- Zijn er ook mogelijkheden om b.v. blusvliegtuigen uit Frankrijk/ Duitsland in te zetten?
Naar aanleiding van deze vraag wat achtergrond informatie over het beschikbare (vliegend)materieel in Duitsland en Frankrijk.
DuitslandZover ik weet beschikt Duitsland niet over blusvliegtuigen.
Voor brandbestrijding vanuit de lucht worden net als in Nederland helikopters van defensie ingezet.
Het systeem is nagenoeg hetzelfde, alleen i.p.v. een bambi-bucket maakt men gebruik van een watertank met inhoud van 5.000 liter.
De helikopter welke de Bundeswehr voor deze taak inzet is de Sikorsky CH-53G.
Bijgaand een aantal foto’s afkomstig van internet.
FrankrijkFrankrijk beschikt uiteraard wel over blusvliegtuigen welke eigendom zijn van de sécurité civile (civiele bescherming) en als thuisbasis de luchthaven Marseille-Marignane.
Tijdens de zomermaanden worden de blusvliegtuigen tactische verspreid over verschillende vliegvelden en luchthavens.
De twee voornaamste typen zijn:
Canadair CL-415, amfibievliegtuig (officieel een Canadair CL-215-6B11)
http://www.airliners.net/photo/France---Securite/Canadair-CL-215-6B11-CL-415/0897823/L/Conair Turbo-Firecat, waterbommenwerper (door Conair Aviation omgebouwde Grumman Tracker)
http://www.airliners.net/photo/France---Securite/De-Havilland-Canada/1530845/L/De Canadair CL-415's zijn nieuw vanaf de fabriek geleverd, voor de Conair Turbo-Firecats is dat een ander verhaal.
Aanvankelijk werden deze omgebouwde Grumman Trackers geleverd als Conair Firecat.
Vanaf 1988 werden de Firecat’s afgeleverd met turboprops en omgedoopt tot Turbo-Firecat, alle reeds eerder geleverde Firecat’s zijn later ook voorzien van turboprops.
De Grumman Tracker is van oorsprong een onderzeebootbestrijdingsvliegtuig en is geen onbekend type in Nederland want ook bij de MLD van de Kon.Marine heeft dit type gediend en vloog o.a. vanaf Hr.Ms.Karel Doorman.
De tankinhoud van de Canadair CL-415 bedraagt ongeveer 6.100 liter.
De tankinhoud van de Conair Firecat bedraagt ongeveer 3.400 liter
Daarnaast beschikt de sécurité civile nog over enkele andere vliegtuigtypen voor brandbestrijding en verkenning.
Als blusmiddel wordt gewoon zoet of zout water gebruikt. Het is echter ook mogelijk om brandvertragende chemicaliën te gebruiken; hiervoor gebruikte men vroeger een borax zoutoplossing die echter de bodem onvruchtbaar maakte en giftig was voor mens en dier.
Nieuwere blus of brandvertragende chemicaliën zijn ammoniumsulfaat of ammoniumpolyfosfaat waaraan eventueel verdikkende middelen zijn toegevoegd. Deze stoffen zijn niet alleen minder giftig, maar werken na de brand als kunstmest voor de vegetatie.
De nieuwere brandvertragers, zoals Firetrol en Phoscheck, zijn roodgekleurd middels toegevoegde ferro-oxide om het gebied te markeren waar het is ingezet.
bron: wikipediaOok Griekenland, Italië, Kroatië en Spanje beschikken over Canadair CL-415’s
P.S. nu zal ook wel duidelijk zijn waar mijn gebruikersnaam vandaan komt
bron foto's: http://www.deutschesheer.de & http://de.wikipedia.org/