Auteur Topic: CASUS: Chaos  (gelezen 74102 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Gepost op: 01 maart 2009, 16:02:29
In maart willen we weer starten met een casus.

Deze casus zal ik gaan leiden. Mocht je ondertussen warm lopen om zelf een casus te verzinnen en te begeleiden, stuur mij dan een PM.

De casus zal waarschijnlijk niet de gehele maand duren. Afhankelijk van de respons en de antwoorden zal deze casus verder gaan.

We beginnen de casus op een vrijdagmorgen 08.15 uur op station Driebergen-Zeist.
Veel scholieren staan te wachten op de treinen richting Utrecht en Veenendaal. Ook veel mensen die via de trein naar het werk willen, staan op het station.
Als het goed is komt om 08.18 een goederentrein langs die via Arnhem verder richting Duitsland gaat.

Om 08.22 komt er bij de 112 alarmcentrale een paniekmelding binnen via een mobiel nummer. De melder wordt doorverbonden met de Gemeenschappelijke Meldkamer Utrecht.
Volgens de melder zou een goederentrein door onbekende oorzaak ontspoort zijn.
Een gedeelte van de trein zou in het naastgelegen bos liggen, een van de laatste wagons zou schade hebben aangericht aan het station.


Bijgaand een kaartje van de omgeving.
visitors can't see pics , please register or login


visitors can't see pics , please register or login

http://www.prorail.nl/SiteCollectionDocuments/Overheden/Images/Afhandelingsscenarios.pdf

Jullie stappen nu kort in de rol van centralist. Op basis van welke info activeren jullie welk TIS-Scenario?
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||


fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2009, 16:08:45
Op basis van de melding; ernstige ontsporing, waarbij mogelijk personen gewond zijn geraakt die op het station stonden en er verder weinig bekend is besluit ik uit te gaan van het TIS 3.4 ;). Verder zijn er ook treinstellen gekanteld of ontspoord, dus is TIS 3.4 het meest logische scenario...

Als blijkt dat er gevaarlijke stoffen vrijkomen, of dat één van de wagons lekt gaan we door met TIS 4.4, mede omdat er veel personen in de buurt zijn op het station...
Fotojbz


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2009, 16:09:48
ik zou opschalen naar TIS 3.4
Dus;
Ontsporing met slachtoffers of aanrijding trein met:
􀂃 infra-element
􀂃 trein
􀂃 groot wegvoertuig
waardoor wagenstellen vervormd, gekanteld of gestapeld zijn.

omdat er waarsschijnlijk wel slachtoffers zijn en de trein ontspoort is.
beter afbestellen dan bijbestellen.

Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2009, 16:17:34
Volgens de TIS 3.4 procedure zouden overigens gaan rijden:
1 THV brandweercompagnie
24 ambu's
1 GNK-combinatie
2 OvDG's

En politie e.d.

TIS 4.4
1 peloton brand, AGS, HOvD, OGS, Schuim
1 ambu+OvDG

enz...
Fotojbz


Willem

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2009, 16:19:10
Ik ga ook voor TIS 3.4.
Volgens de TIS 3.4 procedure zouden overigens gaan rijden:
1 THV brandweercompagnie
24 ambu's
1 GNK-combinatie
2 OvDG's

En politie e.d.

Nou dat moet dan maar  :P




Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2009, 16:23:25
maaaaar de AC kan de melder natuurlijk ook kalmeren en beter uitvragen...
zo zou er bijvoorbeeld minder hoog opgeschaald hoeven worden mocht het meevallen.
ook staat er dat er een gedeelte ligt, dit kan natuurlijk ook gewoon verkeerd verwoord worden door de melder en de trein zou dan in werkelijkheid kunnen staan maar niet op de rails.
dus dan zou je al terug kunnen naar TIS 3.3...

Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Pyrothijs

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 374
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Vrijwilliger, Jeugdleider
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2009, 16:26:02

Om 08.22 komt er bij de 112 alarmcentrale een paniekmelding binnen via een mobiel nummer. De melder wordt doorverbonden met de Gemeenschappelijke Meldkamer Utrecht.
Volgens de melder zou een goederentrein door onbekende oorzaak ontspoort zijn.
Een gedeelte van de trein zou in het naastgelegen bos liggen, een van de laatste wagons zou schade hebben aangericht aan het station.

Jullie stappen nu kort in de rol van centralist. Op basis van welke info activeren jullie welk TIS-Scenario?


Als ik centralist was zou ik die man eerst eens vragen op welk station ie stond  ;D

Zonder gekheid: 3.4


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2009, 16:30:45
Voorlopig wordt er nog nergens gesproken over slachtoffers,dus voorlopig hebben we met TIS3.3 al genoeg herrie op straat.Als ik niets meer uit de melder kan krijgen,wil ik een eerste situatieschets van politie of eerst aankomende bevelvoerder.
Plus dat ik dan erg graag wil weten wat de trein vervoerden,en of daar gevaarlijk stoffen bijbetrokken zijn.


Adriaan1988

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 936
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Fotograaf
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 01 maart 2009, 16:32:36
lig er ook aan van de aart van het ongeval is het met gevaarlijke stoffen (vloeibaar) of met grondstoffen (bijvoorbeeld: zand of grind),

ik zou met (lekende) gevaarlijke stoffen TIS 4.4 uit geven



fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2009, 16:34:40
Voorlopig wordt er nog nergens gesproken over slachtoffers,dus voorlopig hebben we met TIS3.3 al genoeg herrie op straat.Als ik niets meer uit de melder kan krijgen,wil ik een eerste situatieschets van politie of eerst aankomende bevelvoerder.
Plus dat ik dan erg graag wil weten wat de trein vervoerden,en of daar gevaarlijk stoffen bijbetrokken zijn.

TIS 3.3:Waarbij wagenstellen niet vervormd, gekanteld of opgestapeld zijn ;)

Lijkt me niet van toepassing, want er zijn wel degelijk wagens ontspoord.
Bovendien is de kans op slachtoffers groot, aangezien er veel mensen op het perron stonden te wachten en het perron beschadigd is, dus op basis van de melding ga ik toch voor TIS 3.4
Fotojbz




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2009, 16:39:41
TIS 3.3:Waarbij wagenstellen niet vervormd, gekanteld of opgestapeld zijn ;)

Lijkt me niet van toepassing, want er zijn wel degelijk wagens ontspoord.
Bovendien is de kans op slachtoffers groot, aangezien er veel mensen op het perron stonden te wachten en het perron beschadigd is, dus op basis van de melding ga ik toch voor TIS 3.4
Is dat mijn probleem dat er spoorwagons gekanteld zijn?Als blijkt dat er geen slachtoffers zijn en dus geen werk is voor de brandweer is het snel einde inzet voor de brandweer.
Dus vandaar dat ik wel erg snel een eerste situatieschets wil hebben.Had ik bij de eerste melding al gegevens over slachtoffers/gevaarlijke stoffen gehad,was TIS 3.4 wel van toepassing.
Nu ga je een trein opstarten,die je welicht geen eens nodig hebt. ::)


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2009, 16:42:42
Is dat mijn probleem dat er spoorwagons gekanteld zijn?Als blijkt dat er geen slachtoffers zijn en dus geen werk is voor de brandweer is het snel einde inzet voor de brandweer.
Dus vandaar dat ik wel erg snel een eerste situatieschets wil hebben.Had ik bij de eerste melding al gegevens over slachtoffers/gevaarlijke stoffen gehad,was TIS 3.4 wel van toepassing.
Nu ga je een trein opstarten,die je welicht geen eens nodig hebt. ::)
precies, wat ik in mijn post al zei dat de trein niet hoeft te liggen.
de melder zegt wel dat hij ligt maar dit kan ook anders bedoelt zijn ;)
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


robje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 485
  • Geslacht: Man
Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2009, 17:45:15
ik zou een 3.4 geven, maar slechts een deel van de ambulances sturen, als voertuigen een station raken lijkt het mij logisch dat ze ontspoort zijn en op een vol perron kan dat heel wat ellende opleveren...
leeft en leert in regio haaglanden


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2009, 18:12:36
Oké, om een goed alarmering te doen moet je dus (veel) informatie hebben. Ook zal er contact moeten worden gelegt met ProRail, als dit al niet is gebeurd. Dan zullen zij ook hun TIS voorstel doen. Tevens moet er ook snel een beeldvorming komen mbt de situatie. Wat vervoerd de machinist of wat zitten er in wagons (dit kan ook weer per wagon verschillen). Zijn er lekkages (gevaarlijke stoffen)? Waardoor is de trein ontspoort (aanrijding)?  Zijn er slachtoffers gevallen?

Deze informatie is dus erg belangrijk voor welke TIS je kiest. Zo kan ik terrecht komen van TIS 1 t/m 4. Ik zit te twijfelen tussen 3.3 of 3.4. Toch kies ik voor een TIS 3.4, omdat volgens de eerste melder sprake is van dat de laatste wagon schade heeft aangericht aan het station (dus infra) en meerdere wagons zijn gekanteld. Aangezien het op dit tijdstip druk is op én rond het station verwacht ik vlot meerdere telefoontjes. Liever té hoog inschatten dan te laag.

Mocht er van slachtoffers of lekkages geen sprake zijn is er voor de rode en gele tak niet veel meer te doen en zal het incident worden overgedragen aan de (spoorweg)politie & Ongevallen Bestrijding en zal er worden afschaald.


Hunter

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2009, 18:16:29
ik zou een 3.4 geven, maar slechts een deel van de ambulances sturen

Is dat net zoiets als "Grote brand geven maar slechts 2 TS'en sturen" ?

Groeten, Peter.