Weet je zeker dat jouw plan van aanpak de juiste is in deze situatie.
Dat hoor je meestal pas bij de nabespreking.
Die BO105 is dus geen Chinook met de halve Luchtmobiele brigade aan boord. En rook uit de motorruimte is wat anders als we staan in de fik!
Uit jouw info blijkt situatie verkeersongeval stabiel, voldoende medisch personeel, en politie ter plaatse. Probleem blijft de niet inzetbaarheid van de Defensie TS. Omdat ik gezien de aard van de beknelling weinig kan doen totdat de HV ter plaatse is, (ik denk dat we voor het type beknelling twee rammen nodig hebben om een dashroll te doen) zou ik kiezen voor:
BVD, CH en 3-4 met TS blijven bij verkeersongeval, ivm veiligheid en SO en verantwoordelijkheid.( ligt bij brw) Omdat er voldoende POL en KMar is zou ik mijn 1+2 door de Kmar met Prio 1 in hun voertuig laten brengen naar de Def TS zodat die inzetbaar wordt voor de noodlanding. ( geen crash, dus betekent dat de piloot het toestel nog kan controleren) Zodra de 2e TS of HV aanwezig is ( op laten halen door motoragent en onder begeleiding naar plaats incident laten brengen) gaan we weer verder met bevrijden bestuurder.
Echter een vraag die mij bezig hield was hoever kom je met het redgereedschap als je moet knippen in een tank??? Iemand ervaring mee???
Ik heb geen filmpje van de laatste botsproef met een YPR, maar geloof mij maar dat je hele goede kreukelzones hebt, en de kooi konstruktie verschrikkelijk sterk is. Dus een vekeersongeval is geen probleem de kans dat je na een verkeersongeval bekneld raakt is minimaal. Dus knippen is niet nodig.
Ervaring met knippen niet, maar ik denk dat het ongeveer het zelfde probleem is als met gepantserde personen wagens. Te sterk voor standaard hydraulische apparatuur. Aan de andre kant, als er veel alluminium in verwerkt zit kan je met een schaar weer makkelijk knippen. Zo'n pansterwagen is gemaakt om kogels en granaten tegen te houden, dus explosies en puntbelasting, maar niet om hydraulische krachten op lasnaden en scharnieren te weerstaan.