Auteur Topic: 07-08-2006 Auto tussen twee trams Delftseplein, Rotterdam  (gelezen 12120 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fire Duif

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 09 augustus 2006, 13:47:36
Trams hebben ALTIJD VOORANG zo heb ik he geleerd met theori voor me scooter. Neem aan dat het met de auto het zelfde is dan. Of trams een max. snelheid hebben weet ik niet maar dit kwam ik wel tegen op wikipedia: Snelheid 15-80 km/h voor een electrotram

Klopt Niels.. Trams hebben voorrang.. en hebben ook seinen... rood stoppen wit rijden. En snelheid klopt ook ongeveer. Ook al rijden ze soms best wel hard.. en dat is ook overbodig.. Als ik ze af entoe de erasmusbrug af zie denderen... 1 auto er voor en........ vul maar in...

mmm maar die trams nemen toch ook altijd voorrang? of hebben ze dat? hebbe ze een maximum snelheid?


hoe is de lokale brandweer voorbereid op ongevallen waarbj een tram is betrokken? hebben ze speciale uitrusting op de voertuigen of hoe zit dat?

Brandweer Rotterdam heeft oefendagen.. en dat kan van alles wezen. Maar daarin komt ook de tram voor. In deze dagen die betrekkingen hebben tot het oefenen van een ongeval met een tram. Wordt er uitgelegd hoe de tram in elkaar zit.. en zeker nu met de citadis. Hoe de tram uitgezet kan worden, pantograaf laten zaken ect. Bij trams is het wel zo. Als de bestuurder de tram zelf uit kan zetten doet hij dat ook... brandweer doet dit dus alleen als het slachtoffer gewond is of bekendeld zit. Je oefent ook het opliften van een tram op welke punten je de tram kan opheffen zie: http://kazernebaan.mediatv.nl/item/0010/0010.htm even scrollen en je ziet de foto's  ;)
Overigens oefenen... niet altijd de tram hoor.. ook metro. In Capelle/prinsalexanderpolder/ommoord ligt de metrolijn boven gronds dus ook hier wordt aanrijding metro/auto geoefend. Verders wordt ook in de spoortunnels geoefend voor een eventuele brand. Dit kan zonder ademlucht zijn en gewoon alleen kijken waar je binnen komt en hoe dat er dan uit ziet.. en waar je heen gaat.. kortom gewoon even kennis opbouwen hoe ziet de tunnel/station er uit en waar zitten de nooddeuren.
1 of 2 keer in het jaar wordt er zon oefening gehouden, meestal s'nachts want dan rijden de metros niet. En heb je ook geeen last van stremmingen. Op zo'moment wordt er realistich geoefend. En worden ook de voertuigen gealarmeerd voor spoortunnelbrand zoals het in het echt ook zou gaan. Treinen worden ook geoefend maar niet vaak. meestal theoretisch. En ook 1 keer in het jaar in een tunnel.

Voertuigen zijn gewoon het zelfde. de hefkussne op de foto zullen de meeste regio's wel hebben. Ze worden immers niet alleen gebruikt voor trams  ect. In Rotterdam staater op de Kazerne Prins Alexanderpolder de MOA. (Metro ongevallen aanhanger) in deze aanhanger.. (lijkend op een boedelbak die je bij het tankstation kan huren) zitten allei spullen die je kan gebruiken voor metro's/ treinen.. het zware materieel.. ( heb hem nog nooit inactie gezien... omdat hij niet gelijk opgeroepen wordt. En meetal al terug kan keren voor hij ter plaatse is. Overigens de aanhanger wordt getrokken door de tankautospuit.Mocht er metrongval binnnen komen. En die kazerne wordt gealarmeerd nemen ze hem gelijk mee.. en ook de ac wordt daar voor ingelicht.) Op de autoladder zit een stok (kan even niet op de naam komen) om te aarde.. controleren of het stroom van de bovenleiding is.

Samenwerking brandweer en ret is ook niet altijd even vlekkeloos.. Bevelvoerder eerste tas die uitruk vraagt ook gelijk of het stroom er af is.. en meestal is het antwoord nee.. en duurd het erg lang voor dat, dat wel gebeurd is. Jammer.. weer minuten verloren. Maar gelukkig kan de bevelvoerder met twee hendels in de buurt ook de stroom er af halen. Enkelt de RET is daar nooit zo gelukkig mee.. Maar het is soms niet anders.

Uitrukvoorstel is altijd
2x ts, 1x al, 1x hv, 1x ovd
Dit is voor trams ect.

ondergronds:
4x ts, 1x hv, 1x abh, 1x ha, 1x al, 2x districts officer, 2x regionaal officier, 1x ags, 1x td



Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #16 Gepost op: 09 augustus 2006, 13:52:26
Verkeerd, ze hebben niet ALTIJD voorrang.
Lees mijn theorieboek motor dr maar eens op na ;)


Fire Duif

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 09 augustus 2006, 13:55:20
Verkeerd, ze hebben niet ALTIJD voorrang.
Lees mijn theorieboek motor dr maar eens op na ;)

Wanneer hebben ze dan geen voorrang volgens jou.... elke overgang hier... boord voorrang verlenen aan de tram.

En zelfs kruisingn worden voor deze ondingen op rood gehouden.. omdat die knikkende slang weer voorrang heeft.


ralfw

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 09 augustus 2006, 14:57:57
Fire-Duif, bedankt voor je duidelijke uitleg 8)


CHristian

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 437
  • Geslacht: Man
Reactie #19 Gepost op: 09 augustus 2006, 17:54:33
Wanneer hebben ze dan geen voorrang volgens jou.... elke overgang hier... boord voorrang verlenen aan de tram.

En zelfs kruisingn worden voor deze ondingen op rood gehouden.. omdat die knikkende slang weer voorrang heeft.

Beslist niet overal, op sommige overgangen hebben ze geen voorrang.
Bijvoorbeeld overgang Beukendaal/Molenvliet.  Let maar op de naar beneden gerichte driehoek voor de tram.
Het zijn ook geen stoplichten maar waarschuwingslichten.




Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #20 Gepost op: 09 augustus 2006, 18:02:34
Dennis heeft gelijk, en ik zal het zo eens opzoeken in mn theorieboek van bromfiets


Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #21 Gepost op: 09 augustus 2006, 18:08:02
Jammer ik had een apart blaadje waar het op stond maar heb ik weggegooid omdat ik mijn certificaat al heb.

In mijn boek staat:

Citaat
Trams
Bestuurders moeten op gelijkwaardige wegen voorrang verlenen aan bestuurders van trams (zowel van links als van rechts).

Meer staat er jammer genoeg niet in over de voorrang van trams


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #22 Gepost op: 09 augustus 2006, 19:52:04
 :-\ :-\ :-\ Oke dat is best knap als je dat voor elkaar kan krijgen  :-\ :-\ :-\


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #23 Gepost op: 09 augustus 2006, 19:59:51
Verkeerd, ze hebben niet ALTIJD voorrang.
Lees mijn theorieboek motor dr maar eens op na ;)

Klopt 9 van de 10 keer heeft een tram voorrang maar er zijn uitzonderingen! Als jij op een voorrangsweg rijdt en de tram wilt deze weg oprijden dan heeft hij geen voorrang!

hoe is de lokale brandweer voorbereid op ongevallen waarbj een tram is betrokken? hebben ze speciale uitrusting op de voertuigen of hoe zit dat?

Tuurlijk hebben ze dat! Er zijn hier in Haaglanden zelfs hele HTM procedures voorals er een ongeval met zo een ding gebeurd! Er wordt ook mee geoefend! Neem bijvoorbeeld tramheffen  :D De grote kraan van Den-Haag wordt meestal ook gealarmeerd bij een tram ongeval! De grote steden moeten hier wel op voorbereid zijn!


ralfw

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 09 augustus 2006, 20:11:03
inderdaad ;)




FireSeeker

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 09 augustus 2006, 20:12:57
Beslist niet overal, op sommige overgangen hebben ze geen voorrang.
Bijvoorbeeld overgang Beukendaal/Molenvliet.  Let maar op de naar beneden gerichte driehoek voor de tram.
Het zijn ook geen stoplichten maar waarschuwingslichten.

Bij de Beukendaal heeft dat niks met de tram te maken omdat de tram altijd wit(groen) krijgt wanneer hij bij een station vertrekt.

In Rotterdam is het zo prachtig gemaakt dat voor een tram alle verkeerslichten voor al het verkeer dus ook de voetgangers zo snel mogelijk op rood gaat om zo snel mogelijk die tram door te kunnen laten.

Bij het ongeval van FireDuif is het duidelijk dat de trams voorrang hebben. Omdat de taxi een een soort oprit opgaat.


Fire Duif

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 09 augustus 2006, 21:20:10
Bij de Beukendaal heeft dat niks met de tram te maken omdat de tram altijd wit(groen) krijgt wanneer hij bij een station vertrekt.

In Rotterdam is het zo prachtig gemaakt dat voor een tram alle verkeerslichten voor al het verkeer dus ook de voetgangers zo snel mogelijk op rood gaat om zo snel mogelijk die tram door te kunnen laten.

Bij het ongeval van FireDuif is het duidelijk dat de trams voorrang hebben. Omdat de taxi een een soort oprit opgaat.

Rotterdamse traditie.. dat.. ***** ding heeft altijd voorrang hier! Of ze nemen het.


ralfw

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 09 augustus 2006, 21:45:16
ze nemen gewoon voorrang


Fire Duif

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 09 augustus 2006, 21:46:00
soms wel... maar zoals ik al zei.. theori hebben ze misschien soms geen voorrang.. mar in Rotterdam zorgen ze gewoon er voor dat ze voorrang hebben ;)


ralfw

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 09 augustus 2006, 21:48:49
aanpakken die hap... daar zijn onze collega's van de politie toch voor