Auteur Topic: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen  (gelezen 39805 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Francois

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.225
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Chauffeur/voertuigbediener
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #30 Gepost op: 14 mei 2006, 15:40:03
ik zou laten komen :

2x TS
1x WO
1X SIGT ( snel inzetbaar gaspakkenteam )
1x ROGS
2x HV
1x HV SPEC bak
2X schuimblusvoertuigen
1x hoogwerker of ladderwagen
1x blusboot
4x ambulances en het sigmateam standby op de kazerne
1x lifeliner standby
1x politieheli in de lucht
1x pm met SVM
1x watercontainer
kustwacht
KLPD
rijkswaterstaat
gemeentedienst
en de burgemeester
zoab reiniger


ik zou eerst de slachtoffers redden met de hoogwerker dan het spiritusprobleem oplossen door een schuimblusvoertuig en container  een deken te laten leggen en een waterscherm een eindje verder zetten dan door een ZOAB-reiniger de weg laten reinigen en dan de wagen leegpompen en de wagen bergen
ondertussen is de burgemeester ook in kennis gesteld en is de weg afgezet door de KLPD de gemeentedienst voert hand en spandiensten uit en rijkswaterstaat en de kustwacht houden het kanaal vrij en als alles geborgen is en weg is keren wij terug naar de kazerne

dat was et wel geloof ik
Met vriendelijke groet,
Francois Jansen van Rosendaal


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #31 Gepost op: 14 mei 2006, 17:36:00
Ik ben een beetje laat bij deze casus ;D (beetje erg laat kun je wel zeggen) Ik lees dus gewoon mee! Maar vind dit een erg leuke casus waar over na gedacht kan worden! Ik heb wel een paar vragen in het algemeen over de casus. Misschien dat mensen hun beslissing kunnen/willen onderbouwen???

Waarom willen mensen een OGS team alarmeren/inzetten?
We hebben het over een licht ontvlambare stof! (spirtus)

Waarom willen mensen een schuimdeken aanleggen over de spirtus?
Het gaat waaien deze ben je zo kwijt en je kan de schuim in de hele stad terug vinden!

Waarom willen mensen een WO ter plaatse hebben en waarom met deze prioriteit?
We hebben NOG niet te maken met een waterongeval!

Groet Ronald.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #32 Gepost op: 14 mei 2006, 17:57:13
nou Ronald

op het moment dat ik die beslissing nam was er nog niet spraken van een harde wind. daarom was het verstandig om een schuimdeken over de wagen te leggen met oog op ontbranding. gezien het feit dat je zowel voor als achter de vrachtwagen bezig ben met het bevrijden van slachtoffers. natuurlijk neem je als HOvD de beslissing om de plek te beperken door er een landing zand omheen te leggen, waarna je een vacuumwagen laat komen om de vloeistof samen met het schuim op te ruimen door het op te zuigen. de andere compartimenten zijn niet beschadigd dus kunnen gewoon gebruikt worden. er moet natuurlijk wel gekeken worden of de tankwagen nog in staat is om op een normale manier vervoerd te kunnen worden. anders moet deze overgepompt worden in een andere tankwagen. trouwens ik had dan wel het OGS team laten alarmeren omdat op dat moment niets bekend was over het soort van vloeistof. ik heb ze alleen nog niet ingezet en ze zijn dus nog op de kazerne. deze zijn dus ook inzetbaar om ondersteuning te geven aan het personnel te plaatse. ook kan er een dienst doen als gids voor de tankautospuit die van een buurtgemeente de dekking in de stad verzorgd.

trouwens in de aanvullen informatie word gesproken om het feit dat de wagen bij de burg nog een probleem zou zijn. echter heb ik al meteen bij de eerste inzet een tas en de hv ingezet op dit voertuig. waarbij het voertuig gezekerd is aan de hv. dus voor mijn is er geen probleem meer. desnoods trekken we hem met de lier terug het wegdek op. als de situatie te gevaarlijk word voor het hulpverlennende personeel. natuurlijk in overleg met de dienstdoende OvD-G.  al ligt de uiteindelijke beslissing bij mijn. veiligheid van personeel gaat toch voor op 1 slachtoffer. hoe cru dat ook klinkt.


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #33 Gepost op: 14 mei 2006, 20:04:04
Ben helemaal met Louis eens! Ik heb de WO laten alarmeren uitvoorzorg! Beter te veel dan achteraf te weinig! ;)

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #34 Gepost op: 14 mei 2006, 20:28:07
Ik zit eigenlijk te hopen dat het flink gaat plenzen,dan wordt het verdunnen al steeds makkelijker  ;D




louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #35 Gepost op: 14 mei 2006, 21:01:19
je heb het kanaal toch bij de hand en zeker een tas. dus is dat toch ook geen probleem als het niet regend.


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.167
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #36 Gepost op: 21 mei 2006, 17:14:59
Bedankt voor je uitleg louis! Komt er nog een update dennis ???

Groet Ronald.


Dennis Kempers

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.403
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Gelderland - Brandweervoertuigfotografie
  • Specialisatie: FRB / Brw Chauffeur Licht / HW Specialist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #37 Gepost op: 21 mei 2006, 21:13:41
Het spiritusprobleem is inmiddels verholpen door het af te dekken met schuim. Daarna is er flink verdund door de ts-ploegen. De buien die eraan schenen te komen zijn overgewaaid, wat misschien wel gunstig was. Inmiddels zijn er een groot aantal afgevoerd naar het ziekenhuis. Het slachtoffer uit de auto tegen de reling is inmiddels bevrijd en door de traumahelikopter afgevlogen.

Wat zijn je verdere acties betreffende tot de afbouw van het ongeluk? Stuur je al eenheden terug?


Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #38 Gepost op: 21 mei 2006, 22:48:06
Ik laat de OvD en de 1e + 2e TS nog blijven voor misschien reinigen van wegdenk indien nodig ?

De rest laat ik op het gemakt terug keren richting de kazerne, mocht het misschien nog nodig zijn kunnen we ze nog altijd laten terug keren. De scheepvaart kan ook weer verder binnen een klein half uurtje. Ik laat enkele bergingsbedrijven komen voor de auto's die totallos zijn. Daardoor staan die 2 TSen ook nog erbij, voor eventuele bergingsactiviteiten.


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #39 Gepost op: 21 mei 2006, 23:47:52
Ik laat ondertussen de VZG komen om de mensen van drinken + eten te voorzien. Ook laat ik de Scheepvaart weer varen, de WO kan naar huis keren, evenals de HV1. De HVII laat ik nog even standby staan. Ook wil ik dat er nog 2 TS + de OvD blijft staan voor eventuele handelingen. Voor de rest laat ik een Takelwagen komen voor de vrachtwagen, en een dieplader oid. voor de tankwagen wat natuurlijk ook weggetakeld moet worden. De AGS/OGS kan van mij part naar huis, maar dat mag hij helemaal zelf weten. De SPB laat ik ook huiswaars keren.

joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider




Brandweer Sluis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.714
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Sluis
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht
Reactie #40 Gepost op: 21 mei 2006, 23:48:53
Ohwja ik laat ook nog een berger komen voor vrachtwagen te bergen ;)


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #41 Gepost op: 22 mei 2006, 00:55:45
Ik laat 1 TS terplaatse,die de berger kunnen assisteren.En daarna het wegdek kunnen reinigen,voor de rest is het bedankt voor de inzet en wel thuis


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #42 Gepost op: 22 mei 2006, 13:03:38
van de ingezette eenheden. kunnen de eerste drie ingezette Tassen, de HV-2, de HA+HVH, de HA+SBH en de WO+WOA terug keren naar de kazerne. de vierde ingezette TAS blijft te plaatsen voor assistentie. de tweede opgeroepen TAS van de buurtgemeente word bedankt voor hun assistentie bij het her bemannen van de kazerne en kan naar huis vertrekken. gezien de omvang van het incident laat ik een PM met de milieu aanhanger te plaatsen komen te assistentie van de bergers. als het geheel klaar is kunnen deze twee eenheden ook terug naar de kazerne. voor een nabespreking en zo mogelijk verwerkingshulp indien nodig.


squad61

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 22 mei 2006, 21:05:10
Ik ben niet zo'n liefhebber van dit soort cassussen, is een hoog gehalte schriftelijke inzet module BM repressie, en vrijwillig wedstrijd gehalte ;)
Wat me wel laat glimlachen is al die voertuigen die door de diverse forumleden in de straat op worden gestuurd. Volgens mij zijn er maar een paar plekken in Nederland waar dat potentieel direct de straat op kan, en voor de rest moeten we het doen met incomplete TS'n en aanrijtijden van een tweede TS of HV van 15 min.
Dus ik herschrijf de casus:
Je bent bevelvoerder van een vrijwillige blusgroep. Op maandag ochtend gaat de pieper en je hoort de bovenomschreven eerste melding.
Wat zijn je overwegingen, wat zijn je prioriteiten en welke voertuigen wil je ter plaatse hebben, wetende dat jij binnen 8 min ter plaatse bent en de eerst volgende TS en HV en OVD minimaal 15 minuten aanrijtijd hebben.
Een WO kan wel gealarmeerd worden maar is springbemanning met de SPB/ haakarmvoertuig met specbak. Het dichtsbijzijnde Gaspakken team van het beroepskorps heeft een aanrijtijd van 25 min. Kijk, "now your talking" ;D

Ik hoop dat de maker van deze casus deze kleine reactie van mijn kant me niet kwalijk neemt.

PS. Bovenwinds aanrijden: hoe doe je dat als de kortste route naar de snelweg beneden winds is en en de bovenwindse aanrijroute een omweg van minimaal 10 minuten is?


squad61

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2006, 23:44:15
Citaat
Ik hoop dat de maker van deze casus deze kleine reactie van mijn kant me niet kwalijk neemt.

Blijkbaar een gevoeilige snaar geraakt, want het blijft verder erg stil op deze casus.
Alle reacties doorlezend zitten er een paar goede tussen, zeker ervaring in hulpverlening?) en een aantal die ver van de realiteit van de praktijk liggen. ( De brw besteld geen 4 ambulances, bergers, politie etc.) De BVD en later OVD doen dat via het motorkap overleg met de eerste ambu bemanning en eerste politie bemanning. Rijkswaterstaat etc is in eerste instantie niet belangrijk, behalve voor het ICM, en het afkruisen van de wegen.
Wat veel belangrijker is dat er inzet prioriteiten zijn: de onbekende vloeistof is het grootste gevaar namelijk voor je eigen personeel en een eventueel effect gebied en niet de auto die in het water zou kunnen vallen. (klinkt hard, maar 1 auto die naar beneden valt weegt niet op tegen letsel eigen personeel of tien vergiftigde burgers benedenwinds)
De eerste TS zal als de d...nder moeten achterhalen wat de lekkende vloeistof is, volgens de standaard procedure OGS.  Eerste opstelplaats 100m voor het ongeval(bij voorkeur bovenwinds). Maar als je nog levende en bewegende burgers rond de voertuigen ziet lopen kun je al snel oprukken en mag je er ook vanuit gaan dat het geen OGS inzet wordt. ( dan hadden de menselijke meetbuisjes dat wel aangegeven)
Daarna zo snel mogelijk de situatie laten verkennnen door twee ploegen, een triage doen, en in overleg bepalen waar de eerste prioriteit is. Het mogelijk door de reling gaan van de auto is simpel op te lossen door hem met een spanband aan een vrachtwagen of TS te verankeren, gevaar weggenomen en op naar het volgende probleem.
Als ik hoor dat er een aantal personen in een aantal auto's bekneld zitten is het moeilijk het juiste aantal TS'n in te schatten. Vuistregel, per klus 1 TS, met HV gereedschap, gezien chaos en betrokkenheid vrachtwagens is minimaal één HV-1 noodzakelijk, of meer. Een Haakarm met spec bak heeft geen nut, met die materialen begin je niks bij verkeersongevallen, staat allen maar in de weg.
Het spiritus probleem oplossen door zand onder het lek te gooien, afvoerputten afsluiten en/of indien het lukt het lek dichten door proppen/vulmiddel e.d afdichtmiddelen. (Praktijk, bij een groot lek is het tankcompartiment leeg voordat we ter plaatse zijn, een klein lekje kun je misschien snel dichten, of de vloeistof verdunnen met een sproeistraal.
Dit zijn een beetje mijn overwegingen. En had ik nog een plan+ achter de hand, ja zeker, maar dat komt pas als hier weer reacties komen te staan... ;)