Auteur Topic: CASUS: Improviseren of niet  (gelezen 49582 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #30 Gepost op: 04 augustus 2006, 06:52:18
Fred

Ik zat mijn al af te vragen waarom niemand daar naar informeerde. Dus bij deze het antwoord. Het gaat om een Bolkow BO105 helicopter, Een lichte verkenningshelicopter die een motorstoring heeft. Heeft twee inzittende deze geven aan dat het rook uit de motorruimte komt maar dat er geen zichtbaar vuur is en de instrumenten geven dit ook niet aan. 


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #31 Gepost op: 04 augustus 2006, 07:05:04
Even wat aanvullende informatie.

Inmiddels is een tweede ambulance gearriveerd, een vrijwilliger die op vakantie zou gaan meldt zich samen met zijn vrouw. Beide zijn tevens lid van de plaatselijke Rode Kruis groep en vraag of zij nog van nut kan zijn. Tevens arriveerd er een tweede politieauto om te helpen met het afzetten van de plaats incident en om te helpen het inmiddels vast lopende verkeer te gaan regelen. Want van uit de plaats staan nu inmiddels een tiental auto's vast en aan de kant van waar de tweede tankautospuit van het naburige korps vandaan moet komen staan ook al een tiental auto's vast waaronder een aantal met caravan. Tevens krijg je van de defensiebrandweer het bericht dan men nog steeds met twee man te kort zit en dat inmiddels ook de zau (ziekenauto in militaire term) van het militaire complex is gearriveerd bij hun. 



Even een brandend vraag aan jullie bevelvoerders en Officieren van dienst.

Weet je zeker dat jouw plan van aanpak de juiste is in deze situatie.



squad61

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 04 augustus 2006, 08:37:23
Citaat
Weet je zeker dat jouw plan van aanpak de juiste is in deze situatie.
Dat hoor je meestal pas bij de nabespreking.
Die BO105 is dus geen Chinook met de halve Luchtmobiele brigade aan boord. En rook uit de motorruimte is wat anders als we staan in de fik!
Uit jouw info blijkt situatie verkeersongeval stabiel, voldoende medisch personeel, en politie ter plaatse. Probleem blijft de niet inzetbaarheid van de Defensie TS. Omdat ik gezien de aard van de beknelling weinig kan doen totdat de HV ter plaatse is, (ik denk dat we voor het type beknelling twee rammen nodig hebben om een dashroll te doen) zou ik kiezen voor:
BVD, CH en 3-4 met TS blijven bij verkeersongeval, ivm veiligheid en SO en verantwoordelijkheid.( ligt bij brw) Omdat  er voldoende POL en KMar is zou ik mijn 1+2 door de Kmar met Prio 1 in hun voertuig laten brengen naar de Def TS zodat die inzetbaar wordt voor de noodlanding. ( geen crash, dus betekent dat de piloot het toestel nog kan controleren) Zodra de 2e TS of HV aanwezig is ( op laten halen door motoragent en onder begeleiding naar plaats incident laten brengen)  gaan we weer verder met bevrijden bestuurder.

Citaat
Echter een vraag die mij bezig hield was hoever kom je met het redgereedschap als je moet knippen in een tank??? Iemand ervaring mee???
Ik heb geen filmpje van de laatste botsproef met een YPR, maar geloof mij maar dat je hele goede kreukelzones hebt, en de kooi konstruktie verschrikkelijk sterk is. Dus een vekeersongeval is geen probleem de kans dat je na een verkeersongeval bekneld raakt is minimaal.  Dus knippen is niet nodig.
Ervaring met knippen niet, maar ik denk dat het ongeveer het zelfde probleem is als met gepantserde personen wagens. Te sterk voor standaard hydraulische apparatuur. Aan de andre kant, als er veel alluminium in verwerkt zit kan je met een schaar weer makkelijk knippen. Zo'n pansterwagen is gemaakt om kogels en granaten tegen te houden, dus explosies en puntbelasting, maar niet om hydraulische krachten op lasnaden en scharnieren te weerstaan.


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #33 Gepost op: 04 augustus 2006, 19:43:12
Squad61 bednakt voor je antwoord!

Even een brandend vraag aan jullie bevelvoerders en Officieren van dienst.

Weet je zeker dat jouw plan van aanpak de juiste is in deze situatie.



Ja op zo een moment doe je wat je denkt dat het beste is! Ik heb in dit geval gekozen om de regels te volgen en niet eigenhandig mijzelf van het incident te halen! Als de centralisten zeggen dat de tweede TS het niet op tijd haalt en of ik ernaar toe wilt dan zullen we dat uiterraard opvolgen! Ik zou dit wel in overleg met de AC doen!

Voor het tweede valt ook wat te zeggen maar denk toch niet dat het een goed oplossing is! De man zit dan wel bekneld en kan geen kant op maar denk niet dat het de oplossing is om hem te laten zitten en door te rijden naar de basis! Ik ga ervanuit dat de centralisten inmiddels weten hoe lang het nog duurt voordat die TS TP is op de basis!


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #34 Gepost op: 06 augustus 2006, 10:18:48

Ik heb in dit geval gekozen om de regels te volgen en niet eigenhandig mijzelf van het incident te halen! Als de centralisten zeggen dat de tweede TS het niet op tijd haalt en of ik ernaar toe wilt dan zullen we dat uiterraard opvolgen! Ik zou dit wel in overleg met de AC doen!


Begrijp ik hier uit de je als bevelvoerder/Officier van Dienst gaat vragen wat je nu moet doen. En wat hun dan voorstellen, Dat gaat je dan doen. Of heb ik het nu verkeerd.
Of bedoel je dat je de ac na laat vragen wanneer de 2de Tankautospuit te plaatsen kan zijn. En neem je van uit die kennis een beslissing wat je gaat doen. 




louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #35 Gepost op: 06 augustus 2006, 10:25:05
AANVULLENDE INFORMATIE

De ac meld aan je dat het hulpverleningsvoertuig inmiddels onder weg is naar je toe en dat de 2de opgeroepen tankautospuit net de kazerne verlaten heeft.


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #36 Gepost op: 06 augustus 2006, 17:58:59
Begrijp ik hier uit de je als bevelvoerder/Officier van Dienst gaat vragen wat je nu moet doen. En wat hun dan voorstellen, Dat gaat je dan doen. Of heb ik het nu verkeerd.
Of bedoel je dat je de ac na laat vragen wanneer de 2de Tankautospuit te plaatsen kan zijn. En neem je van uit die kennis een beslissing wat je gaat doen. 

Dat laatste bedoel ik! Ik zal niet zonder overleg van het incident gaan! Ik zou na de aanvulende informatie willen weten hoelang het nog duurt voordat die heli er is en of de tweede TS dat denk te gaan redden binnen die tijd!

Groet Ronald.


squad61

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 07 augustus 2006, 12:53:44
Prima, ik blijf bij mijn inzet. Twee man van de TS worden door de KMAR naar de Defensie TS gebracht zodat deze inzet gereed is om standby te staan voor de noodlanding. ( een BO105 is niet zo groot, en ik ga ervan uit dat die defensie TS voldoende slagkracht heeft om de inzet te doen.) Met de overige 3 bemanningsleden blijf ik bij het ongeval in afwachting van de HV. Afhankelijk van de slagkracht van de defensie TS gaat de tweede burger TS naar de noodlanding (als dat dan nog nodig is) of komt naar het verkeersongval om mijn TS weer aan te vullen.  De OVD mag zelf bepalen naar welk incident hij wil. Het verkeersongeval is stabiel, de noodlanding nog niet, maar ik weet niet of hij daar wel bevoegd is om op te treden.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #38 Gepost op: 07 augustus 2006, 14:00:12
Dat laatste bedoel ik! Ik zal niet zonder overleg van het incident gaan! Ik zou na de aanvulende informatie willen weten hoelang het nog duurt voordat die heli er is en of de tweede TS dat denk te gaan redden binnen die tijd!

Groet Ronald.

Ronald

De helicopter is inmiddels te horen vanaf plaats incident. dus inmiddels erg dichtbij. De 2de tankautospuit heeft vlogens de ac de kazerne net verlaten en is onderweg.


goud3634

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.468
  • Geslacht: Man
    • 112krimpen.nl
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: brandwacht
Reactie #39 Gepost op: 07 augustus 2006, 14:18:33
Mijn brandende vraag is hoeveel POB zijn er aan boord van de helikopter, en is er bij dat incident van die tank en personenvoertuig een groot grasveldje ? Dan kan je misschien die helikopter op veilige afstand wel op dat grasveldje laten landen.




louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #40 Gepost op: 07 augustus 2006, 18:46:48
Mijn brandende vraag is hoeveel POB zijn er aan boord van de helikopter, en is er bij dat incident van die tank en personenvoertuig een groot grasveldje ? Dan kan je misschien die helikopter op veilige afstand wel op dat grasveldje laten landen.

Het aantal personen aan boord was al vermeld (hierboven aan de bladzijde). Het zijn twee inzittende. Wat betreft je vraag over een grasveldje dichtbij het incident.
Laat ik hier even een paar dingen opnoemen waarom de helicopter op het defensieterrein land. Dit om de situatie iets duidelijker te maken en tevens om een beetje inzicht te krijgen waarom dat tevens niet zo verstandig is.

1. Er bevinden zich op de meeste militaire terreinen een vast aangewezen plek waar een helicopter veilig kan landen.
2. Een veilige plek wil zeggen, dat als de helicopter echt neerstort er geen personen in de buurt van de helicopter bevinden die getroffen kunnen worden door brokstukken. Zo als stukken van de rotorbladen.
3. De Defensiebrandweer is in zo geval opgeleid om met die soort ongevallen te kunnen worden ingezet.

En even terug komen op de situatie in de Casus. De omschrijving van de locatie waar het incident is. Geeft tevens een beeld waar en wat er allemaal rondom te zien is. Zo staat er dat het incident bij een zij-ingang van het militaire complex is gebeurd en dat er Marechaussee stond om het verkeer te regelen. Wat dus inhoud dat het rupsvoertuig bezig was van het militaire complex de weg over te steken naar de overkant, waar dus vermoedelijk het oefenterrein ligt. Tevens ligt het militaire complex in het bos. En er staat dat aan beide zijdes van de weg inmiddels een tiental auto's stilstaan. Waarbij enkele met caravans. Dus inmiddels ook een hoop kijkers. Lijkt mijn geen goede plek om een helicopter te laten landen met een probleem, als deze een crash maakt dat zullen er zeker meer gewonden vallen. Jullie weten zelf wel wat er gebeurd als er ergens een helicopter land, dat zie je een hoop mensen naar die plek toelopen. Trouwens voor de duidelijk een BO105 is dezelfde helicopter waarmee de politie uitgerust is en waar vroeger de eerste traumavluchten met helicopters meegemaakt werden. Hoop dat het verhaal duidelijk is.       


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #41 Gepost op: 07 augustus 2006, 19:08:27
Ronald

De helicopter is inmiddels te horen vanaf plaats incident. dus inmiddels erg dichtbij. De 2de tankautospuit heeft vlogens de ac de kazerne net verlaten en is onderweg.

Dat betekend dat het minstens nog 20 minuten gaat duren voordat die TS er is! Er zit dus denk ik niks anders op dan de twee man die op de basisi werken daar naar toe te laten gaan! De TS krijgen ze niet mee want die hebben we zelf nodig dus ze gaan maar bij de Marechaussee liften! Aanvankelijk hoe de situatie verloopt mag de aanstormende TS de incomplete TS aanvullen of doorrijden naar de basis! In eerste instantatie zoals het er nu voor staat mogen ze naar het incident met het rupsvoertuig toe komen!

Nu wil ik van de AC nog weten wat mijn reseves zijn mocht de heli neer storten en de tweede TS door gaat naar de basis! En hoe lang het gaat duren voor dat deze TP zijn!


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #42 Gepost op: 07 augustus 2006, 19:21:46
Nu wil ik van de AC nog weten wat mijn reseves zijn mocht de heli neer storten en de tweede TS door gaat naar de basis! En hoe lang het gaat duren voor dat deze TP zijn!

Ronald

Veel reserve heb je niet. De aankomst van de tweede tankautospuit zal nog zo 15 minuten duren. De verwachting is dat de hulpverleningswagen ook ongeveer nog 20 a 25 minuten nodig heeft. Tja ik weet niet wat je verder aan reserve verwacht. Maar als het meer materieel is en extra mankracht dat zullen deze van de stad moeten komen en dat is zo 45 minuten rijden. Dus zou ik niet te lang wachten met b.v. een derde tankautospuit of een haakarmwagen met b.v. een schuimbluscontainer of een andere voertuig wat je denk nodig te hebben.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #43 Gepost op: 10 augustus 2006, 17:16:35
Ik krijg het idee dat er inmiddels een tweetal deelnemers afgevallen zijn in deze casus. Word het te moeilijk of heeft men er geen zin meer in. Vraag mijn dit even af.


ralfw

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 10 augustus 2006, 17:45:51
ik heb helaas geen tijd sorry louis!