Er zijn 2 alarmwaarden die de meter geeft die op de TS ligt. (al is dat uiteraard niet overal hetzelfde)
Een is 2 mGray. dat is de grenswaarde die je mag hebben. Om het aardser te maken zeg 2000km mag je rijden.
De andere alarmwaarde is 25 microGray/uur, vertaald 25 km/uur. (1 mGr is 1000 microGr.) Dit is dan de hoeveelheid straling die we op dat moment oplopen.
Een en ander hangt met elkaar samen. meten we bv op een plek 2000 microGr/uur, of we rijden 2000km/uur, dan kunnen we daar een uur staan, of ...we zijn binnen een uur op onze bestemming!
De meter gaat in alarm bij 25microGr/uur. op die plek kunnen we dus 80 uur staan voordat we in de problemen komen.
Aan de eerste bevelvoerder dan de lastige taak te gaan rekenen. Hij mag een grijpredding doen tot 2mGray (2000microGray).
Staan we nu op de lijn van 25 microGr/uur en het slachtoffer ligt op pakweg 10 meter, moet hij gaan rekenen met de kwadraat regel.
[Uitleg:een RA bron straalt om zich heen als een bol, bij de bron is de straling erg geconcentreerd, gaat men verder weg van de bron wordt de concentratie van de straling navenant minder al een ballon die men opblaast dunner wordt]
op 10 meter mogen we met 25 MicroGr/uur 80 uur vertoeven,
op 5 meter wordt dat dan 20 uur; de meter staat dan op 2*2*25 is 100 microGr/uur
op 2,5 meter is het 5 uur, de meter geeft dan 100*2*2=400MicroGr/uur aan.
op1,25 meter is het 1,25 uur (85min).
op 75 cm is het 21 min
op 35cm is het nog ruim 5 minuten.
De conclusie is dan dat de redding mag worden uitgevoerd.
Een ander streven is zo weinig mogelijk straling te laten oplopen. Is het een baby die er ligt, kan een manschap de redding wel doen, heb je een vent van 200kg, moet je misschien met zijn 4en gaan.
Of oud voor jong personeel gaat is een andere discussie. Overigens wel een moeilijke.
Let wel! de 25 en 2mGr grens zijn wel hele veilige marges. Uit het heelal ontvangen we dagelijks ook vele MicroGrays gratis.