Ik hoop dat de maker van deze casus deze kleine reactie van mijn kant me niet kwalijk neemt.
Blijkbaar een gevoeilige snaar geraakt, want het blijft verder erg stil op deze casus.
Alle reacties doorlezend zitten er een paar goede tussen, zeker ervaring in hulpverlening?) en een aantal die ver van de realiteit van de praktijk liggen. ( De brw besteld geen 4 ambulances, bergers, politie etc.) De BVD en later OVD doen dat via het motorkap overleg met de eerste ambu bemanning en eerste politie bemanning. Rijkswaterstaat etc is in eerste instantie niet belangrijk, behalve voor het ICM, en het afkruisen van de wegen.
Wat veel belangrijker is dat er inzet prioriteiten zijn: de onbekende vloeistof is het grootste gevaar namelijk voor je eigen personeel en een eventueel effect gebied en niet de auto die in het water zou kunnen vallen. (klinkt hard, maar 1 auto die naar beneden valt weegt niet op tegen letsel eigen personeel of tien vergiftigde burgers benedenwinds)
De eerste TS zal als de d...nder moeten achterhalen wat de lekkende vloeistof is, volgens de standaard procedure OGS. Eerste opstelplaats 100m
voor het ongeval(bij voorkeur bovenwinds). Maar als je nog levende en bewegende burgers rond de voertuigen ziet lopen kun je al snel oprukken en mag je er ook vanuit gaan dat het geen OGS inzet wordt. ( dan hadden de menselijke meetbuisjes dat wel aangegeven)
Daarna zo snel mogelijk de situatie laten verkennnen door twee ploegen, een triage doen, en in overleg bepalen waar de eerste prioriteit is. Het mogelijk door de reling gaan van de auto is simpel op te lossen door hem met een spanband aan een vrachtwagen of TS te verankeren, gevaar weggenomen en op naar het volgende probleem.
Als ik hoor dat er een aantal personen in een aantal auto's bekneld zitten is het moeilijk het juiste aantal TS'n in te schatten. Vuistregel, per klus 1 TS, met HV gereedschap, gezien chaos en betrokkenheid vrachtwagens is minimaal één HV-1 noodzakelijk, of meer. Een Haakarm met spec bak heeft geen nut, met die materialen begin je niks bij verkeersongevallen, staat allen maar in de weg.
Het spiritus probleem oplossen door zand onder het lek te gooien, afvoerputten afsluiten en/of indien het lukt het lek dichten door proppen/vulmiddel e.d afdichtmiddelen. (Praktijk, bij een groot lek is het tankcompartiment leeg voordat we ter plaatse zijn, een klein lekje kun je misschien snel dichten, of de vloeistof verdunnen met een sproeistraal.
Dit zijn een beetje mijn overwegingen. En had ik nog een plan+ achter de hand, ja zeker, maar dat komt pas als hier weer reacties komen te staan...