Auteur Topic: Watertransport over een spoorlijn  (gelezen 11243 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Geert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 22 september 2009, 16:36:49
Hoi allemaal, mijn naam is Geert en ben nieuw op het brandweer forum, ik heb belangstelling in alles wat met de brandweer te maken heeft.

Ik heb meteen een (moeilijke)vraag:
hoe krijg je de slangen van een grootwatertransport over een spoorlijn?
of kan dit helemaal niet ivm hoogspanning en voorbij-rijdende treinen.

ik heb even een voorbeeldje gemaakt om de zaak wat duidelijker te maken:

Aan de ene kant ligt op ongeveer 250 meter de kerk van zeilberg. In deze kerk woedt een zeer grote brand. Ik ga der even van uit dat aan de kant van de kerk te weinig water beschikbaar is.
aan de andere kant op ongeveer 10 meter "het klarinet" dit is een grote natuurlijke vijver.
visitors can't see pics , please register or login


mocht dit op de verkeerde plaats staan dan hoor ik het wel.

Groetjes Geert

 


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #1 Gepost op: 22 september 2009, 16:43:03
Ik heb meteen een (moeilijke)vraag:
hoe krijg je de slangen van een grootwatertransport over een spoorlijn?
of kan dit helemaal niet ivm hoogspanning en voorbij-rijdende treinen.

Groetjes Geert
Normaal gesproken moeten de slangen onder het spoor/rails worden gelegd. Hoe dit precies zit met het grootwatertransport durf ik niet zo 123 te zeggen.


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 22 september 2009, 16:47:17
In Arnemuiden een paar jaar terug inmiddels heeft men de slangen van het WTS 1000 over de spoorlijn gelegd NADAT het treinverkeer was stilgelegd. Ik denk dat men dit altijd zal doen indien er geen andere optie is.


goud3634

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.468
  • Geslacht: Man
    • 112krimpen.nl
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: brandwacht
Reactie #3 Gepost op: 22 september 2009, 16:55:05
In Ridderkerk heeft men onder een drukke weg een transportleiding liggen om zo geen hinder te brengen aan de verkeerstroom.


Geert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 22 september 2009, 17:17:15
Bedankt voor jullie zeer snelle reacties,

Je hebt dus eigelijk maar 2 keuzes: Of het treinverkeer stil leggen wat natuurlijk weer andere problemen met zich mee brengt of zorgen dat je voorbereid bent en al leidingen leggen onder het spoor




L-J Bron

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 200
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Giessenburg
  • Specialisatie: Medewerker Materieel & Logistiek VRZHZ -Bevelvoerder & Oefenleider
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #5 Gepost op: 22 september 2009, 22:39:30
zo kan het natuurlijk ook  ;D ;D


verzameldirk

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 22 september 2009, 23:51:07
Inderdaad  ;D ;D ;D ;D ;D
Gek op alles wat wielen of rupsen heeft, maar vooral Treinen en Brandweer "gek".
Verzamel o.a. schaalmodellen van Treinen en Auto's in de ruimste zin des woords.


Geert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 23 september 2009, 13:01:01
daar wil ik wel eens een trein overheen zien rijden


MiKo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.432
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2009, 14:25:58
Ik hoorde laatst tijdens een Preparatie overleg dat er inderdaad vaker grootwatertransportleidingen over spoorwegen zijn gelegd. Het treinverkeer natuurlijk wel stil laten leggen.

Ik denk dat als er daadwerkelijk zo'n situatie, die jij getekend hebt, voordoet ze er beter voor kunnen kiezen (tenminste dat lijkt mij) om niet meteen recht vanaf de dompelpompunit over het spoor de leiding te leggen, maar een stukje opzij, over de spoorwegovergang en dan recht vooruit en dan rechts richting kerk. Dan kan de leiding gewoon vanuit de container gelegd worden, zonder dit te onderbreken.

Wat natuurlijk wel is, is dat je de NS op je dak krijgt en dat er (snel) een oplossing bedacht moet worden om het treinverkeer ook weer te laten rijden.


Geert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 24 september 2009, 14:26:59
Ik denk dat als er daadwerkelijk zo'n situatie, die jij getekend hebt, voordoet ze er beter voor kunnen kiezen (tenminste dat lijkt mij) om niet meteen recht vanaf de dompelpompunit over het spoor de leiding te leggen, maar een stukje opzij, over de spoorwegovergang en dan recht vooruit en dan rechts richting kerk. Dan kan de leiding gewoon vanuit de container gelegd worden, zonder dit te onderbreken.

daar heb je natuurlijk gelijk in ;D

Wat natuurlijk wel is, is dat je de NS op je dak krijgt en dat er (snel) een oplossing bedacht moet worden om het treinverkeer ook weer te laten rijden.

Die worden natuurlijk niet blij want dat kost bakken met geld aan klagende reizigers en vrachtvervoerders die uren moeten wachten om verder te kunnen.
(dit is Namelijk een van de drukste spoorverbindingen van Nederland)




j.ossebaar

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: onderbrandmeester
Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2014, 16:20:44
Wat zou je denken om het stukje groot watertransport onder de spoorlijn te verdelen over meerdere parallelle toevoerslangen ,en dan onder het spoor door .


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2014, 13:56:43
Kijk ok even naar de noodzaak en de mogelijkheden die een grote brand naast het spoor biedt. Kan beste dat het spoorverkeer toch al gestremd wordt als er bij het spoor een (zeer) grote brand woedt. Als die wat verder weg ligt zijn er wellicht ook meer mogelijkheden om het water van wat verder aan de "brandkant"van het spoor te halen