Trams hebben ALTIJD VOORANG zo heb ik he geleerd met theori voor me scooter. Neem aan dat het met de auto het zelfde is dan. Of trams een max. snelheid hebben weet ik niet maar dit kwam ik wel tegen op wikipedia: Snelheid 15-80 km/h voor een electrotram
Klopt Niels.. Trams hebben voorrang.. en hebben ook seinen... rood stoppen wit rijden. En snelheid klopt ook ongeveer. Ook al rijden ze soms best wel hard.. en dat is ook overbodig.. Als ik ze af entoe de erasmusbrug af zie denderen... 1 auto er voor en........ vul maar in...
mmm maar die trams nemen toch ook altijd voorrang? of hebben ze dat? hebbe ze een maximum snelheid?
hoe is de lokale brandweer voorbereid op ongevallen waarbj een tram is betrokken? hebben ze speciale uitrusting op de voertuigen of hoe zit dat?
Brandweer Rotterdam heeft oefendagen.. en dat kan van alles wezen. Maar daarin komt ook de tram voor. In deze dagen die betrekkingen hebben tot het oefenen van een ongeval met een tram. Wordt er uitgelegd hoe de tram in elkaar zit.. en zeker nu met de citadis. Hoe de tram uitgezet kan worden, pantograaf laten zaken ect. Bij trams is het wel zo. Als de bestuurder de tram zelf uit kan zetten doet hij dat ook... brandweer doet dit dus alleen als het slachtoffer gewond is of bekendeld zit. Je oefent ook het opliften van een tram op welke punten je de tram kan opheffen zie:
http://kazernebaan.mediatv.nl/item/0010/0010.htm even scrollen en je ziet de foto's
Overigens oefenen... niet altijd de tram hoor.. ook metro. In Capelle/prinsalexanderpolder/ommoord ligt de metrolijn boven gronds dus ook hier wordt aanrijding metro/auto geoefend. Verders wordt ook in de spoortunnels geoefend voor een eventuele brand. Dit kan zonder ademlucht zijn en gewoon alleen kijken waar je binnen komt en hoe dat er dan uit ziet.. en waar je heen gaat.. kortom gewoon even kennis opbouwen hoe ziet de tunnel/station er uit en waar zitten de nooddeuren.
1 of 2 keer in het jaar wordt er zon oefening gehouden, meestal s'nachts want dan rijden de metros niet. En heb je ook geeen last van stremmingen. Op zo'moment wordt er realistich geoefend. En worden ook de voertuigen gealarmeerd voor spoortunnelbrand zoals het in het echt ook zou gaan. Treinen worden ook geoefend maar niet vaak. meestal theoretisch. En ook 1 keer in het jaar in een tunnel.
Voertuigen zijn gewoon het zelfde. de hefkussne op de foto zullen de meeste regio's wel hebben. Ze worden immers niet alleen gebruikt voor trams ect. In Rotterdam staater op de Kazerne Prins Alexanderpolder de MOA. (Metro ongevallen aanhanger) in deze aanhanger.. (lijkend op een boedelbak die je bij het tankstation kan huren) zitten allei spullen die je kan gebruiken voor metro's/ treinen.. het zware materieel.. ( heb hem nog nooit inactie gezien... omdat hij niet gelijk opgeroepen wordt. En meetal al terug kan keren voor hij ter plaatse is. Overigens de aanhanger wordt getrokken door de tankautospuit.Mocht er metrongval binnnen komen. En die kazerne wordt gealarmeerd nemen ze hem gelijk mee.. en ook de ac wordt daar voor ingelicht.) Op de autoladder zit een stok (kan even niet op de naam komen) om te aarde.. controleren of het stroom van de bovenleiding is.
Samenwerking brandweer en ret is ook niet altijd even vlekkeloos.. Bevelvoerder eerste tas die uitruk vraagt ook gelijk of het stroom er af is.. en meestal is het antwoord nee.. en duurd het erg lang voor dat, dat wel gebeurd is. Jammer.. weer minuten verloren. Maar gelukkig kan de bevelvoerder met twee hendels in de buurt ook de stroom er af halen. Enkelt de RET is daar nooit zo gelukkig mee.. Maar het is soms niet anders.
Uitrukvoorstel is altijd
2x ts, 1x al, 1x hv, 1x ovd
Dit is voor trams ect.
ondergronds:
4x ts, 1x hv, 1x abh, 1x ha, 1x al, 2x districts officer, 2x regionaal officier, 1x ags, 1x td