Auteur Topic: Geen eenheid in aanschaf voertuigen  (gelezen 12689 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bussum 635

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.409
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2010, 18:00:54
Hier in de regio proberen ze wel eenheid te krijgen maar lukt nog niet helemaal

eerst had je de serie Atego mucar toen kreeg je een serie Atego touw en nu komt er weer een nieuwe aanbesteding ben benieuwd wat het word. En dan had je Naarden en Loosdrecht nog die weer zelf wat aparts bestelde. Dus eenheid krijg je nooit echt helemaal.


remkilo

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 11 april 2010, 21:08:47
Het is ook niet altijd mogelijk om eenheid te krijgen in de voertuigen... Vaak een 2/3 tal oorzaken:

1: Meerdere voertuigen regiobreed inkopen, Europese aanbesteding dus niet echt meer vrije keuze (daarnaast schrijven steeds minder leveranciers zich in bij deze gezamelijke aanbesteding, namelijk omdat ze op dat moment qua prijs niks meer kunnen doen in het voordeel van een klant, en de vraag naar grote hoeveelheden voertuigen wordt zo groot dat opbouwers deze niet meer op tijd kunnen leveren

2: Wederom de europese aanbesteding maar dan individueel... Dus is de kans groot dat je het liefst merk A met opbouw X wilt, terwijl de Europese aanbesteding naar voren brengt dat je haast wel genoodzaakt bent (tenzij je zeer creatief kunt schrijven) om voor merk B met opbouw Y te gaan

3: De mogelijkheden van leveranciers... Wat vaak voor komt is dat bepaalde leveranciers gewoon de vraag die een klant heeft niet kunnen beantwoorden (bepaalde type pomp, bepaald schuimsysteem etc.) Hierdoor is het ook simpelweg niet mogelijk om dan eenheid in de voertuigen te krijgen... (dit zelfde geldt ook voor veranderende eisen of negatieve ervaringen met bepaalde opbouwers/merken/uitvoeringen...


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #17 Gepost op: 11 april 2010, 23:46:46
Jongens... Ik snap het probleem niet helemaal in deze. Waarom maken sommige mensen zich zo druk
over dat alles maar hetzelfde moet zijn binnen
Brandweer Nederland?! Natuurlijk begrijp ik ook dat zoiets zijn voordelen heeft wat kosten betreft, maar ik moet zeggen dat ik de afwisseling in het wagenpark van de Brandweer prachtig vindt!!! Neem bijvoorbeeld korps Putten met een mooie Dennis TS, of korps Garderen met een sublieme Scania TS?! Wees even eerlijk... Het heeft wel iets die diversiteit!


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 12 april 2010, 00:02:52
En wat ik al helemaal niet begrijp is dat er zoveel korpsen helemaal wild zijn van Mercedes. Ik ben zelf ook vrachtwagenchauffeur, en heb met bijna alle merken wel gereden. Maar een Mercedes staat toch echt bijna onderaan m'n lijstje! Ze zijn lomp, niet vooruit te branden, hebben een gigantische draaicirkel, het rijdt voor geen meter en het ziet er niet uit!!! Helemaal zo'n Atego met 4 cylinder gras maaier blokje!


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #19 Gepost op: 12 april 2010, 09:58:15
Jongens... Ik snap het probleem niet helemaal in deze. Waarom maken sommige mensen zich zo druk
over dat alles maar hetzelfde moet zijn binnen
Brandweer Nederland?! Natuurlijk begrijp ik ook dat zoiets zijn voordelen heeft wat kosten betreft, maar ik moet zeggen dat ik de afwisseling in het wagenpark van de Brandweer prachtig vindt!!! Neem bijvoorbeeld korps Putten met een mooie Dennis TS, of korps Garderen met een sublieme Scania TS?! Wees even eerlijk... Het heeft wel iets die diversiteit!
Misschien dat verschillende merken voor de buitenstaander interessant zijn, voor de brandweer is dat gewoon niet handig. Zeker niet wanneer voertuigen op één centrale plaats in een regio worden onderhouden. Het is niet ondenkbaar dat monteurs eerst een merkgerichte opleiding moeten volgen voordat zij überhaupt onderhoud of reparaties mogen uitvoeren. Ook is het niet handig in het kader van magazijnbeheer, je hebt een groter magazijn nodig om de onderdelen van alle verschillende merken en modellen onder te brengen. De onderlinge uitwisselbaarheid speelt natuurlijk ook een rol.

Gr Hans
test




Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 12 april 2010, 10:09:30
En wat ik al helemaal niet begrijp is dat er zoveel korpsen helemaal wild zijn van Mercedes. Ik ben zelf ook vrachtwagenchauffeur, en heb met bijna alle merken wel gereden. Maar een Mercedes staat toch echt bijna onderaan m'n lijstje! Ze zijn lomp, niet vooruit te branden, hebben een gigantische draaicirkel, het rijdt voor geen meter en het ziet er niet uit!!! Helemaal zo'n Atego met 4 cylinder gras maaier blokje!
Een commercieel bedrijf kijkt met andere ogen naar een vrachtwagen dan de brandweer. Ook het beschikbare budget bij de brandweer ligt op een iets ander vlak. Als Mercedes voldoet aan de gestelde eisen in een aanbesteding dan wordt de opdracht aan hen gegund.

Gr Hans
test


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 12 april 2010, 10:36:01
Een commercieel bedrijf kijkt met andere ogen naar een vrachtwagen dan de brandweer. Ook het beschikbare budget bij de brandweer ligt op een iets ander vlak. Als Mercedes voldoet aan de gestelde eisen in een aanbesteding dan wordt de opdracht aan hen gegund.

Gr Hans
Daar heb je opzich wel gelijk in. En ik begrijp ook best dat jullie bij de Brandweer helemaal niks aan
een dikke Scania V8 met 620 PK hebben, maar neem nu bijvoorbeeld eens een DAF LF...
Die zal qua aanschafprijs denk ik niet veel van een Atego verschillen,
maar rijdt veel prettiger, en heeft een véél kleinere draaicirkel waardoor hij wendbaarder is.
En een DAF is toch echt wel een beetje degelijker dan een (Neckermann) Mercedes.  ;D


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #22 Gepost op: 12 april 2010, 11:22:32
Misschien dat verschillende merken voor de buitenstaander interessant zijn, voor de brandweer is dat gewoon niet handig. Zeker niet wanneer voertuigen op één centrale plaats in een regio worden onderhouden. Het is niet ondenkbaar dat monteurs eerst een merkgerichte opleiding moeten volgen voordat zij überhaupt onderhoud of reparaties mogen uitvoeren. Ook is het niet handig in het kader van magazijnbeheer, je hebt een groter magazijn nodig om de onderdelen van alle verschillende merken en modellen onder te brengen. De onderlinge uitwisselbaarheid speelt natuurlijk ook een rol.

Gr Hans
Ik denk persoonlijk dat de meeste verschillen in de opbouw zullen zitten. En iemand die meestal met een Mercedes rijdt, kan vast ook wel met een ander merk auto overweg.
Ik weet niet hoe het bij de grotere beroeps korpsen werkt wat onderhoud en reparatie betreft. Maar ik neem aan
dat alleen de kleine reparatie's zelf worden gedaan, en dat voor grotere reparaties de auto toch naar de merkdealer of het bedrijf die de opbouw gedaan heeft gaat. En als je bijvoorbeeld een DAF of Scania garage om de hoek bij de kazerne hebt zitten, dan heeft dat denk ik toch ook zo zijn voordelen om dan als korps daar je auto's te kopen.


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #23 Gepost op: 12 april 2010, 11:44:43
Ik weet niet hoe het bij de grotere beroeps korpsen werkt wat onderhoud en reparatie betreft. Maar ik neem aan
dat alleen de kleine reparatie's zelf worden gedaan, en dat voor grotere reparaties de auto toch naar de merkdealer of het bedrijf die de opbouw gedaan heeft gaat.
Voor zover ik weet is dit inderdaad wat er gebeurd in district zuid van Kennemerland; klein onderhoud gebeurt op Hoofddorp, groot onderhoud bij de opbouwer/leverancier/dealer. Als je 't 100% zeker wilt weten, kan ik het donderdagavond wel even navragen voor je?


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #24 Gepost op: 12 april 2010, 11:50:33
Voor zover ik weet is dit inderdaad wat er gebeurd in district zuid van Kennemerland; klein onderhoud gebeurt op Hoofddorp, groot onderhoud bij de opbouwer/leverancier/dealer. Als je 't 100% zeker wilt weten, kan ik het donderdagavond wel even navragen voor je?
Dat mag je best wel even doen als je wil.  :) Ben eigenlijk wel benieuwd! Ik heb best wel een paar Brandweerkazernes van binnen gezien, maar nog nooit één met een complete vrachtwagenwerkplaats en een magazijn vol met truckonderdelen!  ;)




Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #25 Gepost op: 12 april 2010, 12:05:30
Daar heb je opzich wel gelijk in. En ik begrijp ook best dat jullie bij de Brandweer helemaal niks aan
een dikke Scania V8 met 620 PK hebben, maar neem nu bijvoorbeeld eens een DAF LF...
Die zal qua aanschafprijs denk ik niet veel van een Atego verschillen,
maar rijdt veel prettiger, en heeft een véél kleinere draaicirkel waardoor hij wendbaarder is.
En een DAF is toch echt wel een beetje degelijker dan een (Neckermann) Mercedes
;D
Of een vrachtauto wel of niet lekkerder rijdt is persoonlijke voorkeur, dat is prima maar geen uitgangspunt bij de aanschaf van een tankautospuit.

Gr Hans
test


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #26 Gepost op: 12 april 2010, 12:18:05
Ik denk persoonlijk dat de meeste verschillen in de opbouw zullen zitten. En iemand die meestal met een Mercedes rijdt, kan vast ook wel met een ander merk auto overweg.
Ik weet niet hoe het bij de grotere beroeps korpsen werkt wat onderhoud en reparatie betreft. Maar ik neem aan
dat alleen de kleine reparatie's zelf worden gedaan, en dat voor grotere reparaties de auto toch naar de merkdealer of het bedrijf die de opbouw gedaan heeft gaat. En als je bijvoorbeeld een DAF of Scania garage om de hoek bij de kazerne hebt zitten, dan heeft dat denk ik toch ook zo zijn voordelen om dan als korps daar je auto's te kopen.
Of iemand wel of niet met een ander merk overweg kan heeft er niet zoveel mee te maken. De onderlinge uitwisselbaarheid van voertuigen is het grootst wanneer er eenheid is tussen deze voertuigen. Ook al gaat het om iets heel simpels als het vinden van een hoofdschakelaar, de stoelverstelling, de pompbediening of noem maar op. Het kan niet zo zijn dat de chauffeur bij een uitruk eerst moet gaan uitvogelen hoe een voertuig werkt.
Tot voor kort werdt in Zoetermeer het onderhoud in eigen beheer gedaan. Nu we onderdeel van de veiligheidsregio zijn is dit onderhoudt verplaatst naar Den Haag, naar de centrale regionale werkplaats. Een dealer om de hoek maakt niet zo veel uit, de aanschaf van een brandweervoertuig valt onder een europese aanbesteding, elk merk kan zich daar op inschrijven. Het kan dus best zo zijn dat "de dealer om de hoek" gepasseerd wordt omdat zij niet de goedkoopste waren bij de inschrijving.

Gr Hans

test


Powerliner

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 12 april 2010, 12:21:52
Kan niet anders zeggen dan het volledig met Hans ZTM eens te zijn.
Scheelt me weer een hele posting schrijven  :D


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #28 Gepost op: 12 april 2010, 13:02:41
Je hebt gelijk Hans. Het kan zeker niet de bedoeling zijn dat een Brandweerchauffeur bij een uitruk eerst moet gaan uitvogelen hoe een voertuig precies werkt. Had ik niet helemaal over nagedacht omdat ik in de meeste gevallen
niet zoveel moeite heb om even te wisselen van merk auto, en bijna overal zo mee weg kan rijden.

Voor wat onderhoud/reparatie betreft, heb ik weer iets geleerd vandaag!  :)

Maar leg me nu eens uit... Je hebt het steeds over uitwisseling van voertuigen. Kijk... Dat regionale/reserve voertuigen
regelmatig van standplaats wisselen dat snap ik wel. Maar over het algemeen koopt de gemeente toch de Brandweerauto's voor hun korps? Voorbeeld: Ik ben werkzaam bij de gemeente Olst, en ik moet gaan regelen dat er een nieuwe TS komt voor ons korps... TS wordt afgeleverd, en na een maand bedenkt iemand bij de regionale Brandweer... Goh... Die Nieuwe TS van Olst kunnen we daar beter gebruiken! Dus hup hierheen met dat ding, en Olst krijgt weer één of ander oud barrel terug?! Zo werkt dat toch ook niet?


Barry van de Kamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: N.V.T.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #29 Gepost op: 12 april 2010, 13:08:14
Off-topic modus aan:

Als het aan mij lag kregen jullie allemaal mooie Scania's! Gewoon... omdat jullie het verdienen!!! ;D

SCANIA:

Sommige
Chauffeurs
Accepteren
Niet
Iets
Anders

 ;)

Off-topic modus uit: