Auteur Topic: CASUS: Chaos  (gelezen 74095 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.474
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2009, 18:44:47
Op basis van deze melding kan je niks. Ik zou alarmeren voor TIS 1.3 Er is totaal niet bekend wat er exact aan de hand is zoals ZH 18-402 aangeeft. Graag nadere informatie van het eerste voertuig of politie-eenheid ter plaatse.

Die informatie moet gaan over de volgende aspecten:
- Wat vervoerde de trein? gevaarlijke stoffen of ongevaarlijke stoffen / vloeistoffen of gassen?
- hoe is de trein ontspoord: aanrijding met voertuig/andere trein?
- zijn er slachtoffers in de trein (machinist)?
- zijn er slachtoffers op het perron of langs het spoor?
- is er sprake van brand, en zoja waar: buiten, bos, perron

Op basis van antwoorden op deze vragen kan je indien noodzakelijk altijd opschalen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2009, 18:48:44
Op basis van deze melding kan je niks. Ik zou alarmeren voor TIS 1.3 Er is totaal niet bekend wat er exact aan de hand is zoals ZH 18-402 aangeeft. Graag nadere informatie van het eerste voertuig of politie-eenheid ter plaatse.

Het GMS zal een TIS gaan koppelen,aan de melding die je ingeeft.En dan zit je met TIS 3.3 het dichtst in de buurt,omdat er toch wel het een en ander is gebeurt.Voor de rest ben ik het met je eens,opschalen als de eerste bevelvoerder of politie een goede situatieschets kan geven.


fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #17 Gepost op: 01 maart 2009, 18:57:28
Oké, om een goed alarmering te doen moet je dus (veel) informatie hebben. Ook zal er contact moeten worden gelegt met ProRail, als dit al niet is gebeurd. Dan zullen zij ook hun TIS voorstel doen. Tevens moet er ook snel een beeldvorming komen mbt de situatie. Wat vervoerd de machinist of wat zitten er in wagons (dit kan ook weer per wagon verschillen). Zijn er lekkages (gevaarlijke stoffen)? Waardoor is de trein ontspoort (aanrijding)?  Zijn er slachtoffers gevallen?

Deze informatie is dus erg belangrijk voor welke TIS je kiest. Zo kan ik terrecht komen van TIS 1 t/m 4. Ik zit te twijfelen tussen 3.3 of 3.4. Toch kies ik voor een TIS 3.4, omdat volgens de eerste melder sprake is van dat de laatste wagon schade heeft aangericht aan het station (dus infra) en meerdere wagons zijn gekanteld. Aangezien het op dit tijdstip druk is op én rond het station verwacht ik vlot meerdere telefoontjes. Liever té hoog inschatten dan te laag.

Mocht er van slachtoffers of lekkages geen sprake zijn is er voor de rode en gele tak niet veel meer te doen en zal het incident worden overgedragen aan de (spoorweg)politie & Ongevallen Bestrijding en zal er worden afschaald.

Inderdaad, ik heb ook op basis van deze melding besloten TIS 3.4 te maken, maar dat komt ook mede omdat er zo weinig bekend is. Als er niks bekend is over eventuele slachtoffers, maar er is wel duidelijk dat een deel van het perron, waarop veel mensen stonden is beschadigd, lijkt het me het beste uit te gaan van een 'worst case scenario', immers kan je altijd nog afschalen.

Daarbij rekening houdend met het feit dat één van de laatste wagons (dat hoeft dus nog niet eens de laatste te zijn) het perron raakte. Dit zal dus aan de achterkant geweest zijn, waar de stoptrein normaliter zou stoppen en waar dus de mensen zich verzameld zullen hebben. Je weet alleen niet of dat plekje precies geraakt is...
Fotojbz


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2009, 19:02:18
Inderdaad, ik heb ook op basis van deze melding besloten TIS 3.4 te maken, maar dat komt ook mede omdat er zo weinig bekend is. Als er niks bekend is over eventuele slachtoffers, maar er is wel duidelijk dat een deel van het perron, waarop veel mensen stonden is beschadigd, lijkt het me het beste uit te gaan van een 'worst case scenario', immers kan je altijd nog afschalen.

Daarbij rekening houdend met het feit dat één van de laatste wagons (dat hoeft dus nog niet eens de laatste te zijn) het perron raakte. Dit zal dus aan de achterkant geweest zijn, waar de stoptrein normaliter zou stoppen en waar dus de mensen zich verzameld zullen hebben. Je weet alleen niet of dat plekje precies geraakt is...
Dus jij gaat op basis omdat je niet weet of er slachtoffers zijn toch TIS 3.4 handhaven en dan even

24 ambu's
1 GNK-combinatie
2 OvDG's
van stal halen.En dan heb ik het nog maar even niet,over wat je aan brandweer laat aanrukken.En als je rekent dat 1 regio geen 24 Ambulances kan ophoesten,zullen de diverse regio,s niet blij zijn als je voor niets even 24 ambu,s  bij hun weghaald.


Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2009, 19:07:49
Wellicht was mijn vraagstelling niet helemaal helder:

* Verplaats je in die centralist die momenteel de melder aan de telefoon heeft. Wat wil je nog meer van deze persoon weten om je alarmering rond te maken en welke alarmering (op basis van de gegevens die je dan van mij terug krijgt) gooi je eruit?
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||




fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 01 maart 2009, 19:08:24
Dus jij gaat op basis omdat je niet weet of er slachtoffers zijn toch TIS 3.4 handhaven en dan even

24 ambu's
1 GNK-combinatie
2 OvDG's
van stal halen.En dan heb ik het nog maar even niet,over wat je aan brandweer laat aanrukken.En als je rekent dat 1 regio geen 24 Ambulances kan ophoesten,zullen de diverse regio,s niet blij zijn als je voor niets even 24 ambu,s  bij hun weghaald.

Die 24 ambulances krijg je er bij, da's mooi, maar inderdaad wel aardig veel. Daarentegen gaan er bij een maydaycall op Schiphol (VOS 3 en 4) ook meerdere ambulances rijden (25), en dan is er alleen nog maar een vermoeden van een probleem...procedures zijn er om gebruikt te worden. Wie weet zijn er wel 20 mensen geschept en liepen er mensen door het bos die geraakt zijn, je weet het niet...

Daarom -op basis van deze onduidelijke melding- besluit ik liever groot uit te rukken in plaats van te klein, ook nog met het mogelijke gevaar van gevaarlijke stoffen erbij ;)
Fotojbz


Hunter

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 01 maart 2009, 19:09:42

Ik ga met jou mee Peter (zal in de naam zitten :)), ik ben zelf niet werkzaam in de hulpverlening maar ik zie dat er meer buitenstaanders hebben gereageerd. Er wordt gezegd dat er te weinig informatie is, ik denk dat er bij een daadwerkelijk incident meer informatie beschikbaar is, dat er dan in elk geval een melder uitgevraagd kan worden en als er daadwerkelijk een trein opgevouwen naast het spoor zou liggen (vlakbij een "vol" station) dan zal men in korte tijd overspoeld worden met 112'tjes waaruit genoeg informatie te halen is. Meer dan nu op het forum beschikbaar is, dus als de centralisten ook hun zegje willen doen in dit topic, dat er wel erg weinig informatie beschikbaar is.

Als 1 persoon belt om te melden dat er een Boeing 737 uit de lucht is komen vallen dan verwacht je volgens mij ook wel dat de telefoontjes binnenstromen op het moment dat je de eerste melder nog aan de telefoon hebt...

Groeten, Peter.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #22 Gepost op: 01 maart 2009, 19:10:46
Die 24 ambulances krijg je er bij, da's mooi, maar inderdaad wel aardig veel. Daarentegen gaan er bij een maydaycall op Schiphol (VOS 3 en 4) ook meerdere ambulances rijden (25), en dan is er alleen nog maar een vermoeden van een probleem...
Mnja,maar dan weet je ook zeker dat als het fout gaat je al dat materieel en ambu,s nodig hebt.Nu weet je niks


Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #23 Gepost op: 01 maart 2009, 19:11:56
Als 1 persoon belt om te melden dat er een Boeing 737 uit de lucht is komen vallen dan verwacht je volgens mij ook wel dat de telefoontjes binnenstromen op het moment dat je de eerste melder nog aan de telefoon hebt...

Dat zou nog best wel eens tegen kunnen vallen ;)
Ook met de grote brand in Amersfoort duurde het 8 minuten voordat de brandweer gealarmeerd werd door het OMS systeem van de buren. Mensen staan tegenwoordig liever foto's te maken dan 112 te bellen. ::)
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||


KoenV

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 326
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #24 Gepost op: 01 maart 2009, 19:39:03
TIS3.3, aangezien je nog niets weet over slachtoffers, 1e wagen meld meer aan de AC voor evt opschaling, het is zoals Peter als zegt niet niks om zomaar 24 ambu e.d. te sturen ;)




ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #25 Gepost op: 01 maart 2009, 20:50:29
Wat wil ik nog meer van de melder weten?
- Wat ziet hij precies?
- Waar is het precies gebeurd? (locatie)
- Zijn er gewonden gevallen, zo ja een grove schatting (eventueel ook hoe ernstig).
- Ziet u brandverschijnselen? (rook, vlammen)

- Wat is er precies met de trein gebeurd?
   (aanrijding/botsing [trein vs trein/rangeerdeel, trein vs motorvoertuig], ontsporing etc)
- Wat voor soort wagon is het? (Goederen, ketelwagon, reizigerstrein enz)
- Wat is de staat van de wagon? (lekkages, vervormd, gekanteld of zelfs gestapeld etc)

Allemaal vraagjes waar ik graag antwoord op zou willen hebben, zodat ik goed tot de juiste beslissingen kan komen. Voorlopig, gezien de edit van de casus begeleider, geef ik nog geen TIS classifcatie uit (wel richting TIS 3).


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #26 Gepost op: 02 maart 2009, 01:21:18
TIS 3.3:Waarbij wagenstellen niet vervormd, gekanteld of opgestapeld zijn ;)

Lijkt me niet van toepassing, want er zijn wel degelijk wagens ontspoord.
Bovendien is de kans op slachtoffers groot, aangezien er veel mensen op het perron stonden te wachten en het perron beschadigd is, dus op basis van de melding ga ik toch voor TIS 3.4

TIS3.3, aangezien je nog niets weet over slachtoffers

Een ontsporing is wat anders dan een vervorming, kanteling of opstapeling  ;) Een ontsporing hoeft niet gepaard te gaan met vervorming, kanteling of opstapeling... Terwijl het andersom juist wel tevens een ontsporing betreft.

Qua ontsporing met slachtoffers maakt het niet uit of je voor TIS 3.3 gaat of TIS 3.4; beide zien namelijk op een ontsporing met slachtoffers. Dus daarvoor hoef je niet gelijk een hogere schaal in de alarmering te zitten. Beide TIS'en hebben een alternatieve bepaling; het is een ontsporing met slachtoffers of aanrijdingen trein met..... De opschaling van TIS 3.3 en TIS 3.4 zit hem in de impact van de aanrijding (vervorming, kanteling of opstapeling) en zoals gezegd niet in de ontsporing en/of slachtoffers. ;)

De casus zelf: Als centralist weet ik op dit moment dat er sprake is van een ontsporing van een goederentrein. Er ligt een deel van de trein in het bos (dat impliceert een kanteling, maar het kan ook nog steeds wagons betreffen die rechtop staan). Ook heeft 1 van de laatste wagons schade veroorzaakt aan het perron. Concreet zou ik willen weten:

1) Waar is het precies gebeurd?
2) Zijn er slachtoffers, zo ja een schatting van de hoeveelheid en de ernst van de verwondingen?

Als je op vraag 2 een 'ja' krijgt, weet je al dat je voor minimaal TIS 3.3 kan alarmeren....een lagere TIS kom je niet meer op in dat geval. Opschalen kan altijd nog aan de hand van de rest van de vragen, maar gezien de ernst van de situatie kan je er voor kiezen om in elk geval dit alvast de straat op sturen. Hulp is dan al onderweg en minder materieel zal het niet worden gezien de informatie die je dan hebt. ;)

Vervolgens zou ik willen weten:

- Staan de goederenwagens nog rechtop, of zijn ze gekanteld/vervormd/opgestapeld?
- Wat voor soort goederenwagons zijn het en naar schatting hoeveel? (ketel/vracht/zandwagens...deze laatste niet geheel ondenkbaar in die omgeving)
- Indien het geen zandwagens zijn ziet, hoort of ruikt de melder van afstand lekkagevormen (sissen, weglopen vloeistof, geur)?
- Wat voor schade is er aan het perron? Is deze volledig vernield, is er alleen een uiterste puntje steen weggeslagen of heeft een onderdeel van de laatste wagon iets verloren waardoor er schade ontstaan is. Kortom; wat is de impact op het perron geweest?
- Zijn er tekenen van brand of dreigende brand?
- Hoe zit het met de bovenleiding? Vormt deze een direct gevaar voor slachtoffers en/of ontbranding van lekkende stoffen.

Afhankelijk van de antwoorden hierop, opschalen naar een hogere TIS... Maar dus vooralsnog geen classificatie, aangezien de info ontbreekt daartoe  :)

--> overigens een kleine noot; dit is een van de weinige postings van mijn kant in een casus. Daar ik te weinig kennis heb over de rest van het gebeuren (dus als we echt dieper gaan), zal ik daar geen reacties meer geven...dat laat ik liever aan de mensen over die er echt kaas van gegeten hebben. Maar hier kan ik als buitenstaander nog wel over meepraten  ;D


Roel

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 02 maart 2009, 08:14:48
Ik zou eerst bij de andere centralisten chekken of hun ook 112tjes krijgen over het ongeluk (is dit een optie)
Verder zal ik dan de melder wat meer uit vragen en nog even wachten gelijk met een TIS melding beginnen te strooien.
Blijkt het echt dat het zo ernstig is dan TIS 3.4 ander TIS 3.3 en met een evt. lekage de daarbij vermelde TIS.
Dit is mijn plan.


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #28 Gepost op: 02 maart 2009, 14:58:05
Ik zou eerst bij de andere centralisten chekken of hun ook 112tjes krijgen over het ongeluk (is dit een optie)
Verder zal ik dan de melder wat meer uit vragen en nog even wachten gelijk met een TIS melding beginnen te strooien.
Blijkt het echt dat het zo ernstig is dan TIS 3.4 ander TIS 3.3 en met een evt. lekage de daarbij vermelde TIS.
Dit is mijn plan.
neem aan dat dat anders TIS 3.3 moet zijn.
waarom dan, wat maakt voor jou dan het verschil?
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #29 Gepost op: 02 maart 2009, 15:01:33
ik zou er een tis 3.4 uitgooien