Auteur Topic: Tweezijdig aanrijden met WO.  (gelezen 10837 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #75 Gepost op: 20 januari 2009, 01:44:38
Het is volgens mij nog steeds een uitrukvoorstel................het is dus ook niet gezegd dat het zo moet.

Het voorstel is gebaseerd op de inzetprocedure

Buiten het feit dat je een paar extra handjes heb zie ik het nut niet van die TS...........wat is nu het probleem bij jullie dat hij niet wordt gealarmeerd? Als er een beroepsbezetting op de kazerne zit dan is de functie van een TS ondergesteld bij een waterongeval Er is geen bezetting voor dus rukt die ook niet uit. Tegen de tijd dat de TS vanaf een andere (vrijwillige neem ik aan) kazerne is aangekomen liggen de duikers al in het water.

Wat kan de TS bemanning extra dan boven de bezetting van een WO?

De BEV van de TAS heeft de leiding van de inzet, lees toch eens terug naar de inzetprocedure...
Misschien bedoel je op het feit, dat de WO als eerste bemand moet worden, ipv de TAS (zoals nu dus ook gebeurd in Alphen en Gouda, en dus de enige juiste is). De WO voor de TAS, maar een TAS zal er dus ook moeten komen en waar vandaan is het probleem van de slimme dames en heren, maar volgens de procedure moet hij er wel bijkomen.
Niet marchanderen in die procedures, die zijn er om te volgen in Nederland.


Shave

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Man
    • Oeteljee Den Bosch
  • Specialisatie: Chauffeur/pompbediener, gaspakdrager, DPL
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #76 Gepost op: 20 januari 2009, 09:35:12
Shave, ik mag toch aannemen dat ook bij jullie de leidraad bestrijding waterongevallen wordt gevolgd. Daarin staat precies omschreven welke taken er zijn weggelegd voor de duikers en voor de bemanning van de TS.
Je schreef eerder:Dat kan best, toch wordt er in elke opleiding geleerd dat een ondersteunend voertuig niet zelfstandig optreedt bij spoedeisende meldingen. Beetje vreemd dat na de diverse dodelijke waterongevallen er nog steeds van af geweken wordt.
Inderdaad heeft de DPL de leiding over de duikers, maar zeker niet over het hele incident. Vaak zijn DPL's hoofdbrandwachten en die zijn niet opgeleidt om als bevelvoerder op te treden.

Gr Hans

Leuke discussie dit. De leidraad wordt bij ons ook in hoofdlijnen gevolgd. Opleidingen binnen brandweer Nederland zijn niet per definitie de praktijk. Zie het als handvat en leer de rest op de werkvloer. Er staat in de opleiding ook dat we niet dieper mogen duiken dan 15 meter maar wat nu als we een oppervlakte slachtoffer hebben wat onder het oog van het publiek en duikers verdwijnt onder water en zakt naar 20 meter. Staan we dan ook met de leidraad en opleidingsboeken te zwaaien dat we niet dieper gaan dan 15 meter? Jammer voor het slachtoffer maar wel een tevreden duikploeg immers ze leven de leidraad na....immers elk korps heeft tegenwoordig toch aanvalsplannen van watergebieden en is men direct op de hoogte van de actuele diepte op die plaats??? Of zouden we dan toch een uitzondering maken........

De leiding over het incident heb ik het niet gehad. Ik had het over duiktechnische aspecten. Overigens lijkt het mij dat een bevelvoerder uit een niet duikend korps vertrouwen heeft als een DPL zijn inzet bepaald. Een bevelvoerder kan nog zo hard roepen maar als de DPL een andere visie heeft zou ik mijn geld daar toch liever op zetten ;)
Neem ook eens een kijkje op http://www.oeteljee.nl


Shave

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Man
    • Oeteljee Den Bosch
  • Specialisatie: Chauffeur/pompbediener, gaspakdrager, DPL
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #77 Gepost op: 20 januari 2009, 09:37:57
Hans netjes verwoord.
Shave, wie dekt jullie wijze van optreden bestuurlijk/juridisch af?

Alles ligt vast op papier.

Daarnaast een stukje uit de Leidraad bestrijding waterongevallen:

Citaat
Duidelijk moet zijn dat de Leidraad, hoe gedetailleerd ook, voor iedere brandweerorganisatie een
specifieke uitwerking vergt. Ook daarvoor geeft de Leidraad handvatten. Het is, mede met het
oog op de juridische positie van de werkgever in geval van ongevallen, van groot belang dat die
uitwerking, zeker wanneer op onderdelen wordt afgeweken van de Leidraad, goed gedocumenteerd
wordt
. Met name zal dan aandacht geschonken moeten worden aan de wijze waarop de
veiligheid, op een andere wijze dan beschreven in de Leidraad, toch gegarandeerd wordt
.
Neem ook eens een kijkje op http://www.oeteljee.nl


Shave

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Man
    • Oeteljee Den Bosch
  • Specialisatie: Chauffeur/pompbediener, gaspakdrager, DPL
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #78 Gepost op: 20 januari 2009, 09:46:19
Nog ter informatie een stukje uit de Leidraad m.b.t. de samenstelling van een duikploeg:

Citaat
Voor het uitvoeren van duikwerkzaamheden heeft de brandweerduikploeg ten minste de volgende
bezetting:
• een duiker
• een reserveduiker
• een duikploegleider
• een assistent duikploeg (bijv. chauffeur waterongevallenwagen).

Onze duikploeg rukt uit met:

2 duikers
2 aankleders/dpl
Bevelvoerder/DPL
Chauffeur WO

Chauffeur HV/AL
Assistent HV/AL

Maakt samen 8 personen.

Bij inzetten buiten de gemeente komt daar een TS bij.
Neem ook eens een kijkje op http://www.oeteljee.nl


Powerliner

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 20 januari 2009, 16:34:05
Nog ter informatie een stukje uit de Leidraad m.b.t. de samenstelling van een duikploeg:

Onze duikploeg rukt uit met:

2 duikers
2 aankleders/dpl
Bevelvoerder/DPL
Chauffeur WO

Chauffeur HV/AL
Assistent HV/AL

Maakt samen 8 personen.

Bij inzetten buiten de gemeente komt daar een TS bij.

Waarom alarmeer je niet jullie vrijwilligers om met een WO uit te rukken met de TS?