Nou daar gaat die dan. Heb nu toch (nog) niets beters te doen.
Brandweer Cochem bestaat uit 5 afdelingen en wordt 100% bezet door vrijwilligers. Op dit moment zijn er dat (met de jeugd meegerekend) een 100 personen. En dat vrijwillig is ook vrijwillig. Wij krijgen geen vergoeding voor de uitrukken.
Löschzug I+II Cochem-Stadt Deze hoofdpost heeft de volgende auto's :
- COC-44 HLF 24/16-S (HV met watertank, speciaal uitgerust om ook op de rails te kunnen rijden)
- COC-23 TLF 16/25 (TS, wordt begin 2011 vervangen door een nieuwe TS)
- SW COC-33 DLA (K) 18-12 (autoladder)
- COC-21 TLF 16/24 (oude TS, maar nog zeer bruikbaar bijv. als watertank (2400 liter) en niet onbelangrijk 4x4 aandrijving)
- COC-18 MTF-L (hier zit extra Hulpmiddelen op, oa. wegafzettingen, waterzuiger, extra motorkettingzaag, vrachtwagen platform, etc.)
- KATER COCHEM-ZELL 11 - ELW (een VC/CoPI voertuig, alleen veel te klein en wordt dus op korte termijn (zeggen ze al 2 jaar) vervangen door een echte VC)
- MZB (Motorboot met 120 PK (en mijn lieveling daar ik verantwoordelijk ben voor dit voertuig)Inmiddels is in eigen beheer een beugel erop gebouwd, met zoeklicht, zwaailichtbalk en lier voor een pomp)
- 2 x RTB (kleine reddingbootjes (zonder motor) Wordt alleen bij hoogwater gebruikt)
- COC -15-6 GW/KTW-4-S (een voertuig die ook op de rails gezet kan worden, met de mogelijkheid materiaal en/of personen te vervoeren. Ook mogelijkheid tot het vervoeren van 4 gewonden op een brancard.
Löschzug III Cochem-Cond- COC 47/2 TSF (een auto met een losse pomp, wordt eigenlijk nog hoofdzakelijk gebruikt om personeel naar het brandobject te brengen. De pomp die in die auto staat kan wel evt. op de MZB (boot) worden gehesen om zo vanuit de boot te kunnen blussen.
Löschzug IV Cochem-Sehl
- COC 47/1 TSF (een auto met een losse pomp, wordt eigenlijk nog hoofdzakelijk gebruikt om personeel naar het brandobject te brengen. De pomp die in die auto staat kan wel evt. op de MZB (boot) worden gehesen om zo vanuit de boot te kunnen blussen.
- COC 61 SW1000 (slangenwagen met 1000meter slang)
- Schlaugboot (Boot met motor)
Löschzug V Cochem-Brauheck
- COC 48 TSF-W (een auto met 500 liter water en een semi-losse pomp, wordt binnenkort vervangen door een grotere TS)
- COC 19/3 MTF (een PM, maar wel met redgereedschap ingebouwd)
Alarmering :
Op dit moment nog worden wij gealarmeerd door de Politie, die kan ons alarmeren via onze piepers (analoog) of via de Sirene of telefonisch. Op dat moment wordt de eigen brandweercentrale bezet door een centralist die dan de communicatie van de politie “overneemt” Ook vanuit de centrale kunnen we eenheden alarmeren.
Vanaf (hopelijk) 1 februari 2011 gaat de nieuwe integreerde alarmcentrale in Koblenz in gebruik. Het is dan de bedoeling dat dan de 1e alarmering via deze meldkamer gaat lopen. Het zou een groot voordeel zijn daar het bij de politie regelmatig “fout” ging. Op dit moment is alles nog analoog, maar ook dat gaat in de komende jaren veranderen gaan ze ook in Rheinland-Pflaz digitaal.
Ik hoop dat ik zo een klein beetje heb uitgelegd hoe het werkt in ons “cochem”. Het is in ieder geval niet te vergelijken met de brandweer in Nederland.
Mochten er nog vragen zijn of opmerkingen dan hoor ik ze graag. De volgende keer zal ik eens een berichtje maken over de bijzonderheid die wij in Cochem hebben, nl. de Keyser Wilhelmtunnel (ruim 4 km lang) en de daar bijhorende inzettaktieken.
Groet,
Oscar