Auteur Topic: Discussie wat is wel en wat is geen bosbrandwagen  (gelezen 8418 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2010, 10:45:53
In de meeste regio's is het ook zo dat een 4x4 gelijk staat aan een bosbrandbestrijdingsvoertuig.
bij de regio's waar dat niet zo is,is het verschil meestal de watertankcapaciteit 3000 liter of meer is dan natuurbrandbestrijding.
In ieder geval in de regio's nr. 06 (NOG) en nr. 07 (GM) is een bijkomende eis rijdend kunnen blussen.

Ah! Bedankt ;)
Fotojbz


remkilo

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 april 2010, 08:55:30
Even voor velen:
Natuurbrandbestrijdingsvoertuigen zouden officieel moeten zijn voorzien van een terreinvaardig chassis (lees aandrijving op alle wielen + de daarbij behorende assecoires), een grotere watertankinhoud (minimaal 3000 liter) en de beschikking hebben over het rijden spuiten (dus voorzien van dakmonitoren, bumpermonitoren of zoals op sommige plaatsen nog gebeurt, aanhangels aan de achterzijde van waaraf geblust kan worden.

Uiteraard hebben niet veel korpsen hier de beschikking over (zoals bijvoorbeeld delen van Drenthe, Kennemerland, Noord Holland Noord, Brabant, Limburg), deze voertuigen zijn dus eigenlijk alleen geschikt om te opereren in natuurgebieden, maar hebben niet de uitrusting die eigenlijk aanwezig zou moeten zijn op natuurbrandbestrijdingsvoertuigen. Echter, dat betekend niet dat ze geen natuurbranden kunnen bestrijden...


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #17 Gepost op: 21 april 2010, 10:01:51
Even voor velen:
Natuurbrandbestrijdingsvoertuigen zouden officieel moeten zijn voorzien van .....

Dit is echter niet officieel, maar jou mening.  Ieder regio kan zelf bepalen wat zij onder natuurbrandbestrijdingsvoertuigen verstaan.
Het is mede een financiële zaak.
Ik zou bv graag zien daat het UNIMOG's 5000 zijn met 6000l water met de mogelijkheid van rijdend spuiten en zelfbeschermingsvoorzieningen zodat hij enkele (bv 5) minuten zonder problemen door brandend gebied kan rijden.   
Echter deze voertuigen zijn zo ingericht alleen geschikt voor natuurbrandbestrijding. En voor Nederland uit financieel oogpunt niet te doen.


remkilo

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 21 april 2010, 10:03:57
@tjuagut:

incorrect... kijk de nieuwe leidraad er maar op na... (leidraad grootschalig brandweeroptreden, onderdeel natuurbrandbestrijding)

En waarom zouden de door jou genoemde UNIMOG's alleen geschikt zijn voor natuurbrandbestrijding? Met 6000 liter water aan boord zijn het uitstekende waterwagens bij 'Urbenfires' oftewel de huis tuin en keukenbranden... als je de UNIMOG met 2 man zou koppelen aan een (kleinere) TS met 6 man en 1500 liter water, dan moet je de meeste branden écht wel uit krijgen... Daarnaast zijn de voertuigen uitermate geschikt voor gebruik op auto/snelwegen bij brand, branden in buitengebieden, als schuimblusvoertuig en bij extreme weersomstandigheden (sneeuw/regen/storm)...


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #19 Gepost op: 21 april 2010, 11:10:06
@tjuagut:

incorrect... kijk de nieuwe leidraad er maar op na... (leidraad grootschalig brandweeroptreden, onderdeel natuurbrandbestrijding)

In de concept leidraad staat:
Het natuurbrandbestrijdingspeloton bestaat uit
4 tankautospuiten met tenminste 4 x 4 aandrijving en tevens
voorzien van:
mogelijkheid om rijdend te blussen
bumpernozzles
dakmonitor
extra grote watertank (>3500 liter)

Ik weet niet of het concept al definitief geworden is. Het is een inrichtingsmodel om te komen van een aanbodgerichte organisatie naar een vraaggerichte organisatie. Er moet na goedkeuring een uitwerking per regio komen. Ik denk dat er wel een aantal jaren overheen gaan voordat alles draait zoals in deze leidraad staat. (Denk aan de andere samenstelling van het basispeleton, alleen nog 4 TS'en en OVD, geen HA meer)

Maar voor nu is het nog zoals ik schreef.

Met je tweede punt van de unimogs ben ik het eens, maar gezien de kosten zou dit voor mij niet de eerste keus zijn.




Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #20 Gepost op: 21 april 2010, 20:06:56

Regio               : 7 - Gelderland Midden
Korps               : Ede
Post                 : De Valk
Soort voertuig    : TS6LD2600HD260T3000
Roepnummer      : 07-2231
Merk                : Mercedes-Benz 1120AF36 (Ecoliner)
Fabrikant          : Ajax-Ziegler
Kenteken          : VG-85-XD
Bouw/dienstjaar : 1990
Bijzonderheden  : ***

Dit voertuig word in regio 07 Gelderland Midden niet als bosbrandbestrijdingsvoertuig gezien zie roepnummer 07-2231

Wel even aan de IMG-tags denken.  ;)

Team
Het Brandweerforum


uiltje

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 21 april 2010, 21:28:20
Nee, volgens mij is dat hier geen verplichting. Zo is de 634 Amersfoort wél een natuurbrandbestrijdingsvoertuig (zit ook in een bosbrandpeloton), maar heeft geen dakblussing. Volgens mij zijn er nog een paar voertuigen in Utrechts Land die ook niet over dakblussing beschikken. In ieder geval de oude Soest 742 en 743 en Soesterberg 749. Maar deze zijn alle 3 vervangen (nieuwe nummers 741, 742, 749) en beschikken nu wel over dakblussing.

Dus het is volgens mij geen eis, maar het merendeel van de voertuigen in Utrechts Land beschikt er wel over ;)

743 is een 4X2 voertuig. Volgens mij is het nu ook een eis in de VRU dat rijdend spuiten kan. Echter zijn er nog voertuigen die niet rijdend kunnen spuiten en nog niet afgeschreven zijn. Als deze vervangen moeten worden zullen ze ook aan de eis van rijdend spuiten moeten voldoen. 


verbeekrik

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.065
  • Geslacht: Man
    • Voor al het nieuws uit Ommen.
  • Specialisatie: Fotografie/filmen
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #22 Gepost op: 22 april 2010, 22:34:02
Hier in Ommen ook 2 TS'en die ingezet worden voor bosbranden.
04-2240:
4x4 aandrijving
3000 liter watertank
Aparte pomp aanwezig voor rijdend blussen
Mogelijkheid voor dakblussing
04-2241:
4x4 aandrijving
3000 liter watertank
Aparte pomp aanwezig voor rijdend blussen
Mogelijkheid voor dakblussing
*Informatie van www.brandweerommen.nl*


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #23 Gepost op: 27 april 2010, 14:52:47
waar staat BT voor?
Ik heb dat al vaker gezien, maar geen idee!

Ieder geval het is veranderd naar TST-NB
tankautospuit terreinvaardig - natuurbrandbestrijding  ;)


112Stefan112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.389
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Laren N-H
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #24 Gepost op: 27 april 2010, 15:04:13
Ieder geval het is veranderd naar TST-NB
tankautospuit terreinvaardig - natuurbrandbestrijding  ;)

Dat dit in P2000 meldingen staat klopt (compangie inzetten), maar of het officieel veranderd is....!!???




jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #25 Gepost op: 27 april 2010, 15:12:49
Dat dit in P2000 meldingen staat klopt (compangie inzetten), maar of het officieel veranderd is....!!???

Daar heb je een punt, maar de melding word toch verzonden vanuit de meldkamer dus het is daar aangepast.  ???