Auteur Topic: Stabiliseren van voertuig  (gelezen 13712 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

roy1982

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 489
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Gepost op: 24 september 2009, 15:22:26
Op onderstaande website kwam ik een manier tegen van stabiliseren die voor mij nog niet bekend was. Op de foto's lijkt het er wel stevig uit te zien, en lijkt het mij dan ook een goede stabilisatiemethode.

Heeft iemand hier ervaring mee? En is deze manier van stabiliseren veilig (genoeg)?

link
als je dan toch de kat uit de boom kunt kijken
waarom zou je dan de brandweer bellen?


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2009, 15:29:36
Het lijkt er op dat deze methode is gekozen om te voorkomen dat de auto kan kantelen. De stabilisatie is geplaatst onder het onafgeveerde gedeelte en is dus niet bedoeld om de auto te stabiliseren zoals we bij knipwerkzaamheden doen. Gezien de situatie is dit een veilige oplossing.

Gr Hans
test


whyllum

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2009, 15:34:12
Het lijkt er op dat deze methode is gekozen om te voorkomen dat de auto kan kantelen. De stabilisatie is geplaatst onder het onafgeveerde gedeelte en is dus niet bedoeld om de auto te stabiliseren zoals we bij knipwerkzaamheden doen. Gezien de situatie is dit een veilige oplossing.

Gr Hans

Wellicht, als je de ladder nog onderstopt, heb je toch al een behoorlijk stabiele situatie. Een creatieve oplossing tegen kantelen is het sowieso.


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.592
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2009, 15:38:15
Ik ben het met Whyllum eens dat het een creatieve oplossing is om te vorkomen dat de auto gaat kantelen. Alleen het is van geen enkele kant echt stabiel. Daarvoor zou ik en de ladder onderstoppen en onder de achterzijde van de auto tot op de bodem van de sloot. Hij is toch droog  ;)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Tirefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #4 Gepost op: 24 september 2009, 15:51:18
Ik hoop dat die ladder niet meer gebruikt wordt om op te klimmen.

Want een ladder is KLIMmateriaal, en dit moet ieder jaar gekeurd worden.
Een ladder is NIET geschikt om op deze manier te gebruiken.

Nood breekt wetten, maar deze ladder zou wel aan een grondige inspectie moeten worden onderworpen voordat deze weer beklommen mag worden


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.592
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 24 september 2009, 15:54:49
Ik snap wat je bedoeld Tirefighter. Maar je kent de brandweer toch? Het werkt wel... dus doen we het. Maar hierna geschikt om op te klimmen. Ik denk dat de ladder na gebruik toch krom is.  ::)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 24 september 2009, 16:00:46
Ik hoop dat die ladder niet meer gebruikt wordt om op te klimmen.

Want een ladder is KLIMmateriaal, en dit moet ieder jaar gekeurd worden.
Een ladder is NIET geschikt om op deze manier te gebruiken.

Nood breekt wetten, maar deze ladder zou wel aan een grondige inspectie moeten worden onderworpen voordat deze weer beklommen mag worden
Mogen we een ladder dan ook niet meer beklimmen wanneer we hem gebruikt hebben als slootoverbrugging? Ik denk dat het gewicht op de ladder niet zo hoog is dat deze krom raakt. Het meeste gewicht van de auto bevind zich aan de kant van de motor. In het ergste geval zou de auto balanceren, je kan hem dan met één hand in balans houden.

Gr Hans
test


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.592
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 24 september 2009, 16:15:08
Dat ben ik met je eens, maar wat denk je van het toegevoegde gewicht in de auto in de vorm van oersoneel en een slachtoffer? Ik denk dat het laddertje toch wat krom zal zijn. Ik weet uit ervaring die stomme ladders veel minder kunnen hebben en dat het dan ook leuke effecten kan geven...  :-\
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 24 september 2009, 16:22:20
Citaat
maar wat denk je van het toegevoegde gewicht in de auto in de vorm van personeel en een slachtoffer?
Dat maakt toch niet uit? Zonder de ladder met de blokken hangt de auto al in de positie die die nu heeft. De onderstopping houdt het eventuele terugkantelen (wat ik betwijfel of dat überhaupt zou gebeuren) van de auto tegen.

In de tekst op de site kan je lezen dat de bestuurder de auto door het raam kon verlaten, er is dus geen noodzaak om de auto te betreden.

Gr Hans
test


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.496
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #9 Gepost op: 24 september 2009, 16:42:27
Mogen we een ladder dan ook niet meer beklimmen wanneer we hem gebruikt hebben als slootoverbrugging? Ik denk dat het gewicht op de ladder niet zo hoog is dat deze krom raakt. Het meeste gewicht van de auto bevind zich aan de kant van de motor. In het ergste geval zou de auto balanceren, je kan hem dan met één hand in balans houden.

Gr Hans
laat ik stellen dat het een creatieve manier van stabilisatie is.Maar,of een ladder daar nu geschikt voor is. :-\


tinus83

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Chauffeur/Pompenjee en Duiker
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 24 september 2009, 16:54:59
Creative oplossing  :), en ik denk dat die ladder het echt nog wel een paar jaartjes houd!


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.592
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 24 september 2009, 16:57:16
Kijk, niet om de oplossing van het desbetreffende korps te gaan afkraken. Maar er zijn andere manieren te bedenken om dit aan te pakken. Ik zou een andere oplossing hebben gekozen, maar ik heb makkelijk oraten met een volledig gevulde HV. Nou ja, we hadden makkelijk praten want de HV staat buiten dienst... Affijn, het is een oplossing, maar ik zou de ladder even heel goed inspecteren voor opnieuw gebruik. Al is het alleen maar omdat er wat olie op kan zitten en hij glad kan zijn  ::)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 24 september 2009, 17:01:16
Citaat
Maar er zijn andere manieren te bedenken om dit aan te pakken.
Gooi ze in de groep...
Ik ben wel benieuwd naar jouw improvisatie-oplossing.

Citaat
Al is het alleen maar omdat er wat olie op kan zitten en hij glad kan zijn.
Waar zou die olie dan vandaan moeten komen?

Gr Hans
test


Tirefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #13 Gepost op: 24 september 2009, 17:28:56
Volgens mij wordt het nog niet geheel gesnapt.

De ARBO eist dat klim materiaal ieder jaar gekeurd wordt.
Je gebruikt materiaal waarvoor het gebruikt is.

(Je gaat jezelf ook niet positioneren/valbeveiligen aan een stuk touw uit de pompruimte)

Natuurlijk zijn er vele wegen die naar rome leiden, alleen deze manier van stabiliseren heeft als concequentie dat de ladder (mogelijk) verkeerd belast wordt.
Een ladder kun je niet op deze manier belasten omdat die daar niet voor is geconstrueerd.

De concequentie is dus dat de ladder nagekeken moet worden alvorens je er op klimt.
Met een mogelijke afkeur voor verkeerd belasten.

Dat maakt de methode van stabiliseren niet goed of fout.
Alleen bestaat de mogelijkheid dat de ladder hierdoor niet meer als klim materiaal is te gebruiken.

Ik hang dus geen waarde oordeel aan deze foto, omdat ik verder niet alle details ken, maar ik wil wel iedereen wijzen op het feit dat een ladder hier gewoon niet voor geschikt is.
Een ladder staat tegen de muur in een hoek van +/- 70 graden, en mag je (afhankelijk van soort en type)  met 1 of 2 personen (op die manier) belasten.

Belast je de ladder op een andere manier dat bestaat de mogelijkheid dat de ladder defect raakt. (En dat is soms niet eens te zien!!)





Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.496
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #14 Gepost op: 24 september 2009, 18:53:40
Volgens mij wordt het nog niet geheel gesnapt.

De ARBO eist dat klim materiaal ieder jaar gekeurd wordt.
Je gebruikt materiaal waarvoor het gebruikt is.

(Je gaat jezelf ook niet positioneren/valbeveiligen aan een stuk touw uit de pompruimte)

Natuurlijk zijn er vele wegen die naar rome leiden, alleen deze manier van stabiliseren heeft als concequentie dat de ladder (mogelijk) verkeerd belast wordt.
Een ladder kun je niet op deze manier belasten omdat die daar niet voor is geconstrueerd.

De concequentie is dus dat de ladder nagekeken moet worden alvorens je er op klimt.
Met een mogelijke afkeur voor verkeerd belasten.

Dat maakt de methode van stabiliseren niet goed of fout.
Alleen bestaat de mogelijkheid dat de ladder hierdoor niet meer als klim materiaal is te gebruiken.

Ik hang dus geen waarde oordeel aan deze foto, omdat ik verder niet alle details ken, maar ik wil wel iedereen wijzen op het feit dat een ladder hier gewoon niet voor geschikt is.
Een ladder staat tegen de muur in een hoek van +/- 70 graden, en mag je (afhankelijk van soort en type)  met 1 of 2 personen (op die manier) belasten.

Belast je de ladder op een andere manier dat bestaat de mogelijkheid dat de ladder defect raakt. (En dat is soms niet eens te zien!!)
Tja,zo bedoel ik het ook.
Er is een wezenlijk verschil of je een ladder over de sloot legt,om daarover heen te kunnen lopen.Of dat je een ladder gebruikt zoals nu,met de kans dat de ladder te zwaar belast wordt.
Het is en blijft maar alluminnium.