Auteur Topic: Afkortingenlijst  (gelezen 5127 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bjorn

  • Gast
Gepost op: 01 juli 2008, 10:42:47
Afkortingen brandweer

Voertuigen / Eenheden
  AB Adembescherminsvoertuig
AL Autoladder
AS Autospuit
BRV Brandweervaartuig
CT Crashtender
DA Dienstauto
DB Dienstautobus
GM Gereedschap/materieelwagen
HA Haakarmvoertuig
HV-I Hulpverleningvoertuig groot model
HV-II Hulpverleningsvoertuig klein model
HV-III Hulpverleningsvoertuig beperkte bepakking
HW Hoogwerker
KR Kraanwagen
PB Poederbluswagen
PM Personeel/materieelwagen
PT Portofoon
SB Schuimbluswagen
SL Slangenwagen
SPB Schuim/poederbluswagen
TS Tankautospuit
TW Tankwagen
VC-I Verbinding/commandowagen groot model             
VC-II Verbinding/commandowagen klein model
WO Waterongevallenwagen
VW Vrachtwagen


Aanhangers / Haakarmbakken

AA-      Autoambulance
AB- Adembescherming
AL- Ladder
BM- Bijzonder materieel
DP- Dompelpomp
GM- Gereedschap/materieel                                 
GS- Gevaarlijke stoffen
HA- Haakarmchassis
HV- Hulpverlening
KZ- Koolzuursneeuw
LB- Lijkbezorging
MS- Motorspuit
PB- Poederblus
SB- Schuimblus
 
SL- Slangen
TH- Technische hulpverlening
TW- Tank
VC- Verbinding/commando
VW- Vracht
WK- Waterkanon
WO- Waterongevallen


Toevoegingen

-BC Brandkranencontrole
-BD Bevelvoerder/Brandmeester (van dienst)
-BR Brandstof
-BT Bosbrandbestrijding
-CA Chemisch adviseur
-CD Commandant (van dienst)
-CL Cleaner
-CO Chemie-ongevallen
-HO Hoofdofficier
-KA Kantine
-KI Kipper-installatie
-KR Kraan-installatie
-LI Lichtinstallatie
-MD Materiaaldienst
-ME Metingen
-MO Metro-ongevallen
-OC Ondercommandant
-OD Officier van dienst
-OP Opleiding
-OT Ontsmettingstent
-OV Overmaaste vaten
-PR Preventie
-RA Stralingsongevallen
-SL Slangenvoorraad
-SV Schuimvormend middel
-TD Technische dienst
-VD Verbindingsdienst
-VL Voorlichting
-VO Vloeistoffen-ongevallen
-VT Vliegtuig-ongevallen
-VZ Verzorging
-WA Water


GRIP Afkortingen
Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure

GRIP Code:     

GRIP 0
Dagelijks optreden van de hulpdiensten 
'Motorkapoverleg'
GRIP 1 Incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet  CTPI
GRIP 2 Grootschalig incident + gecoördineerde multidisciplinaire inzet  CoPI + ROT
GRIP 3 Ramp / zwaar ongeval in één gemeente CoRT + ROT + GBT [Gemeentelijk Beleidsteam]
GRIP 4 Ramp / zwaar ongeval in meerdere gemeenten CoRT + ROT + GBT's + RBT 
GRIP 5 Ramp / crisis in meerdere provincies / landen CoRT + ROT + GBT's + RBT + PCC 
DCC + NCC

Gebruikte afkortingen:

CTPI = Coördinatie Team Plaats Incident

CoPI = Commando Plaats Incident

ROT = Regionaal Operationeel Team

CoRT = Commando Rampterrein

GBT = Gemeentelijk BeleidsTeam

RBT = Regionaal BeleidsTeam

PCC = Provinciaal Coördinatiecentrum

DCC = Departementaal Coördinatiecentrum

NCC = Nationaal Coördinatiecentrum

 
 
de vraag is klopt dit


EB

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.260
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 01 juli 2008, 12:32:49
GCC - Gemeentelijk Coördinatiecentrum

CoRT en CTPI heten tegenwoordig allen CoPI (commando plaats incident), anders moet bij opschaling de benaming steeds veranderen en men wil schijnbaar af van het commando RAMPterrein, want dat klinkt een beetje overtrokken.


Voskamp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.939
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Operationele Voorbereiding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandmeester
Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2008, 10:30:00
GRIP klopt niet. GRIP-5 bestaat niet.
|| Before the emergency, nobody cares; During the emergency, nobody knows; After the emergency, everyone is an expert ||


ouwe blusser

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 461
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2008, 11:51:08
Kijk eens op www.p2000zhz-rr.nl onder het kopje afkortingen daar staat veel info over afk. bij zo wel de blauwe, gele en rode zijde van de hulpverlening.
Oost-west brandweer best.


JohanV

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2008, 12:00:20
GRIP klopt niet. GRIP-5 bestaat niet.

Volgens mij vindt GRIP-5 zijn oorsprong in de regio die GRIP in het leven heeft geroepen; Rotterdam-Rijnmond. Regio's die deze procedure overnamen gingen maar tot GRIP-4. Of Rijnmond GRIP-5 inmiddels heeft afgeschaft weet ik niet, maar als je er op googelt dan krijg je toch aardig wat hits.

JohanV




robje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 485
  • Geslacht: Man
Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2008, 16:02:52
ookal zou de grip 5 niet/niet meer bestaan, voor een écht groot incident kunnen we 'm desnoods in het leven roepen(denk aan gróte problemen als kerncentrales oid
leeft en leert in regio haaglanden


luuk

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2008, 17:48:08
ookal zou de grip 5 niet/niet meer bestaan, voor een écht groot incident kunnen we 'm desnoods in het leven roepen(denk aan gróte problemen als kerncentrales oid

daarvoor is grip 4

ps. bij grip 3 gaat het al fout; grip 3 is provinciegrens overschijdend


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2008, 18:19:09
Vrij vertaald: alle zaken zoals Grip-codes zijn vastgelegd in voorschriften, trainingen en afspraken. Juist met grote ongelukken en rampen is rekening gehouden bij het tot stand komen van de Grip-indeling.

Zomaar even een Grip-code erbij verzinnen omdat het ongeluk/de ramp groot is, is dan natuurlijk uit den boze.

Niet alles is zo simpel als je misschien denkt. ;)
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


bjorn

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2008, 18:29:20
Kijk eens op www.p2000zhz-rr.nl onder het kopje afkortingen daar staat veel info over afk. bij zo wel de blauwe, gele en rode zijde van de hulpverlening.
dat is van zuid-holland en rotterdam,ik heb een algemene lijst nodig


bjorn

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2008, 19:04:30
Heeft iemand een algemene afkorting lijst :)




fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2008, 20:45:18
ookal zou de grip 5 niet/niet meer bestaan, voor een écht groot incident kunnen we 'm desnoods in het leven roepen(denk aan gróte problemen als kerncentrales oid

Gelukkig heb je er dan inderdaad niks aan. Bij GRIP 4 komen zo'n beetje alle soorten ambtenaren bij elkaar om te overleggen (daar is GRIP immers voor bedoeld, gecoördineerd overleg, het hoeft niet met een extreem grote brand of gevaarlijke stoffen te maken te hebben. Denk aan stroomstorig Bommelerwaard, ook GRIP 4, maar dat is vooral in het gebied van de ambtenaren). Dus heeft het geen zin om dan voor één keer een GRIP 5 te maken, want dan komen er geen ambtenaren bij, c.q. er zijn geen plannen voor dus weet niemand wie er dan nog moet komen.

Fotojbz


ouwe blusser

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 461
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 05 juli 2008, 07:12:19
dat is van zuid-holland en rotterdam,ik heb een algemene lijst nodig

Ik snap niet wat er zo anders is aan de afk. lijst van zuid-holland & Rotterdam enkele uitzonderingen daargelaten.
Oost-west brandweer best.


Fire Duif

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 05 juli 2008, 10:26:43
Volgens mij vindt GRIP-5 zijn oorsprong in de regio die GRIP in het leven heeft geroepen; Rotterdam-Rijnmond. Regio's die deze procedure overnamen gingen maar tot GRIP-4. Of Rijnmond GRIP-5 inmiddels heeft afgeschaft weet ik niet, maar als je er op googelt dan krijg je toch aardig wat hits.

JohanV


Heb het nog niet meegemaakt dat het naar een grip 5 zou moeten gaan. Meestal bij GRIP 4 is hier alles toch wel bij één. Maar GRIP 5 kom je in wel veel lijsten tegen in Rotterdam. Denk dat Arlé er misschien wel antwoord op kan geven op GRIP 5 hier nog is????


ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 391
Reactie #13 Gepost op: 05 juli 2008, 12:25:38
De GRIP-procedure is destijds ontwikkeld in Rotterdam-Rijnmond en heeft (daar) altijd 4 zgn. coordinatiealarmen gekend (GRIP-1 t/m GRIP-4)
Een aantal regio's hebben deze procedure overgenomen en zelf aangepast, waarbij GRIP-0 werd geintroduceerd als zijnde het zgn. motorkapoverleg en GRIP-5 voor een interregionaal/provinciaal incident.
Landelijk is besloten de "Rotterdamse' procedure te gaan hanteren, dus met 4 GRIP-fases en tevens om het CTPI en het CoRT samen te voegen tot een CoPI.
Het verschil tussen een CTPI en een CORT was dat een CTPI geen eenhoofdige leiding kende en goedbeschouwd dus niet meer dan een motorkapoverleg-plus was.





brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 05 juli 2008, 16:34:42
Is BRV nog steeds de afkorting van een brandweervaartuig of is dat inmiddels BV geworden? Ik zie namelijk vaak BV langskomen.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.