TIS 3.3:Waarbij wagenstellen niet vervormd, gekanteld of opgestapeld zijn
Lijkt me niet van toepassing, want er zijn wel degelijk wagens ontspoord.
Bovendien is de kans op slachtoffers groot, aangezien er veel mensen op het perron stonden te wachten en het perron beschadigd is, dus op basis van de melding ga ik toch voor TIS 3.4
TIS3.3, aangezien je nog niets weet over slachtoffers
Een ontsporing is wat anders dan een vervorming, kanteling of opstapeling
Een ontsporing hoeft niet gepaard te gaan met vervorming, kanteling of opstapeling... Terwijl het andersom juist wel tevens een ontsporing betreft.
Qua ontsporing met slachtoffers maakt het niet uit of je voor TIS 3.3 gaat of TIS 3.4; beide zien namelijk op een ontsporing met slachtoffers. Dus daarvoor hoef je niet gelijk een hogere schaal in de alarmering te zitten. Beide TIS'en hebben een alternatieve bepaling; het is een ontsporing met slachtoffers
of aanrijdingen trein met..... De opschaling van TIS 3.3 en TIS 3.4 zit hem in de impact van de aanrijding (vervorming, kanteling of opstapeling) en zoals gezegd niet in de ontsporing en/of slachtoffers.
De casus zelf: Als centralist weet ik op dit moment dat er sprake is van een ontsporing van een goederentrein. Er ligt een deel van de trein in het bos (dat impliceert een kanteling, maar het kan ook nog steeds wagons betreffen die rechtop staan). Ook heeft 1 van de laatste wagons schade veroorzaakt aan het perron. Concreet zou ik willen weten:
1) Waar is het precies gebeurd?
2) Zijn er slachtoffers, zo ja een schatting van de hoeveelheid en de ernst van de verwondingen?
Als je op vraag 2 een 'ja' krijgt, weet je al dat je voor minimaal TIS 3.3 kan alarmeren....een lagere TIS kom je niet meer op in dat geval. Opschalen kan altijd nog aan de hand van de rest van de vragen, maar gezien de ernst van de situatie kan je er voor kiezen om in elk geval dit alvast de straat op sturen. Hulp is dan al onderweg en minder materieel zal het niet worden gezien de informatie die je dan hebt.
Vervolgens zou ik willen weten:
- Staan de goederenwagens nog rechtop, of zijn ze gekanteld/vervormd/opgestapeld?
- Wat voor soort goederenwagons zijn het en naar schatting hoeveel? (ketel/vracht/zandwagens...deze laatste niet geheel ondenkbaar in die omgeving)
- Indien het geen zandwagens zijn ziet, hoort of ruikt de melder van afstand lekkagevormen (sissen, weglopen vloeistof, geur)?
- Wat voor schade is er aan het perron? Is deze volledig vernield, is er alleen een uiterste puntje steen weggeslagen of heeft een onderdeel van de laatste wagon iets verloren waardoor er schade ontstaan is. Kortom; wat is de impact op het perron geweest?
- Zijn er tekenen van brand of dreigende brand?
- Hoe zit het met de bovenleiding? Vormt deze een direct gevaar voor slachtoffers en/of ontbranding van lekkende stoffen.
Afhankelijk van de antwoorden hierop, opschalen naar een hogere TIS... Maar dus vooralsnog geen classificatie, aangezien de info ontbreekt daartoe
--> overigens een kleine noot; dit is een van de weinige postings van mijn kant in een casus. Daar ik te weinig kennis heb over de rest van het gebeuren (dus als we echt dieper gaan), zal ik daar geen reacties meer geven...dat laat ik liever aan de mensen over die er echt kaas van gegeten hebben. Maar hier kan ik als buitenstaander nog wel over meepraten