Auteur Topic: Vragen n.a.v. duin- en bosbrand Schoorl  (gelezen 15349 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan-Emmen

  • Gast
Gepost op: 01 september 2009, 22:52:27
Ik geloof dat ik de juiste rubriek gevonden heb. (zoniet dan merk ik het wel)

Als bewoner in een bosrijk gebied (het wonderschone Drenthe) heb ik bewondering voor de diciplines en vooral de brandweermensen die ingezet zijn bij de brand in Schoorl.
Al deze mensen verdienen een dikke pluim.   
Rampen van deze omvang kun je niet oefenen, de praktijk moet uitwijzen of alle scenario's werken die vooruit bedacht zijn en er zal voortdurend aangepast moeten worden aan een bepaalde situatie.
Bewondering ook voor iedereen die vanuit heel Nederland opgeroepen is en zijn medewerking verleend heeft.   
Dat er hard gewerkt is door velen mag duidelijk zijn.

Als een ramp van deze omvang plaatsvindt dan komen er veel vragen op bij iedereen. 
Als simpele burger heb ik ook een aantal vragen en heb ze voor het gemak maar even in een lijstje gezet.
Indien er mensen zijn die duidelijke antwoorden hebben dan zou ik (en misschien ook anderen) er blij mee zijn.

Alvast hartelijk dank.


Vragen naar aanleiding van de bos/duinbrand Schoorl.

- Hoe worden brandweermensen uitgerust bij een bosbrand? (materieel)

- Welk type schoenen of laarzen dragen ze? (denk ook aan ontsnappende dieren zoals slangen)

- Worden bij een evacuatie van grote bewoonde gebieden ook bussen ingezet en hoe vindt de
   verkeersafwikkeling plaats? (aanvoer blusvoertuigen/ afvoer bewoners)

- Zijn er ook mogelijkheden om b.v. blusvliegtuigen uit Frankrijk/ Duitsland in te zetten?

- Worden er bij het inzetten van blusvliegtuigen/helicopters instructies gegeven voor het
   vliegverkeer? (aan- en afvoerroutes vliegverkeer burgerluchtvaart)

- Wie coördineert het plaatselijk vliegverkeer? (bij inzet meerdere blusheli’s)

- Wanneer wordt de WAS-sirene gebruikt?

- Zijn er nog problemen geweest met de communicatie-apparatuur?

- Wie is verantwoordelijk voor het in werking zetten van een rampenzender en binnen welke tijd
   moet dit plaats te vinden?

- Wie zorgt ervoor dat boeren/ hulp van derden gecoördineerd wordt? 
   (giertanks/burgermanschappen)

- Is het inzetten van het leger (manschappen) geregeld in plan van aanpak? (afzetting gebied/
   bewaking/ assistentie bestrijding)


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 02 september 2009, 09:50:33
- Welk type schoenen of laarzen dragen ze? (denk ook aan ontsnappende dieren zoals slangen) Standaard brandweerlaarzen zoals deze: http://www.intergoods.nl/catalog/images/00000000825.jpg

- Worden bij een evacuatie van grote bewoonde gebieden ook bussen ingezet en hoe vindt de
   verkeersafwikkeling plaats? (aanvoer blusvoertuigen/ afvoer bewoners) Als het nodig is worden er bussen gecharterd van een transporteur

- Zijn er ook mogelijkheden om b.v. blusvliegtuigen uit Frankrijk/ Duitsland in te zetten? Ja, maar dat gebeurd alleen als men het met eigen materiaal niet gaat redden.

- Wanneer wordt de WAS-sirene gebruikt? Om de bevolking te waarschuwen voor een ramp. Dit kan zijn een gevaarlijke rookwolk na een forse brand of een giftig gas wat ergens bij een fabriek ontsnapt is. De WAS palen worden geactiveerd vanuit de RAC na opdracht van het gezag. Wanneer de sirenes afgaan is er automatisch sprake van GRIP 3. Andersom geldt dit niet


Maikel

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 414
Reactie #2 Gepost op: 02 september 2009, 20:59:27

Vragen naar aanleiding van de bos/duinbrand Schoorl.

- Worden er bij het inzetten van blusvliegtuigen/helicopters instructies gegeven voor het
   vliegverkeer? (aan- en afvoerroutes vliegverkeer burgerluchtvaart)

- Wie coördineert het plaatselijk vliegverkeer? (bij inzet meerdere blusheli’s)


Ik zal proberen op de twee puntjes hierboven zo goed mogelijk antwoord te geven. Mijn vader werkt bij de luchtmacht dus heb hem deze vragen voorgelegd.

DutchMill (het Nederlandse Millingen), zo noemen de vliegers (zowel burger- als defencie) de algemene verkeersleiding van Nederland. Millingen bewaakt het luchtruim boven nederland. De vliegers hebben ook contact met Millingen. Het laatste stukje voor de landing wordt gedaan door de verkeerstoren van het vliegveld waar de kist gaat landen.

In geval dat er een natuurbrand voordoet waarbij defensie d.m.v. helikopters bijstand bied, zal Millingen de inzet coordineren. De piloten zullen ook onderling contact houden over waar ze vliegen boven de natuurbrand. De brandweer zal waarschijnlijk een 'dumpplaats' aanwijzen. (Men vader zou dat nog navragen hoe dat precies gaat).

Als defensie bijstand bied dan zal Millingen een luchtgebied 'afbakeren' tot een bepaalde level (hoogte), waarin geen andere vliegtuigen/helikopters mogen komen. Het zou kunnen dat een boing 737 op grote hoogte niet hoeft af te wijken van zijn vluchtplan, terwijl een vliegtuigje die veel lager vliegt om  het gebied moet vliegen. Elke piloot (zowel burger als defencie) zal voordat hij gaat vliegen een vluchtplan indienen bij Millingen. Indien een piloot zonder vluchtplan de lucht ingaat of ver afwijkt van zijn vluchtplan dan zal Millingen proberen contact te krijgen met het desbetreffende vliegtuig. Kunnen ze geen contact krijgen dan sturen ze een paar F16's naar het vliegtuig toe. Elke vliegtuig heeft een transponder dus het vliegtuig kan zo gevolgd worden op de radar.

In zo'n vluchplan staat o.a. hoe laat hij vetrekt van een bepaald vliegveld, waar hij naar toe vliegt en hoe laat hij weer denkt te landen.

Ik kan er nog wel een heel lang verhaal over maken, maar denk niet dat het zinvol is.
Een korte samenvatting : DutchMill (Millingen) zal een gebied afbakeren (lengte, beedte en hoogte) waarin zich geen andere vliegtuigen/helikopters mogen bevinden. Indien Millingen doormiddel van het vluchtplan weet dat er een vliegtuig door het gebied gaat vliegen dan zullen zij de piloot waarschuwen en hem om laten vliegen. Indien een piloot nog op de grond staat dan zal de piloot te horen krijgen dat hij zijn vlucht niet kan beginnen, omdat hij door een afgebakerd gebied wil gaan. Zijn vluchtplan zal dan aangepast moeten worden. Millingen zal ook het gebeuren van de defensie heli's die daar wel in het gebied mogen vliegen coordineren, met wat hulp van de piloten onderling.


Ik hoop dat ik het verhaal van mijn vader zo goed mogelijk heb getypt.
Het is helaas een best lang verhaal geworden. Ik hoop dat het duidelijk is. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 02 september 2009, 23:04:39
@Maikel

Wat een perfect duidelijk omschreven antwoord. Heel erg bedankt daarvoor.
Die aanvullende informatie hoor ik graag van je.

Je verhaal is wat mij betreft niets te lang. Hierdoor wordt het juist heel duidelijk.
Ik denk zeker dat hiermee deze 2 vragen goed beantwoord zijn.

vr. gr.
Jan


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 02 september 2009, 23:23:21
@1300001-MR

Bedankt voor je link naar de foto van het type laars wat gebruikt wordt.
Hieruit volgt wel nog even de vraag of dit landelijk het type is wat gebruikt wordt?
En is er dan ook een instructie om bij natuurbranden de broeken in de laarzen te doen? (denk aan die ontsnappende slangen)

Je antwoorden op de 2 andere vragen vindt ik nog wat te summier. WAS = automatisch Grip 3?
Hier ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Misschien dat hier nog even wat meer duidelijkheid over gegeven kan worden. Bij mijn weten is sinds de invoering de WAS nog maar een keer of 2 gebruikt.

En het inzetten/ oproepen van hulp pas als het met eigen middelen niet gaat lukken?
Dat wil ik niet hopen. Dat zou kunnen betekenen dat er een inmiddels grote ramp zich aan het voltrekken is en er dan pas hulp ingeroepen gaat worden.

Ik laat deze 2 vragen dan ook nog even "open" staan en misschien dat jij of anderen hier dan nog even wat meer duidelijkheid over kunnen geven.

vr. gr.
Jan




1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 03 september 2009, 09:19:04
@1300001-MR

Bedankt voor je link naar de foto van het type laars wat gebruikt wordt.
Hieruit volgt wel nog even de vraag of dit landelijk het type is wat gebruikt wordt?
En is er dan ook een instructie om bij natuurbranden de broeken in de laarzen te doen? (denk aan die ontsnappende slangen)

Je antwoorden op de 2 andere vragen vindt ik nog wat te summier. WAS = automatisch Grip 3?
Hier ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Misschien dat hier nog even wat meer duidelijkheid over gegeven kan worden. Bij mijn weten is sinds de invoering de WAS nog maar een keer of 2 gebruikt.

En het inzetten/ oproepen van hulp pas als het met eigen middelen niet gaat lukken?
Dat wil ik niet hopen. Dat zou kunnen betekenen dat er een inmiddels grote ramp zich aan het voltrekken is en er dan pas hulp ingeroepen gaat worden.

Ik laat deze 2 vragen dan ook nog even "open" staan en misschien dat jij of anderen hier dan nog even wat meer duidelijkheid over kunnen geven.

vr. gr.
Jan
Laarzen: Ik weet niet of exact dit type laars in heel Nederland gebruikt wordt. Er zijn een aantal typen laarzen in omloop. Google maar eens op brandweerlaars.

Het lijkt mij sterk dat de instructie gegeven wordt de broeken in de laarzen te doen. (volgens mij is dat haast onmogelijk). En bovendien denk ik dat het met die slangen wel los zal lopen.

Wanneer het genoodzaakt is om het WAS-netwerk te activeren houdt dat in dat er automatisch sprake is van GRIP 3. Bij GRIP 3 is er sprake van een 'ramp' die binnen de gemeentegrenzen blijft. Niet alleen de omgeving van het getroffen gebied ondervindt invloed van de 'ramp', maar ook het gebied (binnen de gemeente) eromheen. Bij dreiging van een 'ramp' kan GRIP 3 bij voorbaat afgekondigd worden om het gemeentelijk beleidsteam in te richten.

Wanneer er bij een brand zoals die op de faculteit bouwkunde van de TU Delft enkele jaren terug opgeschaald wordt naar GRIP 3, houdt dat niet in dat de sirenes geactiveerd gaan worden.

Hoe vaak WAS is ingezet zou ik niet weten, maar ik weet wel dat het meer dan 2x is geweest. (Brand afvalverwerker Helmond, lekkage DSM).



Firecat

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 629
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 03 september 2009, 11:16:29
- Zijn er ook mogelijkheden om b.v. blusvliegtuigen uit Frankrijk/ Duitsland in te zetten?
Naar aanleiding van deze vraag wat achtergrond informatie over het beschikbare (vliegend)materieel in Duitsland en Frankrijk.

Duitsland
Zover ik weet beschikt Duitsland niet over blusvliegtuigen.
Voor brandbestrijding vanuit de lucht worden net als in Nederland helikopters van defensie ingezet.
Het systeem is nagenoeg hetzelfde, alleen i.p.v. een bambi-bucket maakt men gebruik van een watertank met inhoud van 5.000 liter.
De helikopter welke de Bundeswehr voor deze taak inzet is de Sikorsky CH-53G.
Bijgaand een aantal foto’s afkomstig van internet.

Frankrijk
Frankrijk beschikt uiteraard wel over blusvliegtuigen welke eigendom zijn van de sécurité civile (civiele bescherming) en als thuisbasis de luchthaven Marseille-Marignane.
Tijdens de zomermaanden worden de blusvliegtuigen tactische verspreid over verschillende vliegvelden en luchthavens.
De twee voornaamste typen zijn:
Canadair CL-415, amfibievliegtuig (officieel een Canadair CL-215-6B11)
http://www.airliners.net/photo/France---Securite/Canadair-CL-215-6B11-CL-415/0897823/L/
Conair Turbo-Firecat, waterbommenwerper (door Conair Aviation omgebouwde Grumman Tracker)
http://www.airliners.net/photo/France---Securite/De-Havilland-Canada/1530845/L/
De Canadair CL-415's zijn nieuw vanaf de fabriek geleverd, voor de Conair Turbo-Firecats is dat een ander verhaal.
Aanvankelijk werden deze omgebouwde Grumman Trackers geleverd als Conair Firecat.
Vanaf 1988 werden de Firecat’s afgeleverd met turboprops en omgedoopt tot Turbo-Firecat, alle reeds eerder geleverde Firecat’s zijn later ook voorzien van turboprops.
De Grumman Tracker is van oorsprong een onderzeebootbestrijdingsvliegtuig en is geen onbekend type in Nederland want ook bij de MLD van de Kon.Marine heeft dit type gediend en vloog o.a. vanaf Hr.Ms.Karel Doorman.

De tankinhoud van de Canadair CL-415 bedraagt ongeveer 6.100 liter.
De tankinhoud van de Conair Firecat bedraagt ongeveer 3.400 liter

Daarnaast beschikt de sécurité civile nog over enkele andere vliegtuigtypen voor brandbestrijding en verkenning.

Als blusmiddel wordt gewoon zoet of zout water gebruikt. Het is echter ook mogelijk om brandvertragende chemicaliën te gebruiken; hiervoor gebruikte men vroeger een borax zoutoplossing die echter de bodem onvruchtbaar maakte en giftig was voor mens en dier.
Nieuwere blus of brandvertragende chemicaliën zijn ammoniumsulfaat of ammoniumpolyfosfaat waaraan eventueel verdikkende middelen zijn toegevoegd. Deze stoffen zijn niet alleen minder giftig, maar werken na de brand als kunstmest voor de vegetatie.
De nieuwere brandvertragers, zoals Firetrol en Phoscheck, zijn roodgekleurd middels toegevoegde ferro-oxide om het gebied te markeren waar het is ingezet.

bron: wikipedia


Ook Griekenland, Italië, Kroatië en Spanje beschikken over Canadair CL-415’s
P.S. nu zal ook wel duidelijk zijn waar mijn gebruikersnaam vandaan komt ;D

bron foto's: http://www.deutschesheer.de & http://de.wikipedia.org/
Greetz, René


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 03 september 2009, 16:48:25
@1300001-MR

Bedankt voor je link naar de foto van het type laars wat gebruikt wordt.
Hieruit volgt wel nog even de vraag of dit landelijk het type is wat gebruikt wordt?
En is er dan ook een instructie om bij natuurbranden de broeken in de laarzen te doen? (denk aan die ontsnappende slangen)

Je antwoorden op de 2 andere vragen vindt ik nog wat te summier. WAS = automatisch Grip 3?
Hier ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Misschien dat hier nog even wat meer duidelijkheid over gegeven kan worden. Bij mijn weten is sinds de invoering de WAS nog maar een keer of 2 gebruikt.

En het inzetten/ oproepen van hulp pas als het met eigen middelen niet gaat lukken?
Dat wil ik niet hopen. Dat zou kunnen betekenen dat er een inmiddels grote ramp zich aan het voltrekken is en er dan pas hulp ingeroepen gaat worden.

Ik laat deze 2 vragen dan ook nog even "open" staan en misschien dat jij of anderen hier dan nog even wat meer duidelijkheid over kunnen geven.

vr. gr.
Jan
Ten eerste de laarzen.Je gaat het echt niet voor elkaar krijgen om de broeksp ijpen van een blusoveral of blusbroek  in die laarzen te stoppen.Meestal zitten die laarzen vrijstrak rond de benen,ivm de bescherming van de nkels (doorzwikken).
En de eventuele slangen die in een bos rondkruipen zullen drukker zijn met vluchten,dan aandacht te hebben voor iemands benen. ;)

GRIP3 is echt niet automatisch het activeren van het WAS, daar zijn meer criteria voor nodig.En een bos of duinbrand met GRIP3 voldoet echt niet direct aan het alarmeren van de bevolking.Dan moet er echt bevolking accuut gevaar lopen. ;)


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 04 september 2009, 20:40:07
Laarzen: [ k n i p ]

Het lijkt mij sterk dat de instructie gegeven wordt de broeken in de laarzen te doen. (volgens mij is dat haast onmogelijk). En bovendien denk ik dat het met die slangen wel los zal lopen.

Juist bij branden in de natuur wordt er door buitenlandse korpsen een advies gegeven om te zorgen dat er geen slangen langs je benen omhoog kunnen kruipen. Nou zijn onze slangen niet zo gevaarlijk denk ik maar je kunt je wel voorstellen waar de brandweerman/vrouw mee bezig is als dit toch gebeurd.  ;)

Wanneer het genoodzaakt is om het WAS-netwerk te activeren houdt dat in dat er automatisch sprake is van GRIP 3. Bij GRIP 3 is er sprake van een 'ramp' die binnen de gemeentegrenzen blijft. Niet alleen de omgeving van het getroffen gebied ondervindt invloed van de 'ramp', maar ook het gebied (binnen de gemeente) eromheen. Bij dreiging van een 'ramp' kan GRIP 3 bij voorbaat afgekondigd worden om het gemeentelijk beleidsteam in te richten.

Wanneer er bij een brand zoals die op de faculteit bouwkunde van de TU Delft enkele jaren terug opgeschaald wordt naar GRIP 3, houdt dat niet in dat de sirenes geactiveerd gaan worden.

Hoe vaak WAS is ingezet zou ik niet weten, maar ik weet wel dat het meer dan 2x is geweest. (Brand afvalverwerker Helmond, lekkage DSM).


Bij de brand in Schoorl is geen WAS-sirene gebruikt volgens de media en mij, terwijl er dus wel een gevaar was voor de bevolking. Is men het daar dan vergeten?

Ik heb mijn opmerking even in cursief in het citaat gezet.
@Peter @1300001-MR


Pyrothijs

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 374
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Vrijwilliger, Jeugdleider
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 05 september 2009, 11:57:03
Als de sirene gaat betekent dat:
-ga zo snel mogelijk naar binnen
-sluit ramen en deuren
-zet radio of TV aan.

Als je de bevolking wilt evacueren, is het niet verstandig om ze allemaal naar binnen in hun huis te sturen en de ramen en deuren te laten sluiten. Dan horen ze de geluidswagens een stuk slechter. Bovendien was het volgens mij een evacuatie uit voorzorg, er was nog geen acuut gevaar voor de bevolking. Bij acuut gevaar moet je meer denken aan giftige rook/giftige dampen die over een woonwijk trekken oid. In dat geval zullen zeker de sirenes afgaan.




fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 05 september 2009, 12:29:36
Ik heb mijn opmerking even in cursief in het citaat gezet.
@Peter @1300001-MR

Zie ook de antwoorden op het andere forum...ik weet de exacte reden niet, maar als de sirene afgaat moet iedereen z'n woning in met ramen en deuren dicht. Nu reed de politie langs met geluidswagens die omriepen dat inwoners zo snel mogelijk weg moesten met hun auto...dat kan een reden zijn geweest om de sirenes niet af te laten gaan ;)
Fotojbz


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 08 september 2009, 20:31:27
@ Firecat
Hartelijk dank voor je uitvoerige informatie. Sorry dat ik je niet even eerder geantwoord heb, ben zelf ook nog even op zoek geweest naar informatie uit Duitsland maar daar hebben ze idd alleen helicopters bij mijn weten.
Het is me nu ook duidelijk waarom je firecat heet.  ;D
Ik vraag me wel af of en wanneer hulp ingeroepen zou worden vanuit het buitenland.
Het is denk ik echt een kwestie van inschatten en dat blijft altijd moeilijk. Kosten mogen hierbij geen belemmering zijn ben ik van mening.


vr. gr.
Jan


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 08 september 2009, 20:41:37
@ fotojbz

Ik had idd ook de opmerking gezien op het andere forum maar ben van mening dat het hier beter op zijn plaats is. Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden. Er was (giftige) rook, er was bedreiging. En dan toch kiest men voor het omroepen via de politiewagens. Deze rijden dus door de rook en je wordt pas gewaarschuwd als de politiewagen in je straat is. Heb je het net gemist dan heb je pech en moet je het alsnog via een andere weg te weten zien te komen. De instructie bij de WAS is duidelijk. Ga naar binnen, sluit ramen en deuren en stem af op de regionale zender. Dan heb je aan alle voorwaarden voldaan. Je staat niet meer in de rook, je neemt voorzorgsmaatregelen (ramen en deuren dicht) en je krijgt nadere informatie. (ontruiming gebied) Ik neem aan dat iedereen nu waarschijnlijk met eigen vervoer gezorgd heeft om het gebied te verlaten maar dat had dus ook met bussen gekunt. Misschien is dit laatste ook wel gebeurd maar hoe wordt dat dan gecommuniceerd. (niet via de politiewagen denk ik) Ik weet ook niet wat er omgeroepen is maar wie weet precies wat je moet doen als er gezegd wordt dat je je huis uit moet. Ik ben benieuwd naar de reacties.
(is er b.v. bijgezegd binnen welke tijd en voor hoelang)

Kortom, voor mij een puntje van discussie die ik dus graag volg en voer hier op het forum.  :)


vr. gr.
Jan


1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 08 september 2009, 20:44:15
Volgens mij moest iedereen binnen een paar minuten zijn huis verlaten en met eigen vervoer naar elders.


Jan-Emmen

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 08 september 2009, 20:49:43
@ Pyrothijs

Dank voor je opmerking en zie mijn voorgaande opmerking.
Er is volgens mij wel gevaarlijke rook vrijgekomen bij de duin-bosbrand.