Auteur Topic: 11-04-2009 Grote brand + Grip 1 Kerkstraat, Noordwijkerhout  (gelezen 4225 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mack CF

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 13 april 2009, 23:46:47
Citaat
Daar verschillen we dan van mening... Met een LD op basis van 1,5 duims aanvalsslangen is de handelingssnelheid net zo groot en de wateropbrengst veel groter. Ik zou daarvoor gaan. Mijn mening is dat HD alleen goed werkt (bij een binnenaanval) indien de brand in 1 kamertje woedt en uit maximaal 1 opening uitslaand is. Maar dat is maar mijn mening. Ik maakte dit punt omdat ik vaak zie dat bij al verder ontwikkelde branden toch de HD wordt gepakt voor, zoals dat dan heet: een eerste tik. Mijn ervaring is dat dit er meestal later toe leidt dat veel tijd is verspild......
En dit is mijn mening en ervaring: ;)
Een autoriteit op 3D blussing Paul Grimwood (3D fogtechnics) heeft een goede onderbouwing voor het aantal liters water dat nodig is om met korte pulsen de rookgassen te koelen. Hij beveelt straalpijpen aan met een opbrengst van 125 liter p/m. Als je die een sec. open zet, short pulse geef je ongeveer 2 liter water. Afhankelijk van de grote van de ruimte waar de ploeg zit moet je dan met twee tot drie pulsen het hele plafond kunnen bestrijken. Is ca. 6 liter. Kies je voor LD, dan kom je op 25O Liter p/min. Of is nog meer water wenselijk?
Bij de 6 liter van de HD neemt de luchtvochtigheid al zo enorm toe dat het nog net te doen is voor de ploeg. Ventileren scheelt dan een hoop. Bij meer dan 6 liter, of zelfs 12 liter jaag je jezelf het pand uit.
Met een HD straal kun je ongeveer en ruimte van 50 m2 onder controle brengen, met normale plafondhoogte en vuurbelasting. Ik zou zeggen kom het eens uitproberen in een trainingscontainer.  ;D