Auteur Topic: Plaatsing van voertuig  (gelezen 4625 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Gepost op: 12 juli 2009, 22:36:15
Aan de hand van wat bepaal je de plaats van het voertuig. En wie beslist dit eigenlijk, de P of B of beide?

En hoe zet je een voertuig neer mocht je van open water gebruik maken, is daar een maximale afstand voor? Je hebt 12 meter zuigslang als het goed is.

Bijvoorbeeld, waar zet je de wagen neer bij een bedrijfsbrand, dichtbij het pand of juist dichtbij de waterwinning?
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2009, 23:27:10
Aan de hand van wat bepaal je de plaats van het voertuig. En wie beslist dit eigenlijk, de P of B of beide?

De bevelvoerder bepaald de opstelplaats, rekening houdend met de keuze van de waterwinning (brandkraan of openwater), mogelijke opstelplaats van een redvoertuig, opvolgende voertuigen en/of ambulance.

En hoe zet je een voertuig neer mocht je van open water gebruik maken, is daar een maximale afstand voor? Je hebt 12 meter zuigslang als het goed is.

De lengte van een zuigbuis is 4 meter en je hebt er 2 mee, dus 8 meter.
De opstelling van het voertuig bij open water zal afhankelijk zijn van de omstandigheden. Is geen voorschrift voor. Iedergaval niet te dicht bij, zodat er werkruimte blijft achter het voertuig.
Je moet nl. rekening houden met het ARBO-rek, welke ook nog wat verder achter het voertuig uitsteekt bij uitschuiven en het gevaar voor ter water raking van de manschappen.

Bijvoorbeeld, waar zet je de wagen neer bij een bedrijfsbrand, dichtbij het pand of juist dichtbij de waterwinning?

Ook hier zullen de omstandigheden zorgen voor de juiste opstelplaats door de bevelvoerder.
Persoonlijk zou ik niet te dicht op het pand opstellen.



Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2009, 00:01:03


De lengte van een zuigbuis is 4 meter en je hebt er 2 mee, dus 8 meter.
De opstelling van het voertuig bij open water zal afhankelijk zijn van de omstandigheden. Is geen voorschrift voor. Iedergaval niet te dicht bij, zodat er werkruimte blijft achter het voertuig.
Je moet nl. rekening houden met het ARBO-rek, welke ook nog wat verder achter het voertuig uitsteekt bij uitschuiven en het gevaar voor ter water raking van de manschappen.

In de bepakkingslijst staat of 2 zuigslangen of 3 zuigslangen. Dus als je drie zuigslangen hebt zijn die +/- 2,6 meter?
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2009, 00:06:59
Toch even een correctie: volgens de BIZA-bepakkingslijst is het:

Citaat
Bepakkingslijst (Tank-) Autospuit volgens BZK Bestek

Voorschrift bepakking(tank)autospuit
 
  3.2 Materialen ten behoeve van de brandbestrijding
 
• 2 zuigslang, 110-5000-NEN 2243, voorzien van zuigkoppelingen 110-NEN 3374, met omklapbare   handgrepen
• of 3 Zuigslang, 110-3500-NEN 2243, voorzien van zuigkoppelingen 110-NEN 3374, met omklapbare handgrepen.'1 (N.B.:lengte gemeten van nok tot nok

2 van 5 meter of 3 van 3.5 meter.