Auteur Topic: CASUS: Scheepsbrand  (gelezen 53630 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Gepost op: 04 oktober 2006, 21:10:40
De nieuwe casus van Oktober zal worden geleidt door Fireduif,Remon succes


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2006, 11:30:44
Fireduif verras ons  ;)


Fire Duif

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2006, 11:38:00
Goedendag allemaal!,

2e casus die ik ga doen, dus beetje bij sturen mag altijd!

Laten we snel beginnen!

Het is 08:05u op de kazernes zijn de ploegen afgelost en is de nieuwe ploeg bezig met het controleren van de voertuigen. Het is een zonnige dag en 32 graden in de ochtend en 35 in de middag.
Een uur geleden is er één van de Grootste container schepen binnen gekomen en ligt aan de Holland Americakade of de wel de Wilhelminakade. 
08:10u komt er een telefoon op de GMK binnen van een explosie aan boord van dit schip.
Omdat de GMK in het WPC zit hebben zij vanaf boven zicht op het schip. Door hun is nog niks waarneembaar wel zijn de mensen die over het dek lopen in paniek.
Het Hoofd van het schip had contact met iemand in het ruim, deze is verbroken na dat de explosie volgde….  Omdat er al heel wat vroege vogels er op uit getrokken zijn om naar het schip te kijken en er ook mensen naar hun werk gaan is het vrij druk. Om 4 uur in de middag zou het schip gedoopt worden. Alles is in gereedheid gebracht, en kleine dingen worden nog opgebouwd.

Informatie over het schip:
Naam: Mondriaan
Rederij: P&O Nedlloyd
Lengte: 335m
Breedte: 43m
Beladen met containers gemeten vanaf waterspiegel: 48m hoog
Aantal containers: 8450
Goederen in containers: Onbekend
Bemanningsleden: 25 pers.

Waterwinning
Waterput: 100 tot 200 meter vanaf het schip
Openwater: Ja, maas


Inzet RPA (Rotterdam Port of Autorithy)
2x blusvaartuigen, ( 1 lag daar al voor bewaking de tweede komt uit de 2e Petroleumhaven verwachte aankomst tijd: 20 minuten.)
1x Officier van Dienst

Inzetvoorstel (Rotterdam-Rijnmond)
1x TS 1x AS 1x AL 1x OD 1x SO 1x AG

Uiteraard is de Politie te land en ter water ook gealarmeerd.

Vragen:
Wat wordt er gealarmeerd aan de hand van deze info.

Je handelt als Officier van dienst!

Zo daar moeten jullie verlopig wel even mee voor uit kunnen.


goud3634

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.468
  • Geslacht: Man
    • 112krimpen.nl
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: brandwacht
Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2006, 12:08:44
Leuk Rémon sterkte in ieder geval.

We gaan handelen vanuit de Ovd


Is de Erasmusbrug groen?
En wel alvast handig de Wilhelmina Kade alvast af te sluiten voor alles (verkeer en publiek ) vanwege de toeloop van de mensen.
Kan de SO zonder gevaar het WPC berijken?
Misschien de afgaande wacht nog op de kazerne houden tot nader berricht.


Fire Duif

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2006, 12:10:55
Leuk Rémon sterkte in ieder geval.

We gaan handelen vanuit de Ovd


Is de Erasmusbrug groen?
En wel alvast handig de Wilhelmina Kade alvast af te sluiten voor alles (verkeer en publiek ) vanwege de toeloop van de mensen.
Kan de SO zonder gevaar het WPC berijken?
Misschien de afgaande wacht nog op de kazerne houden tot nader berricht.


SO is al op het WPC.. hij is vroeg dit keer..
Erasmusbrug is geresaveerd blijft zo lang dicht tot alles ter plaatse is.

Afgaande wacht is al naar huis!




Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2006, 12:14:12
Hmm, dit vind ik een moeilijke, aangezien wij niets met water hebben bij ons....

Ik denk dat ik volgens het Inzetvoorstel (Rotterdam-Rijnmond) alarmeer. Waar is zo'n voorstel anders voor?!  ;)

1x TS 1x AS 1x AL 1x OD 1x SO 1x AG

Maar aangezien ik die afkortingen moeilijk vind, doe ik het toch anders  ;D

2x TS, 1x HW, 1xOvD, info AGS
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||


Fire Duif

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2006, 13:07:52
Ff voor de niet rijnmonder...
de gebruikte afkortingen van het voorstel

TS Tankautospuit
AS Autospuit
AL Autoladder
OD Officier van dienst
SO Staf officier van dienst
AG Adviseur gevaarlijkestoffen


Fire Duif

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2006, 13:09:58
Hmm, dit vind ik een moeilijke, aangezien wij niets met water hebben bij ons....


Daarom is een casus leuk om van te leren.  ;)


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #8 Gepost op: 07 oktober 2006, 13:50:49
Remon

Ten eerste succes met je tweede casus.
Daarnaast lijkt het mijn tevens een goed idee om de functie en mogelijk van de AS (Autospuit) even duidelijk te maken. Zodat niet Rotterdammers even weten met wat voor een voertuig ze te maken hebben. En dat het geen gewone autospuit is met 2800liter per uur. 


Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #9 Gepost op: 07 oktober 2006, 13:59:13
Das idd een goeie. Voor zover ik weet hebben wij in de buurt alleen maar TS'en. En die SO bestaat bij ons helemaal niet... Dus ik gebruik hem ook niet  ;)
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||




Johan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.481
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: chauffeur-pompbediende
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2006, 14:03:40
Ik alarmeer i.v.m grote van het schip en het aanwezige personeel op het schip 2x TS 1x HW en de OVD. De hoogwerker doe ik i.v.m de hoogte van het schip,zodat er snel opgetreden kan worden.


Fire Duif

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2006, 15:15:44
Remon

Ten eerste succes met je tweede casus.
Daarnaast lijkt het mijn tevens een goed idee om de functie en mogelijk van de AS (Autospuit) even duidelijk te maken. Zodat niet Rotterdammers even weten met wat voor een voertuig ze te maken hebben. En dat het geen gewone autospuit is met 2800liter per uur. 

Nee het is idd geen autospuit met 1600 liter water en met HD en LD.. het is een Lage drukpomp.
Dit voertuig wordt ook in de industrie gebruikt.. HIj rukt hier altijd mee uit naar een scheepsbrand, ik heb hem zelf nooit daadwerkelijk ingezet gezien bij een schip. Hij wordt wel gebruikt voor eventuele waterwinning opafstand. Hij kan namelijk via de achterzijde slangen uit gooien.
Het is voorstel van Rotterdam.. jullie mogen zelf weten wat jullie sturen natuurlijk.

Das idd een goeie. Voor zover ik weet hebben wij in de buurt alleen maar TS'en. En die SO bestaat bij ons helemaal niet... Dus ik gebruik hem ook niet  ;)

Die SO zal wel bestaan bij jou maar denk onder een andere naam. ;)


Hbt

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.137
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: ex Waarschuwings en verkennings dienst (WvD)
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Was HBT per 1 januari 2011 gestopt ivm prive
Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2006, 15:31:38
Ik alarmeer ook :

2x TAS
1x RV
1x OvD

Groetjes,

Jeroen
http://www.feuerwache.net/profil_info_bild/HBT72

G4S Fire en Safety / ex Vrijw. Brandweer Bunschoten - Hoofdbrandwacht


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2006, 17:33:21
Nee het is idd geen autospuit met 1600 liter water en met HD en LD.. het is een Lage drukpomp.
Dit voertuig wordt ook in de industrie gebruikt.. HIj rukt hier altijd mee uit naar een scheepsbrand, ik heb hem zelf nooit daadwerkelijk ingezet gezien bij een schip. Hij wordt wel gebruikt voor eventuele waterwinning opafstand. Hij kan namelijk via de achterzijde slangen uit gooien.
Het is voorstel van Rotterdam.. jullie mogen zelf weten wat jullie sturen natuurlijk.

Het gaat dus om een autospuit welk ingezet kan worden bij industriebranden en incident met schepen. Het heeft een lagedruk met een vermogen van 8000liter per minuten (groot vermogen pomp dus). En heeft tevens zo 4000liter SVM aan boord, dus kan tevens een inzet met schuim verzorgen. Daarnaast is het uitgerust met een hoeveelheid slangenmaterieel. Het heeft dus de mogelijk tot het uitvoeren van verschillende taken. Om het zo maar even te zeggen.


Fire Duif

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 07 oktober 2006, 17:51:09
Het gaat dus om een autospuit welk ingezet kan worden bij industriebranden en incident met schepen. Het heeft een lagedruk met een vermogen van 8000liter per minuten (groot vermogen pomp dus). En heeft tevens zo 4000liter SVM aan boord, dus kan tevens een inzet met schuim verzorgen. Daarnaast is het uitgerust met een hoeveelheid slangenmaterieel. Het heeft dus de mogelijk tot het uitvoeren van verschillende taken. Om het zo maar even te zeggen.

Juist, zoals ik al zij.. je ziet hem haast niet.