Auteur Topic: Duitse kleding betekenissen  (gelezen 14501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brandmeestertje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 173
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Duiken, THV, Hoogwerker, Instructie
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #15 Gepost op: 30 december 2009, 09:58:29
Dan van mij even een 'grote' opmerking ;)

Het lijkt wel duidelijker zo, maar er klopt bijna 0% van  ;D ;)

De zugführer heeft de leiding over meestal een löschzug (blustrein met meerdere voertuigen) of een rüstzug (idem voor hulpverlening). Deze functionaris rijdt bijna altijd met een apart dienstvoertuig, stuurt de eenheden van de züg aan en is daarmee als functie het beste met onze OvD te vergelijken (bij een middelincident o.i.d.).

Als er niet verder opgeschaald wordt is deze functionaris tevens de einsatzleiter. Bij eventuele verdere opschaling komt een aparte officier als einsatzleiter (je kan dus eigenlijk zeggen dat onze OvD functie in Duitsland is geknipt voor eenvoudigere en complexere inzetten).
De einsatzleiter is dus meer een rol die afhankelijk van het incident door verschillende leidinggevenden ingevuld kan worden.

De gruppenführer is juist de bevelvoerder van één voertuig en daarmee juist de leidingevende die de eigen manchappen aanstuurt.

Het ter plaatse komen van een AL/HW bij een ongeval als gewondenverzorgers, zal vast ergens zo gebeuren maar is zeker geen standaard! In het grootste deel van Duitsland wordt bij een ongeval de rüstzug gealarmeerd (waar vrijwel nooit standaard een HW/AL deel van uitmaakt). Of heb je misschien per ongeluk de 'Rettungswagen' (=spoedambulance) vertaald naar 'redvoertuig'?

Sorry voor het corrigeren, maar we moeten het gründliche systeem van onze oosterburen wel goed uitleggen!  ;D ;)

groeten,
René dC

Die bedoelde ik ook met RV.... ;)

En ik heb de twee namen omgedraaid...
En dan klopt het wel...

In de grote steden is het meer regelmaat dan uitzondering dat er een HW/AL mee rijdt.
Ik weet niet hoe er precies aan toe gaat met de vrijwilligers....Alleen beroeps...

Dus we bedolen hetzelfde echter heb ik iets verkeerd neergezet...
En twee weten er meer dan 1 Rene.... Dus geen probleem hoor. Liever aanvullen dan afzeiken... zeg ik maar.
:)


Svenski

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 04 maart 2010, 23:00:40
Hoi Westerburen.... ;-)
Als een collega van duitsland wil ik jullie de juiste bedoeling van al die dingen geven:

De kleding is van een persoon die bij grootere inzeten alle ademluchtdragers bewakt; hij wet altijd wie war is en hoeveel lucht hij nog hebt. In geval van een ongeluk kan hij hulp naar de juiste plek sturen. Bij "normale" inzetten worden die ademluchtdragers van de pompbediener controleert.

Gruppenführer Zugführer Einsatzleiter enz.:
Wij hebben een ander system in duitsland:
Kleinste eenheid is een "Trupp": 2 man; bijvoorbeld op een autoladder of HV. De "Truppführer" is dan de comandant van die ploeg.
Staffel: wie in nederland: Pompbediener, Staffelführer + 2 Trupp = 6 personen = TS6
Gruppe: (standard in duitsland) Pompbediener + Gruppenführer (Comandant van de Groep) + 3 Trupp + 1 Extra- Person die overal mee kan.
Zug= 18 personen (2 Gruppen of 1 Gruppe + 1 Staffel + 1 Trupp (AL)) + Zugführer --> OVD in NL; Bij inzet van 1 Zug is de Zugführer ook benoemt C-Dienst, bij 2 Zug in inzet komt er nog een B-Dienst dabij en de Comandant van een grote stad is dan een A-Dienst.
De Einsatzleiter is bij normale Brand of zo altijd de hoogste dienstrang: middelbrand: zo lang de eerste LF alleen is, is de Gruppenführer de Einsatzleiter, als het dan groter word, word de Einsatzleiter de C-Dienst of de B-Dienst of de A-Dienst of burgermeester, Minister van binnenlandse zaken etc. De Einsatzleiter hebt het laatste word en de heele comando over de inzet.

Groetjes van Wuppertal

Sven