Auteur Topic: CASUS: Improviseren of niet  (gelezen 49576 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #15 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:12:31
hmmm... leuk en interresante casus Louis! Het duurt alleen ontzettend lang voordat die HV er is begrijp ik uit jouw verhaal!  :-\

Wat ik wil weten:
- De RAC meld mij aanrijdend, dat een heli een noodlandig wil gaan maken! Word ik van het incident (ongeval met tank/rupsvoertuig) afgehaald of moet ik daar naar toe? (anders heb ik geen *PIEP* aan die informatie)?

Voorlopig handel ik zo:
Mijn opdracht als bevelvoerder was ter plaatse gaan naar het ongeval met het rupsvoertuig! Ik zal aanrijdend alvast om die HV vragen (die is namelijk zo lang onderweg die kunnen we beter maar alvast alarmeren). Ik ga er vanuit dat de difensiebrandweer naar die heli gaat maar dat is een taak van de centralisten om dat te bepalen! Tevens ga ik er van uit dat de OvD naar het ongeval komt!

Vraag aan Louis:
Is die HV op 45 minuten een HV-1 en met zwaar materieel?


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:18:26
Ik laat nog 3 extra ambulance's komen, en ik laat nog een korpsalarm uit gaan, van de gemeentelijke brandweerkorps, dat die met spoed met de DB of iets anders met spoed naar de vliegbasis moeten gaan. Die kunnen gekoppeld worden aan ervaren defensiebrandweerlieden. De CH is en blijft de bestuurder + P van het wagen, omdat deze het wagen beter kent als de gemeentelijke brandweer inzet. De B idendito.
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #17 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:27:52
Ronald

Die Hulpverleningswagen is inderdaad een HV-1 of een HA+HVH-1.
Op de eigen tankautospuit bevind zich standaard een redset, Ook op de tankautospuit van de defensiebrandweer.

De reden dat je van de AC tevens de melding doorkrijgt van een helicopter die een noodlanding wil maken op het militaire complex zit hem in het feit dat verschillende gemeentes afspraken hebben met bedrijfs en defensiebrandweerkorpsen. Dit houd onderanderen in dat bij een incident op het terrein van zo bedrijfsbrandweer tevens de gemeentelijke brandweer op de hoogte word gebracht dat er een situatie of een incident aan het plaats vinden is. Een leidinggevende kan daaruit de beslissing nemen om personeel alvast te laten opkomen. Ook neem hij contact op of ze hulp nodig hebben. Vandaar dat je deze informatie kreeg. Jou eerste zorg is het ongeval tussen de personenwagen en het rupsvoertuig. De helicopter is in principe voor de defensiebrandweer.     


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #18 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:35:09
Ik laat nog 3 extra ambulance's komen, en ik laat nog een korpsalarm uit gaan, van de gemeentelijke brandweerkorps, dat die met spoed met de DB of iets anders met spoed naar de vliegbasis moeten gaan. Die kunnen gekoppeld worden aan ervaren defensiebrandweerlieden. De CH is en blijft de bestuurder + P van het wagen, omdat deze het wagen beter kent als de gemeentelijke brandweer inzet. De B idendito.

Joost

Bedoel je dat je binnen het eigen korps nog eens een korpsalarm wil laten uitgaan. En deze met een dienstbus naar het militaire complex wil laten gaan.
In dat geval wil ik er even op wijzen dat in de intro staat dat het korps maar één wagen heeft namelijk een 4x4 tankautospuit. Tevens vermelde ik dat een deel van de manschappen tevens beroeps zijn bij de defensiebrandweer. Dat is dus eigenlijk het probleem in deze situatie.


ralfw

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:37:19
oke, als de 2e TS ter plaatse is die ik gevraagt heb laat de eerste TS van ons korps naar de basis gaan om daar de uitruk aan te vullen! draag het ongeval over aan de bevelvoerder van het buurkorps en de OVD...




Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:43:03
Dat dacht ik al! Ik hou mij dus bezig met het ongeval en we gaan de bestuurder bevrijden volgens de standaard procedure! Ik neem aan dat de ambu's gaan opschalen aangezien er 9 manschappen in het rupsvoertuig zaten die alle even nagekeken moeten worden! Daarbij nog twee slachtoffers in de personenauto! Gelukkig maken alle herrie dus leven nog!  Ambu opschaling is niet mijn zorg dus hou ik mij ook verder niet mee bezig! De HV laat ik nog steeds doorkomen maar we gaan alvast starten met het redgereedschap dat op de TS ligt!

In het rupsvoertuig hoeft niet geknipt te worden want alle bemanningsleden zijn eruit! Echter een vraag die mij bezig hield was hoever kom je met het redgereedschap als je moet knippen in een tank??? Iemand ervaring mee???

Om even met de centralisten mee te denken! Volgens de intro hebben we nog 1 TS over die op 20 minuten rijden zit! Alarmeren voor de defensiebrandweer!



Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #21 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:45:15
oke, als de 2e TS ter plaatse is die ik gevraagt heb laat de eerste TS van ons korps naar de basis gaan om daar de uitruk aan te vullen! draag het ongeval over aan de bevelvoerder van het buurkorps en de OVD...

Volgens mij is het handiger er zelf te blijven staan aangezien je toch een incident gaat opstraten! Het lijkt mij handiger de 2de TS door te sturen naar de basis! Anders moet je zelf weer gaan inpakken de 2de TS uitpakken gaat te veel tijd verloren! Maar dat is mijn mening! Denk dat je het jezelf nu te moelijk maakt hierdoor!

Groet Ronald.


ralfw

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 03 augustus 2006, 20:50:21
maar op de eerste TS zit bemanning die beroeps is bij de defensie brandweer aldaar! dus die hebben ervaring hoe het allemaal werkt daar! dus de 2e ts kan het over nemen van ons


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #23 Gepost op: 03 augustus 2006, 21:00:47

de gegevens zijn het volgt. Je vervult de rol van bevelvoerder op een tankautospuit met een geheel conform de BiZa regels ingerichte wagen.

Het korps bestaat uit één vierwiel aangedreven tankautospuit ingericht conform BiZa regels. Het personeel is vrijwillig en een aantal van hen zijn tevens beroeps bij de plaatselijke Defensiebrandweer in de plaats.

Ik zag het staan! Dan zal ik het in jouw geval nog zo doen dat die twee mannen (beroeps bij de defensiebrandweer) afgelost worden door twee man uit de 2de TS en de tweede TS door laten rijden naar de basis met de beroepsdefensiemannen erin!

Vraag aan Louis:
- Kan de basis geen beroeps van huis roepen die vrij zijn???
- Ik neem aan dat de omliggende korpsen ook een beetje training hebben gekregen
  als voor het geval van een vliegtuigongeval???


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #24 Gepost op: 03 augustus 2006, 21:22:08
Ronald

Even een antwoord op twee vragen van je.

vraag 1. Helaas zijn deze twee heren niet aanwezig in de plaats en daarom niet opgekomen.

vraag 2. Nee deze hebben geen training gehad in het bestrijdende van vliegtuigbranden. Alleen het gene wat ooit bij de opleiding verteld is en bij een voorlichtingsavond.

Tegen alle wil ik nog zeggen houd de tijd in de gaten. Zo helicopter in problemen blijft niet lang in de lucht.
 






Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #25 Gepost op: 03 augustus 2006, 21:31:01
Oke bedankt louis ik blijf verder bij mijn standpunt!

Groet Ronald.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #26 Gepost op: 03 augustus 2006, 21:55:51
Tja,wij staan bij het ongeval.Dus we kunnen niet meer weg, de TS van de gemeente gaat zich richten op de bevrijding van de slachtoffers in de auto.De ambulancedienst zal zelf gaan opschalen,dat is geen probleem voor de brandweer.En ondanks dat het een aanrijding betreft tussen auto en tank.blijft het voor mij een standaart ongeval met beknelling

Dan de heli,geen bedrijfsbrandweer voorhanden.Dus de AC het andere korps laten alarmeren,en die zullen als een haas terplaatse moeten zien te komen.Zeker omdat die heli niet even zal wachten met neerkomen


squad61

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 03 augustus 2006, 23:31:16
Louis ik schakel een beetje laat in, kan gebeuren maar heb de andere al gevolgd en zou in grote lijnen de inzet niet anders doen.
Wat ik aanrijdend nog graag had willen weten,
Verkeersongeval, aanvullende info, hoeveel slachtoffers etc. en dan minimaal gelijktijdig met het uitrukken die HV laten alarmeren en uitrukken.
Over die Helikopter, wat voor type is het, wat is de reden voor de noodlanding en hoeveel personen aan boord (Eindhoven weet je wel)
Gek gezegd, aanrijdend zou het wel eens zo kunnen zijn dat ik de prioriteit verleg van verkeersongval, als dat stabiel is, naar helikopter landing met mogelijk brand en veel slachtoffers. Rgel is toch grootse gevaar wegnemen, eventueel zelfs een slachtoffer (bestuurder accepteren) als er groot levens gevaar is voor veel personen bij de noodlanding. Ik bedoel, de soldaten zijn ligt gewond, politie en ambulance kunnen het af, en de bestuurder van de personen auto gaat nergens heen. Als de ambulance hem stabiel kan maken kan hij nog best een aantal minuten wachten tot de 2e TS er is.
De titel is toch improviseren of niet?

Het ongeval is toch niet gebeurt op de Knobbel bij de oversteek van het ASK?


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 03 augustus 2006, 23:37:18
Fred,

Ik heb daar juist ook over na zitten te denken om het ongeval even te laten zoals het is. MITS de slachtoffers stabiel genoeg zijn om even te wachten todat de 2e TS er is. Maar niet neergezet, omdat ik eigenlijk vond dat het niet kon. Om zomaar bij het ene weg te gaan (waar mensen in nood zijn) en om bij de andere ook weer hulp te verlenen. Maar wat je zegt, de titel is: Improviseren ;)
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


squad61

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 03 augustus 2006, 23:56:45
Ja, maar goed, wij zijn daar even niet nodig om levens te redden, de ambulance is er, en behalve wat licht letsel bij de soldaten is er maar 1 zwaar gewonde, maar die zit vast, de vrouw licht gewond en paniekerig. Ter plaatse 2 x ambu, motoragent, 2 x Kmar, 2 x politie en een aantal soldaten die niet gewond zijn en ZHKH hebben gehad. Oftewel, het zou verantwoord kunnen zijn om de prioriteit bij de helikopter noodlanding te leggen.
TaaaaTuuuuu TaTuTaTuTaTuTaaaaTuuuu. ;D Even de versneller aan en weg zijn we !