Auteur Topic: Striping brandweer Schiphol  (gelezen 5558 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 439
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Gepost op: 27 februari 2009, 00:29:43
Momenteel rijdt brandweer Schiphol met voertuigen (ook recent afgeleverde) in diverse stripingvarianten:
- BZK striping (tankautospuiten)
- Eigen striping huisstijl Schiphol (Rode ondergrond, blauwe horizontale 'streepjescode', voorbeeld: E-one's)
- 'Vliegveld'-striping (Geel met rode band rondom, voorbeeld: dienstvoertuigen)
- 'oude' brandweerstriping (Rood met witte band rondom, voorbeeld: dienstvoertuigen)

Heeft iemand een antwoord op de vraag wat hier de gedachte achter is?

Voor de TS'en kan ik me voorstellen dat ze BZK-striping hebben ivm optreden 'buiten' de poort ten behoeve van gebouwbrandbestrijding e.d., maar de dienstvoertuigen in het rood of geel met een horizontale band bevreemden mij enigszins. Ook vraag ik me in dat opzicht af waarom de nieuwe HV-2 dan bijvoorbeeld weer geen BZK-striping heeft.


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2009, 10:44:49
Ik neem aan dat je de 17 bedoelt met HV-2?
Dat is geen normale HV, maar een speciale HV voor de vliegtuigbrandbestrijding. Om precies te zijn zit er ook een watertank is van 3000L, een schuimtank van 300L en een bumpermonitor op plus al het hv redgereedschap. Het is niet de bedoeling om dit voertuig netzoals de TS'en in te zetten ook buiten de poort. Daarvoor komt altijd nog de HV van Hoofddorp.
Dus die hoeft in principe geen BZK te voeren.


Guus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 439
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2009, 21:16:10
Ik neem aan dat je de 17 bedoelt met HV-2?
Dat is geen normale HV, maar een speciale HV voor de vliegtuigbrandbestrijding. Om precies te zijn zit er ook een watertank is van 3000L, een schuimtank van 300L en een bumpermonitor op plus al het hv redgereedschap. Het is niet de bedoeling om dit voertuig netzoals de TS'en in te zetten ook buiten de poort. Daarvoor komt altijd nog de HV van Hoofddorp.
Dus die hoeft in principe geen BZK te voeren.

Die HV bedoel ik inderdaad.


Willem

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2009, 20:32:29
Ik als belangstellende vind het geel met rood veel mooier, het heeft iets (opvallen!) en het is niet alledaags.


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2009, 00:44:56
Verbeter me, als ik er naast zit:
volgens mij zijn de TS-sen van Schiphol voor de gebouwenbrandbestijding, voertuigen van de brandweer Haarlemmermeer, gedetacheerd op Schiphol, dus gemeentelijke voertuigen, dus met BZK-strepen.




Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2009, 00:49:56
Verbeter me, als ik er naast zit:
volgens mij zijn de TS-sen van Schiphol voor de gebouwenbrandbestijding, voertuigen van de brandweer Haarlemmermeer, gedetacheerd op Schiphol, dus gemeentelijke voertuigen, dus met BZK-strepen.

Als je alleen naar de roepnummers zou kijken, klopt dat inderdaad.
Het zijn ook de enigste 2 voertuigen van Schiphol die per P2000 worden opgeroepen door de AC Haarlem zover ik weet.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2009, 21:00:35
De beide in BZK striping uitgevoerde tankautospuiten vervullen hun taak inderdaad als gemeentelijke brandweervoertuig, en worden hoofdzakelijk voor de gebouwenbrandbestrijding gebruikt. Echter ook andere inzetten op het openbare terrein van de luchthaven word door hun verzorgd.

De rode brandweervoertuigen (al dan niet met een "huis"-striping) worden door de uitrukdienst bediend, dat zijn dus de crashtenders, hoogwerker, hulpverleningswagens, milieu eenheden en de commandowagens.

De overige niet voor de uitrukdienst bestemde voertuigen zijn geel van kleur. Hieronder vallen dus de dienstauto's, dienstbusjes en de hagglund (die een ondersteunende taak heeft).

Hierbij moet even opgetekend worden dat de tankautospuiten aanvankelijk eigendom waren van de gemeentelijke brandweer Haarlemmermeer. Inmiddels zijn twee van de drie tankautospuiten eigendom van de luchthaven brandweer zelf, de derde staat normaal als reserve op post Sloten.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2009, 21:19:45
Ik neem aan dat je de 17 bedoelt met HV-2?
Dat is geen normale HV, maar een speciale HV voor de vliegtuigbrandbestrijding. Om precies te zijn zit er ook een watertank is van 3000L, een schuimtank van 300L en een bumpermonitor op plus al het hv redgereedschap. Het is niet de bedoeling om dit voertuig netzoals de TS'en in te zetten ook buiten de poort. Daarvoor komt altijd nog de HV van Hoofddorp.
Dus die hoeft in principe geen BZK te voeren.

De luchthaven brandweer beschikt over twee van deze voertuigen, de al genoemde 17 en de nog niet genoemde 18.


Willem

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2009, 22:13:55
De luchthaven brandweer beschikt over twee van deze voertuigen, de al genoemde 17 en de nog niet genoemde 18.

Is de oude 17 nog aanwezig op de luchthaven?
Hij staat nog wel op de website van brandweer Schiphol.


Guus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 439
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2009, 23:54:27
De beide in BZK striping uitgevoerde tankautospuiten vervullen hun taak inderdaad als gemeentelijke brandweervoertuig, en worden hoofdzakelijk voor de gebouwenbrandbestrijding gebruikt. Echter ook andere inzetten op het openbare terrein van de luchthaven word door hun verzorgd.

De rode brandweervoertuigen (al dan niet met een "huis"-striping) worden door de uitrukdienst bediend, dat zijn dus de crashtenders, hoogwerker, hulpverleningswagens, milieu eenheden en de commandowagens.

De overige niet voor de uitrukdienst bestemde voertuigen zijn geel van kleur. Hieronder vallen dus de dienstauto's, dienstbusjes en de hagglund (die een ondersteunende taak heeft).

Hierbij moet even opgetekend worden dat de tankautospuiten aanvankelijk eigendom waren van de gemeentelijke brandweer Haarlemmermeer. Inmiddels zijn twee van de drie tankautospuiten eigendom van de luchthaven brandweer zelf, de derde staat normaal als reserve op post Sloten.

mijn dank voor je verhelderende antwoord  :)




louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2009, 19:43:33
Is de oude 17 nog aanwezig op de luchthaven?
Hij staat nog wel op de website van brandweer Schiphol.

De oude 17 is buiten dienst gesteld, echter is hij nog wel op het terrein bij de brandweer te vinden.
Het is nog onduidelijk of hij verkocht word of dat hij een andere taak binnen de luchthaven Schiphol zal krijgen.

De huidige 17 is een zusje van de 18, dus ook een Mercedes-Benz Atego met een zelfde opbouw, echter iets anders ingericht (meer gericht op milieu incidenten) verder is hij tevens ingericht als extra blusvoertuig met bumpermonitor net als de 18. Deelnemers aan het bezoek naar de Bocas en de luchthaven brandweer zullen zich de wagen in de remise nog wel voor de geest kunnen halen.


D a a f

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 06 april 2009, 16:14:15
Als je alleen naar de roepnummers zou kijken, klopt dat inderdaad.
Het zijn ook de enigste 2 voertuigen van Schiphol die per P2000 worden opgeroepen door de AC Haarlem zover ik weet.
Brandweer Schiphol wordt niet dmv P2000 opgeroepen. Alle uitrukken gaan nog steeds via het intern alarm. De voertuigen worden gealarmeerd door het Regiecentrum op Schiphol, die daarna weer aan de RAC in Haarlem laat weten dat er uitgerukt wordt en waar naartoe. De "alarmering" die je ziet op P2000 is de verwerking van de melding in GMS door de RAC Kennemerland. Echter, er gaat geen enkele pager af, behalve van hobbyisten  ;)



Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 06 april 2009, 17:28:09
Brandweer Schiphol wordt niet dmv P2000 opgeroepen. Alle uitrukken gaan nog steeds via het intern alarm. De voertuigen worden gealarmeerd door het Regiecentrum op Schiphol, die daarna weer aan de RAC in Haarlem laat weten dat er uitgerukt wordt en waar naartoe. De "alarmering" die je ziet op P2000 is de verwerking van de melding in GMS door de RAC Kennemerland. Echter, er gaat geen enkele pager af, behalve van hobbyisten  ;)



Kay, dat was mij niet bekend.
Waar dienen de capcode's dan voor die nu getitelt staan voor de posten Sloten en Rijk?

0108310 BRW Schiphol ( BvD Post Sloten )
0108311 BRW Schiphol ( Blusploeg TS-341 Post Sloten )
0108321 BRW Schiphol ( Blusploeg TS-340 Post Rijk )
0108381 BRW Schiphol ( Lichtkrant Post Sloten )   
0108382 BRW Schiphol ( Lichtkrant Post Rijk )   
0108386 BRW Schiphol ( Intern Alarm Post Sloten ) 
0108399 BRW Schiphol ( Proefalarm Post Sloten ) 

Zijn die voor toekomstige plannen of...?


D a a f

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 06 april 2009, 18:17:41
Kay, dat was mij niet bekend.
Waar dienen de capcode's dan voor die nu getitelt staan voor de posten Sloten en Rijk?

Zijn die voor toekomstige plannen of...?
De huidige "alarmeringen" die je ziet is dus een verwerking in GMS door de AC Kennemerland. Het zal tzt ook mogelijk zijn dat de AC Kennemerland brandweer Schiphol gaat alarmeren. Daar is dus met deze code's al rekening mee gehouden met het samenstellen van het huidig capcode plan.
Dit betreft overigens alleen de gebouwen brandbestrijding.


Wouter-H

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.459
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 06 april 2009, 20:46:53
De huidige "alarmeringen" die je ziet is dus een verwerking in GMS door de AC Kennemerland. Het zal tzt ook mogelijk zijn dat de AC Kennemerland brandweer Schiphol gaat alarmeren. Daar is dus met deze code's al rekening mee gehouden met het samenstellen van het huidig capcode plan.
Dit betreft overigens alleen de gebouwen brandbestrijding.

Ja, ok duidelijk.
Nou weet ik dat ook weer. Bedankt.