Auteur Topic: hoe werkt het bij een OMS melding  (gelezen 11296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleine brand over

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 639
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Geldrop-Mierlo.nl
  • Specialisatie: Chauffeur/Pompbediener
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: HBT
Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2010, 21:31:42
ja voor vrijwilligers moet het knap lastig zijn om 3 keer per week van het werk/bed te moeten voor een loze melding.
Is het dan niet handig als er een ander systeem zou zijn waarbij in ieder korps 1 man/vrouw een soort vrijwillige/wachtdienst heeft, met een dienstauto thuis/op het werk, komt er een OMS melding binnen van een object met een laag risico (kantoor gebouw, leegstaand pand etc) dan gaat die persoon met prio 1 kijken, eventueel wordt de eerste groep al wel opgepiept als voorwaarschuwing, in de zin van pak je schoenen vast misschien moet je over een paar minuten gaan. Blijkt het dan loos alarm te zijn dan is er maar 1 iemand die er voor weg is geweest, is er echt iets dan is de TS er een paar minuten later dan wanneer ze meteen waren vertrokken. Daarnaast geldt dan ook nog, als het echt brand bellen ze wel en kan de TS al vertrekken voor de DA er is om te verifieren.

Bij gebouwen met een groter risico of meer mensen aanwezig zou je dan wel nog steeds gewoon meteen een TS kunnen sturen.

Dat is in mijn ogen wel een passende optie. Maar er worden op dit moment meerdere opties onderzocht om de problematiek omtrent automatische meldingen de kop in te drukken. Want op deze manier wordt niemand er echt blij van.
Unsere Freizeit für Ihre Sicherheit


TW

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 126
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: n.v.t.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2010, 21:51:00
wellicht ook een taak van de fabrikant van de BMI's
Eigenlijk zouden melders dubbel moeten zijn, daarmee bedoel ik, in iedere rookmelder moeten intern 2 melders zitten. Gewoon 2 detectiekamers die helemaal onafhankelijk van elkaar zijn, pas als beide rook detecteren geeft hij alarm, komt er een stofje in 1 van de melders, geen probleem, gebeurt niets. dat zou al een groot deel tegen houden gok ik zo, maar ja dan worden melders ook wel weer 2.5 keer zo duur....


Exile

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 627
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A in opleiding
Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:22:34
ja voor vrijwilligers moet het knap lastig zijn om 3 keer per week van het werk/bed te moeten voor een loze melding.
Is het dan niet handig als er een ander systeem zou zijn waarbij in ieder korps 1 man/vrouw een soort vrijwillige/wachtdienst heeft, met een dienstauto thuis/op het werk, komt er een OMS melding binnen van een object met een laag risico (kantoor gebouw, leegstaand pand etc) dan gaat die persoon met prio 1 kijken, eventueel wordt de eerste groep al wel opgepiept als voorwaarschuwing, in de zin van pak je schoenen vast misschien moet je over een paar minuten gaan. Blijkt het dan loos alarm te zijn dan is er maar 1 iemand die er voor weg is geweest, is er echt iets dan is de TS er een paar minuten later dan wanneer ze meteen waren vertrokken. Daarnaast geldt dan ook nog, als het echt brand bellen ze wel en kan de TS al vertrekken voor de DA er is om te verifieren.

Bij gebouwen met een groter risico of meer mensen aanwezig zou je dan wel nog steeds gewoon meteen een TS kunnen sturen.

Tsja, in theorie werkt het misschien goed. Echter werkt de praktijk altijd een stuk anders. Wat als het nou wel echt brand en de persoon die (wacht)dienst heeft helemaal aan de andere kant van de stad woont? Dan ben je een goede 10-15 minuten verder voordat die persoon ter plaatse is. Dan moet de brandweer nog opgepiept wordenen komt dus nog ±8 minuten bij.
Een beter oplossing lijkt mij om hogere straffen in te zetten hiervoor. Flinke geldboetes of iets dergelijks.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:24:05
Ik vrees dat je het met boetes alleen niet gaat redden. Het begint vaak bij voorlichting, maar ook onderhoud en certificering van de installatie ;)


Exile

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 627
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A in opleiding
Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:27:14
De beste oplossing zal inderdaad een combinatie van verschillende oplossingen zijn ja. Wat zijn de huidige geldboetes voor een loze/valse melding, iemand die dat weet?




Rein

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 572
  • Specialisatie: Centralist en VC
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 31 oktober 2010, 22:38:00
ja voor vrijwilligers moet het knap lastig zijn om 3 keer per week van het werk/bed te moeten voor een loze melding.
Is het dan niet handig als er een ander systeem zou zijn waarbij in ieder korps 1 man/vrouw een soort vrijwillige/wachtdienst heeft, met een dienstauto thuis/op het werk, komt er een OMS melding binnen van een object met een laag risico (kantoor gebouw, leegstaand pand etc) dan gaat die persoon met prio 1 kijken, eventueel wordt de eerste groep al wel opgepiept als voorwaarschuwing, in de zin van pak je schoenen vast misschien moet je over een paar minuten gaan. Blijkt het dan loos alarm te zijn dan is er maar 1 iemand die er voor weg is geweest, is er echt iets dan is de TS er een paar minuten later dan wanneer ze meteen waren vertrokken. Daarnaast geldt dan ook nog, als het echt brand bellen ze wel en kan de TS al vertrekken voor de DA er is om te verifieren.

Bij gebouwen met een groter risico of meer mensen aanwezig zou je dan wel nog steeds gewoon meteen een TS kunnen sturen.

En zo gaan ze dat dus in Peel&Maas (limburg noord) doen. Een of andere hotemetoot heeft bedacht 2 posten te sluiten en de uitruktijd te vergroten naar 15 minuten. Tevens (en nu komt het) worden er SIV's (snelle interventie voertuigen) aangeschafd die bezet worden door 2 man en die dus in eerste instantie naar automaatjes en op het oog kleine inzetten gaan. En inderdaad in 80% van de uitrukken heb je waarschijnlijk genoeg aan die 2 man maar het is wachten tot je bij bv een containerbrandje komt die tegen een huis aan blijkt te staan waardoor ook het huis in de gloria staat. Op dat moment moet je nog aan opschalen en duurt het weer een kwartier voordat je een TS hebt...:S


TW

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 126
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: n.v.t.
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 31 oktober 2010, 23:12:15
2 man maar? ik begrijp dat een volle TS met 6 man in veel gevallen overkill is, maar is 2 niet erg weinig....
Overigens, wat is het verschil tussen 2 of 6 man als het gaat om piepen, als er nu een TS ergens heen moet worden er toch ook meer dan 6 man opgepiept? dus als je 2 man nodig hebt roep je toch ook meerdere mensen op.... heb je alleen meer mensen die op de kazerne wachten als alleen de eerste 2 gaan rijden ipv de eerste 6....
Of boetes zo effectief zijn weet ik ook niet hoor, in sommige gevallen is er gewoon weinig wat je als gebouweigenaar kunt doen. bijvoorbeeld hotels, je kunt wel zeggen dat mensen niet mogen roken op kamers, maar er zijn er altijd die het wel doen...

tja het probleem van de 1 man met DA die helemaal aan de andere kant van  de gemeente is, bij de alarmering zou er dan ook rekening gehouden moeten worden met zijn/ haar verwachte aanrijtijd, wordt die te groot, dan maar meteen de TS. De centralist moet dan gewoon meer gaan afwegen als er een melding komt:
- wat is het risico
- heeft dit object vaker valse meldingen
- waar is de man/vrouw met de DA (hoe is het verkeer...)
- wat is de aanrijtijd voor de TS mocht de DA aangeven dat de TS nodig is.
- etc.
dan ga je met sommige meldingen gewoon meteen met de TS, andere eerst met de DA, misschien scheelt het maar 20% van de loze uitrukken van de TS, dat zijn er toch weer een paar.

Overigens mag dat natuurlijk geen reden zijn om posten te sluiten, integendeel, doordat je bewust wat later met je TS gaat is sommige gevallen moet je wel zorgen dat de aanrijtijd dan niet nog groter wordt door het sluiten van posten.