Auteur Topic: Spoorweg overgang  (gelezen 8911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brandjuh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 528
  • Geslacht: Man
    • Roel Smits Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 13 juli 2009, 13:44:52
In het dit topic: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=23815.0
Zien we een filmpje over een trein die een weg/spoor werker aanrijd, doordat die deels op het spoor staat en te laat is om uit de weg te gaan.

Nu is het bekend dat er ongeveer +-30 seconden de tijd hebt om het spoor vrij te maken als de seinen gaan.

Hierover een paar vragen:
Hoe word bepaald wanneer er nog veilig is om over te steken? (politie zie ik af en toe nog snel door rijden)
Wie bepaald dat? (chauf = verantwoordelijk, maar bv bepaald?)
En hebben jullie zelf wel eens mee gemaakt dat het bijna misging tijdens of onderweg naar een uitruk?

Ik weet niet of dit in goede topic staat, want kan zo nog wel 100 vragen stellen over spoor-branden.

Gr
Roel


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2009, 13:51:22
Zodra de alarmbellen bij de spoorwegovergang gaan rinkelen lijkt het mij niet verstandig om nog over te steken. De beveiligde spoorwegovergang is er niet voor niets.

Gr Hans
test


Brandjuh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 528
  • Geslacht: Man
    • Roel Smits Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2009, 13:55:57
Zodra de alarmbellen bij de spoorwegovergang gaan rinkelen lijkt het mij niet verstandig om nog over te steken. De beveiligde spoorwegovergang is er niet voor niets.

Gr Hans

Zo denk ik er ook over, maar ik heb verschillende keren gezien dat een politie wagen toch nog probeert over te steken via de andere weghelft. Vandaar mijn vraag of het binnen de brandweer ook gebeurd.


JoDu62

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2009, 14:20:05
Vanaf het moment dat de 1e bellen rinkelen en de lampen gaan knipperen duurt het 25 seconde voordat de trein (bij 140 km/h) midden op de overweg is. Voor iedereen, ook de hulpverleners onderweg naar een calamiteit, wordt verwacht dat hij/zij stopt. Wat voor de weggebruiker niet duidelijk kan zijn dat een machinist een gestoorde overweg moet aanrijden waardoor de trein mogelijk dichterbij de overweg is. (de snelheid ligt dan beduidend lager (rijden op zicht)) Maar indien de overweg daadwerkelijk gestoort is kan het waarschuwingssysteem (ook) uitgevallen zijn. De trein is dan al in beweging en is niet zo 1,2,3 te stoppen. Dus Chauffeurs neem de gok niet en wacht tot de overweg weer vrij is.
Mede namens mijn collega machinisten.

Trainer Bordservice ICE International

Johan


Joffrey Post

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2013, 01:46:41
Tijdje terug stopte de trein voor ons, was ook wel apart om te zien  ;D




arnoldvanleeuwen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 131
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Coordinator oefenen en opleiden / Chauffeur / Manschap / Bevelvoerder
Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2013, 14:09:12
Een chauffeur die bij mij nog oversteekt (of het wil proberen) terwijl er allerlei bellen en lampen rinkelen en branden mag van mij per direct op straat gezet worden.
Hij brengt namelijk niet alleen zichzelf maar ook alle anderen in gevaar.


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2013, 14:43:53
Ik denk dat ik gewoon zou uitstappen  ;D, vast veiliger.


... Gelukkig hebben we geen spoor. Volgens  mij hoeven we  zelfs voor bijstand tot en met zeer grote brand niet over een spoorwegovergang en  als het voor nog verder gaat zit je in een peloton en dan heeft het in de praktijk allemaal niet zo'n haast, is toch meestal wachten  op een UGS en dan naar het incident waar je moet wachten tot je een opdracht krijgt.


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2013, 21:24:40
Hier hebben we wel een spoor en een station overweg vlak na station 100 meter. Het is al wel een paar keer voor gekomen dat de trein stopt voor ons en dan paar keer luid claxonneert. Zo zie je de machinisten ook meedenken en vooruit kijken.