Auteur Topic: kan iemand mij wat info geven?  (gelezen 4209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tha-firekid

  • Gast
Gepost op: 01 juli 2006, 09:49:25
ik wil eigenlijk ook wel graag bij de jeugdbrandweer en misschien komt er bij ons korps eentje, maar kan iemand mij vertellen wat je daar nou precies doet? hoe je oefend enzo? en wat je er leuk aan vind? :P ;D :D


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2006, 09:56:54
Hier komt ook een jeugdbrandweer''korps''

Wat doe je daar
Theorie           --> op een makkelijke begrijpbare  manier voor jongeren <18
praktijk           --> oefenen in een ''brandend'' huis, (rook + lichtslangen + knetterkastje) en dan moet je een SO (slachtoffer) vinden (meestal pop of anders een levend iemand :) )
Korpsdiensten --> bij opendagen, grote oefeningen, feestjes helpen, maar ook demo's geven in de stad, bijvoorbeeld.
Wedstrijden    --> je oefend voor de wedstrijde, met de jbrw. Je gaat dan net als de volwassenbrandweer wedstrijden doen, maar dan beetje aangepast dat het voor jongenen <18 ook te doen is ;)

Khoop dat het een beetje snapt ;) en anders even op msn leg ik nog wle meer uit ;)

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


timo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.108
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2006, 10:53:41

hier zitten een paar dingen bij die bij ons niet worden gedaan.
dat zijn helpen met grote oefeningen, helpen met feestjes we helpen we, en demonstraties worden er aleen op aanvraag gedaan en dit is dan meestal bij een opendag in 2004 bijvoorbeeld waren wij gevraagd door de brandweer leiderdorp of wij demo's wilde geven bij hun opendag.

maar inderdaad wedstrijden spelen we wel en daar zijn weer 3 klasses in. junioren leeftijd 12 soms 11 t/m 15 ongeveer en dan nog aspiranten hoge druk en lage druk en dat is allebij leeftijd catogorie 15 t/m 18 jaar. maar een jeugdbrandweer korps bepaald zelf wat ze gaan spelen. en er zijn ook verschillende soorten wedstrijden. wij spelen dan kringwedstrijden aleen aspiranten is dat dat is een wedstrijd kring met de jeugdbrandweer uit: Oudewater, Nieuwerkerk aan den IJssel, Moerkappele, Bodegraven en dan natuurlijk gouda. en dan spelen wij ook nog de zogeheten gewestelijke wedstrijden waar korpsen uit het hele land aan mee doen.
brandwacht bij de vrijwillige brandweer Gouda
EHV'er en O&V er Rode kruis Gouda E.O.


brwmanmartijn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 665
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2007, 15:47:34
de jeugdbrandweer is eigenlijk een vooropleiding voor de grote brandweer,
dus een echte kweekvijver. voor de rest staat het hier boven beschreven
Fotograaf marijn


ralfw

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2007, 15:59:35
jeugdbrandweer word wel steeds "volwassener"... de theorie voor de aspiranten is vanaf komend seizoen gelijk aan die van brandwacht met uitzondering van levens reddende handelingen en ademlucht geloof ik...

ook de leiders moeten op cursus voor "jeugdinstructeur": hoe geef je les, hoe ga je om met jeugd etc etc




brwmanmartijn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 665
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2007, 13:56:00
en ze begeleiden kerstboomverbrandingen
Fotograaf marijn