Auteur Topic: 31-07-2009 Rookkolom boven Rotterdam Europoort door stroomstoring  (gelezen 6875 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #30 Gepost op: 03 augustus 2009, 13:52:15
De meeste fabrieken in het gebied zijn niet te stoppen. Indien een proces uit de hand loopt kunnen rukken erg hoog oplopen, of er ontsaan reacties die niet meer te controleren zijn. Het is niet zoals thuis, warmte eraf en het proces stopt  ;)

Affakkelen is dan een veilige manier om een deel van het proces te stoppen. Een fabriek uit bedrijf nemen duurt over het algemeen dagen en wordt alleen gedaan voor stops voor onderhoud. Het kost ontzettend veel energie en chemische toevoegingen (vaak) om de processen weer op een veilige manier op te starten. Het eea is absoluut  niet zonder risico. Vandaar ook dat industriele brandbestrijding zo specialistisch is. Je kunt nu eenmaal niet vragen of ze even die afsluiter dicht kunnen zetten of even het proces kunnen stoppen  ::)

Bovendien kost het 'platleggen' van een fabriek miljarden. Dat betekend in sommige gevallen dus nooit meer opstarten. Je zit dus met de afweging van milieu, bedrijfsbelangen en veiligheid.  ;) Het lijkt zo simpel, maar dat is het helaas niet.
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Arle

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 327
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #31 Gepost op: 03 augustus 2009, 17:07:26
Nou het mooie van het CIN systeem is dat een ieder dit kan uitluisteren. Het wordt in het rapport genoemd via de telefoon (waar de meling wordt aangenomen), maar dat is het dus niet alleen  ::). Daarnaast luisteren alle bedrijven via de mobilofoon ook uit. Ze hebben allemaal een eigen roepnummer zodat ze dierct met de hulpdiensten die reageren kunnen communiceren. Loopt zelfs via C2000 (geloof ik).  Ik heb er wel een folder van (50 pagina's) maar die heb ik nog niet digitaal kunnen vinden.

Je haalt (denk ik, of ik heb je verkeerd begrepen) 2 dingen door elkaar;
- De CIN-lijn; een telefonieverbinding die in conferentie wordt geschakeld met Politie, Brandweer (en CPA), havendienst, DCMR en Rijkswaterstaat (afd. water). Hier kan verder niemand meeluisteren.
- Het Deltalinqs-mobilofoonnetwerk waarop alle bedrijven en de Gezamenlijke Brandweer zijn aangesloten, maar weer niet de meldkamers die hierboven genoemd worden. Het gaat (dus) niet via C2000.

Het systeem is bedoeld zodat alle diensten adequaat kunnen reageren. Het is heel vereveld dat er bij een oppervlakte vervuiling in de haven bijvoorbeeld een fabriek dit in hun waterinlaat krijgen met alle gevolgen van dien. Bovendien kan de havendienst direct reageren, de milieudienst en de brandweer.

Maar gelukkig blijft het vaak bij informatieverstrekking. Het is een systeem dat al vaak zijn nut bewezen heeft.

Dat dan weer wel. Vaak is het zo dat een bedrijf een drukknopmelding doet, via de direkte lijn de brandweer informeert en dat men dan binnen een kwartier een CIN-melding doet. Bij kleine gevallen alleen een CIN-melding, waarna de OvD van de GB geinformeerd wordt. Deze bepaalt dan de eventuele inzet of neemt het voor kennisgeveing aan.

En ach, vervuiling in dit gebied? Je zult hier echt niet alleen de bloemetjes ruiken. Vaak is het de crude oil die heerlijk uitdampt... ;) En ja, ik verbaas me nog altijd over de Risc met hun grote rookwolken. Maar die schijnen daar weer een vergunning voor te hebben  :-X

Acht, het riekt wel eens. ;)
En gelukkig mag RISC het wel, daardoor blijft realistisch oefenen voor ons nog enigzins mogelijk!

En om nog even terug te komen op de manier van werken, deze rookkolom is dus de meest veilige en milieu vriendelijk manier?

Van de slechte keuze, is dit de minst slechtste...
Meestal heb je een schone verbranding en moet je het zien als een bedrijfsproces. Alleen in dit geval heeft men er geen stoom bij en krijg je een slechte verbranding omdat er geen zuurstof genoeg bij zit.

Want als je het niet doet dan moet men veel lozen? Deze vragen zijn mss te algemeen en stof afhankelijk?

Als je niet affakkelt, kan er o.a. ergens in de fabriek druk opbouwen en waar komt het dan naar buiten? Of je hebt ergens in je fabriek ergens een overschot aan produkt en dan?
De vragen zijn niet te algemeen hoor, maar het is soms lastig om dit in "jip-en-janneke-taal" uit te leggen.

Ik ben er dus niet in thuis, maar stel dat je de fabriek plat legt? Wat zijn dan de gevolgen?
Ik weet dat je sommige processen beter niet kunt stoppen, maar geldt dat ook voor deze processen?

Yep. Je kan niet zo maar een hele raffinaderij stil leggen. Zo'n fabriek in een raffinaderij werkt 24/7 (dus constant) door. Als er onverwachts een grote (stroom)storing optreed, dan moet je daar iets mee. In dit geval dus het overtollige produkt (want door de storing kan je er op dat moment niets me, dus is het overtollig) affakkelen. Als je dat niet doet, kan de fabriek bijvoorbeeld ergens druk opbouwen waar je dat niet wil. En dan kom je dus weer bij het antwoord hierboven. Let wel; het affakkelen zoals afgelopen week bij BP en eerder Shell is een noodoplossing, niet de dagelijkse manier van werken. Normaal heb je altijd wel iets om af te fakkelen, maar gebeurt dat d.m.v. een schone vlam, waarna er minimaal tot geen vuile stoffen in de lucht komen.

Vind het wel interessant om te weten.
Wil je precies weten hoe of wat, dan moet je wat jaartjes studeren. o.a. Vapro A en B en wat stage lopen bij een bedrijf. Je kunt ook contact opnemen met zo'n raffinaderij.

Voor info over de BP:
http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/retail/retail_netherlands/STAGING/local_assets/downloads_pdfs/b/Brochure_BP_Raffinaderij_Rotterdam_NEDERLANDS.pdf

Voor BP en het milieu:
http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/retail/retail_netherlands/STAGING/local_assets/downloads_pdfs/b/BP_MilieuJV_06.pdf

Vragen omtrent BP:
http://www.bp.com/genericformsdisplay.do?formId=57071&categoryId=9018974&contentId=7034373
Gewoon vragen, meestal krijg je gewoon (duidelijk) antwoord!



Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #32 Gepost op: 03 augustus 2009, 17:08:02
De meeste fabrieken in het gebied zijn niet te stoppen. Indien een proces uit de hand loopt kunnen rukken erg hoog oplopen, of er ontsaan reacties die niet meer te controleren zijn. Het is niet zoals thuis, warmte eraf en het proces stopt  ;)

Affakkelen is dan een veilige manier om een deel van het proces te stoppen. Een fabriek uit bedrijf nemen duurt over het algemeen dagen en wordt alleen gedaan voor stops voor onderhoud. Het kost ontzettend veel energie en chemische toevoegingen (vaak) om de processen weer op een veilige manier op te starten. Het eea is absoluut  niet zonder risico. Vandaar ook dat industriele brandbestrijding zo specialistisch is. Je kunt nu eenmaal niet vragen of ze even die afsluiter dicht kunnen zetten of even het proces kunnen stoppen  ::)

Bovendien kost het 'platleggen' van een fabriek miljarden. Dat betekend in sommige gevallen dus nooit meer opstarten. Je zit dus met de afweging van milieu, bedrijfsbelangen en veiligheid.  ;) Het lijkt zo simpel, maar dat is het helaas niet.

Als je het zo verklaard is het simpel en dat geeft een hoop duidelijkheid over mijn eerdere vragen.

Arle ook bedankt voor je uitleg, wordt me een hoop duidelijk zo, de links moet ik nog eens bekijken.
Ik ben wel geïnteresseerd, maar niet dusdanig dat ik er werk in zoek ;)

Voel me prima in die rode brandweer wagen in de stad, is uitdagend en veelzijdig genoeg.  ;D

En o ja het mag wel iets moeilijker als in jip en janneke taal hoor, ben wel wat gewend  8)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #33 Gepost op: 03 augustus 2009, 20:15:31
Oke dank je wel dit is duidelijk en deze:

En om nog even terug te komen op de manier van werken, deze rookkolom is dus de meest veilige en milieu vriendelijk manier?
Want als je het niet doet dan moet men veel lozen? Deze vragen zijn mss te algemeen en stof afhankelijk?

Ik ben er dus niet in thuis, maar stel dat je de fabriek plat legt? Wat zijn dan de gevolgen?
Ik weet dat je sommige processen beter niet kunt stoppen, maar geldt dat ook voor deze processen?

Vind het wel interessant om te weten.

Als je deze stoffen kwijt moet, moet je dat wel doen via de flair.
Denk aan een raffinaderij aan stoffen die nog in de proces unit aanwezig zijn
  • Aardolie producten (Benzine, Diesel, Gasolie, Kero, enz
  • LPG
  • Waterstof
  • H2S (Zwavelwaterstof, Waterstof sulfide)
  • Enz Enz

Dit zijn dus stoffen die dus nu gecontroleerd worden afgefakkeld, Zou je dit niet doen en ze on-verbrand uitstoten dan ga je enorme gaswolken krijgen met alle gevolgen van dien.

De gevolgen voor een fabriek kunnen verschillend zijn, je kan ook een unit uit bedrijf nemen maar hem wel "warm" houden, dan laat je er warm product erdoor lopen en je zorg dat je fornuizen blijven branden. Dan is de shock voor je unit veel kleiner dan dat je helemaal down moet gaan.
Dan moet je helemaal terug van voor af aan beginnen, het opstarten zal veel flair activiteiten geven en voordat je product weer aan de eisen van de klant voldoet ben je alweer een flink aantal dagen verder.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #34 Gepost op: 03 augustus 2009, 21:52:53
Het wordt me zo allemaal wel veel duidelijker, bedankt voor het reageren.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.




Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #35 Gepost op: 03 augustus 2009, 22:17:19
Het wordt me zo allemaal wel veel duidelijker, bedankt voor het reageren.

Geen dank ;)


Fire Duif

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 03 augustus 2009, 23:35:50
En gelukkig mag RISC het wel, daardoor blijft realistisch oefenen voor ons nog enigzins mogelijk!


Meeste objecten die echt de dikke vette rook geven is de opslag tank en die grote bak met die tankwagen er in die er naast staan. Die zijn erg leuk om te doen. Maar die zal je vast wel keer gaan doen of al gedaan hebben. Alleen als de wind verkeerd staat is de BP niet erg blij  ;D ;D ;D ;)


Arle

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 327
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #37 Gepost op: 04 augustus 2009, 00:59:23
Alleen als de wind verkeerd staat is de BP niet erg blij  ;D ;D ;D ;)
Als de wind andersom staat ben ik niet zo blij... ;D ;D ;D ;)


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #38 Gepost op: 04 augustus 2009, 07:56:43
En o ja het mag wel iets moeilijker als in jip en janneke taal hoor, ben wel wat gewend  8)

Ach Jip en Janneke taal was speciaal voor jou  ;) Nee, dan begrijpt een ieder het (specifiek ikzelf  ;D)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Fire Duif

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 04 augustus 2009, 10:25:55
Als de wind andersom staat ben ik niet zo blij... ;D ;D ;D ;)

Moet je ook niet je witte was buiten hebben hangen  ;D ;D