat men vind dat de TS altijd de deur uit moet omdat de burger hulp nodig heeft. Koste wat kost moet die auto rijden. Wat voor reden kan je er anders voor verzinnen? Een hoofdbrandwacht als bevelvoerder is niet professioneel omgaan met je vak. Zou dat bij de beroepsbrandweer ook gebeuren?

Gr Hans
test


whyllum

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 05 oktober 2009, 11:56:03
Koste wat kost moet die auto rijden.

Hans, op m'n blauwe ogen, ik ben het echt met je eens. Maar in de geschetste situatie, waarbij er twee Bev's bij het incident aanwezig zijn, veronderstel ik dat je er zelfs met prio 3 sneller bij kunt zijn dan wanneer je een ander korps moet alarmeren. In die situatie heeft de burger dus sneller hulp, en daar heeft 'ie ook alle recht op.

Kwa aansprakelijkheid bij aanrijdingen heb je, wanneer je je aan de verkeersregels houdt, hoe dan ook geen probleem. Alleen; Leg dan de situatie maar eens uit als niemand van de actie afweet. Dus toch maar doen wat Door gedaan heeft; Netjes melden, en de situatie uitleggen. Ik geloof niet dat er dan íemand is die het niet zal toestaan.